Ratunku. Okradli mnie. na tropie internetowej zbrodni

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Autor pakietu Alicja Kwaśny Szkoła Podstawowa w Okonku 2006 rok
Advertisements

Własność intelektualna w teorii i praktyce bibliotek cyfrowych
Szkoła z klasą 2.0 styczeń 2012r. Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Olkuszu.
Jak weryfikować informacje
Instytut Prawa Własności Intelektualnej UJ
7 punktów Kodeksu 2.0.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Sposoby wykorzystania sieci
W poszukiwaniu ewolucji…
Co słychać Panie Darwinie?
Cel programu: lepsze wykorzystanie w uczeniu i komunikowaniu się technologii informacyjno- komunikacyjnych.
Aktywna edukacja.
ANNE FRANK WebQuest dla uczniów klasy III gimnazjum
Przygotował : Robert Jaworski. Spis treści Wprowadzenie Zadanie Proces Źródła Ewaluacja Konkluzja Podręcznik dla nauczyciela.
„Gdzie były, co robiły twoje ręce
Szkoła z klasą 2.0 III edycja rok szkolny 2012/2013.
FESTIWAL NAUKI SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 NASZA SZKOŁA PRZYSTĄPIŁA DO PROJEKTU SZKOŁY Z KLASĄ 2.0. W PROJEKCIE UCZESTNICZYLI UCZNIOWIE.
Ten WebQuest przeznaczony jest dla uczniów klas VI szkoły podstawowej
WebQuest wykonane w ramach projektu BelferOnLine
Założenia PROJEKTU
WALORY TURYSTYCZNE POLSKI
Typografia w nauczaniu zdalnym
Prawo autorskie dla nauczycieli.
PRAWO AUTORSKIE w polsce
Technologia informacyjna
TIK w szkole podstawowej
opracowanie: Katarzyna Sielska, SP28 w Rybniku, nauczyciel informatyki
ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII
WebQuest dla klasy III szkoły podstawowej Wędrówka po Będzinie
Polskie Parki Narodowe autor: Izabela Lara
Prawo autorskie Prawa użytkownika pracowni komputerowej
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Nauka przenosi się do sieci
„Ja wiem, ty wiesz, ale czy oni wiedzą, że mamy rezerwat?!”
Gdy uzyskamy zgodę autora lub gdy są objęte licencją GPL.
Piraci XXI wielu, czyli legalne i nielegalne programy
ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Gdzie ich szukać? Flickr.comFlickr.com – CC Open Clip Art LibraryOpen Clip Art Library – grafika w domenie publicznej.domenie publicznej.
Znaczenie produktów zbożowych
Nie kradnij i nie daj się okraść!
Segreguję i Ziemię ratuję!
Opracowały: Paulina Pietruszka, Beata Wojciechowska
Bez nienawiści w Internecie
HISTORIA POLSKI W LEGENDACH
SZANUJEMY PRAWA AUTORSKIE.
Temat 14: HTML - przykłady praktyczne

Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
-opis polskiej szkoły nowych czasów..  Podczas lekcji można korzystać z tablicy interaktywnej, komputerów i innych urządzeń elektronicznych tylko w celach.
O prawie autorskim i wykorzystaniu źródeł internetowych
Prawa człowieka i ich ochrona w Polsce Alicja Kopczyńska
Prawo autorskie.
Debata szkolna 6 grudnia 2012 r. 6 grudnia 2012 r.
ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII
SZKOLNY KODEKS 2.0 GIMNAZJUM IM. KS. KAN. M. LIPSKIEGO 2013/2014.
Targi grudnia 2013 r.. Kodeks 2.0 Punkt 9 Chronimy prawa autorskie.
Prawo autorskie w szkole, czyli … zasady eksploatacji Internetu
Nie kradnij i nie daj się okraść!. Naszym zadaniem było… opracować: - Jak zgodnie z prawem korzystać z dostępnych w sieci materiałów – tekstów, zdjęć,
Jak korzystać z cudzych utworów zgodnie z prawem?.
To co na papierze w twoim komputerze.  co to jest digitalizacja, czego dotyczy i do czego służy;  Czy mamy świadomość, że pamięć o wydarzeniach, ich.
PRAWA AUTORSKIE I UZYSKIWANIE PLIKÓW Z INTERNETU.
1. Rozpocznij wyszukiwanie wpisując w googlach poszukiwany temat lub słowa klucze pokrewne temu tematowi 2. np. „historia hip-hopu” lub „subkultury młodzieżowe”
WEBQUEST JAKO METODA Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Modelowy program praktyk podnoszący jakość.
Jak korzystać z Internetu zgodnie z prawem?
« Szlachetne zdrowie-czy wiesz co jesz ? » WebQuest w ramach edukacji zdrowotnej Autor: Marta GAMBUTO.
Wojny Rzeczpospolitej w I połowie xVII wieku
Co zrobić aby dobrze zrealizować i rozliczyć projekt?
Co zrobić aby dobrze zrealizować i rozliczyć projekt?
KOMÓRKA Web Quest przeznaczony jest dla uczniów gimnazjów. Jego celem jest zwiększenie zainteresowania uczniów biologią i pozyskiwaniem nowych informacji.
Zapis prezentacji:

Ratunku. Okradli mnie. na tropie internetowej zbrodni Ratunku! Okradli mnie!... na tropie internetowej zbrodni.   Scenariusz zajęć z wykorzystaniem metody WebQestu w klasach gimnazjum                       autorzy: Beata Borek Krzysztof Bugajny Marta Kozioł                        Wrocław 2013

Spis treści:   Jak powinien wyglądać dokument? str.3 Wprowadzenie str.4 Zadania str.5 Proces str.7 Źródła str.8

Jak powinien wyglądać dokument?   1. Cały dokument: czcionka 12, Times New Roman 2. Strona tytułowa: tytuł - 16, pogrubiony, wyśrodkowany; podtytuł - 12, pogrubiony, wyśrodkowany; autorzy - 12, pogrubiny, wyrównanie do prawej; data - 12, dół strony, wyśrodkowanie, 3. Wprowadzenie: nagłówek - 14, pogrubiony, wyrównanie do lewej, tekst: kursywa, 4. Pozostałe strony: nagłówki - 14, pogrubiony, wyrównanie do lewej; pozostałe informacje - 12, odstęp między wierszami 1,5, wyjustowanie.

Wprowadzenie:   Witam Was Młodzi Użytkownicy Internetu! Zapewne korzystacie z Internetu, jako źródła pozyskiwania informacji, przy tworzeniu różnego rodzaju prac i wytworów szkolnych. Jednak... czy zdajecie sobie sprawę z konsekwencji nielegalnego wykorzystywania prac innych osób, łamania praw autorskich? Czy możecie wyobrazić sobie, że to właśnie Wy zostaliście okradzeni ze swojej własności intelektualnej? Przypuśćmy, że po wielu godzinach ciężkiej pracy, udało się każdemu z Was stworzyć tekst literacki. Zadowoleni z efektów postanowiliście pochwalić się nim kolegom i koleżankom, umieszczając go w Internecie. Kilka dni później przeglądając wpisy na Facebooku, zobaczyliście swoje opowiadania z różnymi komentarzami na profilu nieznanych Wam osób. Właściciele profilów podali się jako twórcy tych dzieł. Postanowiliście poznać swoje prawa i bronić ich w sądzie.

Zadania dla grup:   Grupa 1. Wcielcie się w rolę osoby, która napisała tekst. Czy Twoje prawa autorskie zostały złamane, a może osoba, która wykorzystała Twój tekst miała do tego prawo? Zbadaj to. Znajdźcie informacje na temat czym jest autor w sensie prawa i czy jego praca to utwór. Odwołajcie się art. 29 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631, z późn. zm.). Przygotujcie prezentacje multimedialną. Grupa 2. Wcielcie się w rolę ucznia, który wykorzystał pracę umieszczoną w Internecie. Czy złamał prawo? Jeżeli chciał legalnie wykorzystać tekst, co powinien zrobić? Przedstawcie możliwe rozwiązania problemu. Zwróćcie uwagę na art. 29 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631, z późn. zm.). Przygotujcie prezentacje multimedialną.

Grupa 3. Wcielcie się w rolę detektywa, wynajętego przez pokrzywdzoną osobę. Jak możesz jej pomóc? Jakie są konsekwencje prawne za naruszanie prawa autorskiego? W tym celu skorzystaj art. 29 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631, z późn. zm.). Przygotujcie prezentacje multimedialną. Grupa 4. Wcielcie się w rolę obrońcy, który doskonale zna zasady licencji. Musicie poznać artykuły prawne z zakresu udostępniania tekstów/utworów, a następnie zprezentować je. Wykorzystajcie tutaj licencje Creative Commons. Czy możecie coś wykorzystać, aby przestrzec innych przed nielegalnym wykorzystaniem tekstów/ utworów? Przygotujcie prezentacje multimedialną.

