Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Dni Otwarte POMOCNA DŁOŃ Kraków, 7– 9.12.2011 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Standard minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Gdańsk, 26 listopada 2010.
Advertisements

Małgorzata Czerska 16 maja 2011
Promocja zatrudnienia i wsparcie przedsiębiorców w 2012 r
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w Działaniach wdrażanych przez WUP w PO KL Paweł Lulek Koordynator Gender Mainstreaming WUP Kielce 1.
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
KRYTERIA DODATKOWE W RAMACH OCENY PROJEKTÓW PRIORYTETU 2 ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Sektorowy Program.
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach POKL Spotkanie informacyjne nt konkursów PO KL Olsztyn, dn. 18 września 2009 r. w projektach PO.
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach POKL Spotkanie informacyjne nt konkursów PO KL Olsztyn, dn. 26 maja 2010 r. Bartosz Szurmiński –
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Realizacja zasady równości szans kobiet i mężczyzn PO KL w obszarze rynku pracy Mikołajki, r. Paulina.
Hubert Ostapowicz Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku
Badanie projektów pilotażowych PO KL Planowane zmiany w Zasadach dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL.
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
1 Spotkanie Informacyjne dotyczące konkursów w ramach Działania 8.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Bartosz Szurmiński Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie.
1 Konkurs Nr II/POKL/8.1.1/2011 Bartosz Szurmiński Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Spotkanie Informacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach.
Omówienie założeń konkursu Nr I/POKL/6.1.2/2012 Kamil Dobrenko Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w Działaniach i 6. 1
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
2 Agenda działań na rzecz równości szans płci PO KL – wyzwania na przyszłość Dorota Bortnowska, Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS.
Wyzwania PO KL w 2009 r.2 1. Zapobieganie negatywnym skutkom spowolnienia gospodarczego: przyśpieszenie wydatkowania EFS opracowanie i rozpoczęcie wdrażania.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach realizowanych
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego DYSKRYMINACJA – BARIERY W OSIĄGANIU FAKTYCZNEJ RÓWNOŚCI.
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ZASADA RÓWNOŚCI SZANS K I M W PLANOWANIU I OCENIE PROJEKTÓW.
POLITYKA RÓWNOŚCI PŁCI I EFS
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
Schemat przygotowywania wniosku o dofinansowanie zgodnie z założeniami metodyki Zarządzania Cyklem Projektu Metodyka Zarządzania Cyklem Projektu pozwala.
15 kwietnia 2011 r. Alicja Kuźniar, Biuro Projektów Transferu Wiedzy
Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego eAkademia KIG I i II edycja Równość szans kobiet.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
Zielona Góra, 13 listopada 2008r.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach PO KL
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka Dział Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Zarządzanie różnorodnością w opinii przedsiębiorców – wyniki badań zrealizowanych w ramach projektu Diversity Index Warszawa, 20 lutego 2013 r.
Sprawozdanie z działań ewaluacyjnych realizowanych przez Instytucję Pośredniczącą PO KL II stopnia – Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku w 2014 r. Gdańsk,
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach PO KL
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Spotkanie informacyjne Dokumentacja konkursowa Nr 1/9.4/11 Szczecin, 12 lipca 2011 r. Spotkanie współfinansowane ze.
1 Zasada równo ś ci szans kobiet i m ęż czyzn w projektach POKL Spotkanie informacyjne nt konkursów PO KL Olsztyn, dn. 24 wrze ś nia 2010 r. Bartosz Szurmi.
Kryteria wyboru projektów dla Działania 8.1 Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Spotkanie robocze Komitetu Monitorującego RPO Wrocław,
WKŁAD WŁASNY NIE MUSI STANOWIĆ WŁASNOŚCI BENEFICJENTA
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Joanna Zembaczyńska Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Europejski Fundusz Społeczny dla małych i średnich przedsiębiorstw 20 września.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn Wytyczne w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.
2016 Warszawa, I konkurs na realizację projektów mających na celu powołanie i funkcjonowanie Sektorowych Rad ds. Kompetencji, Działanie 2.12.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Poddziałanie Kształcenie ogólne w ramach ZIT
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Pytania i odpowiedzi w ramach Poddziałania 5. 2
Konkursy dla ABK - podsumowanie
Równościowe zarządzanie projektem
Nowy Generator Wniosków Aplikacyjnych PO KL
Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Wydział Aktywizacji Zawodowej EFS
Zapis prezentacji:

Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Dni Otwarte POMOCNA DŁOŃ Kraków, 7– r.

