e-Navigation in future e-Nawigacja w przyszłości Damian Damaszk Jacek Pospieszyński
e-Nawigacja W definicji IMO e-Nawigacja jest rozumiana jako: „zharmonizowane zbieranie, integracja, wymiana i prezentacja informacji morskiej za pomocą środków elektronicznych, na jednostkach pływających i na brzegu, dla usprawnienia nawigacji w żegludze od punktu do punktu (z portu do portu) oraz powiązanych serwisów, dla bezpieczeństwa i ochrony na morzu oraz ochrony naturalnego środowiska morskiego.”
e-Nawigacja e-Navigation AIS IBS/INS ENC ARPA LRIT GMDSS VTS VDR GNSS
Komponenty e-Nawigacji e-Nawigacja Pokładowe systemy nawigacyjne Systemy brzegowe Urządzenia do komunikacji
Cele e-Nawigacji zwiększenie bezpieczeństwa żeglugi ułatwienie obserwacji i kontroli ruchu statków, komunikacji i wymiany informacji zwiększenie efektywności transportu i logistyki wsparcie akcji SAR zintergowanie informacji na statku i lądzie – zminimalizowanie ryzyka błędu ze strony użytkownika wprowadzenie zmian w szkoleniu marynarzy, doprowadzenie do ujednolicenia norm, procedur operacyjnych, sprzętu, systemów, symboli i znaków nawigacyjnych
Korzyści e-Nawigacji wzrost bezpieczeństwa obniżenie ilości błędów nawigatora pełne pokrycie globu oraz dostępność map ENC dobrej jakości lepsza komunikacja w relacji ‘ship to shore’ redukcja ryzyka kolizji oraz wejścia na mieliznę redukcja emisji gazów – optymalne trasy żeglugowe oraz prędkość więcej niż 1 metoda pozycjonowania statku więcej czasu na obserwacje
S-100, a S-57 lepsza, szybsza wymiana bogatszych danych nawigacyjnych umożliwia prezentację danych zależnych od czasu organizuję, przetwarza, prezentuję dane nawigacyjne z wielu źródeł wprowadzony 1.01.2010, jednak nie zastąpi w pełni S-57 przez najbliższe 10-15 lat
Zmiany w przyszłości przejście z map papierowych na elektroniczne zmiany infrastruktury strefy przybrzeżnej wzrost natężenia ruchu wzrost prędkości i wielkości jednostek – nowe procedury i systemy zabezpieczenia nawigacji bardziej wymygające szkolenia dla marynarzy
Oś czasu e-Nawigacji
Zalety i wady ECDIS Zalety Wady Zintegrowane dane nawigacyjne Pozycjonowanie w czasie rzeczywistym Zintegrowane dane nawigacyjne Wspomaga planowanie i monitorowanie podróży Zastępuje papierowe mapy Łatwe aktualizacje Możliwe dostosowanie do potrzeb użytkownika Ograniczony do widoku 2-D Statyczne dane Nie uwzględnia wymiaru czasu (np. pływy) Zapasowy ECDIS przy nawigacji „paperless”
ECDIS 2012
ENC nowej generacji funkcje jak w ECDIS uwzględnia wymiar czasu używa najdokładniejszych danych dla danego akwenu widok 3-D
ENC nowej generacji
ENC nowej generacji
Podsumowanie Koncepcję e-Nawigacji traktujemy jako najbliższą perspektywę nawigacji. Zaangażowanie w ten projekt najważniejszych organizacji międzynarodowych odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na morzu, zainteresowanie przemysłu, a także zainteresowanie potencjalnych użytkowników e-Nawigacji, pozwala mieć nadzieję, że e-Nawigacja przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa na morzu, a także do rozwoju i postępu technologicznego w dziedzinie środków i urządzeń nawigacyjnych
Konferencje
Bibliografia IMO adopts e-Navigation, February 2009, Seaways Przegląd Morski, listopad 2009, Redakcja Wojskowa http://www.dma.dk/themes/E-navigation/Sider/E-navigationistomakeshippingofthefuturesafer.aspx http://www.gla-rrnav.org/pdfs/enav_paper_iala_2010.pdf http://chl.erdc.usace.army.mil/dirs/events/299/2-3d%20Alexander%20e- Nav%20ECDIS%20&%20MIOs.pdf http://www.nautinst.org/en/forums/enavigation.cfm http://www.iala-aism.org/iala/publications/documentspdf/doc_285_eng.pdf http://www.efficiensea.org/files/efficiensea_enavigation_underway_2011_conference_report.pdf http://www.e-navigation.com/ http://e-nav.no/