Realizacja programu edukacyjnego „ŻYJ SMACZNIE I ZDROWO” TEMAT LEKCJI: Nie marnuj jedzenia. Myśl ekologicznie!
Cele lekcji Uczeń na miarę swoich możliwości: zdobędzie wiedzę teoretyczną na temat problemu i przyczyn marnowania żywności, związku pomiędzy marnowaniem żywności a ochroną środowiska naturalnego, wpływu marnowania żywności na środowisko, pozna rolę i znaczenia Federacji Polskich Banków Żywności w ograniczaniu marnowania żywności i niedożywienia, nauczy się przygotowywać posiłki, ograniczając zużycie wody i energii, nabędzie umiejętności komponowania odpowiedniego posiłku, jedzenia w ciągu dnia odpowiedniej ilości produktów z każdej grupy, nabędzie umiejętności planowania posiłku i listy zakupów, wykształci w sobie postawę prospołeczną i zainteresuje się promocją idei dzielenia się jedzeniem z osobami w potrzebie.
Wykorzystując plakat i plansze, przedstawiono uczniom informacje na temat marnowania żywności oraz jego skutków dla środowiska naturalnego.
Uczniowie kolejno przyswajali nowe informacje o tym, że: 1/3 pełnowartościowego jedzenia ląduje w śmietniku powstała lista 10 produktów, które najczęściej marnujemy skutki marnowania żywności mają wpływ na zanieczyszczenie środowiska naturalnego
Praca w grupach na temat: „Co według Was jest główną przyczyną marnowania żywności?”
PLANUJ POSEGREGUJ PRZETWARZAJ PODZIEL SIĘ Uczniowie dowiedzieli się , że realizując zasadę 4xP, można ograniczyć straty żywności w domu i szkole oraz przyczynić się do ochrony środowiska.
Liderzy grup zaprezentowali pracę swojej grupy.
TEMAT LEKCJI: Racjonalne żywienie, czyli o 5 posiłkach dziennie.
Cele lekcji Uczeń na miarę swoich możliwości: wymieni korzyści wynikają ze spożywania pięciu posiłków dziennie, rozplanuje dzienną rację pokarmową na wszystkie posiłki, wymieni pory spożywania posiłków, potrafi wymienić dobre strony dotyczące spożywania posiłków, potrafi komponować codzienne posiłki, potrafi zaplanować posiłki.
Uczniowie ustalali dla siebie własny, najwygodniejszy plan spożywania posiłków.
Planowanie nie jest prostym zadaniem, uczniowie poświęcili na tę umiejętność najwięcej czasu.
Omówiliśmy korzyści wynikające ze spożywania 5 posiłków dziennie.
Wszystkie pomoce dydaktyczne zostały umieszczone na tablicy w sali szkolnej, aby utrwalać poznane wiadomości.