Zasada równości szans kobiet i mężczyzn – horyzontalna zasada w Europejskim Funduszu Społecznym – obowiązek prawny, zapisany w umowach wiążących wszystkie instytucje zaangażowane w realizację PO KL w Polsce i korzystające ze środków EFS

Zasada równości szans kobiet i mężczyzn Polityka równości szans płci Polityka równości szans płci – uwzględnianie perspektywy płci w głównym nurcie wszystkich procesów politycznych, priorytetów i działań, na wszystkich ich etapach (planowania, realizacji i ewaluacji). To celowe, systematyczne i świadome ocenianie danej polityki i działań z perspektywy wpływu na warunki życia kobiet i mężczyzn, które ma na celu przeciwdziałanie dyskryminacji i osiągnięcie równości płci. projekty zmieniające relacje między kobietami a mężczyznami projekty promujące równość szans kobiet i mężczyzn w różnych aspektach wdrażania PO KL

Zasada równości szans kobiet i mężczyzn Konkretnedziałaniawspierającerównośćszans płci Konkretne działania wspierające równość szans płci – działania pozytywne, wyrównawcze, mające na celu przyspieszenie zmian na rzecz równości poprzez udzielenie szczególnego wsparcia grupom znajdującym się w gorszym położeniu projekty skierowane tylko do jednej płci

Zgodność projektu z zasadą równości szans kobiet i mężczyzn Zgodność projektu z zasadą równości szans kobiet i mężczyzn odbywa się standardu minimum na podstawie standardu minimum zamieszczonego w części A Karty Oceny Merytorycznej. Zasada równości szans kobiet i mężczyzn

projekt Aby projekt był uznany za zgodny z zasadą równości szans kobiet i mężczyzn, musi spełniać co najmniej 2 z 6 punktów standardu minimum. Nieuzyskanie co najmniej dwóch pozytywnych odpowiedzi w standardzie minimum równoznaczne jest z odrzuceniem wniosku w przypadku projektów konkursowych lub zwróceniem do uzupełnienia w przypadku projektów systemowych. Zasada równości szans kobiet i mężczyzn

Każde pytanie standardu minimum należy traktować niezależnie od innych pytań. Jednak w przypadku braku logiki w założeniach wniosku w kontekście równości szans kobiet i mężczyzn punktacja w części B Karty Oceny Merytorycznej powinna być obniżona. Standard minimumStandard minimum

obszar interwencji – obszar wsparciem w ramach PO KL (np. zatrudnienie, integrację społeczną, edukację, adaptacyjność). zasięg oddziaływania projektu – przestrzeń, której projekt dotyczy (np. powiat, kraj, instytucja, przedsiębiorstwo, konkretny dział w danej instytucji). Standard minimum

1. Czy projekt zawiera analizę sytuacji kobiet i mężczyzn dotyczącą obszaru interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu, która wskazuje na nierówności ze względu na płeć?

Analiza ma na celu ukazanie, w jakim położeniu znajdują się kobiety i mężczyźni wchodzący w skład grupy docelowej. Każdy wniosek o dofinansowanie projektu powinien zawierać analizę sytuacji kobiet i mężczyzn, niezależnie od tego, czy wsparcie kierowane jest do osób, czy do instytucji. Standard minimum Analiza

Co powinna zawierać analiza? dane jakościowe dotyczące sytuacji kobiet i mężczyzn dane jakościowe dotyczące sytuacji kobiet i mężczyzn w obszarze interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu i/lub dane ilościowe w podziale na płeć dane ilościowe w podziale na płeć w obszarze interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu i/lub bariery równościowe bariery równościowe, jakie występują w obszarze interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu Standard minimum Analiza

