„Bibliotekarz: zawód czy powołanie?”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
Advertisements

Wolność oddechu 1 Badanie skuteczności programu edukacyjnego p.t. Wolność Oddechu.
Informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego za rok 2008 w powiecie nidzickim Nidzica, r.
Historia Koła Rok założenia: 1994 r. Opiekun: dr Iwona Pawlas.
Wprowadzenie do informatyki Wykład 6
Dlaczego organizacja pozarządowa to inkubator dobrych pracowników?
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Losy życiowe wychowanków Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 3 w Warszawie Maria Jóźwicka-Sadownik.
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
Badania cech i losów absolwentów zrealizowane we Włoszech prof. Andrea Cammelli Uniwersytet w Bolonii Dyrektor AlmaLaurea Konferencja Warszawa, 27 października,
Oczekiwania użytkowników książek elektronicznych.
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
Dane informacyjne Nazwa szkoły: ZSO nr 1 I Liceum Ogólnokształcące im. ppor. Emilii Gierczak w Nowogardzie ID grupy: 97_6_G_P1 Opiekun: Barbara Papuszka.
(na podstawie badań ankietowych)
PREPARATYWNA CHROMATOGRAFIA CIECZOWA.
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
Grażyna Wojsznis Biblioteka Główna Politechniki Szczecińskiej
Prawa i obowiązki ucznia
Nowoczesna biblioteka – kluczem do sukcesu użytkowników i edukacji społeczeństwa Konferencja Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich Konstancin-Jeziorna,
E-learning czy kontakt bezpośredni w szkoleniu nowych użytkowników bibliotek uczelni niepaństwowych? EFEKTYWNOŚĆ OBU FORM SZKOLENIA BIBLIOTECZNEGO W ŚWIETLE.
Wiedza i opinie Polaków na temat wyborów do Parlamentu Europejskiego
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Ewa Dobrzyńska-Lankosz BG AGH
TREŚĆ I WARUNKI PRACY OSÓB PRACUJĄCYCH SYTUACJA OBECNA I OCZEKIWANIA Kamil Zawadzki Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
BIBLIOTEKARZ W SPOŁECZNOŚCI AKADEMICKIEJ. REFLEKSJE Z PRACY BIBLIOTEKI WYŻSZEJ SZKOŁY HUMANISTYCZNEJ TWP W SZCZECINIE. mgr Anna Skotarczak Szczecin 2009.
BIBLIOTEKARZ W OCZACH STUDENTÓW WYŻSZEJ SZKOŁY ZARZĄDZANIA W GDAŃSKU Sylwia BaranowskaBibliotekarz – zawód czy powołanie – Gdańsk, wrzesień 2009 r.
SPECYFIKA PRACY BIBLIOTEKARZA UCZELNI ARTYSTYCZNEJ W OPINII CZYTELNIKÓW – PRACOWNIK MERYTORYCZNY, DORADCA CZY PRZYJACIEL? mgr Sławomir Sobczyk Biblioteka.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
U NIWERSYTET M IKOŁAJA K OPERNIKA B IBLIOTEKA W YDZIAŁU P RAWA I A DMINISTRACJI ul. Gagarina 15, Toruń tel. : (56) ; ,
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku Podlaski Absolwent Absolwenci kierunków turystycznych, informatycznych i medycznych na rynku pracy dr Jarosław Kilon.
„Rynek pracy w powiecie trzebnickim: struktura bezrobocia i miejsca pracy.”
EWALUACJA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI PROWADZONEJ PRZEZ SZKOŁĘ
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA BIBLIOTEKARZY
Zbigniew Gruszka. prezentacja Tablica 1 Wykształcenie słuchaczy Podstawowe 9 osób (1,1%) Średnie 201 osób (40,7%) Wyższe 300 osób (53,6%) Nieznane 32.
WYNIKI ANKIETY PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD DZIENNIKARZY OCENIAJĄCYCH PRACĘ DZIAŁÓW PR SPÓŁEK GRUPY PKP OPRACOWANIE: BIURO MARKETINGU I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ.
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Jak przygotować dobrą, interesującą prezentację multimedialną?
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Wyniki badań losów zawodowych absolwentów studiów stacjonarnych magisterskich 2010 Kraków, październik 2011 Centrum Karier, Ośrodek Monitorowania Kadry.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Szczecin Miasto Młodości i Przyszłości
Liceum Ogólnokształcące Nr II im. L. Kruczkowskiego
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
Pora na inspiracje? - Forum Młodych Bibliotekarzy jako bodziec do działań (opinie po 8 FMB w Olsztynie) Mgr Katarzyna Bikowska.
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
Psychospołeczne warunki pracy jako źródła stresu u pracowników sądów, na podstawie danych z badania Temida 2015 mgr Dominik Gołuch, Instytut Psychologii.
TROCHĘ STATYSTYKI...… I NIE TYLKO. Dane dotyczą osób powyżej 60 roku życia. Liczba tych czytelników stale wzrasta. W 2010 roku było ich W 2014.
„MOJE ŻYCIE – MÓJ WYBÓR”
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Zapis prezentacji:

„Bibliotekarz: zawód czy powołanie?” Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Gdańsk, 2-4.09.2009 Biblioteka Wyższej Szkoły Zarządzania w Gdańsku Motywacje wyboru zawodu bibliotekarza w bibliotekach naukowych Opola. Badania ankietowe mgr Katarzyna Mazur-Kulesza kasiam@uni.opole.pl mgr Dorota Wierzbicka dwierzbicka@uni.opole.pl Biblioteka Główna Uniwersytetu Opolskiego

Problematyka badawcza Cel badań: poznanie determinantów wyboru zawodu bibliotekarza na terenie Opola Zima 2008 Bibliotekarze z bibliotek naukowych Opola: Uniwersytetu Opolskiego, Politechniki Opolskiej, Państwowej Medycznej Wyższej Szkole Zawodowej w Opolu oraz Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji w Opolu Kwestionariusz ankiety: 14 pytań (7 zamkniętych, 6 półotwartych oraz 1 otwartego) Otrzymano 72 ankiety ze 113 rozdanych

Płeć, wiek i staż pracy PŁEĆ STAŻ WIEK Źródło: badania własne

Wyniki badań ankietowych

1. Czy wybrała Pan/Pani zawód: świadomie 61% 39% w wyniku zrządzenia losu Źródło: badania własne

2. W jaki sposób znalazła Pan/Pani zatrudnienie w bibliotece? Źródło: badania własne

3. Czy zarekomendowałby/aby Pan/Pani pracę w bibliotece? 54% ankietowanych poleciłoby pracę w bibliotece. Za główne powody podają: „bardzo interesujący zawód. Praca dla osób aktywnych, twórczych i komunikatywnych”, „możliwość zgłębiania różnorodnej wiedzy, pomoc innym”, „jest to praca interdyscyplinarna, niezwykle rozwijająca intelektualnie” „jest to praca ciekawa, wymaga inwencji, pozwala na rozwój intelektualny”, „kontakt z młodymi ludźmi”, „trzeba stale się uczyć, rozwijać”, „daje możliwość obcowania z określoną literaturą fachową”, „daje duże możliwości rozwoju”, „daje dużo satysfakcji”, „ciekawa, urozmaicona, pozwala na kontakt z ludźmi”. 46% nie zarekomendowałoby pracy w bibliotece „sfeminizowany zawód”, „praca obciążająca psychicznie i często niedoceniana”, „ciężka praca fizyczna, jak i umysłowa, nie rekompensowana przez zarobki, bardzo niski status społeczny w środowisku akademickim”, „praca wymaga dużej wiedzy i kreatywności, co nie jest docenione”, „nikt nie szanuje tego zawodu”, „płace są zbyt niskie w stosunku do zakresu odpowiedzialności”, „należy mieć do tego powołanie”.

Porównanie wpływu na wybór i satysfakcji z zajmowanego stanowiska TAK NIE Wpływ na wybór zajmowanego stanowiska 39% 61% Zadowolenie z pracy na obecnie zajmowanym stanowisku 85% 15% Źródło: - badania własne

6. Czy jest Pan/Pani zadowolony/a z pracy w bibliotece? Razem Tak 36% Raczej tak 33% Raczej nie 10% Nie 7% Trudno powiedzieć 14% Źródło: badania własne

7. Czy uważa Pan/Pani, że posiada odpowiednie kwalifikacje na dane stanowisko? Razem Tak 97% Nie 3% Źródło: badania własne 8. Jeżeli nie, to czy zamierza Pan/Pani podwyższyć swoje kwalifikacje zawodowe? Razem Tak 22% Nie 78% Źródło: badania własne

ponownie pracę w bibliotece 55% 9. Gdyby miałby/aby Pan/Pani jeszcze raz dokonać wyboru, to wybrałby/aby Pan/Pani (można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź): inne wykształcenie 29%: medyczne, geograficzne, dziennikarskie, muzyczne, historyczne, hotelarskie, techniczne, ekonomiczne, plastyczne inny zawód 39%: psycholog, konserwator zabytków, lekarz, muzyk, nauczyciel, prawnik, grafik komputerowy, lektor, lepiej płatny, mniej stresujący ponownie pracę w bibliotece 55%

Porównanie cech wymarzonej pracy z cechami pracy na stanowisku bibliotekarza w bibliotece naukowej Cechy wymarzonej pracy Cechy pracy bibliotekarza Wysokie zarobki 88% Możliwość rozwoju zawodowego 64% 13% Kontakt z ludźmi 60% 71% Możliwość ciągłego podnoszenie kwalifikacji 57% 17% Dobra atmosfera w pracy 90% 46% Swoboda w podejmowaniu decyzji 53% 14% Praca w zespole 36% Praca indywidualna 15% Praca przy komputerze 19% 32% Wymagająca kreatywności 33% 21% Spokojny tryb pracy 25% 22% Nowe wyzwania 26% Uczucie „adrenaliny” 7% 4% Urozmaicony charakter wykonywanych obowiązków 58% 38% Częsta zmiana stanowiska pracy Poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji 56% Rozwijanie osobistych zainteresowań 51% Nie wykraczająca poza 8-godzinny dzień pracy 40% Możliwość samorealizacji 42% Szacunek otoczenia 47% inne 3% Źródło: - badania własne

