Tomasz Saryusz-Wolski, Instytut Badań Edukacyjnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Polska Rama Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Postulaty Polskiej Izby Firm Szkoleniowych w sprawie uczenia się przez całe życie Ireneusz Górecki, Prezes Zarządu Warszawa, 18 grudnia 2012 roku.
Od kompetencji do kwalifikacji
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
ECVET European Credit System for Vocational Education and Training
Europejskie instrumenty rozwoju umiejętności zawodowych
Instytut Badań Edukacyjnych
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Model Polskich Ram Kwalifikacji na podstawie materiałów przygotowanych przez Zespół KRK z IBE
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Polskie Ramy Kwalifikacji szanse i wyzwania
Beata Michalska Instytut Badań Edukacyjnych
Wyniki Badania 6- i 7-latków na starcie szkolnym
Uczenie się przez całe życie w Małopolsce 18 marca 2011.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
Krajowe Ramy Kwalifikacji szanse i wyzwania dla szkoły
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Agnieszka Chłoń-Domińczak
Kwalifikacje po europejsku Zmiana dla Twojej przyszłości.
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Projekty systemowe i konkursowe, realizowane.
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Definicje w uznawalności wykształcenia
RAMY KWALIFIKACJI JAKO NARZEDZIE POLITYKI PUBLICZNEJ DLA UCZENIA SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Warszawa, 8-9 listopada 2012.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Ocena efektów uczenia się -przykłady dobrych praktyk
Rama Kwalifikacji Celem projektu Europejskich Ram Kwalifikacji jest ułatwienie porównywania kwalifikacji zdobywanych w różnym czasie, miejscach i formach,
Społeczno-kulturowe uwarunkowania kompetencji społecznych
Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie Katedra Pedagogiki Pracy dr hab. Henryk Bednarczyk Technologia kształcenia zawodowego Współczesne technologie.
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
Projekt Erasmus+ Akcja KA1 „Najlepsi Informatycy w Europie” nr Umowy POWERVET PL01-KA jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Kształcenie i uczenie się w miejscu pracy w Polsce
Europejski system akumulowania i przenoszenia osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym (ECVET) Organizowanie mobilności edukacyjnej Zgierz.
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
Eksperciecvet.org.pl Przegląd działań zrealizowanych przez Krajowy Zespół Ekspertów ECVET w 2015 r. Stan wdrażania ECVET w Polsce Warszawa 10 grudnia 2015.
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Polska Rama Kwalifikacji Instytut Badań Edukacyjnych Beata Balińska w ramach projektu „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania.
Zintegrowany System Kwalifikacji. Wprowadzenie do tematyki Wojciech Stęchły Instytut Badań Edukacyjnych Biłgoraj, 8 lutego 2016 r.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
This project has been funded with support the European Commission
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
CEL I SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH
Zapis prezentacji:

Tomasz Saryusz-Wolski, Instytut Badań Edukacyjnych Potwierdzanie efektów uczenia się uzyskanych poza systemem formalnym w kontekście polityki na rzecz uczenia się przez całe życie Seminarium organizowane we współpracy MEN i IBE 20 listopada 2013, Warszawa Tomasz Saryusz-Wolski, Instytut Badań Edukacyjnych

Warunek sine qua non wdrażania „uczenia się przez całe życie” U podstaw „uczenia się przez całe życie” leży system kwalifikacji oparty na efektach uczenia się Efekty uczenia się są „tak samo ważne” niezależnie od tego jak i gdzie zostały uzyskane Proces walidacji (w tym weryfikacji/oceny) efektów uczenia się jest kluczowy dla prawidłowego funkcjonowania „uczenia się przez całe życie”

„Kwalifikacja”- definicja* Kwalifikacja widziana jest jako wynik procesu weryfikacji (względem określonego standardu) i walidacji efektów kształcenia a nie koniecznie jako wynik procesu nauczania „Qualification” means a formal outcome of an assessment and validation process which is obtained when a competent body determines that an individual has achieved learning outcomes to given standards; „kwalifikacja” oznacza formalny wynik procesu oceny i walidacji uzyskany w sytuacji, w której właściwy organ stwierdza, że dana osoba osiągnęła efekty uczenia się zgodne z określonymi standardami *THE EUROPEAN QUALIFICATIONS FRAMEWORK FOR LIFELONG LEARNING (EQF)

