Komputerowo wspomagane laboratoria szkolne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Advertisements

FORUM BIZNESU KONFERENCJA i SEMINARIUM BiznesKlaster – innowacyjna forma współpracy sektora biznesu, nauki i administracji Białystok r. KONFERENCJA.
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Pracownia Komputerowa                                                                                               
1. Standardy „różne” DWK – Doświadczenia wspomagane komputerowo – Mgr K. Służewski (IF WFAiIS UMK, s. 563) Sala ćwiczeń Po 6 grup (18 osób) 2x.
Standardy przetwarzania analogowo- cyfrowego Część II Motywacja („po co?”) Grzegorz Karwasz, Instytut Fizyki UMK.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Konferencja regionalna „Doradca metodyczny a jakość w edukacji”
Pracownie informatyczne
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt realizowany przez Uniwersytet.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Wirtualne Koła Naukowe
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Istnieje coś rzadszego od talentu - talent do tego, by dostrzec talent. … Elbert Hubbart.
1. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
mgr inż. Marek Kamiński Katedra Inżynierii Oprogramowania WETI PG
Życiorys mgr inż. Michał Lech Katedra Systemów Multimedialnych WETI PG
Mgr inż. Bartłomiej Stasiak Instytut Informatyki Wydział Fizyki Technicznej, Informatyki i Matematyki Stosowanej Politechnika Łódzka Data i miejsce.
mgr inż. Adam Łukasz Kaczmarek Katedra Inżynierii Wiedzy, WETI PG
Życiorys mgr inż. Katarzyna Łukasiewicz Katedra Inżynierii Oprogramowania WETI PG Urodzona: r. Wykształcenie: 2010 – obecnie studia doktoranckie.
Życiorys mgr inż. Julian Szymański Katedra Architektury Systemów Komputerowych WETI PG Urodzony: r. Wykształcenie: studia na wydziale.
Życiorys mgr inż. Sławomir Nasiadka Katedra Architektury Systemów Komputerowych WETI PG Urodzony: r. Wykształcenie: studia na kierunku.
mgr inż. Adam Ryszewski Katedra Inżynierii Wiedzy WETI PG
mgr Magdalena Katarzyna Godlewska Katedra Inżynierii Wiedzy, WETI PG
mgr Anna Domagalska Katedra Inżynierii Wiedzy WETI PG
mgr inż. Michał Joachimczak Instytut Oceanologii PAN, Sopot
Oferta szkoleniowa Ośrodka rok szkolny 2009/10 semestr letni Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W POWIECIE KLUCZBORSKIM Miejsce: Aula Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Adama Mickiewicza w Kluczborku Termin: 28 listopada 2007.
ZAŁOŻENIA REALIZACJI IV EDYCJI PROGRAMU EDUKACYJNEGO
TECHNOLOGIE INFORMACYJNE
Społeczeństwo Informacyjne w województwie podlaskim Podsumowanie realizowanych projektów Nowe planowane projekty Nowe planowane projekty Białystok, 27.
Przemiany energii w organizmie człowieka - projekt IT for US
Zajęcia pozalekcyjne oraz dla inicjatyw społeczności lokalnej w szkolnej pracowni informatycznej Szkoła Podstawowa nr 21 im. Królowej Jadwigi w Lublinie.
Podniesienie kompetencji nauczycieli z obszarów wiejskich Dolnego Śląska w zakresie innowacyjnych metod nauczania w obszarze ICT i nauk matematyczno-przyrodniczych.
XIX Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej Gniezno września 2013 r.
dr inż. Jarosław Makal mgr inż. Adam Idźkowski
Wim Peeters, University of Antwerp Seminarium dla nauczycieli Część 1 Wim Peeters Uniwersytet Antwerpii Tłumaczenie: Magdalena Sadowska UMK.
