POTENCJAŁ GOSPODARCZY Obszaru Funkcjonalnego Pojezierza Suwalskiego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Znaczenie agroturystyki dla rozwoju regionu
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Stan sektora w regionach
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
TURYSTYKA. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG IIIA.
POTENCJAŁY, PROBLEMY I PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU POWIATU ŚWIECKIEGO r.
PRZESŁANKI KONKURENCYJNOŚCI
Gospodarka wodna wsi i rolnictwa
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Sieć Informacyjna Funduszy Europejskich „Pomorskie w Unii”
na podstawie analizy desk research
Wrzesień 2006 r. kwiecień 2006.
RYNEK PRACY Obszaru Funkcjonalnego Pojezierza Suwalskiego
POTENCJAŁ GOSPODARCZY Obszaru Funkcjonalnego Puszczy Knyszyńskiej na podstawie analizy desk research.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Rozwój obszaru działania Nadnoteckiej Grupy Rybackiej poprzez wsparcie działalności około-rybackiej i gospodarczej oraz budowę zaplecza społecznego i.
ZANIECZYSZCZENIE GLEBY
Małe projekty Szkolenie beneficjentów 28 marca 2014 r. Zakres realizacji Małych projektów.
Biogazownie rolnicze – ważny element zrównoważonej produkcji rolniczej
DZIAŁANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA RZECZ ROZWOJU ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W REGIONIE Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Stowarzyszenie LGD Gmin Dobrzyńskich Region Południe.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU GMINY SKARSZEWY NA LATA
DZIAŁANIA 1.2. , 1.4. , 3.1., 3.2., 3.3. ZPORR (Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego) SZKOLENIE DLA CZŁONKÓW PANELI EKSPERTÓW   Wrocław,
Specyfika regionalna i lokalna Czynniki warunkujące rozwój.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
STRATEGIA ROZWOJU POWIATU WOŁOMIŃSKIEGO DO 2025 ROKU.
„Proces odnowy wsi na przykładzie gminy Lubaczów, w kontekście założeń Podkarpackiego Programu Odnowy Wsi” Rzeszów, r. Wiesław Kapel Wójt Gminy.
WRZESIEŃ 2015 KONSULTACJE SPOŁECZNE Projekt nowej Lokalnej Strategii Rozwoju na lata ANALIZA SWOT i CELE Spotkania konsultacyjne współfinansowane.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Konferencja podsumowująca projekt „Eko – turystyczne wybrzeże – rozwój sieci miast i gmin morskich przez edukację ekologiczną” Koszalin, 3 grudnia 2012.
Główne kierunki rozwoju kultury i turystyki w Strategii Rozwoju Województwa Lubelskiego na lata Ryszard Boguszewski Departament Rozwoju Regionalnego.
Gdańsk, 29 maja 2015 PIERWSZE KONKURSY W REGIONALNYM PROGRAMIE OPERACYJNYM WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO NA LATA Regionalny Program Operacyjny dla.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
1. Departament Funduszy Europejskich Wrocław, lipiec 2014.
Diagnoza 2014 Strategia Rozwoju Gminy Siepraw Krzysztof Kwatera LM Consulting Krzysztof Kwatera Siepraw, 28 września 2015 r.
STRATEGIE ROZWOJU GMIN POWIATU KARTUSKIEGO GŁÓWNE ZAŁOŻENIA.
Źródła dofinansowania projektów infrastrukturalnych w nowym okresie programowania funduszy strukturalnych
Program Zrównoważonego Rozwoju Gminy Przesmyki Przyjęty uchwałą Rady Gminy Przesmyki nr XXVII/145/02 z dnia r.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Zasady dofinansowania projektów w ramach osi priorytetowej 2 Zachowanie i racjonalne użytkowanie środowiska ze szczególnym uwzględnieniem działania 2.6.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
WYKONANIE BUDŻETU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO ZA 2015 ROK.
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. . Informacja na temat możliwości włączenia się do.
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
Sprawozdanie okresowe z realizacji RPO WK- P za II półrocze 2014 roku Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2007.
Green Key MIASTO I Gmina GOŁAŃCZ Program ochrony środowiska dla Miasta i Gminy Gołańcz na lata z perspektywą do roku 2025 Gołańcz, grudzień.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich

Zapis prezentacji:

POTENCJAŁ GOSPODARCZY Obszaru Funkcjonalnego Pojezierza Suwalskiego na podstawie analizy desk research

