Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnoprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja specjalna w Badenii-Wirtembergii Niemcy
Advertisements

Warszawski System Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Specyfika orzekania o niepełnosprawności osób chorujących psychicznie
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
mgr Tomasz Eliasz Wardzała
Polska dla Rodziny – Rodzina dla Polski Warszawa, 10 marca 2010r. Cele i działania Federacji Związków Rodzin Katolickich w Europie, FAFCE.
Jak zapewnić pacjentom chorym na nowotwory prawo do głosu?
BEZDOMNOŚĆ dotyka wszystkie grupy społeczne
Likwidacja barier funkcjonalnych jako alternatywa wobec umieszczania osób niepełnosprawnych w Domach Pomocy Społecznej.
Centrum Doradztwa Zawodowego i Wspierania Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie Kompleksowy model wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w.
na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
„Pedagogika specjalna – nowa specjalność”
Społeczny kontekst przebiegu rehabilitacji
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
UCHWAŁA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Włączanie a edukacja niepełnosprawnych
PRAWA CZŁOWIEKA.
Obowiązki uczelni wyższych Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych
Jarosław Malesza Fundacja Pomocy Chorym Na Zanik Mięśni
KONFERENCJA „PEŁNOSPRAWNY STUDENT”
Autorka: Natalia Dziubich kl. IIc
„Dzieci i młodzież niepełnosprawna w rzeczywistości edukacyjnej”
STEREOTYPY NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI
Przygotowanie do założenia rodziny jako istotny cel kształcenia osób niepełnosprawnych Joanna Pękala.
Dnia 4 marca 2008 roku odbyło się spotkanie Dolnośląskiej Rady ds. Bezpieczeństwa Dzieci i Młodzieży Na spotkaniu była poruszana między innymi kwestia.
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
im. Marcelego Nenckiego
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
gdzie nigdy nie byłeś, musisz iść drogą, którą nigdy nie szedłeś.
Rekreacja ruchowa a zdrowie współczesnego człowieka
OSOBA NIEPEŁNOSPRAWNA NA OTWARTYM RYNKU PRACY „Prawdziwe człowieczeństwo to akt dobrej woli. Podajmy dłoń tym, którym los podciął skrzydła.”
Osoba niepełnosprawna
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
Self – adwokaci, czyli rzecznicy własnych praw
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Środowiskowy Dom Samopomocy
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
PRAWA dziecka.
Artur Kochański Sekcja Naukowa Psychiatrii Środowiskowej i Rehabilitacji PTP.
Luk Zelderloo, Sekretarz Generalny EASPD Europejskie Stowarzyszenie Świadczeniodawców Usług dla Osób z Niepełnosprawnością
 Współpraca pomiędzy medycyną i psychologią  Podejście systemowe i psychoanalityczne  Partnerstwo  Akceptacja i dostępność  Za kryzysem psychicznym.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Prawa dziecka.
Opiekun w domu pomocy społecznej Czas trwania nauki: 2 lata.
PRACA KOREKCYJNO – EDUKACYJNA Z OSOBAMI STOSUJĄCYMI PRZEMOC REFLEKSJE, UWAGI Z PRAKTYKI JERZY SZCZEPANIEC TARNOWSKI OŚRODEK INTERWENCJI KRYZYSOWEJ I WSPARCIA.
Osoba prezentująca: Jolanta Szmidla Urząd Miasta Częstochowy Projekt przygotowany przez Annę Marczak, Jolantę Szmidla, i Monikę Podgórską - Miejski Ośrodek.
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
Zatrudnienie wspomagane. Harmonogram – Spotkanie 1 Wprowadzenie do modułu Strategie promocji zatrudnienia osób niepełnosprawnych Powstanie idei zatrudnienia.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU I ROZWOJU ZESPO Ł U SZKÓ Ł SPECJALNYCH W KWIDZYNIE.
MIESZKANIA WSPOMAGANE PROGRAM „POTRZEBNY DOM”
Programy wspierania rodziny
Deklaracja I Kongresu Zdrowia Psychicznego Warszawa, 8 maja 2017
BLIŻEJ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI.
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE im. Jana Karskiego W WIŚNIOWEJ GÓRZE
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Komplementarność EFS z PO PŻ
Jarosław Malesza Fundacja Pomocy Chorym Na Zanik Mięśni
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnoprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego Dr Ewa Wapiennik Akademia Pedagogiki Specjalnej Warszawa

Model medyczny niepełnosprawności V Model społeczny niepełnosprawności

Niepełnosprawność jest osobistą tragedią danej osoby. Model medyczny Problemy, na jakie napotykają osoby z niepełnosprawnością są bezpośrednią konsekwencją ich choroby czy uszkodzenia. Niepełnosprawność jest osobistą tragedią danej osoby. Główne działania: usprawnianie i pomoc – osoba powinna funkcjonować społecznie w sposób zgodny z panującymi normami. Niepełnosprawność postrzegana jest jako okrutne doświadczenie, przydarzające się dramatycznie doświadczonym jednostkom, a w najbardziej skrajnej formie czyni osobę z niepełnosprawnością odpowiedzialną za swoje życiowe problemy.

Model społeczny Niepełnosprawność nie jest już rozumiana tylko jako skutek choroby czy urazu. Jest ona przede wszystkim rezultatem barier, na jakie napotyka w społeczeństwie osoba z niepełnosprawnością. Zadania: eliminowanie, zmniejszanie lub kompensowanie barier, tak aby każdej osobie umożliwić korzystanie z dóbr publicznych, jednocześnie respektując jej prawa i przywileje.

Niepełnosprawność kwestią praw człowieka Osoby z niepełnosprawnością mają te same prawa co inni obywatele, ale by mogły w pełni z nich korzystać muszą mieć pewne prawa szczególne.

Niezbywalna godność osobowa (osoby ludzkiej), jako podstawa praw człowieka. „Godność osobowa związana jest z samą istotą człowieczeństwa, wynika z faktu bycia człowiekiem, posiada ją i niemowlę, które dobrego ani złego w życiu jeszcze nie dokonało, i największy zbrodniarz.” Marek Nowicki

„Niepełnosprawność jest koncepcją ewoluującą, jest wynikiem interakcji pomiędzy osobami z dysfunkcjami a barierami środowiskowymi i wynikającymi z postaw ludzkich, będącej przeszkodą dla pełnego uczestnictwa osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, na równych zasadach z innymi obywatelami” Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych

Era instytucjonalizmu ↓ Era de-instytucjonalizmu Era uczestnictwa Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną Era instytucjonalizmu ↓ Era de-instytucjonalizmu Era uczestnictwa

Model instytucjonalny ↓ Model rozwojowy, rehabilitacyjny, konsumencki Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną Typ modelu: Model instytucjonalny ↓ Model rozwojowy, rehabilitacyjny, konsumencki Model obywatelski – indywidualnego wspierania

Kto jest w centrum uwagi? Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną Kto jest w centrum uwagi? Pacjent ↓ Klient, konsument Obywatel, członek społeczności

Zakład (szpital, instytucja) ↓ Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną Miejsce pobytu: Zakład (szpital, instytucja) ↓ Hostel, szkoła specjalna, warsztat terapii Dom rodzinny, szkoła ogólnodostępna, zakład pracy

Indywidualne wspieranie Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną Na czym polega pomoc? Sprawowanie opieki ↓ Realizacja programu Indywidualne wspieranie

Kto sprawuje kontrolę? ↓ Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną Kto sprawuje kontrolę? Profesjonalista (zwykle lekarz) ↓ Interdyscyplinarny zespół Sama jednostka

Rozwijanie sprawności, kontrola zachowania Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną Co jest priorytetem? Podstawowe potrzeby ↓ Rozwijanie sprawności, kontrola zachowania Samostanowienie i relacje z innymi

Zmiana zachowania jednostki Zmiana postaw społecznych i środowiska Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną Co jest celem? Opieka i/lub leczenie ↓ Zmiana zachowania jednostki Zmiana postaw społecznych i środowiska

Literatura 1. Firkowska-Mankiewicz, A. (2007). Zmiana wizerunku osoby niepełnosprawnej intelektualnie i sposobu jej traktowania – kontekst historyczny i społeczny oraz nowa polityka społeczna. W: Raport podsumowujący działalność Centrum Doradztwa Zawodowego i Wspierania Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną, Warszawa: PFRON. 2. Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych (2008). 3. Nowicki, M. Co to są prawa człowieka. W: Szkoła Praw Człowieka. Teksty wykładów. Warszawa: HFPC. 4. Wapiennik, E., Piotrowicz, R. (2002) Niepełnosprawny – pełnoprawny obywatel Europy. Warszawa: UKiE.