Ratunku. Okradli mnie. na tropie internetowej zbrodni Ratunku! Okradli mnie!... na tropie internetowej zbrodni. Scenariusz zajęć z wykorzystaniem metody WebQestu w klasach gimnazjum autorzy: Beata Borek Krzysztof Bugajny Marta Kozioł Wrocław 2013
Spis treści: Jak powinien wyglądać dokument? str.3 Wprowadzenie str.4 Zadania str.5 Proces str.7 Źródła str.8
Jak powinien wyglądać dokument? 1. Cały dokument: czcionka 12, Times New Roman 2. Strona tytułowa: tytuł - 16, pogrubiony, wyśrodkowany; podtytuł - 12, pogrubiony, wyśrodkowany; autorzy - 12, pogrubiny, wyrównanie do prawej; data - 12, dół strony, wyśrodkowanie, 3. Wprowadzenie: nagłówek - 14, pogrubiony, wyrównanie do lewej, tekst: kursywa, 4. Pozostałe strony: nagłówki - 14, pogrubiony, wyrównanie do lewej; pozostałe informacje - 12, odstęp między wierszami 1,5, wyjustowanie.
Wprowadzenie: Witam Was Młodzi Użytkownicy Internetu! Zapewne korzystacie z Internetu, jako źródła pozyskiwania informacji, przy tworzeniu różnego rodzaju prac i wytworów szkolnych. Jednak... czy zdajecie sobie sprawę z konsekwencji nielegalnego wykorzystywania prac innych osób, łamania praw autorskich? Czy możecie wyobrazić sobie, że to właśnie Wy zostaliście okradzeni ze swojej własności intelektualnej? Przypuśćmy, że po wielu godzinach ciężkiej pracy, udało się każdemu z Was stworzyć tekst literacki. Zadowoleni z efektów postanowiliście pochwalić się nim kolegom i koleżankom, umieszczając go w Internecie. Kilka dni później przeglądając wpisy na Facebooku, zobaczyliście swoje opowiadania z różnymi komentarzami na profilu nieznanych Wam osób. Właściciele profilów podali się jako twórcy tych dzieł. Postanowiliście poznać swoje prawa i bronić ich w sądzie.
Zadania dla grup: Grupa 1. Wcielcie się w rolę osoby, która napisała tekst. Czy Twoje prawa autorskie zostały złamane, a może osoba, która wykorzystała Twój tekst miała do tego prawo? Zbadaj to. Znajdźcie informacje na temat czym jest autor w sensie prawa i czy jego praca to utwór. Odwołajcie się art. 29 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631, z późn. zm.). Przygotujcie prezentacje multimedialną. Grupa 2. Wcielcie się w rolę ucznia, który wykorzystał pracę umieszczoną w Internecie. Czy złamał prawo? Jeżeli chciał legalnie wykorzystać tekst, co powinien zrobić? Przedstawcie możliwe rozwiązania problemu. Zwróćcie uwagę na art. 29 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631, z późn. zm.). Przygotujcie prezentacje multimedialną.
Grupa 3. Wcielcie się w rolę detektywa, wynajętego przez pokrzywdzoną osobę. Jak możesz jej pomóc? Jakie są konsekwencje prawne za naruszanie prawa autorskiego? W tym celu skorzystaj art. 29 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631, z późn. zm.). Przygotujcie prezentacje multimedialną. Grupa 4. Wcielcie się w rolę obrońcy, który doskonale zna zasady licencji. Musicie poznać artykuły prawne z zakresu udostępniania tekstów/utworów, a następnie zprezentować je. Wykorzystajcie tutaj licencje Creative Commons. Czy możecie coś wykorzystać, aby przestrzec innych przed nielegalnym wykorzystaniem tekstów/ utworów? Przygotujcie prezentacje multimedialną.