Bariery równości płci 1.Segregacja pozioma i pionowa rynku pracy 2.Różnice w płacach kobiet i mężczyzn 3.Mała dostępność elastycznych rozwiązań czasu pracy 4.Niski udział mężczyzn w wypełnianiu obowiązków rodzinnych 5.Niski udział kobiet w procesach podejmowania decyzji 6.Przemoc ze względu na płeć 7.Niewidoczność kwestii płci w ochronie zdrowia 8.Niewystarczający system opieki przedszkolnej 9.Stereotypy płci we wszystkich obszarach 10.Dyskryminacja wielokrotna, szczególnie w odniesieniu do kobiet starszych, imigrujących, niepełnosprawnych oraz należących do mniejszości etnicznych.

Zasada4kroków Zasada 4 kroków Krok 1 – REPREZENTACJA Jaka jest struktura grupy kobiet, a jaka mężczyzn pod kątem m.in. wieku, wykształcenia, stażu pracy, czasu pozostawania bez pracy, kwalifikacji, itp. Jak kształtuje się popyt na pracę/usługi/branże itp? Krok 2 – PORTRET UCZESTNIKA/UCZESTNICZKI Kto się zajmuje dziećmi i innymi osobami zależnymi? Kto i kiedy ma wolny czas? Kto i w jakim stopniu korzystał z dotychczasowych form wsparcia? Z jaką efektywnością? Kto, czy i gdzie pracuje? Na podstawie jakiej umowy jest zatrudniony? Kto pracuje na czarno? Ile kto przeciętnie zarabia w danej branży?

Zasada4kroków Zasada 4 kroków Krok 3 – PRZYCZYNY ZAISTNIAŁEJ SYTUACJI Dlaczego tak jest? Jakie są zależności między położeniem kobiet i mężczyzn a społecznymi rolami przypisywanymi kobietom i mężczyznom? Jakie wzorce zachowań możemy zauważyć? Jakie są bariery równości w danym obszarze? Które z barier są kluczowe? Krok 4 – POTRZEBY KOBIET I MĘŻCZYZN Jakie są potrzeby kobiet, a jakie mężczyzn w związku z zaistniałą sytuacją w danym obszarze? Jakie są potrzeby praktyczne, a jakie strategiczne? Jak możemy je uwzględnić w projekcie?

Nierówności ze względu na płeć analizy ilościowej, w obszarze interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu mogą być stwierdzone zarówno na podstawie analizy ilościowej, jakościowej. jak i jakościowej. Standard minimum Analiza

Analiza Minimalnym wymogiem jest podanie w analizie sytuacji kobiet i mężczyzn przynajmniej jednej danej w podziale na płeć, dotyczącej obszaru interwencji i /lub zasięgu oddziaływania projektu wraz z komentarzem /wyjaśnieniem dotyczącym podanej danej. w odniesieniu do występowania (bądź braku) którejś z barier równości.

Standard minimum Analiza Precyzyjne wskazanie problemu stanowi jeden z kluczowych czynników powodzenia projektu. Dlatego należy zwrócić uwagę, by sytuacja problemowa, do której odnosi się projekt była opisana szczegółowo, z uwzględnieniem sytuacji kobiet i mężczyzn (jest to szczególnie istotne jeśli projektodawca planuje uzyskać pozytywną odpowiedź na co najmniej jedno z pytań nr 1-3 w standardzie minimum) oraz z użyciem aktualnych danych statystycznych wraz z podaniem źródeł ich pochodzenia.

2.Czy analiza sytuacji kobiet i mężczyzn zawiera dane ilościowe, które wskazują na brak istniejących nierówności w obszarze interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu? 2. Czy analiza sytuacji kobiet i mężczyzn zawiera dane ilościowe, które wskazują na brak istniejących nierówności w obszarze interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu?

