ŚCIEŻKA KRYTYCZNA Ciąg następujących po sobie zadań w ramach projektu trwających najdłużej ze wszystkich możliwych ciągów, mających taką własność, że opóźnienie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TRADYCYJNE METODY PLANOWANIA I ORGANIZACJI PROCESÓW PRODUKCYJNYCH
Advertisements

Sieci powiązań JM 1.
Maciej Pietrzykowski Katedra Strategii i Polityki
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Kamil Markuszewski Mateusz Mikłuszka
Zarządzanie logistyczne
Analiza ryzyka projektu
Skuteczny projekt – dlaczego warto stosować metodykę Niewodniki, 15 kwietnia 2009.
Zarządzanie projektem informatycznym
Referat 3. Planowanie zadań i metody ich obrazowania
Zarządzanie zakresem i czasem
Zarządzanie przedsięwzięciami i PRINCE2
Zarządzanie projektami – pojęcia
Zarządzanie projektami partnerskimi
Projektowanie Aplikacji Komputerowych
Projektowanie Aplikacji Komputerowych
Zarządzanie projektami logistycznymi - laboratoria
ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość
Tomasz Pieciukiewicz Rafał Hryniów
Cykle życia oprogramowania
Mapowanie procesów pracy i organizacja stanowisk
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Bardzo ważnym elementem metodologii projektowania systemów informatycznych jest PMBoK PMBoK (ang. Project Management Body of Knowledge) jest zbiorem standardów.
Dalsze elementy metodologii projektowania. Naszym celem jest...
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
Zarządzanie projektami
Zarządzanie projektami
C.d. wstępu do tematyki RUP
USPRAWNIANIE, DORADZTWO, KONSULTING
Strategiczne potrzeby ZUS
Usługi Doradcze IMPLEMENT Małgorzata Zaborska
Zarządzanie jakością projektu
Metodyki zarządzania projektami
Zarządzanie projektami partnerskimi
Planowanie przepływów materiałów
Metodyki zarządzania projektami
Systemy informatyczne
Komputerowe wspomaganie projektowania
Waterfall model.
Diagram aktywności (czynności)
Zarządzanie zagrożeniami
Ocena projektów inwestycyjnych
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Wstęp do zarządzania projektami
Pojęcie sterowania przepływem produkcji
Zarządzanie projektami informatycznymi
Projektowanie Aplikacji Komputerowych
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Zarządzanie projektami EFS Projekty, które przeszły wszystkie trzy etapy wyboru przedstawiane są komisji regionalnej do akceptacji Po otrzymaniu akceptacji.
Dodatkowe slajdy (Koszty jakości)
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Team Software Process Inżynieria oprogramowania II Wykład.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
7/1/ Projektowanie Aplikacji Komputerowych Piotr Górczyński Cykl życia systemu.
Systemy zarządzania przepływem pracy i systemy zarządzania procesami biznesowymi Karolina Muszyńska.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Zarządzanie projektami
Zarządzanie kompetencjami kierowników projektów zgodnie ze standardem PMBOK i definicją PMCDF Wydział EAIiE Katedra Automatyki 3 wrzesień 2009.
Innowacyjne metody zarządzania jakością oprogramowania, Zarządzanie ryzykiem w metodyce PRINCE2 Jerzy Nawrocki
Logistyka – Ćwiczenia nr 6
„Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności woj. podlaskiego – część II, administracja samorządowa” BIAŁYSTOK, 10 sierpnia 2010.
Algorytmy, sposoby ich zapisu.1 Algorytm to uporządkowany opis postępowania przy rozwiązywaniu problemu z uwzględnieniem opisu danych oraz opisu kolejnych.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Elementy analizy sieciowej
IV Konferencja Naukowo-Techniczna "Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie.
Zarządzanie projektami
POJĘCIE ALGORYTMU Wstęp do informatyki Pojęcie algorytmu
Zapis prezentacji:

ŚCIEŻKA KRYTYCZNA Ciąg następujących po sobie zadań w ramach projektu trwających najdłużej ze wszystkich możliwych ciągów, mających taką własność, że opóźnienie któregokolwiek z nich opóźni zakończenie całego projektu. W ścieżkach krytycznych kolejne zadanie nie może się rozpocząć, dopóki poprzednie się nie zakończy. Ostatnie zadanie w ścieżce krytycznej kończy projekt. W ścieżkach krytycznych nie istnieje pojęcie wykonywania czynności współbieżnie. Ścieżki krytyczne są modyfikowalne, jeśli w trakcie trwania projektu zakładany czas wykonania zadania ulegnie zmianie W przypadku wystąpienia więcej niż jednej ścieżki krytycznej, wszystkie ścieżki krytyczne powinny posiadać dokładnie taki sam czas trwania! Lepszą metodą jest definiowanie wielu krótkich równoległych ścieżek, niż tylko kilku długich

ES – (lub WS) wczesny start) – numer dnia, w którym zaczyna się wykonywanie danego zadania przy planowaniu „w przód”; dla danego zadania ES=EF zadania poprzedniego ŚCIEŻKA KRYTYCZNA EF – (lub WK) wczesny koniec) - numer dnia, w którym kończy się wykonywanie danego zadania przy planowaniu „w przód”; dla danego zadania EF=ES zadania następnego Oznaczenie zadania (czas trwania) ES LS EF LF Na środku wpisuje się nazwę zadania bądź oznaczenie zadania Np. A, B, C (łatwiejsze jest Wpisywanie oznaczeń) LF – (lub PK) późny koniec - numer dnia, w którym kończy się wykonywanie danego zadania przy planowaniu „wstecz”; dla danego zadania LF=LS zadania poprzedniego (poprzedni oznacza późniejszy chronologicznie) blok zadania LS – (lub PK) późny start – numer dnia, w którym zaczyna się wykonywanie danego zadania przy planowaniu „wstecz”; dla danego zadania LS=LF zadania następnego (następny oznacza chronologicznie wcześniejsze) A (0,45) 2 4

ŚCIEŻKA KRYTYCZNA Procedura postępowania Sporządź mapę zależności zadań Oblicz wartości ES, EF, LS, LF i nanieś je na mapę Wyznacz ścieżkę krytyczną Dla każdego zadania ze ścieżki krytycznej zachodzą równości: LS-ES=0 i LF-EF=0 Planowanie chronologiczne („w przód”) : w pole ES pierwszego zadania wpisuje się wartość 0, a w pole EF wartość równą: 0+czas trwania zadania. W pole ES drugiego zadania wpisuje się wartość równą EF zadania poprzedniego (jeżeli rozpoczęcie tego zadania jest uzależnione od dwóch lub więcej zadań wcześniejszych to w pole ES wpisuje się największe EF spośród wszystkich wcześniejszych zadań) Planowanie achronologiczne („wstecz”) : w pole LF ostatniego zadania wpisuje się wartość z pola EF tego zadania, natomiast wartość w polu LS=LF-czas trwania zadania. W pole LF drugiego od końca zadania wpisuje się wartość z pola LS ostatniego zadania. Jeśli dane zadanie wynika z dwóch lub więcej poprzednich, to czas jego LF jest równy najmniejszej z wartości ES zadań poprzednich.

- czas pomiędzy rozpoczęciem projektu a jego zakończeniem. CYKL ŻYCIA PROJEKTU - czas pomiędzy rozpoczęciem projektu a jego zakończeniem. Dla metodyki PMI charakterystyczne jest podejście procesowe, na które składają się m. in. następujące działania: Projekt jest dzielony na fazy, a fazy te są dzielone na poszczególne czynności Działania wykonywane podczas tych faz mogą być lepiej kontrolowane i sterowane Cykl życia projektu definiuje działania realizowane podczas poszczególnych faz oraz wyniki tych działań Na czas realizacji projektu jest powoływany zespół, który zaraz po jego zakończeniu jest rozwiązywany. Poszczególnym członkom zespołu są przydzielane zadania i obowiązki. Cykl życia projektu można przedstawić w formie diagramu procesów biznesowych, strzałkowego, algorytmu, mapy procesów, listy zadań, itp.

