Edukacja – perspektywy rozwoju Polski

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lifelong Learning Programme Projekt GRUNDTVIG Multilateral INTEGRA
Advertisements

Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Adam Szczepanik i Marcin Wudarczyk SGH 2001
Ubóstwo w Polsce: wiek, płeć, wykształcenie
Polska Centrala Firm Symulacyjnych CENSYM
Polska w strefie Schengen
Kapitał ludzki i kapitał społeczny a dobrobyt Polski paradoks
Charakterystyka branży By Tomasz Kospin, Piotr Krogulski
WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE WRK. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 41% ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH PO 2000 ROKU 1949 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA.
1 Wyniki za IV kwartał 2003 Warszawa, luty 2004.
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
Zatrudnienie w Polsce w 2005
WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE PoWOS. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 60% ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH W LATACH 90-YCH 1991 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA.
Jak zwiększyć zatrudnienie w Polsce?
Ekonomia polityczna migracji Polaków w ramach Unii Europejskiej
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Przestrzenna koncentracja działalności naukowo-badawczej w Warszawie a regionalna strategia innowacji Mazowsza Prof. dr hab. Marzenna A. Weresa Instytut.
Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej (BUWiWM)‏
Monitoring Plus Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Priorytet 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów.
Polish Information and Foreign Investment Agency PL Warsaw, 12 Bagatela Street, phone: (+48 22) , fax: (+48 22) ;
Nauka w przestrzeni publicznej Edmund Wnuk-Lipiński Collegium Civitas, 2013.
Uniwersytety Trzeciego Wieku
Sytuacja na Rynku Pracy na terenach wiejskich powiatu brodnickiego. Brodnica, 29 wrzesień 2010 roku.
Studium Podyplomowe Nauczania Języka Polskiego jako Obcego
TRENDY PRZYSZŁOŚCI DLA POLSKI do roku PEST: polityka, ekonomia, socjologia, technologie. SEMINARIUM INE PAN Warszawa INSTYTUT NAUK EKONOMICZNYCH.
1 ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ZA ROK 2004 ORAZ PORÓWNANIE Z LATAMI.
Podstawy prawne polityki rynku pracy
Modele rozwoju I fala – II fala – III fala
Łączna długość pielgrzymkowych dróg Jana Pawła II wynosi ok
Krzysztof Mądel SJ Kraków 2004 Etyka rynków wschodzących.
Międzynarodowe Stowarzyszenie
UE w skrócie.
Zróżnicowanie społeczno – gospodarcze państw świata
Unia Europejska.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Debata Zespół Szkół im. Ignacego Łukasiewicza w Cieszacinie Wielkim
Prof. Danuta Hübner Bruksela, 30 Maja 2007
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
Spotkanie Prasowe 16 maja 2007 r.. „Niesprawiedliwy podział owoców wzrostu gospodarczego” Raport przeprowadzony na zlecenie NSZZ Solidarność, opracowany.
Zróżnicowanie demograficzne społeczeństw
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Kobiety na rynku pracy.
Unia Europejska Jak wykorzystywać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej?
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Autorzy: Sebastian Piątkowski i Eryk Pawełczyk Gimnazjum nr 4 im.
Ekonomia polityczna – przegląd problematyki slajdy na I ćwiczenia.
Efektywność w strategiach energetycznych
Kto handluje z kim?.
Dane na Senat r. prof. dr hab. Kazimierz Przyszczypkowski.
  Wpływ kryzysu gospodarczego na sytuację młodzieży wiejskiej na rynku pracy w wybranych krajach Unii Europejskiej dr Ewa Kiryluk-Dryjska dr Agnieszka.
Bezrobocie. Stan, w którym osoba zdolna do pracy i gotowa do jej podjęcia, mimo aktywnych poszukiwań pozostaje bez zatrudnienia.
IV Europejski Tydzień Szczepień kwietnia 2009 Europejski Tydzień Szczepień Dr Paulina Miśkiewicz Biuro Światowej Organizacji Zdrowia w Polsce.
Erasmus Day 2015 Katarzyna Jezierska. ERASMUS+ Program Erasmus+ oferuje wsparcie finansowe dla instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji.
Globalizacja mierniki
Sytuacja epidemiologiczna Polski na tle Europy i świata implikacje dla profilaktyki Katowice, wrzesień 2004 Anna Marzec-Bogusławska.
1 Fundusz Współpracy Program Agro-Info Inicjatywa Wspólnotowa LEADER Tradycyjna formuła wspierania rozwoju: dotacja na realizację projektu Konsekwencje:
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich a rozwój regionów wiejskich Janusz Rowiński Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
GOSPODARCZE ASPEKTY WSPÓŁPRACY PODLASKICH PRZEDSIĘBIORSTW Z KAZACHSTANEM I UZBEKISTANEM Białystok, dn r. Projekt jest finansowany ze środków.
STRUKTURA GEOGRAFICZNA POLSKA I JEJ SĄSIEDZI Wyk. xxx Ekonomia 3, grupa 4.
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań stare/nowe
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
Dzień Języków Obcych w ZSP 15
Europejski Tydzień Szczepień 24 Kwietnia – 3 Maja 2010
Dzień Papieski 2018 Święty Jan Paweł II. Totus Tuus (z łac. „Cały Twój”)
Zapis prezentacji:

