Nowelizacja ustawy i jej cele

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYRÓŻNIAMY 7 RODZAJÓW TRYBÓW PRZETARGU: 1. Przetargi nieograniczone; 2
Advertisements

Wybrane elementy zamówień publicznych wycena nieruchomości
Nowe Prawo Zamówień Publicznych w informatyce, PIIiT, Nowa ustawa stare problemy Jarosław Deminet.
NOWE ZASADY WNOSZENIE ŚRODKÓW OCHRONY PRAWNEJ
1 Kontrola zamówień publicznych w mikroprojektach w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka Szkolenie.
Prof. dr hab. Krystyna Szczepanowska – Kozłowska
Od ogłoszenia do zamówienia
Projektowanie umowy Waloryzacja wynagrodzenia po zawarciu umowy
Zlecenie i wybór wykonawcy
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH
Kontrola projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Udział MSP w zamówieniach publicznych
Stosowanie procedur Pzp w realizacji umowy o dofinansowanie Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa,
Specyfikacja istotnych warunków zamówienia dla zlecanych projektów planów miejscowych – forma i podstawowe założenia BAiPP Warszawa, 30 września 2009.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
STOSOWANIE PRZEPISÓW USTAWY Z DNIA 29 STYCZNIA 2004 R.
STOSOWANIE PRZEPISÓW USTAWY
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
2009 Zamówienia publiczne w projektach dotacyjnych realizowanych przez Beneficjentów Magdalena Łempicka Warszawa, 8 czerwca 2009r.
Nowelizacja ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2009
Zmiany w „Taryfikatorze”,
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI ROBOTY DODATKOWE I UZUPEŁNIAJĄCE, ZMIANY UMÓW Z WYKONAWCĄ – KWALIFIKOWALNOŚĆ
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Najczęstsze naruszenia procedur i błędy w postępowaniach (wg taryfikatora) Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
2 XII posiedzenie Grupy do spraw Przedsiębiorców Zasady udzielania zamówień oraz wyboru wykonawców w transakcjach nieobjętych ustawą Prawo Zamówień Publicznych.
Przygotowanie ogłoszenia o zamówieniu zgodnie z wymogami ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U.z 2004r. nr 19 poz.177 z późn.zm)
PODSTAWOWE POJĘCIA PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
KONTROLA PROJEKTÓW 1.4 NCBR.
Zmiany w obszarze prawa oddziałujące bezpośrednio na zasady udzielania zamówień publicznych Akty wykonawcze do znowelizowanej ustawy Prawo zamówień publicznych.
Najczęściej popełniane błędy w zamówieniach publicznych Jawor, 12 października 2010 r. Departament Wdrażania Projektów Infrastrukturalnych Regionalnego.
Kierunki zmian w prawie zamówień publicznych.. 2 Nowelizacja ustawy ustawa z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz.
Szkolenie podstaw Zamówień Publicznych Oparte w realiach Administracji Centralnej Politechniki Warszawskiej Mateusz Cwalina,
Centrum Doskonalenia kadr Lex- Klass
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Przetarg nieograniczony Zamówienie z wolnej ręki
Zasady konkurencyjności wydatków w ramach PROW Krystyna Grygiel Zastępca Dyrektora Wydziału Obszarów Wiejskich.
Najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień publicznych
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Konkursy ogłaszane przez Dolnośląską.
DBFO - Targówek m. st. Warszawa
PRZETARG NIEOGRANICZONY. Przygotowanie i przeprowadzenie przetargu należy do zamawiającego, który może to zrobić samodzielnie albo zlecić własnej jednostce.
Planowane zmiany w Prawie zamówień publicznych – zmiany w aspekcie inwestycji realizowanych w ramach działań delegowanych PROW na lata 2014 – 2020, ujęte.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
1 Zamówienia udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności, ustawę Prawo zamówień publicznych, zasadę efektywnego zarządzania finansami – najczęstsze błędy.
Działaniu 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskch na lata , w zakresie budowy.
1 Zamówienia Publiczne Zasady udzielania zamówień publicznych przez Beneficjentów projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja.
Dziękuję za uwagę Pomoc techniczna PROW 2014 – 2020 Koszty kwalifikowalne – informacje ogólne - proj. rozp. MRiRW w spr. szczegółowych warunków i trybu.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zamówienia publiczne w PPLeader+
ZAMÓWIENIA W RAMACH PROJEKTÓW
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wrocław, r. Wydział Kontroli.
Konkurencyjny tryb wyboru wykonawców w ramach PROW
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
Kierownik Wydziału Kontroli
Kierownik Wydziału Kontroli
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wydział Kontroli Wrocław,
Kierownik Wydziału Kontroli
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wrocław, r. Wydział Kontroli.
Art. 17. ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia z dnia 17 grudnia 2004 r
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Prawo transportowe 5 Podmiot wewnętrzny.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