12. Czy Pana/Pani zdaniem (można zaznaczyć więcej niż jedna odpowiedź): Predyspozycje czy wykształcenie w zawodzie bibliotekarza Źródło: badania własne

13. Co według Pana/Pani decyduje o atrakcyjności zawodu bibliotekarza? Pozytywy „duża aktywność”, „kreatywność”, „brak możliwości popadania w rutynę”, „urozmaicony charakter obowiązków”, „ dostęp do najnowszej literatury”, „możliwość pracy na uczelni”, „możliwość siedmio/ośmiogodzinnego dnia pracy”, „praca w zespole”, „zawód dla intelektualisty”, „możliwość uzyskiwania satysfakcji z dobrze wypełnionego obowiązku wobec czytelników – osób, którym można służyć własna wiedzą i ukierunkowywać ich w zakresie tych dziedzin, które znajdują się w sferze ich potrzeb i zainteresowań”, „duże wyzwania, szczególnie w obecnej chwili, tak jak w innych zawodach, trzeba dużo się uczyć, czytać, a nie stać w miejscu i narzekać, że mało się zarabia”, „wysokie wymagania, z możliwością samorealizacji i rozwoju, jest atrakcyjny intelektualnie i pozwala uzyskać satysfakcję zawodową osobom o różnych predyspozycjach”. Negatywy „tylko względne poczucie stabilizacji”, „w tej bibliotece nic, w innych bibliotekach dobre zarobki”, „moim zdaniem nie jest to atrakcyjny zawód” „nic, może jedynie nabywanie szerokiej wiedzy ogólnej”, „nasz zawód jest mało atrakcyjny dla innych, głównie z powodu zarobków i ogólnej niewiedzy na temat tego, co rzeczywiście robi się w bibliotekach”, „nic”, „zawód bardzo mało atrakcyjny, wyśmiewany przez społeczeństwo”, „jest on raczej atrakcyjny tylko dla osób, które wykonują ten zawód” (stereotypy).

14. Czy wiąże Pan/Pani przyszłość z pracą w bibliotece? Razem Tak 81% Nie 19% Źródło: badania własne

Podsumowanie Bibliotekarze z bibliotek naukowych Opola posiadają odpowiednie kwalifikacje, co nie wyklucza dalszego kształcenia i podnoszenia kompetencji zawodowych. Wśród nich znajduje się wielu entuzjastów tej profesji, ale nie brakuje też sceptyków. Każdy człowiek co jakiś czas powinien odpowiedzieć sobie na pytanie dokąd zmierza i czy droga przez niego obrana jest słuszna. 

Bibliografia: I. Wydawnictwa zwarte KISILOWSKA, M., Już nie wiem jak mam do ciebie mówić… czyli komunikacja w bibliotece. Warszawa 2001, s. 21. II. Artykuły w wydawnictwach zwartych i ciągłych ANDRUSZKO, H., Hymn o perle, czyli zarządzanie talentami w bibliotece. [W]: Kultura organizacyjna w bibliotece. Red. H. Brzezińska-Stec. Biblioteka Uniwersytecka w Białymstoku, Białystok 2008, s. 166. JASKOWSKA, B., Kultura organizacyjna służb informacyjnych w procesie wprowadzania zmian. [W]: „Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej” 2004, nr 2, s. 8. KUBÓW, S., Znaczenie poznawania osobowości pracowników dla sprawnego zarządzania kadrami bibliotek. „Bibliotheca Nostra” 2008, nr 2, s. 10. WOJCIECHOWSKI, J., Bibliotekarstwo: zawód czy zatrudnienie. [W]: Zawód bibliotekarza dziś i jutro. Red. J. Nowicki. Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 2003, s. 31. WOJSZNIS, G., Transformacja zawodu bibliotekarza na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci (na przykładzie Biblioteki Głównej Politechniki Szczecińskiej) i jego perspektywy. „Bibliotekarz” 2007, nr 7/8, s. 17. III. Zasoby internetowe KUREK, B., Bibliotekarz idealny. W: EBIB. [online]. 2006 nr 10. [dostęp: 2 lutego 2009]. Dostępny w Internecie: http://www.ebib.info/2006/80/a.php?kurek KONIECZKO, A., Bibliotekarz gwarantem sukcesu biblioteki. W: EBIB. [online]. 2006 nr 10. [dostęp: 2 lutego 2009]. Dostępny w Internecie: http://www.ebib.info/2006/80/a.php?konieczko WOJCIECHOWSKI, J., Rozchwianie profesjonalnej świadomości. W: EBIB. [online]. 2007 nr 2. [dostęp: 2 lutego 2009]. Dostępny w Internecie: http://www.ebib.info/2007/83/a.php?wojciechowski