STEREOTYPY NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Specyfika orzekania o niepełnosprawności osób chorujących psychicznie
Advertisements

SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
BEZDOMNOŚĆ dotyka wszystkie grupy społeczne
Przygotował: Jan Płoszczyca Czas prezentacji: 30 min.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Hubert Kaszyński IS UJ, Klinika Psychiatrii SU Anna Liberadzka
Likwidacja barier funkcjonalnych jako alternatywa wobec umieszczania osób niepełnosprawnych w Domach Pomocy Społecznej.
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
Osoba niepełnosprawna w urzędzie pracy
Centrum Doradztwa Zawodowego i Wspierania Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie Kompleksowy model wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w.
Zgodnie z definicją sformułowaną przez Światową Organizację Zdrowia (WHO): Osoba niepełnosprawna to osoba, u której istotne uszkodzenia i obniżenie sprawności.
Krokodyle z przedmieścia
O aktywności dorosłych i seniorów
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Dojrzałość szkolna dziecka
Świadomość, która obala stereotypy
Negatywne wpływy TV 1. Pokonuje bariery wiekowe Zniewala umysły. 3. Pobudza zachowania aspołeczne. 4. Popularyzuje negatywne wzorce. 5. Zaciera.
KANONY DOGOTERAPII.
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
Jarosław Malesza Fundacja Pomocy Chorym Na Zanik Mięśni
Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnoprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego.
Autor badań: Marta Mrowińska
Przygotowanie do założenia rodziny jako istotny cel kształcenia osób niepełnosprawnych Joanna Pękala.
KONTEKST ZASADY RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego DYSKRYMINACJA – BARIERY W OSIĄGANIU FAKTYCZNEJ RÓWNOŚCI.
Zaburzenia psychiczne
„Miłość do cierpiących jest znakiem i miarą poziomu cywilizacji rozwoju narodu”
Disability Awareness – a New Challenge for Employees
Podkręć jak Beckham reż. G. Chadha W. Brytania 2002.
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Zdrowy styl życia Zdrowy styl życia Autor: Martyna Ignaszewska Kl.VI
Przygotowanie dziecka do szkoły
Czym jest dla nas tolerancja?
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
w praktyce pedagogicznej
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Szkoła Promująca Zdrowie
Czym jest zdrowie?.
POTRZEBY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Aktywność i samowystarczalność osób niepełnosprawnych
MÓJ (NIE) PEŁNOSPRAWNY BRAT
DOGOTERAPIA we wspomaganiu terapii osób z niepełnosprawnością
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Katowicach, Pałac Młodzieży w Katowicach, Stowarzyszenie Inicjatyw Sportowych X Regionalne Centrum Wolontariatu.
Osoba niepełnosprawna
Publiczny wizerunek starości
Wrocław, 10 czerwca 2013r. Magdalena Kocjan– Wydział ds. Osób Niepełnosprawnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.
PRZECIWDZIAŁANIE NEGATYWNYM STEREOTYPOM NA TEMAT STAROŚCI
KIEROWANIE WŁASNYM ROZWOJEM – WARUNEK SUKCESU ŻYCIOWEGO
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
Prawidłowa waga człowieka
Światowy Dzień Zdrowia 2015
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Niepełnosprawność Władysław Sanocki „Człowiek niepełnosprawny jest pełnoprawnym członkiem ludzkiej wspólnoty”. Anna Zygmańska Grażyna Korczak Hanna Gleńska.
Czynniki ryzyka związane ze zdrowiem i chorobami
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
MURARZ TYNKARZ Murarz to wykwalifikowany robotnik zajmujący się wznoszeniem ścian z cegieł, kamieni, elementów betonowych, gipsowych, ceramicznych i innych.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Stres w pracy nauczyciela
BLIŻEJ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI.
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Jarosław Malesza Fundacja Pomocy Chorym Na Zanik Mięśni
Zapis prezentacji:

STEREOTYPY NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI Opracowała: mgr Ewa Tabak-Kuczyńska Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Definicja niepełnosprawności jest bardzo płynna i nie daje się jasno sprecyzować. W życiu każdego człowieka pojawiają się momenty mniejszych lub większych możliwości czy też ograniczeń fizycznych lub psychicznych. To, co obecnie jest dla nas łatwo dostępne, za kilka lat może być barierą nie do pokonania. Pomijając dysfunkcje z powodów nieszczęśliwych wypadków, jest wiele przyczyn pogłębiania się wraz z wiekiem niepełnosprawności i dysfunkcji. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Zgodnie z definicją sformułowaną przez Światową Organizację Zdrowia (WHO): Osoba niepełnosprawna to osoba, u której istotne uszkodzenia i obniżenie sprawności funkcjonowania organizmu powodują uniemożliwienie, utrudnienie lub ograniczenie sprawnego funkcjonowania w społeczeństwie, biorąc pod uwagę takie czynniki jak płeć, wiek oraz czynniki zewnętrzne. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

