Rola i zadania koordynatora bezpieczeństwa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Procedury postępowania w stosunku do nieletnich
Advertisements

SYTUACJE KRYZYSOWE W SZKOLE
ZAPOBIEGANIE WYSTĘPOWANIU DOPALACZY W SZKOŁACH Ciechanowska Komenda
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W SYTUACJACH ZAGROŻENIA DZIECI I MŁODZIEŻY PRZESTĘPCZOŚCIĄ, DEMORALIZACJĄ I UZALEŻNIENIAMI ORAZ AGRESYWNYM ZACHOWANIEM Niepubliczny.
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
WSPÓŁPRACA POLICJI ZE SZKOŁĄ, RODZICAMI
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Wychowanie Profilaktyka problemów dzieci i młodzieży
OBOWIĄZKI RODZICIELSKIE
SZKOŁA jest miejscem, w którym powinny być stwarzane warunki do wszechstronnego rozwoju oraz harmonijnego kształtowania zdrowej osobowości wszystkich.
Wydział Prewencji KWP w Białymstoku
Działania interwencyjne podjęte kroki
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
POSTEPOWANIE DYREKCJI SZKOŁY W PRZYPADKU UJAWNIENIA UCZNIA ZAGROŻONEGO DEMORALIAZCJĄ I PRZESTĘPCZOŚCIĄ.
Odpowiedzialność nieletnich sprawców czynów karalnych wg
Procedury postępowania nauczycieli szkoły policealnej w sytuacjach zagrożenia młodzieży przestępczością i demoralizacją, w szczególności narkomanią, alkoholizmem.
„Zero tolerancji dla przemocy w szkole”
Zadanie konkursowe nr 9 „Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia...” Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Żaganiu.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
PODSTAWY EDUKACJI PRAWNEJ
  Procedury postępowania nauczycieli i metody współpracy szkół z Policją w sytuacjach zagrożenia dzieci oraz młodzieży przestępczością i demoralizacją,
Szkoła wspomaga wychowanie
Odpowiedzialność karna nieletnich
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Działalność szkoły w świetle prawa
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Sytuacje kryzysowe w szkole
Procedury postępowania wobec nieletnich uczniów
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
ODPOWIEDZIALNOŚĆ NIELETNICH ZA CZYNY KARALNE I PRZEJAW DEMORALIZACJI
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ KARNA I MATERIALNA OSOBY NIEPEŁNOLETNIEJ
Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy
BEZPIECZNA SZKOŁA - BEZPIECZNY UCZEŃ
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
Ramy współpracy Policji z placówkami oświatowymi
KOMENDA POWIATOWA POLICJI w Mońkach KOMENDA POWIATOWA POLICJI w Mońkach Zespół ds. Prewencji Kryminalnej, Nieletnich i Patologii Sekcji Prewencji Działania.
Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich z 26 października 1982
KOMENDA WOJEWÓDZKA POLICJI
Działania interwencyjne podjęte kroki
Przestępstwa w cyberprzestrzeni
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Ustawa o zapobieganiu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 roku.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Procedury reagowania na cyberprzemoc
Temat 3: Pojęcie nieletniego i jego trzy desygnaty
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2014/2015.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
„RAZEM ŁATWIEJ” - o sposobach przeciwdziałania zaburzeniom zachowania wśród uczniów 27 luty 2014r. Drezdenko.
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
PROCEDURY POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELI W SYTUACJACH ZAGROŻENIA DZIECI i MŁODZIEŻY PRZESTĘPCZOŚCIĄ i DEMORALIZACJĄ DZIAŁDOWO PAŹDZIERNIK 2013 R.
ZROZUMIEĆ SZKOŁĘ Samorządowe Gimnazjum im. Jana Pawła II w Kożuchowie r.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Co to jest Zespół Interdyscyplinarny?
PROCEDURY POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELI I METODY WSPÓŁPRACY Z POLICJĄ W SYTUACJACH ZAGROŻENIA DZIECI I MŁODZIEŻY PRZESTĘPCZOŚCIĄ I DEMORALIZACJĄ nadkom.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Szkoła Podstawowa im. Kazimierza Wielkiego w Niepołomicach
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Szkoła Promująca Zdrowie
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
„Zero tolerancji dla przemocy w szkole”
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
BEZPIECZNA SZKOŁA Procedury bezpieczeństwa
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Rola i zadania koordynatora bezpieczeństwa Opracowanie Anita Konkol Gimnazjum Publiczne im. Jana Pawła II w Somoninie

Bezpieczeństwo w szkole:

Niebezpieczna szkoła:

Bezpieczna szkoła:

Szkolny koordynator ds. bezpieczeństwa – podstawa prawna VII.1.2. Realizacja uchwały Nr 186/2006 Rady Ministrów z dnia 7 listopada 2006 r. w sprawie działań administracji rządowej przeciwko przemocy w szkołach i placówkach: 4) Powołanie we wszystkich szkołach koordynatorów ds. bezpieczeństwa integrujących działania wszystkich podmiotów szkolnych (nauczycieli, uczniów i wychowanków, rodziców) oraz współpracujących ze środowiskiem w zakresie bezpieczeństwa.

