Sprawozdanie z realizacji programu antynikotynowego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Słowo wstępu… Od stycznia 2010 roku Przedszkole Miejskie nr 40 w Rudzie Śląskiej po raz pierwszy przystąpiło do realizacji programu przedszkolnej edukacji.
Advertisements

Zespół Szkół im. Ks. Jerzego Popiełuszki
Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Radomiu
Sekcja Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej
Sekcja Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej
Katarzyna Baćmaga Kierownik
"Czyste powietrze wokół nas"
CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS
PROGRAM PRZEDSZKOLNEJ EDUKACJI ANTYTYTONIOWEJ
Nie pal przy mnie, proszę
Oddział przedszkolny dzieci 3-5-letnich w Korytkowie Dużym marzec 2011.
CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS
PRZEDSZKOLA NIEPUBLICZNEGO
CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
Przedszkolak Pełen Zdrowia
Profilaktyka i promocja zdrowia w roku szkolnym 2012/2013
PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 2 W ZAMOŚCIU
CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS
Nie pal przy mnie proszę
Program Przedszkolnej Edukacji Antytytoniowej
CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS
REALIZACJA PROGRAMU „BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK” W GRUPIE II „MISIE”
„Czyste Powietrze Wokół Nas”
Rozwój umiejętności zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Nazwa placówki: Przedszkole Miejskie nr 9 im. W. Chotomskiej.
Sekcja Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia
W ramach realizacji zajęć niezorganizowanych (obszar 7) dzieci z Przedszkola nr 3 w Radzionkowie uczestniczyły w wielu interesujących zajęciach sportowych.
5 października 2013 r. zorganizowaliśmy VIII edycję Rajdu pieszego z udziałem pracowników szkoły, uczniów i rodziców. Impreza organizowana cyklicznie w.
SPRAWOZDANIE Z AKCJI „ZBOŻA ZJADAJMY ENERGIĘ Z NICH MAMY”
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI AKCJI „ZBOŻA ZJADAMY, ENERGIĘ Z NICH MAMY”
„ZBOŻA ZJADAMY, ENERGIĘ Z NICH MAMY” sprawozdanie z realizacji
Podsumowanie realizacji programu edukacji antytytoniowej „Nie pal przy mnie proszę” w powiecie jarosławskim w roku szkolnym 2010/2011.
Rok szkolny 2011/2012.
CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS
Akcja została przeprowadzona na przełomie października i listopada ( ), wzięły w niej udział obie grupy przedszkolne Leśne Duszki(5- latki)
CELE GŁÓWNE PROGRAMU: Wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy. Zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie.
Przedszkole Miejskie nr 2 w Sosnowcu
"CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS".
Publiczny Zespół Szkolno – Gimnazjalny w Dziepółci
Podsumowanie realizacji programu profilaktyki palenia tytoniu
Odblaskowa szkoła sprawozdanie.
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
r. Białystok.
Białystok r..
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU „AKADEMIA ZDROWEGO PRZEDSZKOLAKA” OPRACOWAŁY: DANUTA SZMANDRA, ANNA BEDNAREK „ODPORNOŚĆ WZMACNIAMY BO O ZDROWIE I HIGIENĘ.
„NIE PAL PRZY MNIE, PROSZĘ”
Realizacja programu „Znajdź właściwe rozwiązanie” w roku szkolnym 2012/2013 na terenie powiatu krapkowickiego mgr Joanna Pawlak Sekcja Promocji Zdrowia.
Co to jest spacer edukacyjny?
Nie pal przy mnie, proszę
CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS
PROGRAM OGRANICZANIA ZDROWOTNYCH NASTĘPSTW PALENIA TYTONIU W POLSCE
Program edukacji antytytoniowej „Nie pal przy mnie, proszę”
WARSZTATY W PYRGOS/GRECJA 3 PAŹDZIERNIK 2015 (SOBOTA)- - 9 PAŹDZIERNIK 2015 (PIĄTEK)
Opracowała: Joanna Kamińska. Sprzątanie świata „W jaki sposób oddziałujemy na przyrodę?”
Sprawozdanie z programu Bezpieczne Przedszkole Program realizowany jest w latach 2014/2017. Uczestnikami programu „Bezpieczne przedszkole” są dzieci w.
Sprawozdanie z realizacji programu. Przedszkole Miejskie nr 20 im. Przyjaciół Przyrody w Gorzowie Wlkp. Opracowała: Magdalena Wdzięczna.
Działania na rzecz promocji zdrowia w Zespole Szkół Nr 3 w Legionowie w ramach zdobywania certyfikatu Szkoły Promującej Zdrowie.
Dobre rady na odpady Projekt realizowany przez uczniów klasy III a Szkoły Podstawowej nr1 im. Mikołaja Kopernika w Piszu w ramach programu „Szkoła Myślenia”
Programy profilaktyczne realizowane w Zespole Szkół w Sarzynie w roku szkolnym 2016/2017 w ramach współpracy z Państwowym Powiatowym Inspektoratem Sanitarnym.
Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej
Prawa dziecka w Przedszkolu Nr 1 w Łapach
r. Białystok.
Światowy Dzień bez Tytoniu
CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS
Realizowany w Przedszkolu nr 2 przez grupy III i IV
Program szkolnej Edukacji Antytytoniowej „CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS”
Program przedszkolnej edukacji antytytoniowej
Sprawozdanie z realizacji VII edycji Akademii Zdrowego Przedszkolaka
Na czym polega Akademia Zdrowego Przedszkolaka
Zapis prezentacji:

Sprawozdanie z realizacji programu antynikotynowego dla dzieci przedszkolnych ,,Czyste powietrze wokół nas" Szkoła Podstawowa w Królewie Oddział Przedszkolny grupa 4, 5, 6-latki Katarzyna Karwowska

W roku szkolnym 2012/2013 Szkoła Podstawowa w Królewie przystąpiła do realizacji programu profilaktycznego ,,Czyste powietrze wokół nas".   Program został zrealizowany w grupie dzieci w wieku przedszkolnym. Był on realizowany w dwóch etapach w październiku obserwowaliśmy dymy i określiliśmy ich źródła, w maju poznaliśmy Dinka, przypomnieliśmy sobie poznane źródła dymu i określaliśmy nasze samopoczucie w towarzystwie papierosa i jego dymu. Moja przygoda z programem rozpoczęła się od uczestnictwa w szkoleniu dla koordynatorów programu. Odbyło się ono w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Płońsku. Warsztaty prowadzone przez panią Annę Ozimkiewicz – powiatowego koordynatora programu, znacznie przybliżyły jego założenia. Pierwszą z form realizacji programu było zapoznanie rodziców z jego założeniami poprzez rozdanie ulotek informacyjnych w trakcie spotkania z wychowawcą. W trakcie tego spotkania rodzice wyrazili pisemną zgodę na udział ich dzieci w programie. Koleją formą realizacji programu był cykl zajęć dydaktycznych skierowany do dzieci, kładający się z 5 zajęć warsztatowych: Wycieczka - na pierwszych zajęciach dzieci udały się na spacer po okolicy. Dzieci już w przedszkolu poinformowane zostały, aby podczas wycieczki bacznie obserwowały dymy, skąd się wydobywają – jakie są ich źródła. Podczas spaceru przedszkolaki bacznie rozglądały się i głośno reagowały na każde zauważone źródło dymu. „Co i dlaczego dymi?” - podczas drugich zajęć dzieci z pomocą nauczyciela zostały podzielone na cztery grupy: czerwoną, zieloną, niebieską i czarną (w tych kolorach otrzymały mazaki do wykonania plakatów). Zadaniem każdej grupy było narysowanie dymów, które zaobserwowały na spacerze – które przypomniał nam plakat mówiący „co dymi”. Dzieci z dużym zaangażowaniem przystąpiły do wykonania zadania. Każda grupa wspólnie decydowała co znajdzie się na rysunku. Po skończeniu pracy wszyscy zaprezentowali swoje rysunki. Następnie długo rozmawialiśmy dlaczego dymią samochody, fabryki, kominy domów jak również naszej szkoły.

