GOSPODARKA OPARTA NA DANYCH Social media monitoring jako źródło wartościowych danych. Korzyści i wyzwania Jarosław Roszkowski, Brand24 17 maja 2012
Media społecznościowe w Polsce Serwisy społecznościowe Serwisy treściowe Serwisy typu wiki Platformy blogowe Mikroblogi Internetowe serwisy informacyjne Serwisy Q&A Fora
Jakie informacje możemy uzyskać z treści z mediów społecznościowych? 1 – w jakim serwisie została zamieszczona informacja 2 – rodzaj profilu (osoba/firma itd.), płeć, liczba znajomych/fanów 3 – dzień i godzina zamieszczenia 1 2 3
Jakie informacje możemy uzyskać z treści z mediów społecznościowych? 4 – treść – rodzaj treści, sentyment, insight 4
Jakie informacje możemy uzyskać z treści z mediów społecznościowych? 5 – poziom interakcji 5
Zróżnicowane rodzaje treści – przykład: kategoria piwo Ponad 90% treści zawiera tekst, a ponad 70% treści zawiera tylko tekst
Rodzaje danych – wymiana doświadczeń Treści opisujące doświadczenia są mocno zróżnicowane – od najprostszych do pełnego opisu, pozwalającego zrozumieć konsumenta i jego zachowanie (insights)
Rodzaje danych – treści współdzielone Wśród współdzielonych treści wideo dominuje YouTube – ponad 95% treści!
Rodzaje danych – treści współdzielone Serwisy treściowe z obrazkami w wielu kategoriach i dla wielu produktów są najważniejszym miejscem generowania treści współdzielonych. Najważniejsze serwisy to: demotywatory.pl, kwejk.pl oraz besty.pl
Rodzaje danych – treści współdzielone Zdjęcia osadzane w samym serwisie (np. Facebook) są najszybciej rosnącą kategorią wśród treści współdzielonych. Jest to efekt świadomych zmian w serwisach (np. nowy układ Facebooka – Timeline)
Rodzaje danych – sytuacje kryzysowe
Rodzaje danych – sytuacje kryzysowe
Rodzaje danych – treści sprzedażowe
Rodzaje danych – treści sprzedażowe
Obszary zastosowania Social media marketing (od A do Z) Audyt social media – zaplanowanie strategii obecności Analiza konkurencji Monitoring podczas działań (w social media jak i w innych kanałach) Badanie skuteczności działań Marketing wirusowy Pomiar efektu działań Zdobywanie wiedzy z obszaru marketingu wirusowego Działania PR i sytuacje kryzysowe Planowanie działań PR – identyfikacja istotnych kanałów w dotarciu Pomiar efektywności działań PR w internecie Wsparcie podczas sytuacji kryzysowych Badania Najtańsze badania związane z kategoriami produktów Analiza zjawisk i trendów, „insights” Sprzedaż Prowadzenie sprzedaży do osób deklarujących zainteresowanie zakupem
Najważniejsze korzyści z social media monitoringu Szybkie dotarcie do informacji Opcje real-time Narzędzie umożliwiające optymalizację działań social media marketing Na poziomie treści – jak powinna wyglądać nasza komunikacja aby generować dyskusję o naszej marce („buzz”) Na poziomie kluczowych osób – docieranie do osób kluczowych w dyskusji na dany temat
Najważniejsze korzyści z social media monitoringu Informacje o marce od konsumentów nieświadomych pomiaru Co przekłada się na wysoką jakość informacji, do wykorzystania w innych badaniach, jak i marketingu (włącznie z definiowaniem strategii marketingowej) Pozyskiwanie sprzedaży przy minimalnym koszcie Wysoka konwersja – „hot lead”
Wyzwania
Liczba danych vs. zysk z uzyskanej informacji W niektórych kategoriach i produktach mamy do czynienia z bardzo dużą liczbą danych. W takiej sytuacji wyzwaniem jest znalezienie kluczowych treści i w efekcie łączny koszt pomiaru
Automatyzacja vs. zaangażowanie człowiek
Jakość procesów zautomatyzowanych Automatyczna analiza sentymentu treści jest wyzwaniem: Analiza samej treści Zrozumienie intencji samego autora treści Zrozumienie całości treści (z materiałem współdzielonym) Średnia skuteczność przy identyfikacji treści o zabarwieniu emocjonalnym oraz przy właściwym określeniu sentymentu treści
Niski poziom przetworzenia informacji Szybkość i poziom przetworzenia danych w poszczególnych obszarach zastosowania Wysoki poziom przetworzenia informacji badania Dostęp do danych z opóźnieniem Szybki dostęp do danych Social media marketing Sytuacje kryzysowe/ sprzedaż Niski poziom przetworzenia informacji
Interpretacja danych Kwestie interpretacji ilościowej danych: Część publiczna (dostępna dla narzędzi social media monitoringu) i część zamknięta w ramach danego serwisu Na poziomie ogólnym i na poziomie poszczególnych projektów (specyficznych grup docelowych) Część zamknięta – nk.pl , fora lub grupy dyskusyjne
Przyszłość Duża część z przedstawionych wyzwań w najbliższych latach zostanie rozwiązana Poszerzanie zakresu automatyzacji procesów przetwarzania danych i wnioskowania Jako efekt większego zrozumienia procesu i jego specyfiki Szerszy zakres wykorzystania danych – realizacja koncepcji Social CRM (wykorzystanie danych jako element nowej koncepcji działania firmy)
Dziękuję za uwagę! Jarek Roszkowski jarek@brand24.pl