„Sprzedaj umiejętnie swoje umiejętności”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program Rozwoju Młodych Talentów (PRMT)
Advertisements

Warsztaty psychologiczne
Metody poszukiwania pracy. Ważne jest: - jakiej pracy szukasz? -gdzie chcesz pracować? - jaki wymiar czasu pracy Cię interesuje? - ile czasu decydujesz.
Dlaczego organizacja pozarządowa to inkubator dobrych pracowników?
Jak zatrzymać najlepszych pracowników?
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Rozmowa kwalifikacyjna
Skuteczne zachowania na rynku pracy
Strategie kariery zawodowej
DORADZTWO ZAWODOWE DLA UCZNIÓW.
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Efektywne gospodarowanie czasem
AUTOPREZENTACJA.
Prezentacja rozmowy kwalifikacyjnej
Studenckie Koło Naukowe „Młody Przedsiębiorca” AE Poznań
SPOSÓB NA BEZROBOCIE Dofinansowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu w ramach Programu Aktywizacji Zawodowej Absolwentów PIERWSZA PRACA GMINNE CENTRUM.
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA krok po kroku
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
Skuteczny savoir – vivre w biznesie,
CECHY DOBREGO SPRZEDAWCY
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz.U. Nr 99, poz z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra.
Nowe oblicze doradztwa – poradnictwo zawodowe dla pracodawców
Sztuka sprzedawania.
działający w Zespole Szkół nr 1 w Pabianicach
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Przedsiębiorczość – moda, konieczność, czy wyzwanie
Biznesplan.
Piotr Nędzewicz Poznański Park Naukowo-Technologiczny
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Czym jest doradztwo zawodowe?
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Szkolenie dla opiekunów Centów
„Autoprezentacja” MODUŁ Klasa I.
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Tajniki rekrutacji do IT - czyli ile warta jest moja wiedza, gdy nie potrafię jej zaprezentować?
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
Jak wybrać zawód?.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Umiejętność obserwacji.
,,Kwalifikacje a kompetencje’’
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt „Naukowy zawrót.
Wolontariusz - cenny talent z doświadczeń Fundacji Rozwoju Wolontariatu w Lublinie 15 września 2014 r. frw.org.pl Zdzisław Hofman.
Jak pisać list motywacyjny?
PAPKIN – KANDYDAT NA DZIENNIKARZA OPRACOWAŁA: Aneta Pyrgiel.
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt „Naukowy zawrót głowy” WND-POKL /13 Liceum Ogólnokształcące im. J. Iwaszkiewicza,
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA Moje przygotowanie. Mój cel  Przed rozmową istotne jest określenie stanowiska pracy, które chcę zdobyć oraz uświadomienie sobie.
TECHNIK ORGANIZACJI REKLAMY
Zachowania organizacyjne - ćwiczenia 2
Krok 2. Moje zasoby – w czym jestem dobry?
Studia miejskie i regionalne czyli do czego możecie wykorzystać wiedzę i umiejętności analityczne o miastach i regionach? Oferta dla Studentów I stopnia.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Powiatowy Urząd Pracy Powiatowy Urząd Pracy w Zgorzelcu w Zgorzelcu Centrum Informacji i Aktywizacji Zawodowej i Aktywizacji Zawodowej.
„MOJE ŻYCIE – MÓJ WYBÓR”
Studia miejskie i regionalne
Pierwsze kroki na rynku pracy a kształtowanie wizerunku osobistego
Proces przewodzenia i kontrolowania
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

„Sprzedaj umiejętnie swoje umiejętności” Biuro Karier i Promocji Zawodowej Akademii Ekonomicznej im. O. Langego we Wrocławiu Justyna Gruszczyńska „Warto pracować w Polsce” Konferencja19 marca 2007 Wrocław

Aby znaleźć pracę w jak największym stopniu odpowiadającą naszym predyspozycjom i kwalifikacjom należy odpowiedzieć sobie twierdząco na 4 istotne pytania:

Czy wiesz, czego szukasz? Czy wiesz, co masz do zaoferowania? Czy masz wystarczającą determinację do działania? Czy problem poszukiwania pracy traktuję jako wyzwanie a nie zagrożenie?

Proces poszukiwania pracy powinien być następstwem naszego samopoznania, odkrycia /zrozumienia własnej osobowości , cech charakteru , a przede wszystkim umiejętności, które są naszym atutem na rynku pracy

Wymagania zawodowe XXI wieku: Profesjonalizm we wszystkim, co się robi, Umiejętność szybkiego uczenia się i zdobywania nowych kompetencji, Kreatywność, innowacyjność, pomysłowość, Umiejętność konkurowania na światowym rynku pracy, Zdolność do autentycznie partnerskiej pracy zespołowej, Akceptacja niepewnej rzeczywistości Umiejętność funkcjonowania w środowisku wielokulturowym