Edukacja – perspektywy rozwoju Polski Krzysztof Mądel SJ Konferencja „Edukacja narodowa a rozwój oświaty wsi polskiej” Szkoła Wyższa Przymierza Rodzin Warszawa 27 marca 2004

Bezrobocie i edukacja na wsi Na terenach, gdzie dominowały PGR-y, stopa bezrobocia dochodzi do 38%. W końcu 2001 na wsi było zarejestrowanych 1 mln 329 tys. osób bez pracy, co stanowi 42,7 proc. ogółu bezrobotnych (najwięcej w Podkarpackiem – ok. 63%, a najmniej w Śląskiem – 18%). W porównaniu z rokiem 1998 stopa bezrobocia na wsi zwiększyła się z 10,5 do 16,7%, a najwyższa jest wśród młodzieży do 24. roku życia (38,7%), osób z wykształceniem zasadniczym (40%) i podstawowym (35%). Stopa bezrobocia ukrytego na wsi wynosi 19,6%. W latach 90. zamknięto na wsi w tym czasie 3 tys. szkół, a istniejące są znacznie słabiej niż miejskie wyposażone w urządzenia dydaktyczne i oferują mniej zajęć z języków obcych i informatyki. Rolnicy są najsłabiej wykształconą warstwą społeczną w Polsce, ponad połowa z nich zakończyła edukację na najniższym, podstawowym poziomie. W latach 90. nastąpił wyraźny spadek udziału młodzieży wiejskiej na studiach. Dziś na wyższych uczelniach młodzież ze wsi stanowi 10% studentów dziennych i 6-7% zaocznych. Tylko niecały 1% młodych zamierzał na wsi pozostać i aż 42% chciało skończyć studia (w ciągu dziesięciu lat ten odsetek się podwoił). Skala ubóstwa rodzin wiejskich sięga tu od 60 do 80%. Fundacji na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa, „Polska Wieś 2002”, Warszawa 2002. www.fapa.com.pl

Egzamin pogimnazjalny 2002 Statystycznie szkoły wiejskie uzyskiwały od 11,74 punktu (wynik najniższy – 1 szkoła) do 41,80 punktu (wynik najwyższy – 1 szkoła). Szkoły położone na terenie miast-gmin uzyskiwały statystycznie od 10,06 punktu (wynik najniższy – 1 szkoła) do 41,22 punktu (wynik najwyższy – 1 szkoła). Szkoły miejskie uzyskiwały statystycznie od 8,55 punktu (wynik najniższy – 1 szkoła) do 47,83 punktu (wynik najwyższy – 1 szkoła). Na podstawie wyników uczniów, uwzględniających lokalizację szkół z podziałem na miasto, miasto-gminę i gminę wiejską, można stwierdzić, że statystycznie szkoły z gmin miejskich otrzymywały średnio 31,45 punktu, czyli 62,90% punktów możliwych do uzyskania Słabsze wyniki uzyskały szkoły na terenie miast-gmin, otrzymując średnio 28,87 punktów, czyli 57,74% punktów możliwych do uzyskania. Szkoły w gminach wiejskich otrzymały średnio 28,82 punktów, czyli 57,64% punktów możliwych do uzyskania. Różnica między średnim wynikiem szkół miejskich a średnim wynikiem szkół na terenie miasta-gminy wyniosła 2,58 punktu. W przypadku szkoły w gminie wiejskiej wyniosła ona 2,63 punktu. Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie, Egzamin gimnazjalny 2002. Wyniki krajowe, Warszawa sierpień 2002.

Egzamin pogimnazjalny 2002: język polski Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie, Egzamin gimnazjalny 2002. Wyniki krajowe, Warszawa sierpień 2002.

Egzamin pogimnazjalny 2002: matematyka Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie, Egzamin gimnazjalny 2002. Wyniki krajowe, Warszawa sierpień 2002.

