Obserwacja (1).

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Advertisements

PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
Metody badawcze w socjologii
Kształtowanie motywacji pracowników
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Metody badawcze w psychologii
O aktywności dorosłych i seniorów
Sprawdzian dla uczniów kończących szóstą klasę szkoły podstawowej.
AUTOPREZENTACJA.
Napięcie emocjonalne i stres
Złudzenia wzrokowe - czy nasze oczy są niedoskonałe.
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
PRZETWARZANIE POZNAWCZE
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
KONTEKST ZASADY RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA
Kompetencje asystenta rodziny w diagnozie sytuacji dziecka w rodzinie
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
DROGA DO UZALEŻNIENIA.
Teoria społecznego uczenia się
Ewaluacja OBSZAR Losy absolwentów i kontakt z uczniami (rocznik 1993 i 1994)
Zadawanie pytań.
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Spostrzeganie.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Edukacja chrześcijańska
SYSTEMY EKSPERTOWE I SZTUCZNA INTELIGENCJA
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Umiejętność obserwacji.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
POZYCJA – USYTUOWANIE SĘDZIEGO NA POLU GRY.
Andrzej Majkowski 1 informatyka +. 2 „Choroby” informacyjne Paweł Perekietka.
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
SPRAWDZIAN W KLASIE VI. INFORMACJE DLA RODZICÓW Termin sprawdzianu Termin sprawdzianu 2 kwietnia 2009 roku (czwartek) godz godz Termin dodatkowy:
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
Metody komunikowania się
Metody komunikacji ludzi
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
Człowiek – najlepsza inwestycja
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
OD INSPIRACJI DO PRACY DYPLOMOWEJ Etapy procesu badawczego dr Joanna Nawój-Połoczańska Katedra Pedagogiki Ogólnej.
VIII sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 imienia Jędrzeja Śniadeckiego w Pionkach Wykonały: Sylwia Szmit, Patrycja Petniak.
PORUSZANIE SIĘ I USTAWIANIE SĘDZIEGO W RÓŻNYCH SYTUACJACH BOISKOWYCH
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
studentki Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego
PRZEKONANIA KOBIET DOSWIADCZAJĄCYCH PRZEMOCY
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Obserwacja (1)

Obserwacja (1) Podczas zajęć z metodologii badań pedagogicznych, na drugim roku studiów, studenci otrzymali do wykonania bardzo podobne zadanie: napisz co widzisz na tym obrazku. Część z nich widziała rower, inni widzieli drzewo, czy mur, o który rower jest oparty, jeszcze inni pisali o deszczu, który jakoby niedawno padał. Byli też tacy, którzy ze znawstwem opisywali jaki to rower, czy dla kobiet, czy dla mężczyzn. Wszyscy wyżej wymienieni otrzymali ocenę niedostateczną. Dokonując obserwacji musimy bowiem opisywać tylko to, co JEST, a nie wszystko, co sobie WYOBRAŻAMY. Obserwacja nie jest ćwiczeniem literackim, ani zabawą w domysły.

Obserwacja (1) Warto zwrócić uwagę na następujące sprawy, ważne dla wszystkich obserwatorów: Obserwator musi starać się być obiektywny, tj. znaleźć pośrednią drogę między kompletnym brakiem jakiegokolwiek emocjonalnego nastawienia wstępnego wobec obserwowanych osób lub zjawisk, a nastawieniem na określony fakt, tj. gotowością do wyodrębnienia interesujących go zjawisk z wielu innych.

Obserwacja (1) Warto zwrócić uwagę na następujące sprawy, ważne dla wszystkich obserwatorów: Obserwacja powinna być wyczerpująca i wnikliwa, należy więc dążyć, jeśli to tylko możliwe, do rejestrowania wielu spraw pobocznych, kontekstowych, stanowiących tło głównych obserwowanych zachowań.