Jak poznać swoje umiejętności oraz cechy przydatne w pracy? Najlepszą metodą będzie zwrócenie się o pomoc do doradcy zawodowego, który za pomocą różnorodnych narzędzi (np. testy i kwestionariusze: Work Important Study -WIS, NEO-FFI, Kwestionariusz Umiejętności Przedsiębiorczych, Repertorium Kompetencji Zawodowych, Miasteczko Zainteresowań Zawodowych, Indywidualny Plan Działania) pomoże nam zidentyfikować własne mocne i słabe strony oraz potencjał osobowościowy i zawodowy

Źródłem pomocnym w identyfikacji umiejętności mogą być doświadczenia życiowe Doświadczenia nabyte w organizacjach społecznych, studenckich są dla młodych osób wartościowym źródłem kompetencji społecznych, interpersonalnych, a także związanych z umiejętnościami organizacyjnymi Studenci czy absolwenci wiele umiejętności zdobywają także podczas wyjazdów zagranicznych, pracy wakacyjnej czy realizacji projektów np. w ramach wymiany Socrates, Erasmus itp.

Elementy decyzji zawodowej Samopoznanie Orientacja na Rynku Pracy Poznanie Zawodu

Teoria czynników zewnętrznych i wewnętrznych Jednostka stymulowana (zdeterminowana) zewnętrznie = rodzina, szkoła, koledzy, środowisko, polityka firm, możliwości rynku pracy Jednostka stymulowana (zdeterminowana) wewnętrznie = kierująca się własnym potencjałem

Człowiek uzyska satysfakcję zawodową, jeżeli spełni 3 warunki Pójdzie na kompromis pomiędzy czynnikami indywidualnymi i społecznymi Będzie stymulowany przez rynek pracy, system szkolny i politykę firm Będzie kierował się ekonomicznym punktem widzenia

Co powinno wpływać na decyzję o wyborze zawodu? Umiejętności – Mocne Strony Pasje – Zainteresowania Oczekiwania wobec pracy Wartości – cele niezbędne, by jednostka zaspokoiła potrzebę Potrzeby Temperament Typ osobowości

Mocne i Słabe Strony Ukończone kursy i szkolenia Praktyka Umiejętności techniczne (obsługa komputera, urządzeń biurowych, maszyn itp.) Umiejętności manualne (rysowanie, malowanie, wyszywanie itp.) Umiejętności społeczne (doradzanie, uczenie, kierowanie ludźmi itp.) Umiejętności organizacyjne (zarządzanie projektami, przygotowywanie pracy zespołowej itp.) Cechy charakteru

Pasje i Zainteresowania Oczekiwania wobec pracy: Fizyczne otoczenie Emocjonalny klimat Rodzaj zadań Umiejętności jakie chciałbym wykorzystać Ludzie, z którymi chcę pracować Korzyści materialne i pozamaterialne Możliwość wykorzystywania i rozwijania własnych zdolności, zainteresowań

Wartości Rozwój osobowości Pomoc innym Wiedza Sukces Życie rodzinne Władza Pieniądze Niezależność Pasja tworzenia Uznanie społeczne inne

Potrzeby Samorealizacji Uznania Społeczne Bezpieczeństwa Fizyczne

Temperament (siła, ruchliwość, równowaga) Choleryk Sangwinik Flegmatyk Melancholik

Gdy znasz już siebie musisz umiejętnie sprzedać własne atuty = czyli umiejętnie zastosować sztukę autoprezentacji - sztuka prezentacji, „reklamowania” samego siebie. Jest to forma kreowania własnego wizerunku – eksponowania określonych cech, zachowywania się w sposób zgodny z oczekiwaniami otoczenia, demonstrowania aspektów zachowania, które mają przekonać innych, że dana osoba posiada pewne zdolności, umiejętności, kompetencje czy właściwości.

„Sprzedajemy” nie siebie, a korzyści związane z zatrudnieniem nas Aby dobrze zaprezentować się należy przyjrzeć się wadom i zaletom „produktu” ! „Sprzedajemy” nie siebie, a korzyści związane z zatrudnieniem nas Wiedza na temat własnych plusów i minusów pozwoli uniknąć nam nieporozumień

Działania marketingowe poszukującego pracy Sprzedawca Idealny ZNA DOBRZE PRODUKT Przygotował interesującą ofertę pracy na podstawie dokładnej analizy swoich umiejętności i zainteresowań

Działania marketingowe poszukującego pracy Sprzedawca Idealny WIE KTO MOŻE BYĆ ZAINTERESOWANY KUPNEM PRODUKTU Zna oczekiwania potencjonalnego pracodawcy, wie jakie firmy są zainteresowane

Działania marketingowe poszukującego pracy Sprzedawca Idealny ZNA TECHNIKI SPRZEDAŻY Umie zaprezentować swoją ofertę pracy

Podczas rozmowy pracodawca chce poznać kompetencje pracownika: komunikacja słowna świadomość konkurencji praca zespołowa wiedza specjalistyczna rozwiązywanie problemów orientacja na jakość kontakty z klientem poszukiwanie informacji zrównoważenie emocjonalne organizacja pracy orientacja na rezultat przejawianie inicjatywy