Innowacje pedagogiczne w szkołach ponadgimnazjalnych
Uczniowie i nauczyciele wykorzystują TI w projektach realizowanych wspólnie z partnerami w Polsce i za granicą.
MATHEMATICS WITHOUT BORDERS - MATHEMATICS IN DIFFERENT AREAS OF OUR LIFE MATEMATYKA BEZ GRANIC – MATEMATYKA W RÓŻNYCH DZIEDZINACH NASZEGO ŻYCIA ETWINNING.
Przygotowanie nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacyjnych w ramach projektu Wstęp – zapoznanie z celami, uwarunkowaniami, realizacją i oczekiwanymi efektami.
UNIWERSYTET MIKOŁAJA KOPERNIKA
Projekty realizowane w 2007 roku przez inne organizacje i instytucje działające na terenie Gminy Raciechowice.
DC Edukacja Centrum Szkoleń i Certyfikacji Komputerowych Innowacyjne formy oceniania z wykorzystaniem ICT Kartuzy, 12 listopada 2010.
INTERNETOWE CENTRA INFORMACJI MULTIMEDIALNEJ W BIBLIOTEKACH SZKOLNYCH I PEDAGOGICZNYCH Najważniejsze cele projektu Wspieranie procesu ustawicznego kształcenia.
Oferta na rok szkolny 2007/08 Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów.
Konferencja dla beneficjentów realizujących projekty w ramach Priorytetu III PO KL Konferencja dla beneficjentów realizujących projekty w ramach Priorytetu.
Kreatywna szkoła, to twórczy uczeń
Ucz z zapałem dzieci swoje,.... bo, Ja chętnie Cię wyręczę ;)
Najlepsze Licea ogólnokształcące i technika w województwie podlaskim
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie
WSPÓŁPRACA KANY Z WOJEWÓDZTWEM MAŁOPOLSKIM W DZIEDZINIE DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Stanisława Klimczak Dyrektor Małopolskiego Ośrodka Szkoleniowego w Krakowie.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, pl. Trzech Krzyży 3/5, Warszawa; Experiences with macromodelling for assessing.
 Program prowadzony od 2002 roku  Przeznaczony dla wszystkich poziomów i typów szkół  Zachęcający do lepszego wykorzystania w uczeniu technologii informacyjno.
Wydział Rolnictwa i Biologii Wydział Zastosowań Informatyki i Matematyki Centrum Informatyczne Centrum Edukacji Multimedialnej Szkoły Głównej Gospodarstwa.
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli pt.: Akcja KŁADKA
Andrzej Wodecki Polski Uniwersytet Wirtualny Ogólnopolska Konferencja
Rozwój technologii komputerowych w świetle filozoficznej refleksji nad nauką i techniką Dr Mariusz Szynkiewicz UAM w Poznaniu Zakład Filozofii Nauki
Płock, Al. F. Kobylińskiego 25
III Forum Gospodarcze Województwo Kujawsko-Pomorskie.
Komputerowo wspomagane nauczanie Fizyki Wojciech Dobrogowski, Andrzej Maziewski.
DYREKTORZY SZKÓŁ W eTWINNING Warszawa, 18 XI 2011.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
1 Instytut Techniczny Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Gorzowie Wielkopolskim Konferencja: Lubuskie Centrum Innowacji, styczeń
Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli INFORMATYKA DLA WSZYSTKICH Konferencja OTWARCIA ROKU SZKOLEGO 2015/2016 dla NAUCZYCYCIELI INFORMATYKI Wrocław.
Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 3 im. Jana Pawła II III Liceum Ogólnokształcące ul. Oświęcimska 90, , Ruda Śląska Kierunki kształcenia: klasy.
Najlepsze Szkoły Województwa Podlaskiego 2017
„Programowanie czas zacząć”
Rola TIK w projektach przyrodniczych
Propozycje dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych
Zapis prezentacji:

Komputerowo wspomagane laboratoria szkolne Grzegorz Karwasz, Józefina Turło Zakład Dydaktyki Fizyki, Instytut Fizyki, UMK Toruń karwasz@fizyka.umk.pl Henryk Szydłowski Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań Andrzej Maziewski Uniwersytet w Białymstoku Warszawa, 23.03.2007

W 2003 roku utworzono sieć 3 Uniwersytetów (Poznań, Białystok i Toruń), której głównym celem było podniesienie efektywności nauczania przedmiotów przyrodniczych. Pilotażowa akcja dofinansowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej – 30 szkolnych mini-laboratoriów

Podlaskie szkoły wybrane we współpracy z Kuratorium Oświaty V Liceum Ogólnokształcące im Jana III Sobieskiego, Białystok, I Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza, Białystok* VIII Liceum Ogólnokształcące im. Króla Kazimierza Wielkiego, Białystok, * VI Liceum Ogólnokształcące, Białystok Zespół Szkół Budowlano-Geodezyjnych im. Stefana Władysława Bryły, Białystok, ACE Augustowskie Centrum Edukacyjne, Augustów, * I Liceum ogólnokształcące im Marii Koopnickiej Suwałki, * Zespół szkół nr 5 Suwałki* Liceum Ogólnokształcące Łapy, * Zespół Szkół Mechanicznych im. Stefana Czarnieckiego, Łapy I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki, Łomža, , * Liceum Ogólnokształcące im. króla Kazimierza Jagiellończyka, Wysokie Mazowieckie, * Zespół Szkół im. gen. Nikodema Sulika, Dąbrowa Białostocka, * Zespół Szkół Nr 1w Grajewie, Grajewo Zespół Szkół nr 1Bielsk Podlaski * -mini-laboratoria wspierane sprzętowo przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu

Struktura sieci minilaboratoriów przyrodniczych każdy uniwersytet współpracował z grupą 15-20 nauczycieli przedmiotów przyrodniczych (fizyka, chemia i biologia), nauczyciele opracowywali przykłady efektywnego wykorzystania metod i narzędzi ICT., wyniki prac nauczycieli były prezentowane i dyskutowane na seminariach np. w Instytucie Fizyki UMK w Toruniu, każda szkoła została wyposażona w sprzęt o wartości 5000 zł (grant MEN): zestaw Coachlab II + różne czujniki.

Komputerowo wspomagane doświadczenia Badanie Drgających obwodów elektrycznych, ładowania i rozładowania kondensatorów i rezonansu w układach RLC.

Józefina Turlo i Andrzej Karbowski Pierwsze seminarium – szkolenie dla nauczycieli odbyło się na Wydziale Fizyki UAM w Poznaniu w grudniu 2003 roku.

Szkolenie nauczycieli Konferencja "Mini-Laboratoria Komputerowe do nauczania przedmiotów przyrodniczych", Poznań 12-13, XII 2003 Szkolenia w Białymstoku: I,II,III,IV,V 2004 Szkolenia nauczycieli zrealizowano przy pomocy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego

Grupa nauczycieli i pracowników PDF IF UMK w czasie kolejnego seminarium, tym razem w Toruniu.

2. Spadek magnesów neodymowych w rurach wykonanych z różnych materiałów. Mgr Tadeusz Kubiak prezentuje eksperyment w czasie seminarium w Toruniu

Wyniki doświadczeń wykonanych z użyciem rury plastikowej (powyżej) i aluminiowej (poniżej).

3. Badanie przenikalności magnetycznej różnych materiałów (mgr Mariusz Kamiński) different materials Coachlab II console power supply electromagnet magnetic field sensor Zestaw doświadczalny

Time (min) Uczniowie z nauczycielem mierzą wartość B i na podstawie obliczonej wartości  (B = μ Bo) rozpoznają jaki jest to rodzaj materiału (diamagnetyk, ferromagnetyk lub paramagnetyk).

II. Biologia i chemia 4. Badanie zjawiska fotosyntezy i odychania roślin (mgr Piotr Felski) Na podstawie uzyskanych wyników uczniowie wyciągnęli wniosek, że rośliny oddychają także w nocy (ciemności).

5. Badanie wpływu różnych leków na pH kwasu w żołądku (mgr Agnieszka Dyszczynska). Zmiana pH coca coli w funkcji czasu.

Zmiany pH coca coli w funkcji czasu po wrzuceniu do niej leków przeciwbólowych.

6. Badanie procesu fermentacji mleka (Agnieszka Dyszczyńska) Reakcja chemiczna opisująca proces fermentacji mleka: C6H12O6 + bakterie mlekowe --- > 2 CH3CHOHCOOH + 22,5 kcal cukier kwas mlekowy energia Zmiany pH mleka pochodzącego od różnych producentów w ciągu 10 godzin.