Stosowanie ustawy Prawo zamówień publicznych a efektywne wydatkowanie środków unijnych

Nowelizacja ustawy i jej cele Ustawa z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz.U. Nr 171, poz. 1058) Główny cel - dostosowanie ustawy Prawo zamówień publicznych do regulacji Dyrektyw UE poprzez m.in. uwzględnienie zastrzeżeń zgłoszonych przez Komisję Europejską. Urząd Zamówień Publicznych, Al. Jana Ch. Szucha 2/4, 00-582 Warszawa

Definicja zamówienia publicznego Art. 2 pkt 13 – przez zamówienie publiczne należy rozumieć umowy odpłatne zawierane między zamawiającym a wykonawcą, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane. Z definicji „zamówienia publicznego” wynika, iż dla obowiązku stosowania procedur ustawy nie ma znaczenia źródło finansowania zamówienia. Urząd Zamówień Publicznych, Al. Jana Ch. Szucha 2/4, 00-582 Warszawa

Wyłączenia obowiązku stosowania ustawy Zamknięty katalog wyłączeń zawarty w art. 4 ustawy. Jedno z wyłączeń (art. 4 pkt 3 lit. e) – usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych, które nie są w całości opłacane przez zamawiającego i których rezultaty nie stanowią wyłącznie jego własności. Nowe brzmienie art. 4 pkt 3 lit. e stanowi odzwierciedlenie przepisów dyrektyw wspólnotowych - odpowiednio art. 16 lit. f) dyrektywy 2004/18/WE oraz art. 24 lit. e) dyrektywy 2004/17/WE Zasadą jest stosowanie ustawy do usług badawczo-rozwojowych. Wyjątek od zasady nie podlega rozszerzającej wykładni. Urząd Zamówień Publicznych, Al. Jana Ch. Szucha 2/4, 00-582 Warszawa

Zasada prymatu przetargu nieograniczonego i ograniczonego Podstawowe tryby udzielania zamówień publicznych – tryb przetargu nieograniczonego i ograniczonego (art. 10 ust. 1). Pozostałe tryby mogą być stosowane tylko i wyłącznie w przypadkach przewidzianych ustawą. Szczególny rygoryzm dotyczy trybów „niekonkurencyjnych”, tj. trybu negocjacji bez ogłoszenia, wolnej ręki, zapytania o cenę. Brak jest co do zasady uzasadnienia dla odstąpienia od procedury otwartej, w sytuacji gdy na rynku istnieje konkurencja. „Przyczyny techniczne” z art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a) nie odnoszą się do sytuacji w której zamawiający stawia bardzo wysokie wymagania jakościowe, które jest w stanie spełnić tylko jeden wykonawca w sytuacji istnienia konkurencji na runku. Urząd Zamówień Publicznych, Al. Jana Ch. Szucha 2/4, 00-582 Warszawa

Zasada przejrzystości wynikająca z TWE Komunikat Komisji Europejskiej 2006/C 179/03 (Dz.U. UE z 01.08.2006 r.): Zamawiający zobowiązany jest przy udzielaniu zamówień na usługi stosować zasady zawarte w Traktacie WE, m.in.. zasady niedyskryminacji i równego traktowania oraz przejrzystości. Obowiązek przejrzystości „polega na zagwarantowaniu wszystkim potencjalnym oferentom odpowiedniego poziomu upublicznienia informacji umożliwiającego rynkowi usług otwarcie na konkurencję oraz kontrolę bezstronności procedur przetargowych.” (ETS w sprawach C-324/98, C-231/03) „Chociaż niektóre zamówienia są wyłączone z zakresu dyrektyw wspólnotowych w sprawie zamówień publicznych, instytucje zamawiające, które zawierają takie umowy są niemniej jednak zobowiązane do przestrzegania podstawowych postanowień zawartych w traktacie WE” (ETS w sprawie C-59/00) Urząd Zamówień Publicznych, Al. Jana Ch. Szucha 2/4, 00-582 Warszawa

Zmiana definicji usługi Przez usługę należy rozumieć wszelkie świadczenia, których przedmiotem nie są roboty budowlane lub dostawy, wymienione w załączniku II do dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. Urząd Zamówień Publicznych, Al. Jana Ch. Szucha 2/4, 00-582 Warszawa