Obserwacja (1) Warto zwrócić uwagę na następujące sprawy, ważne dla wszystkich obserwatorów: Obserwacja musi być wierna, na tę wierność obserwowania mają wpływ następujące czynniki: Charakter bodźców, które występują w trakcie obserwacji. Najważniejszymi cechami tych bodźców są: - kolejność sygnałów; informację o osobie zdobytą wcześniej szczególnie łatwo wyodrębnić od późniejszych informacji; - wyrazistość sygnałów; sygnały łatwe do uchwycenia łatwiej można zarejestrować, a na ich podstawie przypisać pewne właściwości osobom, od których pochodzą; -częstotliwość sygnałów; często nadawane stwarzają większe szanse rejestracji niż sygnały rzadko występujące.

b. Cechy obserwatora. Wyróżniamy tu: Obserwacja (1) Warto zwrócić uwagę na następujące sprawy, ważne dla wszystkich obserwatorów: Obserwacja musi być wierna, na tę wierność obserwowania mają wpływ następujące czynniki: b. Cechy obserwatora. Wyróżniamy tu: - chwilowy stan psychiczny; zmęczenie, głód, napięcie emocjonalne powodują to, że odbierając sygnały nadawane przez innych ludzi, mamy skłonność do nieco innego niż zwykle ich interpretowania; - postawę wobec obiektów obserwacji; mając silne postawy wobec pewnej grupy obiektów, szuka się zwykle u obserwowanych sygnałów potwierdzających te uprzednio uformowane postawy.

Obserwacja (1)

Obserwacja (1) Widzimy na podanym przykładzie, jak wiele błędów może wynikać z posiadania mocnej postawy wobec obiektów obserwacji. Dobra obserwacja jawi nam się wobec tego, jako swoista sztuka wyrzeczenia się (choć na chwilę) nabytych przekonań, uprzedzeń, czy mocnych postaw wobec obserwowanych zjawisk i osób. Szczególnie ważne jest to w przypadku nauczyciela. Z całą pewnością każdy z nas mógłby podać wiele przykładów na zniekształcenie obrazu obserwowanych zjawisk, wynikające z uzyskania przez nauczyciela („pierwotnego” i mocnego) przekonania dotyczącego cech ucznia, grupy uczniów, czy też cech rodziców ucznia. Każda kolejna obserwacja dokonywana jest niejako przez pryzmat tych „pierwotnych” naznaczeń, co prowadzi do wielu błędów, które mogą mieć istotne znaczenie np. dla „kariery edukacyjnej” ucznia.

Obserwacja (1) Obserwacja dokonywana przez nauczyciela jest zwykle obserwacją uczestniczącą. Nauczyciel zbiera dane bezpośrednio uczestnicząc w życiu klasy (to jednak nie jest takie oczywiste – proszę o refleksję dotyczącą uczestnictwa nauczyciela w życiu klasy na podstawie następnych informacji). Obserwacja etnograficzna/uczestnicząca: badacz uczestniczy w codziennych, naturalnych rytuałach społeczności, która wytworzyła własną kulturę. Formy uczestnictwa w obserwacji etnograficznej: pełne uczestnictwo – badacz nie ujawnia swej tożsamości, jest ukryty (niemożliwe w przypadku nauczyciela) uczestnik w roli obserwatora środowisko wie, kim jest, wyraziło zgodę na badanie, a badacz potrzebuje czasu, aby został oswojony (nie zawsze musi się to stać) obserwator w roli uczestnika (badacz uczestniczy w życiu badanych tylko sporadycznie na wyznaczonych spotkaniach, po których opuszcza środowisko badania – nie pozna kontekstu)