Grupa 5. Wcielcie się w postać policjanta, który zajmuje się naruszaniem praw autorskich w Internecie. Aby przestrzec innych przed nielegalnym użytkowaniem różnych treści, przedstaw prawdziwe przykłady procesów, które miały miejsce w ostatnich latach. Ograniczcie się do omówienia 4 przypadków. Przygotujcie prezentacje multimedialną.   Grupa 6. Wcielacie się w rolę reportera, który obserwuje całą sytuację i na podstawie tego, czego się dowiedział od poszczególnych członków grup, pisze artykuł na ten temat do gazety. Pozostałe grupy dostarczają Wam wybrane elementy swoich materiałów, które według nich, powinny znaleźć się w Waszym artykule. W tekście powinniście zawrzeć Kodeks Moralny Korzystania z Internetu. Napiszcie artykuł na pierwszą stronę gazety internetowej “Młody Internauta”.

Realizacja zadań: Waszym zadaniem jest znalezienie odpowiedzi na pytanie, co wolno Wam robić w Internecie, a czego nie powinniście. Musicie więc poszukać i opracować materiały dotyczące praw i ograniczeń korzystania z informacji w Internecie. Efekty swojej pracy przedstawicie: tworząc prezentacje multimedialną lub artykuł do gazety internetowej; wykorzystując w praktyce wyniki swojej pracy podczas rozprawy sądowej; Proces   1. Podzielcie się na grupy 3-4 osobowe tak, aby powstało 6 grup. 2. Wybierzcie liderów, którzy będą uczestniczyć w rozprawie sądowej. Każdy z przedstawicieli wylosuje odpowiednią grupę, a następnie zespoły podzielą między siebie zadania. grupa 1 - poszkodowanego i prokuratora grupa 2 - oskarżonego grupa 3 - detektywa grupa 4 - obrońcę grupa 5 - policjanta grupa 6 - reportera

3. Podzielcie zadania w grupie tak, aby każdy miał do przygotowania określone zagadnienia. 4. Waszym głównym źródłem informacji proszę , aby był Internet. Oczywiście możecie skorzystać także z innych źródeł informacji. 5. Wszystkie grupy oprócz ostatniej dostarczają jej wybrane elementy swoich materiałów, które według nich powinny znaleźć się w artykule “Młody Internauta”. 6. Relacja nie powinna być dłuższa niż 6 min. 7. Termin wykonania 2 tygodnie. Konsultacje w każdym tygodniu, w ustalonym terminie.   Uczniowie pracują najpierw w grupie, następnie muszą współpracować z całą klasą. W I etapie uczniowie pracują w grupach i mają 2 tygodnie na gromadzenie informacji, wykonanie przezentacji multimedialnych, dokonanie wyboru przedstawiciela zeznającego w sądzie oraz przygotowanie się do rozprawy. II etap to wspólna praca wszystkich grup. Uczniowie na 1 jednostce lekcyjnej przygotowują, gromadzą i wymieniają informacje poświęcone rozprawie sądowej. III etap pracy to prezentacja rozprawy sądowej na forum klasy. Do dyspozycji uczniów są 2 jednostki lekcyjne. Uczniowie przedstawiają swoje wyniki pracy. IV etap , czyli zmontowanie materiału do Wiadomości. Prezentacja całej klasy.

Źródła, z których możecie korzystać, to:   http://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_cytatu http://www.uprp.pl/uprp/_gAllery/28/33/28338/wlasnosc_intel_INTERN ET.pdf http://itlaw.computerworld.pl/index.php/2008/09/12/nasze-top-five- prawo-cytatu-w-internecie/ http://e-lekcje.org/niezbednik-prawny/prawo-autorskie-pytania-i- odpowiedzi/co-to-jest-dozwolony-uzytek.html http://creativecommons.pl/licencje-praw-autorskich-creative-commons/  http://www.kongreskultury.pl/title,Slownik_zarzadzania_kultura,pid,26,oi d,49,cid,109.html http://www.nowemedia.org.pl/joomla/index.php?option=com_k2&view= item&id=430 http://legalnakultura.pl/pl/prawo-w-kulturze/prawo-w-praktyce http://www.diametros.iphils.uj.edu.pl/pdf/diam19_stanislawskakloc.PDF http://lexvin.pl/prawo/4594/Prawo-cytatu http://www.kadrakultury.pl/artykuly/102577-cytat.html http://www.prawoautorskie.pl/art-116 http://kopirajtslo7.blogspot.com/2012/09/prawo-cytatu-prawo-przedruku- i-przeglad.html