„Jak się czuję, kiedy dymi papieros „Jak się czuję, kiedy dymi papieros?” - ćwiczenia oddechowe, zabawa w „kwiatki”, kolorowanie obrazków. Na kolejnych zajęciach poprosiłam dzieci, aby usiadły wygodnie na dywanie, zamknęły oczy i wyobraziły sobie, że są na wycieczce w górach. Otacza je piękna przyroda i wdychają świeże powietrze noskami a wydychają ustami. Następnie przenieśliśmy się na zieloną łąkę, gdzie rosło mnóstwo pięknych kwiatów, każde dziecko wybrało sobie jeden kwiat i pokazało jak on rośnie. W pewnym momencie powiedziałam dzieciom, że wszedł do naszego ogrodu ktoś kto pali papierosy. Przedszkolaki odpowiadały na pytania, które zapachy były przyjemne, a które nieprzyjemne, jak zachowywały się kwiaty na łące, gdy ktoś palił papierosy. Przedstawiłam dzieciom dinozaura Dinka i poprosiłam o uważne wysłuchanie piosenki o nim, a następnie zabraliśmy się do kolorowania jego portretu.

„Co się dzieje, kiedy ludzie palą papierosy „Co się dzieje, kiedy ludzie palą papierosy?” – na naszym IV spotkaniu dzieci wysłuchały historii, która przydarzyła się Dinusiowi podczas podróż pociągiem do wujka. Dzieci pokazywały jak zachowywali się ludzie w wagonie gdzie nikt nie palił, a jak w przedziale dla osób palących. Następnie uczyliśmy się piosenki o Dinusiu i kolorowaliśmy jego kolorowanki.

„ Jak unikać dymu papierosowego?” – poznanie znaku „Zakaz palenia”, rysowanie własnego znaczka „Nie pal przy mnie”. W naszym ostatnim spotkaniu wzięli udział wszyscy uczniowie szkoły. Przeprowadziłam je tuż po 31 maja – dniu bez papierosa. Zajęcia rozpoczęliśmy od odczytania treści profilaktycznych mówiących o szkodliwym działaniu dymu papierosowego. Następnie odszukaliśmy znaki zakazu palenia, które ukryłam przed zajęciami w różnych częściach sali. Po krótkiej zabawie przystąpiliśmy do rysowania zaprojektowanych przez siebie znaczków: ”Nie pal przy mnie”. Wykonane przez uczniów znaczki mówiły o szkodliwości dymu tytoniowego i przedstawiały ich niechęć do papierosa. Prace te zostały zamieszczone na gazetkach szkolnych.

  Założeniem programu było wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy, oraz wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy. Dzięki tym zajęciom dzieci zwiększyły swoją wiedzę dotyczącą szkodliwości dymu, obserwowały podczas wycieczki źródła dymu, projektowały własny znaczek ,,Nie pal przy mnie" , rysowały różne źródła dymu, zapoznały się z postacią Dinusia. Na zakończenie zajęć Rodzice zostali powiadomieni o zakończonych zajęciach z edukacji zdrowotnej. Prace plastyczne wykonane podczas zajęć dydaktycznych i zabaw plastycznych, zostały zaprezentowane na wystawie w naszych salach i na korytarzu placówki przedszkolnej, które świadczyły o wielkim poziomie wiedzy dzieci i o ich wrażliwości.

Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w zajęciach Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w zajęciach. Proponowane zabawy ruchowe, tematyczne konstruktywnie zainspirowały ich wyobraźnię.   Program „ Czyste powietrze wokół nas” cieszył się dużym zainteresowaniem dzieci. Chętnie uczestniczyły w zajęciach, łatwo przyswajały informacje na temat problemu dymu tytoniowego oraz jak unikać sytuacji, w których dzieci przebywają w pomieszczeniach zadymionych. „ Dinuś”- maskotka programu bardzo spodobała się dzieciom, dlatego chętnie kolorowali obrazek bohatera. Realizatorzy programu: Dyr. Urszula Pilśnik Realizator programu - Katarzyna Karwowska