Brak nierówności musi być wykazany na podstawie danych ilościowych weryfikowalnych dla członków KOP. Brak nierówności musi być wykazany na podstawie danych ilościowych weryfikowalnych dla członków KOP. Dane te muszą być bezpośrednio powiązane ze specyfiką i/lub zakresem oddziaływania projektu. Uwaga: Brak istnienia nierówności w obszarze projektowym będzie dotyczył w większym stopniu projektów skierowanych wsparciem do instytucji niż osób. Standard minimum Analiza

Analiza 1 i 2 punkt standardu minimum nie wykluczają się analiza ilościowa równość analiza jakościowa nierówność

3. Czy użyte w analizie sytuacji kobiet i mężczyzn dane w podziale na płeć dotyczą obszaru interwencji i zasięgu oddziaływania projektu?

Dane zarówno zasięgu oddziaływania projektu, jak również obszaru interwencji projektu. Dane jakościowe i ilościowe w podziale na płeć podane w analizie sytuacji kobiet i mężczyzn powinny dotyczyć zarówno zasięgu oddziaływania projektu, jak również obszaru interwencji projektu. Podane dane powinny odnosić się do specyfiki grupy docelowej. Standard minimum Analiza

Jeżeli nie istnieją dokładne dane (jakościowe i/lub ilościowe), które można wykorzystać w analizie sytuacji kobiet i mężczyzn, można skorzystać z informacji, które są jak najbardziej zbliżone do obszaru interwencji i zasięgu oddziaływania projektu. dopuszczalnewykorzystanie badań własnych.Wymagane podanie informacji na temat tego badania W analizie dopuszczalne jest także wykorzystanie danych pochodzących z badań własnych. Wymagane jest jednak w takim przypadku podanie w miarę dokładnych informacji na temat tego badania (np. daty jego realizacji, wielkości próby, metodologii pozyskiwania danych itd.). Standard minimum Analiza

4. Czy działania odpowiadają na nierówności ze względu na płeć istniejące w obszarze interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu i/lub różnicują działania (formy wsparcia) dla kobiet i mężczyzn?

Standard minimum Realizacja Zaplanowane działania powinny odpowiadać na nierówności i bariery zdiagnozowane w analizie sytuacji kobiet i mężczyzn i być zróżnicowane pod kątem odmiennych potrzeb kobiet i mężczyzn.

Standard minimum Realizacja Szczególną uwagę należy zwrócić w przypadku rekrutacji do projektu i dopasowania odpowiednich form wsparcia dla uczestników/uczestniczek projektu wobec zdiagnozowanych nierówności. Uwaga: Zasada równości szans kobiet i mężczyzn nie polega na automatycznym objęciu wsparciem 50% kobiet i 50% mężczyzn w projekcie, ale na odwzorowaniu istniejących proporcji płci w danym obszarze lub zwiększaniu udziału grupy niedoreprezentowanej.

Standard minimum Realizacja Przyjęte w projekcie wartości liczbowe/procentowe udziału kobiet i mężczyzn powinny być adekwatne do zdiagnozowanych nierówności (barier i potrzeb każdej z płci). Podanie przez projektodawcę liczby osób w podziale na płeć w ramach punktu wniosku o dofinansowanie projektu stanowi tylko część analizy sytuacji kobiet i mężczyzn i nie jest wystarczające dla uzyskania pozytywnej odpowiedzi w którymś z pytań 1-3 standardu minimum.

W przypadku projektów innowacyjnych testujących, projektodawca może podać wskazać, w jaki sposób w planowanym do wypracowania rozwiązaniu zostanie uwzględniona sytuacja kobiet i mężczyzn. Standard minimum Realizacja

IZ zaleca, aby w przypadku projektów, w których nie zdiagnozowano barier ze względu na płeć także przewidywać działania zmierzające do przestrzegania zasady równości szans płci, aby na żadnym etapie realizacji projektu te bariery się nie pojawiły. Standard minimum Realizacja

Minimalnymwymogiem jednego działania, narzeczwyrównywanianierówności działania zróżnicowanego Minimalnym wymogiem we wniosku o dofinansowanie powinno być podanie przynajmniej jednego przykładu działania, jakie zostanie zrealizowane w projekcie na rzecz wyrównywania nierówności i barier zdiagnozowanych w analizie sytuacji kobiet i mężczyzn lub działania zróżnicowanego pod kątem odmiennych potrzeb kobiet i mężczyzn Standard minimum Realizacja

5. Czy rezultat(y) są podane w podziale na płeć i/lub wskazują, jak projekt wpłynie na sytuację kobiet i mężczyzn w obszarze interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu?

