PT. „ZOSiA” „ZERO OBOJĘTNOŚCI - DROGOWSKAZY”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Advertisements

Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI IM. TWÓRCÓW LITERATURY DZIECIĘCEJ
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Absencja uczniów.
Rok szkolny 2009 / 2010 PEDAGOG SZKOLNY BOŻENA BOGOJŁO PSYCHOLOG EWA BOGUSZ - DURCZAK.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 4 W SKIERNIEWICACH ul. Podkładowa 2
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Młodzieżowa przedsiębiorczość
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Wiesław Włodarski 13 kwietnia 2010 r
Szkoła wspomaga wychowanie
Projekt systemowy 2009 r. Gmina Orla – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w OrliAktywna rodzina w Gminie Orla Przygotowanie i opracowanie: Marta Osa Projekt.
SZKOŁA WSPOMAGA WYCHOWANIE
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł NR 94 W WARSZAWIE. SUKCES NA MIARĘ MOŻLIWOŚCI I POTRZEB KAŻDEGO UCZNIA BEZPIECZNA I ŻYCZLIWA SZKOŁA.
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
PEDAGOG SZKOLNY.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Co chcieliśmy osiągnąć?
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
W roku szkolnym podjęliśmy działania, których celem było poprawienie funkcjonowania szkoły. Aby pozyskać potrzebne informacje : - Zwróciliśmy.
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
Szkołabezpieczna i przyjazna dla uczniów.  Zdobywając głosów, zajęliśmy 1.miejsce w plebiscycie zorganizowanym przez portal
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
ŁÓDŹ, AL. WYSZYŃSKIEGO 86 (Pałac Młodzieży) tel. (42) ; fax (42)
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Założenia pilotażu Czas pilotażu : 1 rok z możliwością przedłużenia do 3 lat, Początek pilotażu: 1 września 2016 r. Cel główny pilotażu: Sprawdzenie w.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Doskonalenie nauczycieli granty
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Zadania pedagoga szkolnego
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Szkoła Promująca Zdrowie
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Co chcieliśmy osiągnąć?
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

PT. „ZOSiA” „ZERO OBOJĘTNOŚCI - DROGOWSKAZY” PILOT SYSTEMOWEGO PROGRAMU „ZERO OBOJĘTNOŚCI - DROGOWSKAZY” WDRAŻANEGO W POWIECIE ŚWIDNICKIM PT. „ZOSiA” ZOSiA Praktyczny przewodnik, jak skutecznie zapobiegać niepowodzeniom szkolnym

Program wspiera psycholog Ewa Oleksy - Kuras AUTORZY I KOORDYNATORZY PROJEKTU:   Program wspiera psycholog Ewa Oleksy - Kuras

„ZERO OBOJĘTNOŚCI - DROGOWSKAZY” pt. „ZOSiA”.                            Od 1 września 2007 r. w Zespole Szkół w Żarowie jest realizowany pilotaż Autorskiego Programu „ZERO OBOJĘTNOŚCI - DROGOWSKAZY” pt. „ZOSiA”. Celem nadrzędnym programu – opracowanego przez grupę pedagogów, trenerów i specjalistów ds. szkoleń – jest zapobieganie przedwczesnemu wypadaniu uczniów z systemu szkolnego.

                           Pomysł zrodził się w Starostwie Powiatu Świdnickiego, po badaniach na temat skali i przyczyn tego zjawiska. Okazało się, że corocznie niepowodzenia szkolne dotykają około 500 młodych ludzi w wieku obowiązku nauki, co stanowi 10 % całej populacji uczniów szkół ponadgimnazjalnych w Powiecie. SZKOŁA

                           Wśród przyczyn wskazywano na opuszczanie zajęć, braki materialne w rodzinach, zły wybór kierunku kształcenia, uzależnienia i problemy uczniów w kontaktach z otoczeniem. Tak duża skala problemu oznaczała konieczność podjęcia działań w kierunku ograniczenia tego negatywnego zjawiska.

                           Aby sprawdzić możliwości programu w praktyce, zespół autorów wraz z Wydziałem Oświaty i Wychowania Starostwa, przy akceptacji Zarządu Powiatu w Świdnicy. postanowił przygotować i przeprowadzić pilotaż w jednej ze szkół ponadgimnazjalnych.

Cel główny programu: BUDOWA I WDROŻENIE PRAKTYCZNEGO PRZEWODNIKA JAK SKUTECZNIE ZAPOBIEGAĆ NIEPOWODZENIOM SZKOLNYM

Cele szczegółowe: Profilaktyka nakierowana na ograniczenie negatywnych zjawisk w szkole oraz szybkie i skuteczne reagowanie na sytuacje problemowe poprzez: Poprawienie relacji interpersonalnych: UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC. Ograniczenie niepożądanych zjawisk na początku drogi wychowanka w szkole. Wzmocnienie kontroli wychowawczej nad uczniem – ograniczenie poczucia bezkarności, zagrożenia przemocą, spadku frekwencji.