CYKL ŻYCIA PROJEKTU Na przykładzie projektu „Realizacja systemu informatycznego” inicjacja planowanie wykonanie kontrola zamknięcie Przedstawienie koncepcji projektu; benchmarking; zbieranie wymagań; opracowanie schematów funkcjonalnych i funkcjonalności, wybór technologii; akceptacja ze strony klienta Budżetowanie, harmonogramowani e; wykonanie diagramów i modeli; redukcja ryzyka; przydzielenie obowiązków pracownikom; wykonanie grafik; akceptacja ze strony klienta Programowanie, testowanie, walidacja rozwiązania; zarządzanie; akceptacja ze strony klienta Kontrola ryzyka, jakości, harmonogramu, kosztów, działań; sterowanie; Zamknięcie projektu; szkolenie klienta

MODELE CYKLU ŻYCIA Model kaskadowy Model spiralny Brak powtarzalności działań Powtarzalność działań w ramach faz na różnych poziomach szczegółowości Działania ciągłe od fazy inicjacji do fazy zakończenia z możliwością wystąpienia iteracji wewnątrz faz Działania podzielone na iteracje (kolejno: identyfikacja, projektowanie, wdrożenie, ocena) W zależności od specyfiki projektu model uwypukla inne fazy i zadania w ich ramach Ilość powtórzeń jest zależna od różnych czynników

ROZKŁAD KOSZTÓW Zapotrzebowanie na pracowników oraz koszty poniesione w poszczególnych fazach są różne. Są niskie w fazach inicjacji i planowania, w fazie wykonania jest ono maksymalne, zaś w fazie zakończenia maleje. W zależności od specyfiki projektu rozkład kosztów w poszczególnych fazach może być różny.

ROZKŁAD KOSZTÓW [1]

NATĘŻENIE ETAPÓW Poszczególne procesy realizowane w ramach poszczególnych etapów mogą być wykonywane w tym samym czasie. Jest to widoczne na poniższym rysunku. Ponadto, efekty jednych działań mogą być czynnikiem inicjującym dla innych działań, występuje iteracyjność i wpływ jednych czynności na inne. W zależności od specyfiki projektu rozkład intensywności działań w poszczególnych fazach może być różny.

NATĘŻENIE ETAPÓW [1]

OBSZARY ZARZĄDZANIA Zarządzanie integralnością projektu Zarządzanie zakresem Zarządzanie ryzykiem Zarządzanie czasem Zarządzanie kosztami Zarządzanie jakością Zarządzanie zasobami ludzkimi Zarządzanie zaopatrzeniem Zarządzanie komunikacją

Inicjacja Planowanie Wykonanie Kontrola Zamknięcie [3] Inicjacja Planowanie Wykonanie Kontrola Zamknięcie Zarządzanie integracją Opracowanie planu projektu Opracowanie studium wykonalności Integracja zmian i kontroli Zarządzanie zakresem Definiowanie zakresu, planowanie Weryfikacja zakresu, kontrola zmian Zarządzanie ryzykiem Opracowanie planu zarządzania ryzykiem, analiza i ocena ryzyka Kontrola ryzyka i sterowanie nim Zarządzanie czasem Opracowanie działań i ich kolejności, czasu wykonania oraz harmonogramu Weryfikacja i kontrola harmonogramu oraz działań i czasu ich wykonania Zarządzanie kosztami Planowanie wykorzystania zasobów, opracowanie kosztów i budżetowanie Kontrola kosztów Zarządzanie jakością Planowanie działań projakościowych, standardów jakościowych Zapewnienie jakości Kontrola jakości, standardów i działań projakościowych Zarządzanie zasobami ludzkimi Planowanie obowiązków pracowników, pozyskanie osób Rozwój zespołu Zarządzanie zaopatrzeniem Planowanie dostaw, opracowanie planu pozyskania dostawców Pozyskiwanie dostawców, administrowanie kontraktami Zamknięcie kontraktów Zarządzanie komunikacją Planowanie komunikacji Dystrybucja informacji Opracowanie raportów Administrowanie zamknięciem

Literatura [1] A Guide To The Project Managemnet Body Of Knowledge, William R. Duncan, PMI Standards Commitee, Project Management Institute, USA [2] A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK Guide), 2000, Project Management Institute, USA [3] Opracowanie własne na podstawie A Guide To The Project Managemnet Body Of Knowledge, William R. Duncan, PMI Standards Commitee, Project Management Institute, USA

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Kamila Vestergaard www.analizybiznesowe.info.pl kamila.vestergaard@gmail.com www.analizybiznesowe.info.pl