Rezultaty = wartości wskaźnika pomiaru celu Założone wskaźniki w podziale na płeć powinny wynikać z analizy sytuacji kobiet i mężczyzn i zaplanowanych działań w projekcie. Standard minimum Realizacja

Minimalnym wymogiem we wniosku o dofinansowanie powinno być podanie przynajmniej jednego rezultatu w podziale na płeć i/lub rezultatu wskazującego, jak projekt wpłynie na sytuację kobiet i mężczyzn w obszarze interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu. Standard minimum Realizacja

wjakisposóbrezultatyprzyczyniająsię dozmniejszenia nierówności We wniosku o dofinansowanie projektu w miarę możliwości powinna również znaleźć się informacja, w jaki sposób rezultaty przyczyniają się do zmniejszenia istniejących w obszarze interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu nierówności ze względu na płeć (dotyczy to zarówno projektów skierowanych wsparciem do osób, jak i instytucji). Standard minimum Realizacja

Wpływ na sytuację kobiet i mężczyzn w obszarze interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu informacje w punkcie 3.5 – oddziaływanie projektu. Muszą być powiązane z wybranym w kolumnie pierwszej punktu 3.5 oczekiwanym efektem Priorytetu (lub wpisanym celem szczegółowym Priorytetu). Standard minimum Realizacja

6. Czy projekt wskazuje, w jaki sposób zostanie zapewnione równościowe zarządzanie projektem?

Standard minimum Realizacja Jednozdaniowy zapis, że projekt będzie zarządzany równościowo jest niewystarczający. Równościowe zarządzanie projektem nie polega na zatrudnieniu do obsługi projektu 50% mężczyzn i 50% kobiet. Stosowanie kryterium płci w procesie rekrutacji pracowników jest niezgodne z prawem pracy. Orzeczenia ETS: można preferować jedną płeć podczas naboru na dane stanowisko, ale muszą być spełnione łącznie dwa warunki: 1) wymagania rekrutacyjne są spełnione w równym stopniu przez kandydata i kandydatkę 2) preferowana płeć jest niedoreprezentowana w danym sektorze

Przykłady działań, które wskazują na równościowe zarządzanie projektem: szkolenie dla kadry zarządzającej z zakresu równości płci ewaluacja projektu pod kątem równości płci komunikacja w projekcie – język równościowy ciała decyzyjne (Rada, Komitet, Komisja itp.) w projekcie są zróżnicowane ze względu na płeć elastyczne formy pracy, które umożliwiają godzenie życia rodzinnego z zawodowym pracowników i pracownic. Standard minimum Realizacja

Wyjątki, do których nie stosuje się standardu minimum: profil działalności projektodawcy ze względu na ograniczenia statutowe, realizacja działań pozytywnych, zamknięta rekrutacja.

Wyjątki, do których nie stosuje się standardu minimum: profil działalności projektodawcy ze względu na ograniczenia statutowe Oznacza to, że w ramach statutu (lub innego równoważnego dokumentu) istnieje jednoznaczny zapis, iż beneficjent przewiduje w ramach swojej działalności wsparcie skierowane tylko do jednej z płci. Beneficjent musi podać w treści wniosku informację, że projekt należy do wyjątku od standardu minimum ze względu na ograniczenia statutowe. Brak niniejszej informacji we wniosku o dofinansowanie wyklucza możliwość zakwalifikowania tego wniosku do niniejszego wyjątku.