Obszar 2 powiaty: suwalski i sejneński 14 gmin, w tym 13 wiejskich 451 sołectw 503 miejscowości 1 miasto 2162 km 2 powierzchni

Ludność ogółem – 57250 osób Struktura wiekowa Demografia Mężczyźni -29025 (51%) Kobiety – 28225 (49%) Struktura wiekowa w wieku przedprodukcyjnym -11953 os. (21%) w wieku produkcyjnym – 35329 os. (62%) w wieku poprodukcyjnym – 9968 os. (17%)

Podmioty gospodarcze Podmioty gospodarki narodowej 2008 2009 2010 2011 Ogółem 2898 3012 2931 2895 sektor publiczny - ogółem 189 190 192 188 Sektor prywatny - ogółem 2709 2822 2739 2707 Sektor prywatny - osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą 2284 2381 2268 2235 Sektor prywatny - spółki handlowe 71 70 72 80 Sektor prywatny - spółki handlowe z udziałem kapitału zagranicznego 15 16 Sektor prywatny - spółdzielnie 25 24 Sektor prywatny - fundacje 6 7 Sektor prywatny - stowarzyszenia i organizacje społeczne 130 135 140 144

Struktura sektorów gospodarki OFPS Podmioty wg PKD 2007 i rodzajów działalności 2009 2010 2011 rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo i rybactwo 276 261 244 przemysł i budownictwo 635 628 644 usługi 2101 2042 2006

Struktura wielkości podmiotów gospodarczych zatrudnienia 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 ogółem 2811 2841 2873 2898 3012 2931 2895 0-9 2688 2720 2750 2772 2884 2800 2765 10-49 104 102 109 111 115 50-249 18 16 15 14 250-999 1 2

Struktura sektorowa Największa liczba podmiotów gospodarczych działa w sektorze handlu (24%), a zwłaszcza detalicznego (16%). Drugą, co do liczebności branżą jest budownictwo (13%). W branży przetwórstwa przemysłowego działa 9% wszystkich podmiotów gospodarczych. we wszystkich sekcjach, poza Sekcją F (budownictwo) odnotowywany jest albo spadek lub stabilizacja liczby podmiotów gospodarczych.

Sektor nieprodukcyjny gospodarki Sekcja i działy PKD 2007 Wartość Sekcja O ADMINISTRACJA PUBLICZNA I OBRONA NARODOWA; OBOWIĄZKOWE ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNE 34 Sekcja P EDUKACJA 114 Sekcja Q OPIEKA ZDROWOTNA I POMOC SPOŁECZNA 144 Q dział 86 OPIEKA ZDROWOTNA 126 Q dział 87 POMOC SPOŁECZNA Z ZAKWATEROWANIEM 2 Q dział 88 POMOC SPOŁECZNA BEZ ZAKWATEROWANIA 16 Sekcja R DZIAŁALNOŚĆ ZWIĄZANA Z KULTURĄ, ROZRYWKĄ I REKREACJĄ 73 R dział 90 DZIAŁALNOŚĆ TWÓRCZA ZWIĄZANA Z KULTURĄ I ROZRYWKĄ 22 R dział 91 DZIAŁALNOŚĆ BIBLIOTEK, ARCHIWÓW, MUZEÓW ORAZ POZOSTAŁA DZIAŁALNOŚĆ ZWIĄZANA Z KULTURĄ 15 Sekcja R dział 93 DZIAŁALNOŚĆ SPORTOWA, ROZRYWKOWA I REKREACYJNA 36

Finanse gmin W strukturze wydatków budżetowych dominują wydatki bieżące (75%), wśród których od lat niezmiennie dominują wydatki na oświatę i wychowanie (31,8%), opiekę i politykę społeczną (11%), transport (12,3%) oraz administrację publiczną (11%).

Finanse powiatów Struktura wydatków powiatów jest konsekwencją ich kompetencji ustawowych i tak największą część wydatków budżetowych w 2011 roku stanowił transport (28,5%), następnie pomoc i polityka społeczna (20,79%,), oświata i wychowanie (18,28%), administracja publiczna (13,6%) i ochrona zdrowia (7,7%).

Rolnictwo Obszar Funkcjonalny Pojezierza Suwalskiego jest zdominowany funkcją rolniczą. Tereny użytkowane rolniczo stanowią 62% a lasy 28% powierzchni OFPS. Według danych Powszechnego Spisu Rolnego z 2010 roku na terenie OFPS funkcjonowało 10061 gospodarstw rolnych, w czym 99,9% stanowiły gospodarstwa indywidualne.

