„Nie ma dzieci- są ludzie […].” Janusz Korczak

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
GIMNAZJUM SPOŁECZNE MTE W MILANÓWKU `
Advertisements

Prawa Dziecka Co to są prawa???
Jak efektywnie współpracować z rodzicami
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
Hiperłącza Co to jest? Autor: dalej.
25 PRZYKAZA Ń. 1. Nie dyskutuj z go ś ciem, który ma nad Tob ą pó ł litra przewagi!
DRUŻYNA SZPIKU.
Dobroć jest silniejsza niż przemoc.
CREATIVE BRIEF. PYTANIA KIM? KIM? CZYM? CZYM?CO?
Prezentacja w ramach projektu ORE OE – edukacja obywatelska EPC – edukacja na rzecz prawa człowieka Przygotowany przez zespół wychowawców klas IV-VI SP.
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
Prawa dzieci Prawa Osobiste
ROK KAROLA GODULI. Stowarzyszenia Przyjació ł Szkó ł im. Karola Goduli Rudzkie placówki o ś wiatowe, maj ą c na uwadze jak wa ż n ą rol ę odegra ł Karol.
Dziedzictwo kulturowe
Czynniki wpływające na kursy walut
Nowoczesny patriotyzm
Przykłady skrzyżowań ze znakami
Co to jest 112 Numer alarmowy „112” jest jednolitym ogólnoeuropejskim numerem alarmowym zarówno dla telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych.
Dnia roku 9 wybranych uczniów klasy 3AB TZ pod opieką Pani Sylwii Samson wyjechało na praktykę do Niemiec, aby reprezentować szkołę oraz ojczyznę.
Bezpieczny Internet.
Jak można nauczyć korzystania z prawdopodobieństwa.
Rola opiekuna w Samorządzie Uczniowskim
Parlament oraz europarlament PytaniaPodsumowanie.
Pytania warte uwagi:. Powszechnie uwa ż a si ę, ż e jeden nie ma jakiej ś wielkiej wagi, jednak sugeruj ą c si ę znanym przys ł owiem - grosz do grosza.
Kawalerowie Orderu Uśmiechu
Prawa Dziecka.
Prawa dziecka  Ola Wójcik kl. 6a.
Z wizytą w Bullerbyn Prezentację przygotowała Danuta Gierczak
Podręczniki dla klas I – III Szkoła Podstawowa
MODU Ł Klasa I „Kszta ł cenie ponadgimnazjalne”
Nie tylko wybory… Jak m ł odzi ludzie mog ą wp ł ywa ć na rzeczywisto ść i aktywnie uczestniczy ć w demokracji?
Wykona ł y: Julia W. i Ola S. z klasy 6c.  Pogrzeb ż uru i ś ledzia by ł obyczajem zwi ą zanym z do ść rygorystycznym przestrzeganiem postu i obchodzonym.
Tworzenie prawa.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
10 grudnia minęło 60 lat od uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Dziecko to mały człowiek. Jednak nie wszyscy dorośli o tym pamiętali. W.
 ROK SZKOLNY 2014/15  REALIZACJA PROJEKTU EDUKACYJNEGO : - W RAMACH WSPÓŁPRACY Z AMNESTY INTERNATIONAL  "Prawa człowieka: TERAZ! To jest w Twoich rękach’’
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Państwo/samorząd - a rodzina z osobą niepełnosprawną dr Barbara Kołodziej Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. kard. Augusta Hlonda w Mysłowicach.
ZNAM SWOJE PRAWA !!. Po raz pierwszy w historii prawa dziecka zostały zapisane w Konwencji Genewskiej w 1924r. Pierwszy pełny zbiór praw dziecka ukazał.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
DZIAŁY FILOZOFII Antropologia filozoficzna. Co to takiego w ogóle jest antropologia ?
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa. Demokracja - Ograniczone rządy większości Państwo prawa – Państwo, w którym reguły gry są jasne, stabilne,
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
MOJE CZYSTE MIASTO Relacja Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 7 w Rudzie Śląskiej.
Jak sobie z nim radzić ?.
Prawa kobiet w XXI wieku
RODZINA CYWILIZACJĄ MIŁOŚCI Wioleta Stypuła. J AN P AWEŁ II W „L IŚCIE DO R ODZIN ” (1994) PISZE : „ R odzina jest to naprzód dobro bycia razem: bycie.
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Klasa 2d. RASIZM – przeświadczenie o wrodzonej wyższości określonej rasy ludzkiej. ( ŹRÓDŁO : Podręcznik – „Dziś i jutro 1”, rozdział – „Naród i społeczeństwo”,
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
Pojęcia związane z antydyskryminacją
O ochronie danych osobowych.
Koncepcja „generacji” praw człowieka
PRAWA CZŁOWIEKA WSTĘP DO NAUKI O PAŃSTWIE I POLITYCE ĆW. 1.
Według światowej organizacji zdrowia WHO zdrowie to nie jedynie brak choroby, ale dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny oraz adaptacja.
Moje szczęście.
Rzecznik Praw Dziecka.
25 – lecie uchwalenia Konwencji Praw Dziecka
20 Listopad 2016 Dzień Praw Dziecka
Obowiązki obywatelskie i obywatelskie nieposłuszeństwo
Pamiętajcie! Każdy z nas powinien znać swoje prawa!
Twoje bezpieczeństwo zależy także od Ciebie
Zapis prezentacji:

„Nie ma dzieci- są ludzie […].” Janusz Korczak Prawa Dziecka „Nie ma dzieci- są ludzie […].” Janusz Korczak

Czym są prawa dziecka? Najważniejszym, naturalnym prawem człowieka jest prawo do życia. Z niego płynie prawo do pełnego- na miarę człowieka – rozwoju. Ale prawa natury należy dobrze rozpatrywać i zabezpieczyć. Takim właśnie zabezpieczeniem jest prawo stanowione, stworzone przez ludzi, ogłoszone i zobowiązujące do jego przestrzegania. O dobrym prawie mówimy wówczas, gdy dobrze służy człowiekowi, a więc dobrze służy jego aktualizacji. Dzieci posiadają szczególne prawa. Aktualizacja ich człowieczeństwa przebiega bowiem w szczególny sposób. Dziecko nie potrafi zadbać samo o siebie, nie potrafi samodzielnie aktualizować swojej natury. Potrzebuje do tego rodziców opiekunów, potrzebuje wielu innych ludzi. Dlatego naturalnymi „strażnikami” praw dziecka są jego rodzice i opiekunowie. Ale dziecko potrzebuje też specjalnego zabezpieczenia w prawie stanowionym. Dobre prawo stanowione może i powinno pomagać rodzicom i opiekunom w rozwoju dziecka.

Najważniejsze w Polsce akty prawne dotyczące dzieci i ich praw to: - Konstytucja RP - Konwencja o Prawach Dziecka z 1989r. - Ustawa o Rzeczniku Praw Dziecka

Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej Słowo konstytucja oznacza akt prawny, określany także jako ustawa zasadnicza, która zazwyczaj ma najwyższą moc prawną w systemie źródeł prawa w państwie. Może określić między innymi podstawowe prawa, wolności i obowiązki obywatela danego kraju oraz organizację, kompetencje i sposób powołania najwyższych organów państwowych. Konstytucja RP została uchwalona 2 kwietnia1997 roku przez Zgromadzenie Narodowe, zatwierdzony w ogólnonarodowym referendum 25 maja 1997 maja.

Konwencja o Prawach Dziecka Konwencja o prawach dziecka- to międzynarodowa konwencja przyjęta przez zgromadzenie ONZ 20 listopada 1989 roku. Jest to dokument obowiązujący w niemal wszystkich państwach świata. W konwencji o prawach dziecka zostały spisane wszystkie prawa dziecka. Tworząc zapisy konwencji kierowano się następującymi zadaniami: - dobra dziecka - równość - poszanowanie praw i odpowiedzialności obojga rodziców - pomocy państwa

Konwencja ustanawia status dziecka oparty na następujących założeniach Dziecko jest przedmiotem, ale ze względu na swoją niedojrzałość psychiczna i fizyczną wymaga szczególnej opieki i ochrony prawnej Dziecko jako istota ludzka wymaga poszanowania jego tożsamości, godności i prywatności Rodzina jest najlepszym środowiskiem wychowania dziecka Państwo ma wspierać rodzinę, a nie wyręczać ją w jej funkcjach

Niech się wreszcie każdy dowie I rozpowie w świecie całym, Że dziecko to także człowiek, Tyle, że jeszcze mały. Dlatego ludzie uczeni, Którym za to należą się brawa, Chcąc wielu dzieci los odmienić, Stworzyli dla was mądre prawa. Więc je na co dzień i od święta - Spróbujcie dobrze zapamiętać!

Prawa dziecka według Janusza Korczaka „Dziecko jest człowiekiem , a nie kandydatem na człowieka, jak uważają niektórzy. Stąd bierze się u dorosłych lekceważenie dzieci, a nawet pogarda wobec ich potrzeb, emocji, lęków… Dzieci nie – będą dopiero, ale już są ludźmi… Można przemówić do rozumu do ich rozumu- odpowiedzą nam, można przemówić do ich serc- odczują nas.”

Prawa Człowieka To zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi, bez względu na rasę, kolor skory, płeć, poglądy, pochodzenie, stan zdrowia. Odmowa poszanowania praw człowieka sanowi nie tylko osobista krzywdę jednostki, ale sprzyja pojawieniu się niepokojów społecznych. Poszanowanie praw człowieka uznaje się za podstawę wolności, sprawiedliwości i godności ludzkiej.

Prawo do szacunku „Szacunku dla niewiedzy dziecka, dla wysiłku poznawania, szacunku dla tajemnic, ciężkiej pracy rozwoju, dla bieżącej chwili, w której żyje dziecko.”

Prawo do niewiedzy „Dziecko jest cudzoziemcem, nie rozumie języka, nie zna kierunku ulic, nie zna praw ani obyczajów. Potrzebny jest mu przewodnik, który grzecznie odpowie na wszystkie pytania.”

Prawo do upadków „Błądzić jest rzeczą ludzką”

Prawo do radości „Dziecku potrzebna jest jasność szczęścia ciepło miłości… dajcie mu zapas uśmiechów na całe życie cierniowe. Niech dzieci się śmieją, niech będą wesołe. Radości nigdy za wiele”

Prawo do niepowodzeń i łez „Wszyscy jesteśmy zdani na próby i błędy. Wszyscy się mylimy. Jesteśmy podatni na niepowodzenia.”

Prawo do własności „Szanując to prawo uczymy dzieci, ze nie tylko one mają prawo do własności i jej nienaruszalności ale, że mają obowiązek respektować je tak samo wobec wszystkich.”

Prawo do wypowiadania myśli i uczuć Niezmiernie ważne jest więc uczenie dziecka rozpoznawania, nazywania i wyrażania wszystkich uczuć, zarówno pozytywnych jak i negatywnych w taki sposób, by nikogo nie krzywdzić.”

Prawo do tajemnicy „Należy przekonać dzieci, że mamy szacunek dla ich tajemnicy. A zapytanie- Czy możesz mi powiedzieć? Nie oznacza: musisz.”

Prawo do dnia dzisiejszego Dziecko najbardziej pragnie być tym, kim jest w tym momencie. Po prostu pragnie być dzieckiem, a nie przyszłym dorosłym, a nie pociechą lub zabawką dorosłych, a nie rozrywką czy eksponatem do wystawienia na pokaz.