Wyjątki, do których nie stosuje się standardu minimum: realizacja działań pozytywnych – działania te pozwalają na wpłynięcie na niekorzystną sytuację danej płci w konkretnym obszarze interwencji projektu, a tym samym wyrównanie jej szans społecznych i zawodowych. Działania pozytywne gdy istnieje potrzeba skierowania projektu wyłącznie do jednej płci. Konieczność realizacji tego typu działań powinna wynikać z gorszego położenia danej płci w obszarze interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu. Beneficjent musi zawrzeć we wniosku o dofinansowanie projektu analizę sytuacji kobiet i mężczyzn wskazującą na konieczność realizacji takich działań.

Wyjątki, do których nie stosuje się standardu minimum: zamknięta rekrutacja – projekt obejmuje - ze względu na swój zakres oddziaływania - wsparciem wszystkich pracowników/personel konkretnego podmiotu, wyodrębnionej organizacyjnie części danego podmiotu lub konkretnej grupy podmiotów wskazanych we wniosku o dofinansowanie. Beneficjent musi podać we wniosku informację, że projekt należy do wyjątku od standardu minimum ze względu na zamkniętą rekrutację wraz z uzasadnieniem. W celu stwierdzenia, że dany projekt należy do wyjątku Beneficjent powinien wymienić z indywidualnej nazwy podmiot lub podmioty, do których skierowane jest wsparcie w ramach projektu.

Najczęstsze błędy – podanie danych dotyczących innych obszarów interwencji, niepowiązanych z obszarem problemowym projektu – analiza oparta wyłącznie na danych ilościowych, niepoparta komentarzem dotyczącym sytuacji kobiet i mężczyzn w obszarze problemowym – nieuzasadnione, niewynikające z diagnozy proporcje udziału kobiet i mężczyzn w projekcie – brak analizy – brak powiązania z działaniami podejmowanymi we wniosku

Najczęstsze błędy – deklaracje dotyczące stosowania zasady równości bez wskazania konkretnych działań – uznanie jako równościowe zarządzanie stosowania przepisów i brak dyskryminacji ze względu na płeć – brak informacji o wykorzystaniu w zarządzaniu wiedzy dotyczącej równości szans – brak uzasadnienia lub lakoniczne uzasadnienie dotyczące zakwalifikowania projektu do wyjątku

Publikacje MRR Zasada równości szans kobiet mężczyzn w projektach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Poradnik – Aktualizacja Główne trudności Projektodawców związane z wdrażaniem zasady równości szans płci we wnioskach o dofinansowanie PO KL Przegląd inspirujących rozwiązań z zakresu równości szans kobiet i mężczyzn w ramach PO KL. Poradnik Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL. Standard minimum. FAQ - aktualizacja

Źródła danych Krajowy System Monitorowania Równego Traktowania Kobiet i Mężczyzn · Bank Danych Regionalnych, · Regionalne Obserwatoria Rynku Pracy · System Informacji Oświatowej · Raport Kongresu Kobiet Polskich 2009 · Raport GUS Kobiety w Polsce · Raport UNDP Polityka równości płci – Polska · Raport PARP Rola kobiet w innowacyjnej przedsiębiorczości wysokich technologii · Raport Wieloaspektowa diagnoza sytuacji kobiet na rynku pracy – MpiPS,

Źródła danych Projekt PIW EQUAL Elastyczny pracownik, partnerska rodzina – równość poprzez przedszkola, elastyczne formy pracy - Projekt PIW EQUAL Gender Index – równość w miejscu pracy i firmach G. Mazurkiewicz Kształcenie chłopców i dziewcząt. Naturalny porządek, nierówność, czy dyskryminacja? Ewa Majewska, Ewa Rutkowska Równa szkoła – edukacja wolna od dyskryminacji Raport Fundacji Feminoteka Ślepa na płeć – edukacja równościowa po polsku. Raport krytyczny Materiały edukacyjne Aaaaby uczyć o równości płci Projekt Bez lęku, bez przemocy, bez uprzedzeń – równość w szkołach ponadpodstawowych

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie Plac na Stawach Kraków