Cuda Techniki
Pierwsze maszyny parowe Pierwsza działającą maszynę parową zbudował inżynier z Kornwalii – Thomas Newcomen – w roku 1712. Duża belka pochylała się do przodu i do tylu 16 razy na minutę, pompując wodę. W roku 1776 James Watt – szkocki konstruktor narzędzi – ulepszył maszynę Newcomena. Jego maszyny parowe nie traciły tak dużo ciepła i lepiej wykorzystywały moc pary wodnej
NAJWIĘKSZA Lokomotywa Największą, najcięższą i najsilniejszą lokomotywą kolejową był Big Boy. American Locomotive Company z Schenectady w stanie Nowy York w latach 1941 – 1945 zbudowała 25 takich olbrzymów dla przedsiębiorstwa Union Pacific Railroad. Miały one po 40 m długości i ważyły ponad 600 t . Każda z lokomotyw mogła ciągnąc ładunek sześciokrotnie przewyższający jej ciężar, pod stromy podjazd w górach na zachodzie Stanów Zjednoczonych
Najszybsza lokomotywa Parowa Nowy światowy rekord prędkości lokomotywy parowej ustanowiono 3 lutego 1938 r. Rekord ten ustanowiła nowa lokomotywa Mallard w aerodynamicznej obudowie. Ciągnąc siedem wagonów na trasie pomiędzy Grantham i Peterborough w Anglii, Mallard osiągnął prędkość 201 km/h na dystansie około 400 m . Podczas tej próby lokomotywa uległa uszkodzeniu jednak później została naprawiona i trafiła do muzeum kolejnictwa w York w wielkiej Brytanii. Jej rekord nie został pobity do dziś. Ale pamiętajmy ze było to w 1938 roku
Najszybszy pociąg Francuzki szybki pociąg – Train Grande Vitesse (TGV) – jest światowym rekordzistą pod względem prędkości uzyskanej przez pociąg poruszający się po szynach. Podczas próbnej jazdy bez pasażerów na trasie z Paryża do Strasburga w roku 2007. TGV osiągnął prędkość 574.8 km/h. Z kolej podczas zwykłego użytkowania TGV z łatwością wyprzedza każdy inny pociąg. Trasę o długości 425 km z Paryża do Lyonu pokonuje w niespełna 2 godziny
Morskie Giganty Radzieckie okręty podwodne klasy „Tajfun” są największymi, jakie kiedykolwiek zbudowano. Mogą latami pozostawać zanurzone. Zaprojektowano je do przenoszenia pocisków mogących atakować cele odległe o niemal 9000 km – jest to odległość, jaka dzieli Londyn od Los Angeles
Największym Statkiem pasażerskim jaki kiedykolwiek zbudowano jest luksusowy statek wycieczkowy Freedom od the Seas. Może on zabrać na pokład 4370 pasażerów. Statek ma 15 pokładów, kilka basenów kąpielowych a nawet miniaturowe pole golfowe
Rekordzista wśród tankowców jest Knock Nevis, wcześniej noszący nazwę Jahre Viking. Ma długość niemal pół kilometra a na jego pokładzie zmieściły by się cztery boiska do gry w piłkę nożną ułożone jedno za drugim, i jeszcze zostałoby trochę miejsca! Sam statek waży mniej więcej tyle, ile duży oceaniczny liniowiec być może dziesięciokrotnie większy.
Pierwsze samochody Pierwsze lądowe pojazdy z własnym napędem posiadały silniki parowe. Francuz Nicolas Cugnot zbudował w roku 1769 pierwszy powóz parowy, przeznaczony do ciągniecia cięzkich dział. Pojazd ten był sprawcą pierwszego na świecie wypadku motoryzacyjnego, kiedy to uderzył w mur z maksymalną prędkością, jaką mógł osiągnąć, czyli 5 km/h
Pierwsi w powietrzu Pierwszymi Statkami powietrznymi, odbywającymi pomyślnie loty były balony wypełnione gorącym powietrzem. Taki balon po raz pierwszy został wypuszczony przez francuzów, bracia Josepha i Etienne Montgolfler. Wzbił się on na wysokość ok. 1800 m. Pierwszymi Ludźmi którzy zamontowali w samolocie silnik benzynowy i odbył lot sterowany byli amerykanie – bracia Wilbour i Orvielle Wirght. Pierwszy lot ich samolotu noszącego nazwę Flyer I miał miejsce 17 grudnia 1903
Pierwsze śmigłowce Pierwszy start załogowego śmigłowca przeprowadził w roku 1907 Francuz Paul Cornu. Jednakże ani on, ani inni pionierzy lotów śmigłowcowych, nie potrafili sterować swymi maszynami. Podczas lotu do przodu śmigłowce przejawiały tendencje do obracania się w kierunku przeciwnym do kierunku obrotu łopat wiernika.