Turystyka 22 obiekty zbiorowego zakwaterowania (10 całorocznych). 1371 miejsc noclegowYCH (516 całorocznych). W roku 2011 z noclegów skorzystało 21702 osób, w tym turystów zagranicznych było 1710 osób. Łącznie w 2011 roku udzielono 60226 noclegów, tym turystom zagranicznym 2662.

Ruch turystyczny w latach 1995-2011

Absorpcja funduszy europejskich W ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki podpisano 329 umów na realizację projektów na terenie OFPS. Łączna ich wartość to 62 370 448,31 złotych. W ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka z podmiotami z terenu OFPK podpisano 26 umów o dofinansowaniu projektów. Łączna wartość projektów wynosiła 19 501 427,73 zł W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko z podmiotami z terenu OFPK podpisano 16 umów o dofinansowaniu projektów realizowanych na terenie OFPS. Łączna wartość projektów wynosiła 261 139 091,80 złotych

Absorpcja funduszy europejskich cd W ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej z podmiotami z terenu OFPK podpisano 12 umów o dofinansowaniu projektów. Łączna wartość projektów wynosiła 149098074,1 złotych W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego z podmiotami gospodarczymi działającymi na OFPK podpisano 6 umów na dofinansowanie projektów. Stanowi to niewielki ułamek ogółu umów zawartych w ramach RPOWP w zakresie bezpośredniego wsparcia przedsiębiorstw. Spośród 428 wspartych w ramach RPOWP projektów infrastrukturalnych 30, czyli 7% zlokalizowanych było na terenie OFPS

Projekty lokalne wsparte w ramach RPOWP 2.1. Rozwój transportu drogowego - 8 3.1. Rozwój atrakcyjności turystycznej regionu - 4 IV: Społeczeństwo informacyjne - 3 5.1. Rozwój regionalnej infrastruktury ochrony środowiska - 6 5.2. Rozwój lokalnej infrastruktury ochrony środowiska - 7 6.1. Rozwój infrastruktury z zakresu edukacji- 1 6.2. Rozwój infrastruktury z zakresu opieki zdrowotnej - 1 Ogółem - 30

Synteza uwarunkowań

Atuty transgraniczne położenie na pograniczu z Litwą i Białorusia położenie w paśmie krajowych i międzyregionalnych szlaków komunikacyjnych transgraniczny charakter głównych dróg kołowych i kolejowych dobry układ sieci powiązań komunikacyjnych dynamiczny rozwój telefonizacji istnienie rezerw przepustowości funkcjonujących oczyszczalni ścieków

Atuty niskie zużycie wody na potrzeby gospodarki narodowej i ludności spadek ogólnej ilości ścieków wymagających oczyszczenia odprowadzanych do wód powierzchniowych, stała poprawa sprawności technologicznej oczyszczalni ściekó szybki wzrost liczby ludności obsługiwanej przez oczyszczalnie ścieków, zorganizowany system ratowniczo-gaśniczy, w tym jednostek ratownictwa chemicznego i ekologicznego do zwalczania skutków pożarów i likwidacji skutków poważnych awarii, istniejący system oceny zagrożenia pożarowego w lasach, zagrożeń biologicznych i sanitarnych duży udział trwałych użytków zielonych stanowiących potencjalną bazę paszową dla rozwoju hodowli bydła i mleczarstwa,

Atuty duże zasoby wód powierzchniowych, brak zanieczyszczeń gleb, szczególnie metalami ciężkimi, unikalne cechy środowiska przyrodniczego do rozwoju rolnictwa ekologicznego, znaczne zasoby siły roboczej, dominacja gospodarstw indywidualnych (rodzinnych), korzystna struktura obszarowa gospodarstw rolnych, dobra jakość rolniczej przestrzeni produkcyjnej do produkcji ekologicznej, zaangażowanie samorządów i społeczności wiejskiej w rozwój infrastruktury, dobrze rozwinięte środowisko doradcze rolnictwa, bliskość znaczących ośrodków regionu (Augustów, Suwałki) zachowana równowaga ekologiczna pomiędzy środowiskiem rolniczym a środowiskiem cennym przyrodniczo