Dwa znaczenia terminu „Kwalifikacja” Kwalifikacja „zdefiniowana” – zgodnie z obowiązującymi zasadami i zgodnie z wymaganiami Polskiej Ramy Kwalifikacji oraz Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji Kwalifikacja nadana uczącemu się – potwierdzenie, że absolwent osiągnął wszystkie efekty kształcenia zapisane dla „kwalifikacji zdefiniowanej”

Jakość nauczania i uczenia się Jakość kwalifikacji (nadanej osobie) A. Jakość kwalifikacji zdefiniowanej  - kwalifikacja „dobrze pomyślana”: adekwatna do potrzeb, aktualna, realna - kwalifikacja dobrze opisana   B. Jakość walidacji (z uwzględnieniem różnych ścieżek dojścia do kwalifikacji) - adekwatność procesu walidacji (do charakteru danej kwalifikacji) - kompletność procesu walidacji - skuteczność zapewniania jakości na każdym etapie procesu (ludzie, miejsca, sposoby działania, metody, narzędzia)   Jakość nauczania i uczenia się

Walidacja słowo „klucz” „walidacja” oznacza proces potwierdzania przez upoważniony organ, że dana osoba uzyskała efekty uczenia się mierzone zgodnie z odpowiednimi standardami ZALECENIE RADY w sprawie walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego Wieloetapowy proces sprawdzania, czy - niezależnie od sposobu uczenia się - kompetencje wymagane dla danej kwalifikacji zostały osiągnięte. Walidacja prowadzi do certyfikacji. Raport Referencyjny Polskiej Ramy Kwalifikacji Słownik podstawowych terminów dotyczących krajowego systemu kwalifikacji

Różnorodność celów walidacji niepotwierdzonych efektów uczenia się W celu (dalszego uczenia się dla) nadania kwalifikacji pełnej – decydującej o wykształceniu – podniesienia poziomu wykształcenia W celu (dalszego uczenia się dla) nadania kwalifikacji cząstkowej W celu uzyskania uprawnień zawodowych W celu przekwalifikowania, zmiany wykonywanych zadań zawodowych, uzyskania zatrudnienia W celach istotnych z punktu widzenia życia prywatnego A może również w celu Zwiększenia świadomości posiadanych kompetencji i łatwiejszego ich wykorzystania

Różnorodność kwalifikacji Kwalifikacje różnią się znacząco pod względem: Możliwości uzyskiwania efektów uczenia poza systemem formalnym Stopień generyczności efektów Charakteru efektów – np. zdolność do wykonywania zadań zawodowych Znaczenia efektów uczenia się dla uzyskania, utrzymania zatrudnienia (szeroko rozumianego) Kompetencje „kierunkowe” – wiedza i umiejętności niezbędne do wykonywania zadań zawodowych Kompetencje społeczne Proces walidacji będzie przebiegał różnie w zależności od charakteru efektów uczenia się i celu prowadzonej walidacji

Przebieg procesu walidacji - etapy Wg ZALECENIE RADY z dnia 20 grudnia 2012 г. w sprawie walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego Identyfikacja Dokumentacja Ocena (weryfikacja) Poświadczenie (potwierdzenie)

„IDENTYFIKACJA efektów uczenia się uzyskanych przez osobę indywidualną w drodze uczenia się pozaformalnego i nieformalnego” W jakim celu ma być prowadzona walidacja ? Jakich efektów uczenia się poszukujemy?, Czy efekty których poszukujemy pochodzą z edukacji pozaformalnej, uczenia się nieformalnego, a może z edukacji formalnej (tak, to nie pomyłka) W obszarze jakiego poziomu Ram Kwalifikacji się poruszamy