Podniebne Olbrzymy Airbus A 380 „Superjumbo” pokonał Boeinga 747 w rywalizacji o tytuł największego samolotu pasażerskiego. Ma 73m długości a rozpiętość jego skrzydeł wynosi 79m. Jego pierwszy lot komercyjny miał miejsce w październiku 2007r. Ma dwa poziomy pokładów pasażerskich i może przelecieć bez potrzeby miedzy lądowania z Chicago do Sydney. Może zabrać na pokład 555 pasażerów w normalnym locie lub nawet 853 osób jeśli wszystkie miejsca będą w klasie ekonomicznej.
Concorade nie był pierwszym pasażerskim samolotem ponaddźwiękowym był jednak pierwszym, który wykorzystywano regularnie w rejsach liniowych Posiadał skrzydło typu delta i charakterystyczny dziób. Trasę z Nowego Jorku do Londynu pokonywał w czasie krótszym niż 3 godziny. Ostatni lot Concorde miał miejsce w listopadzie 2003
An-225 Mrija An-225 Mrija – sześciosilnikowy samolot transportowy produkcji radzieckiej, pochodzący z biura konstrukcyjnego Antonowa. Jest to największy obecnie używany i najcięższy w historii samolot. Zbudowano tylko jeden egzemplarz, drugi jest w trakcie budowy. W chwili obecnej jedyny istniejący An-225 Mrija jest używany komercyjnie od 2001 przez ukraińskie linie Antonov Airlines do przenoszenia bardzo ciężkich ładunków.
Wymiary i osiągi Wymiary: Rozpiętość: 88,40 m Długość: 84,00 m Wysokość 18,10 m Ładownia wewnętrzna: dł. 43 m, szer. 6,4 m, wys. 4,4 m Powierzchnia nośna: 905 m² Masa własna: ok. 200 000 kg Masa użyteczna: ok. 400 000 kg Masa ładunku: 250 000 kg Masa całkowita: 600 000 kg Silniki: 6 silników D-18T o ciągu 229,5 kN każdy Osiągi: Prędkość maksymalna: 850 km/h Prędkość minimalna: 250 km/h Prędkość przelotowa: 800 km/h Pułap: 10 000 m Zasięg z pełnym ładunkiem: 4 500 km Średnie zużycie paliwa: 18 ton na godzinę lotu
Boeing 707 nie był pierwszym odrzutowcem pasażerskim lecz był pierwszym samolotem który odniósł sukces komercyjny. Mógł on bez lądowania przelecieć Atlantyk dwa razy szybciej niż mógł wcześniejsze śmigłowe samoloty pasażerskie. Boeing 707 mógł zabrać ze sobą na pokład ponad 200 pasażerów. Jego pierwszy komercyjny lot odbył się w roku 1958. Kilka tych samolotów wciąż jest jeszcze w użyciu.
Zaprojektowany jako wojskowy samolot transportowy, Lockheed Constellation został przystosowany do lotów pasażerskich w roku 1943. Był to pierwszy samolot liniowy wyposażony w kabinę ciśnieniową: utrzymywano w niej wyższe cieśninie powietrza niż w otoczeniu samolotu, dzięki czemu pasażerowie mogli bez problemu oddychać Constellation wciąż jeszcze jest rekordzistą w długości lotu pasażerskiego bez lądowania 23 godziny 19 minut (1957r.)
Łódź latająca Dornier Do X była największym samolotem swoich czasów, gdy w roku 1929 odbyła pierwszy lot. Wyposażona w 12 silników, z pełnym obciążeniem mogła osiągnąć pułap zaledwie 500m
Rekordziści… Najszybszy balon 385km/h Samochód wyścigowy formuły I 320km/h Samochód formuły Indy 360 km/h Najszybszy niszczyciel 82 km/h Najszybszy pociąg 515 km/h Najszybszy samolot pasażerski 2333 km/h Najszybszy oceaniczny statek pasażerski 66km/h
KONIEC