Grupa 5. Wcielcie się w postać policjanta, który zajmuje się naruszaniem praw autorskich w Internecie. Aby przestrzec innych przed nielegalnym użytkowaniem różnych treści, przedstaw prawdziwe przykłady procesów, które miały miejsce w ostatnich latach. Ograniczcie się do omówienia 4 przypadków. Przygotujcie prezentacje multimedialną. Grupa 6. Wcielacie się w rolę reportera, który obserwuje całą sytuację i na podstawie tego, czego się dowiedział od poszczególnych członków grup, pisze artykuł na ten temat do gazety. Pozostałe grupy dostarczają Wam wybrane elementy swoich materiałów, które według nich, powinny znaleźć się w Waszym artykule. W tekście powinniście zawrzeć Kodeks Moralny Korzystania z Internetu. Napiszcie artykuł na pierwszą stronę gazety internetowej “Młody Internauta”.
Realizacja zadań: Waszym zadaniem jest znalezienie odpowiedzi na pytanie, co wolno Wam robić w Internecie, a czego nie powinniście. Musicie więc poszukać i opracować materiały dotyczące praw i ograniczeń korzystania z informacji w Internecie. Efekty swojej pracy przedstawicie: tworząc prezentacje multimedialną lub artykuł do gazety internetowej; wykorzystując w praktyce wyniki swojej pracy podczas rozprawy sądowej; Proces 1. Podzielcie się na grupy 3-4 osobowe tak, aby powstało 6 grup. 2. Wybierzcie liderów, którzy będą uczestniczyć w rozprawie sądowej. Każdy z przedstawicieli wylosuje odpowiednią grupę, a następnie zespoły podzielą między siebie zadania. grupa 1 - poszkodowanego i prokuratora grupa 2 - oskarżonego grupa 3 - detektywa grupa 4 - obrońcę grupa 5 - policjanta grupa 6 - reportera
3. Podzielcie zadania w grupie tak, aby każdy miał do przygotowania określone zagadnienia. 4. Waszym głównym źródłem informacji proszę , aby był Internet. Oczywiście możecie skorzystać także z innych źródeł informacji. 5. Wszystkie grupy oprócz ostatniej dostarczają jej wybrane elementy swoich materiałów, które według nich powinny znaleźć się w artykule “Młody Internauta”. 6. Relacja nie powinna być dłuższa niż 6 min. 7. Termin wykonania 2 tygodnie. Konsultacje w każdym tygodniu, w ustalonym terminie. Uczniowie pracują najpierw w grupie, następnie muszą współpracować z całą klasą. W I etapie uczniowie pracują w grupach i mają 2 tygodnie na gromadzenie informacji, wykonanie przezentacji multimedialnych, dokonanie wyboru przedstawiciela zeznającego w sądzie oraz przygotowanie się do rozprawy. II etap to wspólna praca wszystkich grup. Uczniowie na 1 jednostce lekcyjnej przygotowują, gromadzą i wymieniają informacje poświęcone rozprawie sądowej. III etap pracy to prezentacja rozprawy sądowej na forum klasy. Do dyspozycji uczniów są 2 jednostki lekcyjne. Uczniowie przedstawiają swoje wyniki pracy. IV etap , czyli zmontowanie materiału do Wiadomości. Prezentacja całej klasy.
Źródła, z których możecie korzystać, to: http://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_cytatu http://www.uprp.pl/uprp/_gAllery/28/33/28338/wlasnosc_intel_INTERN ET.pdf http://itlaw.computerworld.pl/index.php/2008/09/12/nasze-top-five- prawo-cytatu-w-internecie/ http://e-lekcje.org/niezbednik-prawny/prawo-autorskie-pytania-i- odpowiedzi/co-to-jest-dozwolony-uzytek.html http://creativecommons.pl/licencje-praw-autorskich-creative-commons/ http://www.kongreskultury.pl/title,Slownik_zarzadzania_kultura,pid,26,oi d,49,cid,109.html http://www.nowemedia.org.pl/joomla/index.php?option=com_k2&view= item&id=430 http://legalnakultura.pl/pl/prawo-w-kulturze/prawo-w-praktyce http://www.diametros.iphils.uj.edu.pl/pdf/diam19_stanislawskakloc.PDF http://lexvin.pl/prawo/4594/Prawo-cytatu http://www.kadrakultury.pl/artykuly/102577-cytat.html http://www.prawoautorskie.pl/art-116 http://kopirajtslo7.blogspot.com/2012/09/prawo-cytatu-prawo-przedruku- i-przeglad.html