PISA 2001: Rozumienie tekstu. Punkty uzyskane przez uczniów Źródło: OECD; Zbigniew Pendel, Polscy uczniowie poniżej średniej, „Gazeta Wyborcza” 4 grudnia 2001. Por. http://www.ifispan.waw.pl http://www.pisa.oecd.org

Rozwój edukacji na świecie, 1970 – 1997 Wired schools, wired nations, The Economist Nov 8th 2001. The blackboard jungle, The Economist May 10th 2001.

Rozwój edukacji akademickiej, 1970–1996 Odsetek populacji na studiach III stopnia 1970 1996 % kobiet Brazylia 0.44 1.17 52.9* W. Brytania 1.08 3.25 51.8 Chiny 0.01 0.49† 33.3‡ Francja 1.58 3.54 54.9 Indie 0.44 0.65† 36.2 Indonezja 0.2 1.16§ 34.8§ Iran 0.26 0.65† 38.1† Izrael 1.86 3.59 51.3** Meksyk 0.49 1.76 47.7 RPA 0.37 1.49* 48.0* Płd. Korea 0.63 5.65 36.9 Turcja 0.48 2.35 35.1 USA 4.14 5.37† 55.1§ *1994 †1997 ‡1993 §1995 **1992 Źródło: UNESCO, UNPD The new workforce, The Economist Nov 1st 2001.

Wydatki na edukację III stopnia w krajach OECD* * bezpośrednie subsydia dla instytucji oraz dla gospodarstw domowych, bez uwzględnienia subsydiów na koszty utrzymania studentów; ** średnia ważona łącznie dla 27 krajów OECD w oparciu o dostępne lub szacunkowe dane; *** wypadkowa wartości ważonych dla każdego z 27 krajów OECD z osobna w oparciu o dostępne lub szacunkowe dane.

Rolnictwo, przemysł czy usługi? 1810 1900 1999 20 40 60 80 100 USA employment, % of total Pastures new Services Manufacturing Agriculture and mining Some win, some lose, The Economist Dec 5th 2001. 1965 70 75 80 85 90 95 2000 20 40 60 100 Developing countries' exports, % of total A radical shift Source: World Bank Manufacturing Minerals Agriculture Toiling from there to here, The Economist Dec 25th 1999.

Przemysł, rolnictwo, usługi, 1980-1999 Znikające kominy fabryk Zatrudnienie w przemyśle, rolnictwie i usługach w wybranych krajach, % 1980 1997 Przemysł Rolnictwo Usługi Wielka Brytania Niemcy (tylko Zachodnie, 1980) Japonia USA Źródło: International Labor Organization The manufacturing paradox, The Economist Nov 1st 2001 Knowledge is power, The Economist Sep 21st 2000

Stara i nowa ekonomia. Proces produkcji Fordyzm Ekonomia skali Produkcja masowa Uniformizacja i standaryzacja Duże zapasy surowców, półfabrykatów i wyrobów gotowych Badania jakości ex-post Duże straty czasu pracy Produkcja zależna od czynników produkcji i zasobów Integracja pionowa (czasem pozioma) Redukcja kosztów w wyniku kontrolowania płac Post-fordyzm Ekonomia jakości i zakresu Produkcja małoseryjna Produkcja elastyczna, wielość wytwarzanych produktów Brak zapasów Kontrola jakości wkomponowana w proces produkcji Zmniejszenie strat czasu pracy Produkcja zależna od popytu (Quasi-)pionowa integracja; zlecanie robót podwykonawcom Redukcja kosztów w wyniku innowacji i poprawy jakości Źródło: Grzegorz Gorzelak, Reforma terytorialnej organizacji kraju: geneza , założenia, uzasadnienie, w: Idem (ed.), Decentralizacja terytorialnej organizacji kraju: założenia, przygotowanie, ustawodawstwo, Raporty CASE nr 21, Warszawa 1999, ss. 9-20.

Stara i nowa ekonomia. Praca Fordyzm Robotnik wykonuje pojedyncze, proste czynności Płaca akordowa (oparta o normy techniczno-ekonomiczne) Wysoka specjalizacja pracy Brak lub ograniczone szkolenia zawodowe, brak podnoszenia kwalifikacji w miejscu pracy Nacisk na ograniczanie zakresu odpowiedzialności robotnika Brak pewności pracy i złe warunki dla zatrudnionych czasowo; poszerzanie się umów nieformalnych Post-fordyzm Wielość zadań Płaca wg stawki osobistej Eliminacja specjalizowanych czynności Długie szkolenie w miejscu pracy Zwiększony nacisk na współodpowiedzialność robotników Wysoka pewność pracy dla pracowników podstawowych (zatrudnienie do emerytury) Źródło: Grzegorz Gorzelak, Reforma terytorialnej organizacji kraju: geneza , założenia, uzasadnienie, w: Idem (ed.), Decentralizacja terytorialnej organizacji kraju: założenia, przygotowanie, ustawodawstwo, Raporty CASE nr 21, Warszawa 1999, ss. 9-20.