Obserwacja (1) Etapy obserwacji: Etap orientacji w terenie (badacz poznaje środowisko, zbiera materiały i analizując je, doszukuje się wewnętrznych reguł). Etap zogniskowany (badacz skupia uwagę na określonych zdarzeniach, już teraz wie, gdzie powinien pójść, doszukuje się wskaźników znaczeń, jakie badani nadają rzeczywistości, pogłębia swój wgląd w badane środowisko, aż wypracuje sobie jakiś sposób jego rozumienia). Etap selektywny (badacz poszukuje sytuacji, które pozwolą zweryfikować jego rozumowanie, przygląda się im uważnie, porównuje ze sobą, jeszcze bardziej niż uprzednio zagłębia się w różne aspekty obserwacji, aż nabiera przekonania, że zrozumiał badane ognisko. W trakcie długiego pobytu badacza w terenie, etapów zogniskowanych i selektywnych jest dużo, często się one przeplatają, bywają przerywane, potem znowu podejmowane. Ich czas trwania jest nieprzewidywalny i zróżnicowany.

Obserwacja (1) Obserwacja zdarzeń krytycznych – to szczególny przypadek obserwacji uczestniczącej. Badacz wybiera takie zdarzenie, które uważa za ważne z punktu widzenia badanego terenu i które zawiera wyraźne wskaźniki zmiennej, a także takie, które stanowi test dla poprawności jego rozumowania. Jest ono krytyczne dla pojawienia się czegoś. W obserwacji uczestniczącej badacz na ogół sam nie poszukuje tego zdarzenia, lecz przypadkowo bierze w nim udział i zaczyna je zgłębiać. Uczestniczenie w zdarzeniu krytycznym nie ogranicza się tylko do obserwacji, ale polega także na prowadzeniu wywiadów.

Obserwacja (1) Krzysztof Rubacha (2008) ukazuje następujące źródła trudności w pracy obserwatora/etnografa: -zaangażowanie emocjonalne w życie badanej społeczności, -bariery komunikacyjne, -udział w konfliktach grupowych i diadycznych, -możliwość nieświadomego wpływania na zdarzenia, -brak zaufania do uczestnika jako obserwatora, -zmienny poziom akceptacji udziału badacza w życiu grupy, -chęć ukrycia przed badaczem drażliwych kwestii, -możliwość utrudniania dostępu do informacji, -możliwość manipulowania badaczem.

Obserwacja (1) Obserwacja ilościowa – polega na rejestrowaniu przez badacza spostrzeżeń i zamienianiu ich na liczby. Badacz przystępuje do obserwacji aktów zachowania badanych, zaopatrzony w uprzednio przygotowany arkusz obserwacji, na który nanosi dane obrazujące częstotliwość lub natężenie obserwowanych zjawisk. Zasady prowadzenia obserwacji: skupienie się na tych aktach zachowania, które w postaci kategorii są zapisane w arkuszu, unikanie efektu sugestii (tendencja do sugerowania się ostatnio dokonanym szacunkiem) pewność w identyfikowaniu wskaźników

Obserwacja (1) Zasady prowadzenia obserwacji (cd.): unikanie efektu neutralności (tendencja do zaznaczania środkowych pozycji skali, jako skutek niepewności badacza) unikanie efektu halo (tendencja do kierowania się wrażeniem wywoływanym przez osobę badaną) biegła znajomość arkusza obserwacji biegła znajomość reguł rządzących obserwowanym zachowaniem w przypadku konieczności interpretowania wskaźników – posługiwanie się wcześniej ustalonymi regułami interpretacji

Obserwacja (1) Zasady prowadzenia obserwacji (cd.): posiadanie umiejętności rozpoznawania i interpretowania różnych typów zachowań: zachowania niewerbalne to ekspresja motoryczna organizmu, wyrażająca strach, gniew, smutek, radość, zdziwienie, zachowania werbalne odnoszą się do obserwowanej treści i struktury komunikacyjnej wypowiedzi, zachowania parajęzykowe to formalne aspekty mowy, czyli szybkość, przerywanie wypowiedzi, natężenie głosu wyrażające stany emocjonalne zachowania przestrzenne to działania zakreślające przestrzeń, w której porusza się jednostka