Atuty istnienie sieci obszarów i obiektów chronionych (park narodowy, krajobrazowy, rezerwaty i in.) obejmujących znaczną część obszaru powiatu; występowanie obszarów unikatowych w skali europejskiej i światowej zadowalający stan zdrowotny lasów i rosnąca powierzchnia terenów zalesionych, niewielkie zanieczyszczenie powietrza pyłami, dwutlenkiem siarki i tlenkami azotu, zadowalający stan czystości dużych (>50 ha), naturalnych zbiorników wodnych (brak w tej grupie jezior pozaklasowych), niewielka powierzchnia oraz odsetek gruntów zdewastowanych i zdegradowanych, wymagających rekultywacji i zagospodarowania, bardzo niska zawartość metali ciężkich w glebach użytków rolnych, ogólnie niski poziom chemizacji środowiska

Atuty niskie tempo wyłączania gruntów rolnych i leśnych z dotychczasowego użytkowania, mała ilość wytwarzanych odpadów przemysłowych, mała ilość wytwarzanych odpadów niebezpiecznych, brak przemysłu szczególnie degradującego środowisko, niewielka liczba zakładów szczególnie uciążliwych dla środowiska nie agresywna w stosunku do środowiska tradycyjna gospodarka rolna, rozwój przyjaznych środowisku przyrodniczemu form gospodaro-wania, wdrażanie zasad gospodarki leśnej sprzyjających zachowaniu różnorodności biologicznej, korzystne warunki dla rozwoju rolnictwa ekologicznego i integrowanego oraz rozwoju przyjaznych dla środowiska form turystyki, rosnące kwalifikacje oraz doświadczenie administracji obszarów chronionych, lasów państwowych oraz kadr ochrony środowiska,

Atuty współpraca międzynarodowa w zakresie ochrony przyrody, w szczególności parków narodowych, z podobnymi obiektami europejskimi, uregulowana prawnie współpraca służb monitoringu środowiska Polski i Litwy. duży potencjał dla rozwoju turystyki, warunki do rozwoju różnych form turystyki, w tym kwalifikowanej rosnące zainteresowanie funduszami unijnymi na inwestycje bogactwo dziedzictwa historyczno-kulturowego bogata sieć ścieżek dydaktycznych i szlaków turystycznych (pieszych, rowerowych, wodnych, konnych, kolejki wąskotorowej) dobrze rozwinięta agroturystyka,

Atuty unikalne walory przyrodnicze i krajobrazowe z zachowanymi pierwotnymi cechami, mało przekształconymi przez człowieka położenie w obszarze Zielonych Płuc Polski cenne zabytki architektoniczne – pozostałości Pałacu Paca, klasztor pokamedulski i inne wielokulturowość, bogactwo życia kulturalnego szlaki rowerowe rozwijająca się produkcja energii odnawialnej, zwłaszcza wiatrowej aktywna polityka władz lokalnych w pozyskiwaniu dodatkowych środków finansowych na rozwój racjonalne planowanie i realizacja budżetu wieloźródłowa struktura dochodów

Problemy niski poziom PKB na mieszkańca i niższa niż przeciętnie w kraju dynamika wzrostu peryferyjne położenie z dala od większych ośrodków naukowych i przemysłowych surowsze warunki agroklimatyczne, stanowiące ograniczenia w doborze roślin uprawnych, niski wskaźnik waloryzacji rolniczej przestrzeni produkcyjnej, zakwaszenie gleb, spadek opłacalności produkcji rolnej,

Problemy stosunkowo niski poziom warunków życia na wsi, niskie wyposażenie techniczne i technologiczne, mała wydajność jednostkowa produkcji roślinnej i zwierzęcej, mała koncentracja i specjalizacja produkcji, brak rynków zbytu produktów ekologicznych, małe zaangażowanie rolników we wspólne wykorzystanie nsprzętu, brak wyspecjalizowanych jednostek świadczących usługi mechanizacyjne, regres postępu biologicznego,

Problemy niski poziom wykształcenia społeczeństwa słabość rodzimego kapitału niski poziom rozwoju społeczno – gospodarczego całego regionu mały napływ inwestycji, niski poziom nakładów inwestycyjnych (wew. i zew.) niska innowacyjność przedsiębiorstw niski standard infrastruktury turystyczno-rekreacyjnej brak wiodących produktów turystycznych i całorocznej oferty krótki sezon turystyczny niski poziom infrastruktury technicznej niska opłacalność produkcji rolnej

Problemy trudności w podejmowaniu własnej działalności gospodarczej, w tym brak wiedzy oraz brak kapitału na inwestycje słaba promocja obszaru i produktów lokalnych niedostateczne zasoby finansowe dla prowadzenia planowanych inwestycji infrastrukturalnych niski wskaźnik waloryzacji rolniczej przestrzeni produkcyjnej, surowsze warunki klimatyczne powodujące ograniczenia w doborze roślin i odmian mała skala produkcji i niska towarowość gospodarstw rolnych zaburzenie stosunków wodnych wynikające z wadliwie przeprowadzonej melioracji niektórych obszarów, obniżanie się poziomu wód gruntowych,

Problemy wysoka podatność gleb na czynniki erozyjne, utrzymujące się zanieczyszczenie i eutrofizacja wód, zanikanie drobnych zbiorników wodnych oraz bogatych przyrodniczo enklaw śródpolnych, niedostateczna retencja wód w zlewniach, zagrożenie rodzimych gatunków flory i fauny przez obce gatunki inwazyjne degradacja walorów przyrodniczych pobrzeża jezior poprzez zabudowę rekreacyjną i inną, często pozbawioną urządzeń służących ochronie środowiska, zaśmiecanie lasów (turystyka, gruz budowlany),

Problemy dewastacja drobnych zbiorników wodnych na obszarach użytkowanych rolniczo, ograniczony dostęp do środków na rozbudowę i modernizację infrastruktury służącej ochronie środowiska niedostateczny stan infrastruktury komunikacyjnej (zły stan dróg, braki obwodnic itp.) przyjaznej środowisku naturalnemu, wzrost zanieczyszczeń komunikacyjnych, hałasu i wibracji, mała liczba gospodarstw rolnych produkujących „zdrową żywność”, duża ilość wyrobów zawierających azbest zainstalowanych w obiektach budowlanych, zbyt wolno postępujący wzrost świadomości społecznej dotyczącej konieczności gospodarowania w sposób przyjazny dla środowiska, brak indywidualnych nawyków i postaw pro środowiskowych (segregacji odpadów, oszczędności wody, nie zaśmiecania lasów etc.),

Problemy niedostatecznie rozpowszechniona wiedza na temat technicznych i organizacyjnych rozwiązań służących ochronie środowiska (nowe prawo, najlepsze dostępne techniki itp.) niepełny zakres monitoringu stanu środowiska (stanu czystości gleb, częstotliwości badań stanu czystości wód powierzchniowych, stanu czystości powietrza), niedostateczna ewidencja i monitoring gospodarki odpadami na terenach wiejskich, brak planów ochrony niektórych obiektów o wysokich walorach przyrodniczych, niedostateczne finansowanie czynnej ochrony przyrody oraz monitoringu środowiska, mała skuteczność egzekwowania obowiązujących przepisów, zwłaszcza w zakresie gospodarki odpadami, niski poziom inwestycji

Problemy zły stan dróg kołowych i częściowo linii kolejowych brak kapitału na rozbudowę i modernizację dróg powiatowych i gminnych za mała w stosunku do potrzeb sieć kanalizacji, brak sprawnego systemu segregacji, unieszkodliwiania i zagospodarowania odpadów, brak prawidłowo urządzonych składowisk odpadów, niewystarczające wyposażenie służb ratownictwa ekologicznego (straży pożarnej), ogólnie niski standard i zbyt mała liczba urządzeń ochrony środowiska na obszarach intensywnego ruchu turystycznego, dysproporcje w rozwoju sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, brak infrastruktury przy drogach tranzytowych (miejsca awaryjnego przeładunku materiałów niebezpiecznych) zmniejszającej zagrożenie dla środowiska naturalnego podczas awarii w transporcie

Problemy ubożenie społeczeństwa niedostateczna oferta i informacja dla inwestora zewnętrznego brak systemu integracji lokalnej przedsiębiorczości niskie płace, zwłaszcza w sektorze prywatnym niski udział dochodów własnych w budżecie powiatu niskie zasoby majątkowe powiatu słaba dostępność komunikacyjna zły stan dróg słabo rozwinięta infrastruktura turystyczna

Problemy krótki sezon turystyczny i koncentracja ruchu turystycznego na najatrakcyjniejszych obszarach brak wykreowanego wiodącego produktu turystycznego niedostatecznie rozwinięta baza gastronomiczna, nie wykorzystująca możliwości regionalnych słabe zagospodarowanie istniejących szlaków turystycznych słaba znajomość języków obcych wśród usługodawców w zakresie obsługi turystów