Stara i nowa ekonomia. Przestrzeń Fordyzm Hierarchia przestrzenna oparta na funkcjach Przestrzenny podział pracy Homogenizacja regionalnych rynków pracy (przestrzenna segmentacja rynków pracy) Globalne sieci dostawców i podwykonawców Organizacja przestrzeni konsumpcji w formie suburbanizacji Post-fordyzm Powstawanie skupisk i aglomeracja Przestrzenna integracja lub podział pracy Dywersyfikacja rynków pracy (segmentacja rynków pracy w danym miejscu) Terytorializacja więzi między firmami Organizacja przestrzeni konsumpcji przez miejskie centrum Źródło: Grzegorz Gorzelak, Reforma terytorialnej organizacji kraju: geneza , założenia, uzasadnienie, w: Idem (ed.), Decentralizacja terytorialnej organizacji kraju: założenia, przygotowanie, ustawodawstwo, Raporty CASE nr 21, Warszawa 1999, ss. 9-20.

Stara i nowa ekonomia: rola państwa Fordyzm Negocjacje zbiorowe Uspołecznienie bogactwa (państwo dobrobytu) Centralizacja Państwo lub miasto "subsydiujące" Krajowa polityka regionalna Badania i rozwój finansowane przez przedsiębiorstwa Wiodąca rola przemysłu w tworzeniu innowacji Post-fordyzm Negocjacje prowadzone na szczeblu lokalnym lub firmy Prywatyzacja potrzeb zbiorowych oraz zabezpieczenia społecznego; pomoc charytatywna Decentralizacja i zaostrzająca się konkurencja międzyregionalna Państwo lub miasto przedsiębiorcze Terytorialne (sub-krajowe) polityki regionalne Badania i rozwój finansowane przez sektor publiczny Wiodąca rola sektora publicznego w tworzeniu innowacji Źródło: Grzegorz Gorzelak, Reforma terytorialnej organizacji kraju: geneza , założenia, uzasadnienie, w: Idem (ed.), Decentralizacja terytorialnej organizacji kraju: założenia, przygotowanie, ustawodawstwo, Raporty CASE nr 21, Warszawa 1999, ss. 9-20.

Stara i nowa ekonomia. Ideologia Fordyzm Masowa konsumpcja dóbr trwałego użytku Modernizm Państwo narodowe Uspołecznienie Post-fordyzm Konsumpcja zindywidualizowana Postmodernizm Lokalizm i regionalizm Indywidualizacja Źródło: Grzegorz Gorzelak, Reforma terytorialnej organizacji kraju: geneza , założenia, uzasadnienie, w: Idem (ed.), Decentralizacja terytorialnej organizacji kraju: założenia, przygotowanie, ustawodawstwo, Raporty CASE nr 21, Warszawa 1999, ss. 9-20.

Stara i nowa ekonomia. Kryteria lokalizacji nowych inwestycji FORDYZM Zasoby siły roboczej Koszty robocizny Łatwość nabycia surowców Koszty transportu Infrastruktura transportowa Dostatek mocy Specjalizacja lokalnego przemysłu Niskie podatki Pomoc finansowa władz publicznych Klimat POST-FORDYZM Kwalifikacje siły roboczej Koszty robocizny Bliskość autostrady, lotniska międzynarodowego Ponadregionalne połączenia kolejowe Koszty energii Bliskość dostawców Jakość administracji lokalnej Opłaty lokalne Usługi miejscowych banków Wspieranie działalności gospodarczej Jednostki obsługi biznesu, izby gospodarcze Bliskość szkół wyższych i instytutów badawczych Dobry wizerunek miasta/regionu Komunikacja miejska Mieszkania Zaplecze medyczne Życie kulturalne, możliwości wypoczynku Źródło: Grzegorz Gorzelak (ed.), Decentralizacja terytorialnej organizacji kraju: założenia, przygotowanie, ustawodawstwo, Warszawa 1999.