RODZAJE NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI Niepełnosprawność słuchowa Niepełnosprawność wzrokowa Niepełnosprawność ruchowa Zaburzenia psychiczne Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Stereotyp (z greckiego stereós – stanowiący bryłę, stężały + typos – odbicie, obraz), funkcjonujący w świadomości społeczeństwa uproszczony, skrótowy i zabarwiony wartościująco obraz rzeczywistości, odnoszący się do grup społecznych, osób, sytuacji, instytucji, utrwalony wielokrotnym powtarzaniem. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Alan Gartner i Tom Joe „Wizerunki niepełnosprawnych” Stereotypowe uprzedzenia wobec osób niepełnosprawnych wynikają m.in. z przesądów, mitów, lęków, braku wiedzy. Stereotypy są częścią każdej kultury, a ich zmiana czy odrzucenie to długotrwały proces. Alan Gartner i Tom Joe „Wizerunki niepełnosprawnych” Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Z CZYM KOJARZY SIĘ SŁOWO „NIEPEŁNOSPRAWNY”? Najczęściej nazywa się tak osoby z kalectwem widocznym od razu podczas kontaktu z osobą niepełnosprawną – z uszkodzeniem narządu ruchu. W następnej kolejności wymienia się osoby z uszkodzeniem narządów wzroku i słuchu, z upośledzeniem umysłowym, chorych psychicznie. Najrzadziej myślimy o osobach z chorobami somatycznymi (np. układu krążenia, cukrzycą, i in.), które również mogą zaliczać się do osób niepełnosprawnych. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ SPOŁECZNY WIZERUNEK OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ Najczęściej osobom niepełnosprawnym przypisujemy wiele negatywnych cech. Charakteryzuje się je jako : słabe, lękliwe, samotne, podejrzliwe, niepewne siebie, słabo wykształcone, wycofane, kojarzone raczej z niepowodzeniem niż z sukcesem, wywołujące raczej litość i chęć niesienia pomocy niż potraktowanie jej jako partnera własnych przedsięwzięć, co pozbawia osobę niepełnosprawną równego jej traktowania wśród innych ludzi. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Najbardziej negatywne stereotypy dotyczą osób niepełnosprawnych intelektualnie i chorych psychicznie. Często są one spostrzegane jako osoby mogące zagrażać bezpieczeństwu innych, agresywne i nieprzewidywalne, budzą lęk i litość. Zakłada się także, że osoby niepełnosprawne umysłowo nigdy nie dorosną i nigdy nie będą pełnoprawnymi członkami społeczeństwa, często traktuje ich się jako „wieczne dzieci” i odmawia praw przysługującym osobom dorosłym (np. prawa do pracy, otrzymywania wynagrodzenia, podejmowania decyzji). Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Często też pojawia się stereotyp, iż ludzie z niepełnosprawnością to „wybrańcy Boga”, posiadający szczególne talenty. Zwykle taka postawa ma konotację pozytywną, ale jest niebezpieczna, ponieważ powoduje silne naznaczenie osób niepełnosprawnych, mocne wyodrębnienie ich ze społeczeństwa i uwydatnienie ich „inności”. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

rozumienie niepełnosprawności Stereotypowe rozumienie niepełnosprawności Niepełnosprawność to anormalność Fakt bycia osobą niepełnosprawną jest nacechowany negatywnie Niepełnosprawność lokuje się w danej osobie Usuwanie problemu polega na leczeniu osoby i przywracaniu jej do stanu normalności Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Dojrzałe rozumienie niepełnosprawności Niepełnosprawność to różnica Fakt bycia osobą niepełnosprawną jest obojętny Niepełnosprawność to wynik relacji między daną osobą, a jej otoczeniem Usuwanie problemu polega na zmianie wzajemnego oddziaływania pomiędzy daną osobą, otoczeniem Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

AKTYWNOŚĆ ZAWODOWA Jest jedną z podstawowych ludzkich form działania (osoba niepełnosprawna ma takie same potrzeby życiowe jak osoba sprawna). Rekompensuje osobie niepełnosprawnej ograniczenia wynikające z niepełnosprawności, a tym samym poprawia jakość życia. Daje poczucie, że jest się potrzebnym, a nie tylko tolerowanym. Dzięki zatrudnieniu człowiek niepełnosprawny wzmacnia poczucie własnej wartości. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ traktowana powinna być nie w kategorii choroby, a inności. Społeczeństwo nie jest jednorodne, a osoby niepełnosprawne stanowią jego integralną część. Według wyników Narodowego Spisu Powszechnego w Polsce żyje 5,5 mln niepełnosprawnych. Stanowią oni przeszło 14,3% społeczeństwa. Osoby niepełnosprawne mogą działać, pracować, wykonywać swe obowiązki i realizować się zawodowo tak samo jak ludzie fizycznie zdrowi.  Mogą... pod warunkiem, że damy im na to szansę. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Dziękuję za uwagę Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego