Kursy przewodnikowskie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Praca w zespole Tomasz Filipionek.
Advertisements

Funkcje w ZHP „13” Drużyna Szczep Hufiec Chorągiew Główna Kwatera
- Mobilność szkolnej kadry edukacyjnej Program
Wprowadzenie do zarządzania kompetencjami w pracy doradcy zawodowego
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Zarządzanie projektami partnerskimi
Liderzy PAFW to program Polsko- Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowany przez Stowarzyszenie Szkoła Liderów.
ZUCHY zarys metodyki.
1 % Twojego podatku dla Hufca ZHP Konin Co zrobić, aby przekazać jeden procent podatku? Tylko kilka kroków przez Tobą!
Zjazd Programowy ZHP 1–3 czerwca 2007 r.. Zjazd Programowy ZHP W dniach 1-3 czerwca 2007 r. w Nadwarciańskim Grodzie w Załęczu Wielkim odbędzie się Zjazd.
HISTORIA MÓWIONA JAKO NARZĘDZIE ODCZYTYWANIA DZIEDZICTWA SPOŁECZNO- KULTUROWEGO ŚRODOWISKA LOKALNEGO.
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Wędrówką jedną życie jest… Ogólnopolska Konferencja Instruktorska ZHP Dobre Praktyki Kształceniowe Gdańsk 2-4 marca 2007 hm. Wojciech Konieczny Chorągiew.
Metodyka harcerska i starszoharcerska
hm. Joanna Skupińska i hm. Zbigniew Paweł Skupiński
Formy szkolenia nauczycieli o metodzie harcerskiej
SYSTEM PRACY Z KADRĄ W ZHP
II Ogólnopolska Konferencja Instruktorska Dobre Praktyki w Kształceniu Kadry Wojciech Konieczny Czy e znaczy źle? 19 marca 2011.
Sprawozdanie z realizacji planu pracy Zespołu Programowego
II Ogólnopolska Konferencja Instruktorska Dobre Praktyki Kształceniowe Gdańsk, III 2011 hm. Wiesław Laskowski hm. Monika Michna O zastępach na kursie.
Dobre praktyki w kształceniu specjalnościowym w ZHP
ZMIANY W KSZTAŁCENIU Przeczytaj, a dowiesz się o najważniejszych zmianach w kształceniu kadry w ZHP – ważnych dla Ciebie.
SPOTKANIE ORGANIZACYJNE
AGRICOLA i BORNEO Praktyki kształceniowe w ZHR phm. Maciej Stępa
O metodzie harcerskiej i jej stosowaniu
Wydział Harcerski GK ZHP
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
ANALIZA BADANIA PRZEPROWADZONEGO WŚRÓD KOMENDANTÓW HUFCÓW: WSPARCIE SZCZEPOWYCH Autor badania: pwd Katarzyna Wiśniewska.
Jaki powinien być program rozwoju Chorągwi?
Szara Drużyna jako przykład kształcenia w pionie wiekowym
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Funkcje w ZHR.
Planowanie szkolenia „Nigdy nie pozwalam na to, by szkoła stała się przeszkodą w mojej edukacji” Mark Twain.
SEMINARIUM AKADEMICKIE ŁOWICZ WPROWADZENIE.
Stowarzyszenie na rzecz dzieci i młodzieży „Józef” w Opolu
pwd. Katarzyna Dulska ZKK Toruń phm. Michał Sawicki CHZKK Kuj-Pom
Kształcenie Gdzie jesteśmy? Dokąd zmierzamy?. Czym jest kształcenie instruktorskie? Pomoc w rozwoju instruktorskim na drodze przeżyć, wspólnie osiąganych.
Czym przyciąga harcerstwo?
Praca z kadrą w chorągwi Jak zacząć?
Kształcenie a praca z kadrą w Chorągwi Stołecznej ZHP
Sytuacje intymne w pracy wychowawczej - czyli jak uczyć tego, o czym sami nie zawsze wiele wiemy hm. Ewa Sidor.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Idea oceniania kształtującego
CZŁOWIEK NAJLEPSZA INWESTYCJA ! Seminarium podsumowujące projekt Barbara Pietrzak - Koordynator Projektu Małkinia Górna, 28 maja 2014 r.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
MATERIAŁY Z KURSU KWALIFIKACYJNEGO Wszystkie materiały tworzone i przekazywane przez Wykładowców NPDN PROTOTO są chronione prawem autorskim.
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Co proponujemy? hm. Tomasz Kujaczyński i zespół
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
RADA NACZELNA SYSTEM STOPNI INSTRUKTORSKICH MARCA 2009.
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
„Z” jak… odcinek 2.
Wychowywać to kochać i wymagać
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Wygraj dobry zespół! Grywalizacja jako skuteczna i innowacyjna forma szkolenia pracowników.
Jak pracuje drużyna. Warunkami utworzenia drużyny próbnej są: 1) uzyskanie zgody komendanta hufca; 2) spełnienie przez drużynowego określonych dalej warunków;
METODYKA WĘDROWNICZA Opracowała pwd. Justyna Golitz.
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
Porównanie metodyki harcerskiej i starszoharcerskiej
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Efekty uczenia się Od czego wyszliśmy?.
Jak napisać dobry konspekt?
Zapis prezentacji:

Kursy przewodnikowskie Ogólnopolska Konferencja Instruktorska ZHP „Dobre Praktyki Kształceniowe” Kursy przewodnikowskie Zespół Kadry Kształcącej „S.I. Agrikola” Hufiec ZHP Warszawa Mokotów

Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów O czym powiemy? Jak narodził się pomysł kursów PWD Czym jest ten kurs Kim jest kursant Założenia kursu PWD Podstawa zaliczenia Przykładowa lista zajęć Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów

Jak narodził się pomysł? Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów

Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów

Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów

Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów Kursy przewodnikowskie uzupełniły istniejącą lukę kształceniową. Wynikły też z poczucia, że na kursie drużynowych nie ma czasu na obszerne dyskusje i refleksję. Te elementy znalazły z powodzeniem miejsce na kursie przewodnikowskim. Naszym zdaniem niektóre treści warto przekazać jeszcze raz, na wyższym poziomie – inaczej się rozmawia i dyskutuje z szesnastolatkami, inaczej z siedemnasto-, osiemnastolatkami. Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów

Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów Czym jest kurs? Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów

Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów

Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów Jest pomostem między kursem drużynowych a kursem poziomu podharcmistrzowskiego. Zapewnia pogłębienie rozumienia treści metodycznych i daje im szerszy kontekst. Zamiast bezpośredniej wiedzy daje takie rozumienie, że do wielu rzeczy kursanci sami mogą dojść. Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów

Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów Na kursie drużynowych był niedoświadczony jeszcze przyboczny, w kursie przewodnikowskim bierze udział ktoś, kto ma już własne doświadczenie i pogląd na działanie i problemy drużyny. Kurs pwd daje możliwość skupienia się na „formacji instruktora”. Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów

Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów Kim jest kursant? Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów

Rozmawiają dwa pączki… I coooo? Przyjęli Cię ?? Słuchaj, nie uwierzysz-złożyłem papiery na Politechnikę!

Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów No co ty ??? PĄCZKA ??? Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów

Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów Jest przed lub niedługo po złożeniu Zobowiązania Instruktorskiego. Ma około 18 lat. To ktoś, kto posiada doświadczenie w prowadzeniu drużyny. Jest to osoba, która w pełni świadomie aplikuje na kurs, wie, że chce i może zostać instruktorem. Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów

Założenia kursu/fundamenty Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów

Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów

Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów Kurs ma czynić z grajka wirtuoza, a z rzemieślnika mistrza. Ma dać głębsze rozumienie narzędzi, co zapewni ich stosowanie przez drużynowych. CELE: Świadomość instruktorska – budowanie świadomości harcerskiego wychowawcy, poczucia odpowiedzialności za swoją pracę, ZHP, przygotowanie do złożenia Zobowiązania Instruktorskiego, wiedza o ZHP. Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów

Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów Rozwój własny – rozwijanie własnego ”ja”, budowanie systemu wartości, inwestowanie w siebie, realizacja wyczynu, umiejętności interpersonalne. Warsztat – świeże spojrzenie na warsztat pracy drużynowego, poszerzenie pewnych tematów z pogranicza pracy drużyny i szczepu, nowe formy i treści, Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów

Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów Myślenie – rozwijanie samodzielnego, abstrakcyjnego myślenia, otwartości na inne poglądy, umiejętności obiektywnej oceny, przygotowanie się do zajęć i współudział w prowadzeniu dyskusji. Osią kursu jest dyskusja, otwartość i wyczyn. Kurs w dużym stopniu polega na dzieleniu się doświadczeniami; wykorzystuje wiedzę, którą kursanci już posiadają. Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów

Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów Szczegółowy program kursu jest odpowiedzią na potrzeby konkretnych kursantów – istnieje idea kursu, określająca podstawowe jego założenia. W dostosowaniu programu do ludzi pomagają rozmowy kwalifikacyjne przed kursem. Może lecz nie musi istnieć możliwość niedopuszczenia kogoś do pojechania na kurs. Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów

Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów Istotne są partnerskie relacje między kadrą a uczestnikami, oraz to by kadra posiadała szerokie umiejętności zarówno harcerskie jak i pozaharcerskie. Ważne jest, by po kursie jego uczestnicy umieli sformułować swoje dalsze ścieżki rozwoju, zarówno w życiu harcerskim jak i prywatnym. Kurs powinien mieć formę wyjazdu i to dłuższego (ponad tydzień). Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów

Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów Ważne, by było około dwunastu – piętnastu uczestników. Taka grupa zapewnia możliwość wymiany doświadczeń miedzy kursantami, a przy tym indywidualny kontakt, lepsze poznanie się i zrozumienia, możliwość swobodnego dyskutowania, bez długiego oczekiwania „na swoją kolejkę”. Uczestnicy powinni pochodzić z różnych środowisk, warto robić kursy międzyhufcowe. Ta otwartość powinna przejawiać się także w doborze prowadzących zajęcia. Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów

Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów Podstawa zaliczenia Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów

Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów

Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów W kursie przewodnikowskim, podobnie jak na kursach drużynowych najważniejszy jest aktywny udział w kursie i indywidualny poziom uczestnika. Pozwalają to ocenić rozmowy kończące kurs. Dodatkowo można dać kursantom zadania, na przykład próby wodzów, napisanie felietonu na ważny harcerski temat, przeczytanie książki i rozmowa o niej Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów

Przykładowa lista zajęć Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów

Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów Nauka toczenia talerza po rancie Kura a bażant Jak zrobić terminatora z mąki Z nadzieniem czy bez Czy Kubuś Puchatek najbardziej lubił prosiaczka? Sen – ćwiczenie praktyczne Czy prawdziwy Polak może jeść chleb z obcej mąki? Dlaczego ogórek nie śpiewa? Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów

Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów Kogo wychowujemy Idea – ruch – organizacja Zobowiązanie instruktorskie Wartości i normy Dyskusje: P.H. , Globalizm, Manipulacja, film: „12 gniewnych ludzi”, Koedukacja miejsce demokracji w harcerstwie, problematyka demokracji sterowanej Wiedza o ZHP HSW, metodyki Wychowanie seksualne Wyczyn Środowisko lokalne Harcerskie CV Relacje szczep-hufiec „Metodyka obozu”: Historia harcerstwa na tle wydarzeń historycznych Komunikacja interpersonalna Przekazywanie wiedzy, argumentowanie Rozwiązywanie konfliktów Motywowanie Grupa Lider Lista zajęć z kursu pwd ‘06 Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów

Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów Kurs PWD w pigułce Kurs dla osób, które ukończyły kurs drużynowych, a za wcześnie jeszcze dla nich na kurs phm Wzbogaca warsztat metodyczny, daje wiedzę (psych., soc.) leżącą u podstaw metody Program kursu tworzony jest w oparciu o potrzeby konkretnej grupy Kurs ma rozwinąć drużynowego/instruktora, tak aby myślał i dostrzegał swoją rolę w kontekście szerszym niż jego drużyna. Dobre Praktyki Kształceniowe - ZKK Hufca Warszawa-Mokotów