Zmiana definicji usługi Załącznik II A usługi priorytetowe, np: Usługi architektoniczne, inżynieryjne i zintegrowane usługi inżynieryjne; usługi urbanistyczne, architektury krajobrazu, związane z nimi usługi konsultacji naukowych i technicznych; usługi badań i analiz technicznych Usługi sprzątania budynków i usługi zarządzania mieniem Usługi w zakresie odprowadzania ścieków i wywozu nieczystości; usługi sanitarne i podobne Załącznik II B usługi niepriorytetowe, np: Usługi hotelarskie i restauracyjne Dodatkowe i pomocnicze usługi transportowe Usługi rekreacyjne, kulturalne i sportowe Inne usługi z wyjątkiem umów zakupu, opracowywania, produkcji lub koprodukcji programów gotowych przez stacje nadawcze oraz umów dotyczących czasu antenowego Urząd Zamówień Publicznych, Al. Jana Ch. Szucha 2/4, 00-582 Warszawa

Nowy katalog usług niepriorytetowych Brak obowiązku stosowania przepisów Pzp do usług wymienionych w załączniku II B dyrektywy w zakresie: terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub terminów składania ofert, wadium, obowiązku żądania dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu, zakazu ustalania kryteriów oceny ofert na podstawie właściwości wykonawcy oraz innych niż dotyczące wartości zamówienia przesłanek wyboru trybu negocjacji z ogłoszeniem, negocjacji bez ogłoszenia, zapytania o cenę, licytacji elektronicznej, a także przesłanek wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki oraz obowiązku informowania w tych przypadkach Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w postępowaniach o udzielenie zamówień, których przedmiotem są usługi wymienione w załączniku II B do dyrektywy 2004/18/WE. Urząd Zamówień Publicznych, Al. Jana Ch. Szucha 2/4, 00-582 Warszawa

Zmiana ogłoszenia o zamówieniu publicznym Dopuszczenie możliwości zmiany treści ogłoszenia w pełnym zakresie. Obowiązek wydłużenia terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub terminu składania ofert o czas niezbędny do wprowadzenia zmian we wnioskach lub ofertach jeżeli jest to konieczne. Konieczność zamieszczenia informacji o zmianie ogłoszenia na stronie internetowej i w siedzibie zamawiającego. Urząd Zamówień Publicznych, Al. Jana Ch. Szucha 2/4, 00-582 Warszawa

Zmiana ogłoszenia o zamówieniu publicznym Obowiązek zagwarantowania odpowiedniego czasu na dostosowanie treści ofert/wniosków do zmienionych warunków udzielanego zamówienia w postępowaniach o wartości powyżej „progów unijnych” w przypadku istotnej zmiany treści ogłoszenia w szczególności w zakresie dotyczącym określenia przedmiotu, wielkości lub zakresu zamówienia, kryteriów oceny ofert, warunków udziału w postępowaniu lub sposobu oceny ich spełniania. Termin składania: ofert nie może być krótszy niż 22 dni od dnia przesłania informacji o zmianie ogłoszenia Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich - w trybie przetargu nieograniczonego; wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu nie może być krótszy niż 30 dni; jeżeli zachodzi pilna potrzeba udzielenia zamówienia w przetargu ograniczonym oraz negocjacjach z ogłoszeniem termin nie może być krótszy niż 10 dni od dnia przesłania informacji o zmianie ogłoszenia Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich; Urząd Zamówień Publicznych, Al. Jana Ch. Szucha 2/4, 00-582 Warszawa

Zmiana specyfikacji istotnych warunków zamówienia Możliwość dokonywania zmian SIWZ w pełnym zakresie (również w zakresie opisu oceny spełniania warunków udziału oraz kryteriów oceny ofert). Jeżeli zmiana SIWZ prowadzi do zmiany ogłoszenia o zamówieniu w trybie przetargu nieograniczonego konieczność publikacji ogłoszenia o zmianie ogłoszenia o zamówieniu. Niedopuszczalne dokonywanie zmian w SIWZ w trybie przetargu ograniczonego i negocjacjach z ogłoszeniem prowadzących do zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu po upływie terminu składania wniosków Urząd Zamówień Publicznych, Al. Jana Ch. Szucha 2/4, 00-582 Warszawa

Podwykonawstwo Zasada dopuszczalności podwykonawstwa w zamówieniach publicznych z wyjątkiem sytuacji, gdy zamawiający zastrzeże w SIWZ część lub całość zamówienia do osobistego wykonania przez wykonawcę. Urząd Zamówień Publicznych, Al. Jana Ch. Szucha 2/4, 00-582 Warszawa

Zmiana umowy o zamówienie publiczne Zmiana w umowie o zamówienie publiczne możliwa jedynie wtedy, gdy została przewidziana w ogłoszeniu o zamówieniu lub SIWZ oraz zostały określone warunki takiej zmiany. Urząd Zamówień Publicznych, Al. Jana Ch. Szucha 2/4, 00-582 Warszawa

Dziękuję za uwagę Urząd Zamówień Publicznych, Al. Jana Ch. Szucha 2/4, 00-582 Warszawa