Narody i wartości wartości tradycyjne wartości laickie Ž Japonia Światopogląd (pionowo) Wartości tradycyjne to religia, rodzina, ojczyzna, silne poczucie tożsamości narodo- wej. Rodzice domagają się od dzieci posłuszeństwa, chcą, żeby dzieci spełniały ich ocze- kiwania, odrzucają aborcję, eutanazję, rozwody, samobój- stwo. Wartości laickie zawierają katalog wartości przeciwnych. Jakość życia (poziomo) Wartości egzystencjalne są istotne dla ludzi walczących na co dzień o przetrwanie, o bezpieczeństwo fizyczne i ekonomiczne. Ludzie żyjący w poczuciu zagrożenia z reguły okazują niechęć wobec cudzoziemców, mniejszo- ści seksualnych, osób chorych na AIDS, stronią także od aktywności politycznej, nawet od pisania petycji, uważają, że mężczyźni są lepszymi liderami politycz- nymi niż kobiety. Wartości auto-ekspresyjne zawierają katalog war- tości przeciwnych. Opracowano na podstawie setek kwestionariuszy wysyłanych w ciągu ostatnich 25 lat do mieszkańców 78 krajów (85% populacji). K o n f u c j a ń s k i e Szwecja Ž P r o t e s t a n c k i e P o k o m u n i s t y c z n e Estonia Norwegia Chiny Bułgaria Ž Ž Dania Rosja Ž Ž Ž Ž Ž Niemcy Ž Ž Litwa Czechy Białoruś Korea Płd. Ž Finlandia Holandia Ukraina Ž Ž Ž Ž Szwajcaria Czarnogóra Słowenia Ž Ž Tajwan Ž Łotwa Ž Ž Ž Serbia Ž Francja Luksemburg Mołdawia Ž Albania Słowacja Ž Ž Węgry Ž Ž Ž Islandia Ž Belgia Macedonia Ž Włochy Ž Ž Austria E u r o p a Ś r o d k o w o – Chorwacja Wielka Brytania Ž Ž Nowa Zelandia Ž Ž Bośnia Ž Hiszpania Ž Gruzja wartości tradycyjne wartości laickie W s c h o d n i a Ž Azerbejdżan K a t o l i c k a E u r o p a Ž Kanada Ž Australia Ž Rumunia Ž Armenia Polska Ž Ž Ž USA Wietnam Indie Ž A z j a Turcja A n g l o s a s k i e Ž Ž Chile Indonezja Ž Ž Argentyna Ž Filipiny Irlandia Ž Ž Dominikana Iran Ž Ž Peru A m e r y k a Ł a c i ń s k a RPA Ž Ž Brazylia Jordania Ž Egipt Nigeria Ž Ž Uganda Ž Ž Meksyk Ž Zimbabwe Ž Ž Ž Wenezuela Maroko Ghana Ž Kolumbia Ž A f r y k a Tanzania Puerto Rico Salwador Ž Ž wartości egzystencjalne wartości auto-ekspresyjne World Values Survey, University of Michigan, 2003. Cf. Living with a superpower, The Economist, 2 Jan 2003.

Lawrence Kohlberg: Etapy dojrzewania moralnego W miarę dorastania dzieci i młodzii ludzie coraz mniej polegają na zewnętrznych czynnikach dyscyplinujących, a coraz bardziej na swoich ugruntowanych przekonaniach. Pod koniec lat szcześćdziesiątych psycholog Lawrence Kohlberg doszedł do wniosku, że przechodzą oni przez sześć stadiów (podzielonych na poziomy) rozumowania moralnego. Zebrane przez niego dane pochodzą m.in. z długoterminowego badania 58 młodych mężczyzn, z którymi spotykano się regularnie w ciągu blisko 20 lat. Ich dojrzałość moralną oceniano na podstawie sposobu, w jaki rozwiązywali hipotetyczne dylematy – na przykład czy mąż powinien ukraść lek dla swojej umierającej żony. Badany mógł odpowiedzieć twierdząco lub przecząco; istotne było podane uzasadnienie. Z wiekiem osoby badane przechodziły przez kolejne etapy, choć w różnym czasie. Szósty etap pozostaje niestety niejasny. Choć model ten z powodzeniem opisuje intelektualny aspekt rozwoju moralnego, to nie pozwala on wyjaśnić rzeczywistych ludzkich zachowań. Dwie osoby reprezetnujące to samo studium mogą zachować się w różny sposób. L. Kohlberg, Essays on Moral Development. Vol. I: The Philosophy of Moral Development, Harper and Row, San Francisco 1981; Vol. II: The Psychology of Moral Development, Harper and Row, San Francisco 1984. Por. Dorota Czyżowska, Rozwój moralny, “Charaktery” 1999 nr 2 (25) ss. 40-41.

http://madel.opoka.net