Program „Zero obojętności” obejmuje:                            Program „Zero obojętności” obejmuje: Stałą, codzienną opiekę wychowawczą, terapeutyczną i pedagogiczną nad uczniem. Świadomy i aktywny udział uczniów w budowaniu systemu oddziaływań wychowawczych szkoły. Wzmocnienie roli szkoły w kształtowaniu właściwych relacji na linii szkoła-uczeń-dom rodzinny. Wzmocnienie roli rodzica w procesie dydaktyczno – wychowawczym szkoły Zmiany organizacyjne – codzienne, 10 - minutowe przedlekcyjne spotkanie klasy z wychowawcą - ZOSiA. Wprowadzenie zasady, że uczeń nieobecny lub spóźniony dostaje natychmiastową szansę nadrobienia zaległości przez pozostanie na jedną godzinę po zajęciach w szkole (PUNKT SZANS). NIE BOIMY SIĘ ROZMAWIAĆ NAWET O TRUDNYCH SPRAWACH, STAWIAMY GRANICE, ALE WSPÓLNIE ROZWIĄZUJEMY PROBLEMY.

Co robimy, aby program działał?                            Co robimy, aby program działał?

                           zawieramy kontrakt – wszystkie strony uczestniczące w programie akceptują jego warunki podpisując kontrakt, który stanowi sformalizowane oparcie dla budowania właściwych relacji w szkole.

spotykamy się codziennie – ZOSiA                            spotykamy się codziennie – ZOSiA Z – ACHOWANIE O – BECNOŚĆ S – YSTEMATYCZNOŚĆ i A – KTYWNOŚĆ

                           Codzienne 10 minutowe spotkania klasy z wychowawcą przed zajęciami, poświęcone analizie wydarzeń dnia poprzedniego i zadaniom na dzień aktualny. Efektem tego m.in. jest szybki przepływ informacji, bezpośredni i codzienny dostęp uczniów do wychowawcy, wzmocnienie kontroli wychowawczej nad uczniem oraz uwolnienie godzin do dyspozycji wychowawcy z obowiązku rozpatrywania indywidualnych, bieżących spraw uczniowskich.

                           musimy wiedzieć – pod tym hasłem kryje się uruchomienie natychmiastowego przepływu informacji między rodzicami, uczniami i nauczycielami. W ciągu maksymalnie 24 godzin rozwiązywana jest każda sytuacja problemowa związana z funkcjonowaniem ucznia w szkole. Przekaz ten pozbawiony jest negatywnego kontekstu, każda trudność rozpatrywana jest z troską i szacunkiem dla stron.              

                           dajemy szansę – uczniowie mają stałą, codzienną możliwość pozostania po lekcjach pod opieką nauczyciela. Natomiast uczniowie, którzy uciekli z lekcji lub spóźnili się na zajęcia pozostają po lekcjach w szkole obowiązkowo.              

zapewniamy pomoc terapeutyczną i psychologiczną.                                          zapewniamy pomoc terapeutyczną i psychologiczną.

                           Punkt wsparcia – w ciągu tygodnia terapeuci pracują nad rozwiązywaniem bieżących problemów, jakie pojawiają się w kontaktach uczeń-nauczyciel-rodzice.

                           Terapie indywidualne – dwa razy w tygodniu odbywają się sesje terapeutyczne dla uczniów wspierające ich rozwój lub kiedy pojawiają się trudności komplikujące funkcjonowanie ucznia w szkole i poza szkołą.

                           Superwizje - raz w miesiącu odbywają się spotkania realizatorów programu z nauczycielami. Taka forma pracy ma na celu wsparcie nauczycieli i wychowawców, którzy na co dzień konfrontują się z trudnymi sytuacjami zawodowymi obciążającymi emocjonalnie. Celem superwizji jest wspólne wypracowanie rozwiązań w przypadkach zaproponowanych przez uczestników.

                           Warsztaty dla uczniów - cykl szkoleń poświęconych realizacji Programu oraz warsztaty psychoedukacyjne, których celem jest kształtowanie różnych umiejętności psychospołecznych.

                           Warsztaty dla rodziców – mają umożliwić rodzicom nawiązanie bliższej współpracy ze szkołą oraz dać wsparcie w procesie wychowania.

                           Warsztaty dla nauczycieli – wyposażają nauczycieli w niezbędne umiejętności i narzędzia potrzebne przy realizacji Programu

Przewidywane rezultaty: poprawa frekwencji w szkole, pogłębienie relacji opartych na wzajemnym zaufaniu i poczuciu bezpieczeństwa oraz stworzenie systemu wzajemnego wsparcia. skrócenie procedury rozwiązywania trudnych spraw. zwiększenie aktywności rodziców we wspólnym procesie wychowania i edukacji sprawny przepływ informacji UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC oparty na prawidłowej komunikacji. SĄDZIMY, ŻE RZETELNA REALIZACJA PROJEKTU WPŁYNIE RÓWNIEŻ NA POPRAWĘ WYNIKÓW W NAUCE.

Szkoła przyjazna uczniom i rodzicom SZKOŁA OTRZYMAŁA CERTYFIKAT Szkoła przyjazna uczniom i rodzicom Autorzy Programu Opracowaniegraficzne: Piotr Piot®owski