Interview dostarcza odpowiedzi na 3 zasadnicze pytania Czy kandydat może wykonywać pracę na określonym stanowisku? -czy ma odpowiednie kompetencje, czy jego profil jest zgodny opisem stanowiska, na które kandyduje Czy kandydat będzie wykonywać tę pracę – czy jest odpowiednio zmotywowany W jakim stopniu kandydat pasuje do kultury organizacyjnej firmy/zespołu

Jak przygotować się do rozmowy? Zbierz jak najwięcej rzetelnych informacji o firmie Zastanów się nad swoimi atutami Zrób listę swoich osiągnięć/porażek/wad i zalet Odpowiedz sobie na pytanie- dlaczego Ty powinieneś zostać zatrudniony Przemyśl co wniesiesz do firmy Zastanów się nad swoimi oczekiwaniami (np. Czy wolisz pracę rozwijającą, pełną wyzwań, czy zależy ci na bezpieczeństwie i stabilizacji zawodowej) Zadbaj o pozytywne pierwsze wrażenie

O czym warto mówić w czasie rozmowy kwalifikacyjnej? Wykształcenie- szczególnie w przypadku absolwentów/studentów (wyjazdy, stypendia, koła naukowe) Doświadczenie zawodowe (jakie zadania wykonywał kandydat w poprzedniej pracy, komu podlegał, co lubił wykonywać w pracy) Kompetencje poparte przykładami

Rodzaje kompetencji i umiejętności Umiejętności miękkie (np. inicjatywa, przywództwo, zdolności interpersonalne, umiejętność budowania zespołu, komunikacja) Umiejętności twarde (np. umiejętność strategicznego myślenia, syntezy, analizy)

Rodzaje pytań badających kompetencje Behawioralne- np. Jak Pan sprzedawał, jak Pan zareagował na tą sytuację Sytuacje hipotetyczne- np. Co by Pan zrobił gdyby...

Warto pochwalić się swoimi osiągnięciami , sukcesami Co pan uważa za swój największy sukces / porażkę zawodową Proszę podać 5 swoich mocnych stron Jak osiągnął Pan ten sukces zawodowy, co o tym zdecydowało?

Dobre rady dla starających się o pracę Nie wyrażaj się niepochlebnie na temat swojego byłego pracodawcy Mów o tych rzeczach, które mogą się wydaj pracodawcy atrakcyjne, interesujące Opisując jakąś swoją zaletę/ sukces podawaj przykłady Nie unikaj rozmowy o pieniądzach

Pułapki których należy unikać Nie odpowiadaj na pytania półsłówkami, tak/nie, zbyt ogólnie Pamiętaj, że często decyduje efekt pierwszego wrażenia (wygląd, spóźnienie, mimika, gestykulacja) Efekt aureoli/rogów – jak nas postrzega osoba rekrutująca Nie kłam, nie próbuj niczego ukrywać Zapytany o trudności, porażki- przyznaj się do nich i opowiedz jak sobie z nimi poradziłeś Wykaż się wiedzą na temat firmy

Mowa ciała podczas rozmowy kwalifikacyjnej Gwałtowna gestykulacja, dotykanie ust- mogą świadczyć o kłamstwie Nie utrzymywanie kontaktu wzrokowego, gesty rezygnacji, spuszczona głowa- przygnębienie, zmęczenie, bierność Rozbiegane oczy- unikanie kontaktu, zakłopotanie Uporczywe wpatrywanie się w jeden punkt- sztywność myślenia, nieugiętość Krzyżowanie nóg, szerokie rozstawienie nóg- duża pewność siebie

Błędy które mogą popełnić pracodawcy diagnozując potencjał zawodowy pracowników Błąd niedoszacowania potencjału zawodowego- może ograniczyć drogę rozwoju zawodowego pracownika a firma nie wykorzystuje wszystkich rzeczywistych zasobów tkwiących w pracownikach Błąd nietrafnego rozpoznania i złego ukierunkowania (zamiast ułatwiać osiąganie potencjalnych sukcesów utrudnia je) Błąd przeszacowania potencjału zawodowego

Jak uniknąć niedopasowania pracownika do stanowiska pracy Dla pracownika: postaraj się wszystkimi dostępnymi metodami poznać siebie ale też firmę, jej strukturę, kulturę organizacyjną i stanowisko na jakie kandydujesz, postaraj się poznać oczekiwania pracodawcy w stosunku do ciebie Dla pracodawcy : stosuj łączenie metod diagnozy potencjału zawodowego, unikaj bądź minimalizuj ryzyko błędów rekrutacyjnych, bazuj na rozbudowanym opisie stanowiska jakie chcesz obsadzić, postaraj się dobrze poznać oczekiwania przyszłego pracownika w stosunku do pracy

Dziękuję za uwagę