Dan Brown i Kod Leonarda da Vinci
Dan Brown amerykański pisarz, autor powieści sensacyjnych Obecnie mieszka w Nowej Anglii Jest absolwentem Phillips Exeter Academy Browna budzą swoją zawartością liczne kontrowersje i stają się zjawiskiem społecznym - spore emocje wzbudziła powieść Kod Leonarda Da Vinci
Książki Digital Fortress (wyd. polskie Cyfrowa twierdza) (1998) Angels and Demons (wyd. polskie Anioły i demony) (2000) Deception Point (wyd. polskie Zwodniczy punkt) (2001) The Da Vinci Code (wyd. polskie Kod Leonarda da Vinci) (2003)
Kod Leonarda da Vinci – ekranizacja książki Ofiarą morderstwa popełnionego w Luwrze pada kustosz Jacques Saunière. Zwłoki zostają odnalezione w pozycji łudząco podobnej do rysunku witruwiańskiego na którym renesansowy twórca Leonardo da Vinci przedstawił proporcje ludzkiego ciała. Robert Langdon, znawca symboliki religijnej z uniwersytetu w Harvardzie, jest podejrzewany przez policję o popełnienie tej zbrodni. Akcja komplikuje się, ponieważ konający kustosz pozostawił po sobie szereg zagadek, które w trudny do odgadnięcia sposób mają pomóc w odnalezieniu sprawców. Ale mają też doprowadzić do czegoś zupełnie innego.
Robert Langdon Jest historykiem, profesorem Uniwersytetu Harvarda, specjalistą w dziedzinie ikonografii. Interesuje się symbolami i właśnie dzięki znajomości tego tematu zostaje wplątany w zagadkowe sytuacje. Cierpi na klaustrofobię, związaną z dramatycznym przeżyciem z dzieciństwa. Robert Langdon jest dobrze umięśniony, przystojny, ma ponad sto osiemdziesiąt centymetrów wzrostu, wyśmienity pływak. Ostry i wymagający wykładowca, lecz jednocześnie człowiek, który doskonale umie się bawić.
Sophie Neveu Jest ona wnuczką zamordowanego Jacquesa Sauniere'a – Wielkiego Mistrza Zakonu Syjonu, który znał tajemnicę Świętego Graala. Sophie Neveu obok Roberta Langdona jest główną bohaterką utworu – to ona w dużym stopniu rozwiązuje zagadki, które pozostawił jej dziadek. Sophie na co dzień pracuje we francuskim odpowiedniku Centralnego Biura Śledzczego jako kryptograf Cechuje ją ogromna inteligencja opanowanie oraz uroda. To ona pomogła uciec Langodnowi z Luwru.
Sir Leigh Teabing Sir Leigh Teabing jest czarnym charakterem w książce – anonimowym dla wszystkich Nauczycielem, któremu poddani są bp Aringarosa Sylas oraz Remy Legaludec, jednak tylko ten ostatni zna prawdziwą tożsamość Nauczyciela i wie jaką intrygę szykuje. Teabingowi zależy na odnalezieniu i ukazaniu światu tajemnicy Świętego Graala, ostatecznie zostaje jednak aresztowany i oskarżony o zlecenie morderstwa
Fache Fache jest kapitanem centralnego biur śledczego we Francji (DCPJ).Prowadzi śledztwo w sprawie śmierci Jaques'a Sauniere'a. Jest członkiem Opus Dei (Papieskiej Prałatur Personalnej). Został obarczony przydomkiem "Byk", prawdopodobnie z powodu olbrzymiego karku i sposobu chodzenia.
Człowiek witruwiański Człowiek witruwiański - rysunek upowszechniony przez Leonarda przedstawia figurę mężczyzny w dwóch nałożonych na siebie pozycjach, wpisaną w okrąg i kwadrat. Rysunkowi towarzyszy tekst sporządzony tzw. pismem lustrzanym. Z tekstu wynika, że rysunek stanowi ilustrację do fragmentu traktatu O architekturze ksiąg dziesięcioro Witruwiusza, poświęconego proporcjom ludzkiego ciała. W tym przypadku zwrócono uwagę na fakt, że wysokość dorosłego człowieka równa się w przybliżeniu szerokości jego rozstawionych ramion.
Opus Dei Opus Dei (łac. Dzieło Boże; pełna nazwa: Prałatura Świętego Krzyża i Opus Dei) - prałatura personalna w Kościele katolickim Powstała w Madrycie, 2 października 1928 (za pontyfikatu papieża Piusa XI), z inicjatywy św. Josemarii Escrivy de Balaguera. Jest obecna w 61 krajach. Według danych podawanych przez Opus Dei, w 2005 należało do niej 85 tysięcy osób. W Polsce jest około 400 członków prałatury Opus Dei.
Kod da Vinci (gra) To przygodowa gra akcji Jej fabuła oparta jest na książce o tym samym tytule i zawiera kilka elementów, które nie występują ani w powieści, ani w filmie. 2006r Została stworzona przez The Collectivei wydana 15 maja 2006 r. przez 2K Games. Celem w grze jest odnalezienie Świętego Graala. Aby to osiągnąć, gracz musi zbierać wskazówki, rozwiązywać łamigłówki i omijać lub pokonywać przeciwników.
Autor: Adrian Pietrzyk Szkoła Podstawowa nr 6 w Sosnowcu ul. Wawel 13, 41-200 Sosnowiec Tel./fax (032) 2665885 sp6@sosnowiec.edu.pl Opiekun: mgr Aneta Miodek