Międzynarodowe seminarium SOCRATES Cominius Project: Effective Use of ICT in Science Education (EU ISE) Od lewej: Peter Demkanin, Jozefa Guitart, Bob Kibble, Jari Lavonen, Józefina Turło.

Prezentacje i dyskusje podczas seminariów projektu EU ISE w PDF w Toruniu.

Symulacje zjawisk fizycznych za pomocą programu Modellus http://phoenix.sce.fct.unl.pt/modellus/ Pani Elżbieta Kawecka podczas warsztatów PSNPP w Warszawie. Symulacje drgań sieci krystalicznej w funkci temperatury (Grzegosz Osiński).

Dyskusje z nauczycielami w czasie seminariów.

Rozpowszechnianie wyników projektu EU ISE Niektóre eksperymenty opracowane w ramach projektu były prezentowane uczniom z różnych krajów. Wyniki najlepszych prac nauczycieli były prezentowane podczas zjazdów PSNPP w 2005 w Opole i w 2006 r. w Warszawie.

  Wyposażenie stanowiska Szkolnego przyrodniczego laboratorium komputerowego Komputer PC z procesorem klasy Pentium IV 3GHz, zintegrowaną kartą dźwiękową i sieciową, z kartą graficzną PCI Express x16 Produkt Cena brutto Komputer 2 000,00 Klawiatura, mysz, kolumny 100,00 Monitor LCD 1 000,00 Karta internetowa 100,00 Drukarka 500,00 Razem 3 700,00 COACH 5 1 740,80 Czujniki 2 958,40 położenia, światła, dźwięku, temperatury, napięcia, natężenia, ciśnienia, pola magnetycznego, ruchu, siły, światła   Łącznie około 8 400 zł

Propozycje modernizacji nauczania przedmiotów przyrodniczych w szkołach średnich 1. Organizacja Przyrodniczych Laboratoriów Komputerowych 2. Powołanie klas przyrodniczo-informatycznych 3. Dokształcanie nauczycieli do prowadzenia zajęć wspomaganych komputerowo 4. Integracja informatyki i przedmiotów przyrodniczych – zwiększenie liczby godzin

Dziękuję Państwu za uwagę! Planuje się rozszerzyć sieć minilaboratoriów przyrodniczych wspomaganych komputerowo na całą Polskę! Dziękuję Państwu za uwagę!

Literatura Rogers L.T., The Use of Software to Explore Experimental Data, New Ways of Teaching Physics, Proc. of GIREP Conference, Ljubljana 1996. Rogers L. T., Integrating modelling with data logging – a new approach, Proc. of GIREP Conference, Lund 2002, Pinto R., Aliberas J., Approaches to the Use of MBL to the Secondary School, New Ways of Teaching Physics, Proc. of GIREP Conference, Ljubljana 1996. Pecori B., MBL as Unifying Tool in Hands-on Physics Education, Hands-on Experiments in Physics Education, Proc. of GIREP Conference, Duisburg, 1998. Frost R., Data Logging in Practice, IT in Science, London, 1998. Turlo Z., Turlo J., Model of Smart Refrigerator for Environmental Education, Proc. of ICPE-GIREP International Conference - Hands on Experiments in Physics Education, Duisburg, 1998. Turlo J., Karbowski A., Osinski G., Sluzewski K., Turlo Z., Modernised MBL for Science Teacher, Proc. of Intern. Conf. "Science and Mathematics Teaching for the Information Society", Top Kurier, Torun 2001. Demkanin P., Hola K., Koubek V, Pocitacom podporovane prirodovedne laboratorium, FMFI UK, Bratislava, 2006. Turlo J at al., Przykłady wykorzystania technologii informacyjnej w edukacji przyrodniczej, PDF, Torun, 2006. Mioduszewska E., Ellermeijer T., Coach 5: Science and Technology Learning Environment for 15-20 years students, Workshop Multimedia in Physics Teaching and Learning, AMSTEL Institute, Amsterdam 1999. Felski P., Sluzewski K., Photosynthesis and Plant Respiration Studies with the Use of ICT, Science Education, Top Kurier, Torun, 7/2003.