„DOKUMENTACJA efektów uczenia się uzyskanych przez osobę indywidualną w drodze uczenia się pozaformalnego i nieformalnego” Odpowiednie „udokumentowanie” uzyskanych efektów uczenia się jest podstawą do zaplanowania a następnie przeprowadzenia weryfikacji (oceny) efektów uczenia się Często jest elementem uczenia się, pozyskiwania kompetencji ogólnych oraz podnoszenia świadomości posiadanych efektów uczenia się

Rola doradcy osoby uczącej się W procesie identyfikacji i dokumentowania efektów uczenia się istotną rolę odgrywa „doradca” wspomagający uczącego się na tych etapach procesu walidacji Rola doradcy, stopień jego zaangażowania zależy od Kontekstu w jakim efekty zostały uzyskane Poziomu wykształcenia (poziomu PRK kwalifikacji pełnej) jaką posiada uczący się

„OCENA efektów uczenia się uzyskanych przez osobę indywidualną w drodze uczenia się pozaformalnego i nieformalnego” Proces oceny – weryfikacji efektów uczenia się powinien odpowiedzieć na pytanie czy uczący się osiągnął efekty które mają zostać potwierdzone ocena czy weryfikacja? (co rozumiemy przez ocenę?) Przebieg procesu wynika z Dokumentacji efektów uczenia się Musi być dostosowany do ich charakteru kontekstu w jakim zostały uzyskane

Walidacja w edukacji formalnej Walidacja ma miejsce i odgrywa istotną rolę, również w edukacji formalnej Jest zwykle kojarzona z jednym etapem walidacji – oceną, (weryfikacją) efektów uczenia się, Walidacja odgrywa podstawową rolę przy przejściu z „systemu nauczania” do „systemu uczenia” Uczący się uzyskuje kwalifikację nie dlatego że był nauczany i się uczył ale że „zwalidowano” jego efekty uczenia się Podstawowym efektem uczenia się na każdym poziomie PRK jest, powinna być „umiejętność uczenia się” (bardziej lub mniej samodzielnego)

Warunkiem koniecznym skutecznego wdrażania „uczenia się przez całe życie” jest przejście na „system uczenia się” w edukacji formalnej na każdym poziomie Polskiej Ramy Kwalifikacji

Identyfikacja, dokumentowanie, ocena i potwierdzanie w edukacji formalnej W edukacji formalnej efekty uczenia się wynikają z dokumentacji procesu kształcenia Dokumentowanie W szczególnych przypadkach nawet w edukacji formalnej istnieje potrzeba dokumentowania efektów uczenia się (np. efektów wynikających z praktyk) Ocena/weryfikacja Jest dostosowana do charakteru edukacji i efektów uczenia się Potwierdzenie Przebiega identycznie jak poza systemem formalnym Dokument potwierdzający powinien być identyczny lub równoważny

Potwierdzanie efektów uczenia się czy doświadczenia (zawodowego)? Nadawanie kwalifikacji, potwierdzanie osiągnięć (jednostek uczenia) powinno odbywać się zawsze na podstawie zidentyfikowanych, udokumentowanych, zweryfikowanych (ocenionych) efektów uczenia się Mogą one wynikać z procesu kształcenia lub uczenia się nieformalnego (w tym doświadczenia zawodowego) Mogą być różnie pogrupowane dziedzinowo wg zdolności do wykonywania zadań Zawsze potwierdzamy efekty uczenia się

Czy w Polsce potrzebne jest potwierdzanie efektów uczenia się w innym celu niż nadanie kwalifikacji pełnych? Czy prawdą jest, że w Polsce wiele osób posiada kwalifikacje pełne, potwierdzające poziom wykształcenia ale potrzebują przydatnych im „potwierdzonych kompetencji?” nawet na tym samym poziomie PRK Czy nadawanie kwalifikacji cząstkowych jest tu rozwiązaniem? Czy istnieje potrzeba potwierdzanie jednostek mniejszych (nawet nieuregulowanych) – jednostek uczenia się – osiągnięć (credits)?

Dziękuję za uwagę