Obszary pracy koordynatora ds. bezpieczeństwa

Zespół ds. bezpieczeństwa

Działania interwencyjne: współpraca w szkole, współpraca z rodziną ucznia, współpraca z instytucjami wspomagającymi (GOPS), współpraca z Policją, współpraca z Sądem Rodzinnym.

Klimat szkoły – wymiar fizyczny Czynniki wpływające na nasilenie zjawiska agresji i przemocy w szkole: Niekorzystna lokalizacja Brudne, zaniedbane budynki Zniszczony, niesprawny sprzęt „Bezpańskie” pomieszczenia Przeładowane klasy Ciemne i ciasne korytarze

Klimat szkoły – wymiar społeczny słaba komunikacja pomiędzy nauczycielami, uczniami i rodzicami, chaos organizacyjny, brak przejrzystych oczekiwań szkoły, jasnych zasad oceniania i dyscypliny nadmierny rygor i restrykcje, uczniowie i rodzice pozbawieni wpływu na tworzenie szkoły,

Niekorzystna atmosfera w zespole nauczycielskim : Autorytaryzm, Brak znajomości przepisów prawnych, Zaburzenia w funkcjonowaniu grupy: tworzenie się koterii i koalicji, brak współpracy i wsparcia w trudnych sytuacjach, przenoszenie konfliktów na uczniów, brak wymiany informacji, wzajemna agresja i rywalizacja oraz zawiść, pojawienie się w grupie „kozła ofiarnego”.

Zagrożenia szkolne:

Zapewnienie dobrego klimatu wychowawczego szkoły: Zasady funkcjonowania w szkole są powszechnie znane i przyjęte do stosowania przez wszystkich członków społeczności szkolnej. Wszyscy pracownicy szkoły kategorycznie i konsekwentnie stosują te same zasady wobec wszystkich uczniów.

PROCEDURY W przypadku uzyskania informacji, że uczeń który, nie ukończył 18 lat, używa alkoholu lub innych środków w celu wprowadzenia się w stan odurzenia, uprawia nierząd, bądź przejawia inne zachowania świadczące o demoralizacji, nauczyciel powinien podjąć następujące kroki:

Zadania nauczyciela: Przekazać uzyskaną informację wychowawcy klasy. Wychowawca ma obowiązek poinformowania o fakcie pedagoga szkolnego i dyrektora szkoły. Wychowawca/pedagog wzywa do szkoły rodziców (prawnych opiekunów) ucznia. Przeprowadza rozmowę z rodzicami oraz z uczniem.

Uwaga: Jeżeli rodzice omawiają współpracy, nie stawiają się do szkoły lub współpraca z nimi nie przynosi oczekiwanych rezultatów, dyrektor szkoły pisemnie powiadamia o zaistniałej sytuacji sąd rodzinny lub policję (specjalistę ds. nieletnich).

Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich (Art.4§1) (...) zachowania świadczące o demoralizacji nieletniego, w szczególności naruszenie zasad współżycia społecznego, popełnienie czynu zabronionego, systematyczne uchylanie się od obowiązku szkolnego, używanie alkoholu lub innych środków w celu wprowadzenia się w stan odurzenia, uprawianie nierządu, włóczęgostwo, udział w grupach przestępczych (...)

Wagary - co szkoła może zrobić?

Bójki – co szkoła może zrobić?

Zagrożenia: Picie alkoholu Nikotynizm Odurzanie się (W SZEROKIM ZNACZENIU) Wczesna inicjacja seksualna Agresja Wagary Wszystkie te czynniki mogą być przyczyną nawiązywania kontaktów z grupami przestępczymi – w efekcie popełniania przestępstw.

Alkohol i nikotyna Wyzwalacze – brama do innych środków uzależniających 95% dzieci pierwszy raz piło alkohol we własnym domu – alarmować rodziców! (Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi Dz. U. 2002r. Nr 147 poz. 1231).

Uczeń nie ma prawa przyjść do szkoły z takim emblematem: W szkole nie ma zgody na odurzanie się – młodzież musi o tym wiedzieć! Art. 20 UoPN – „zabrania się reklamy i promocji środków psychotropowych lub odurzających”

Jak trzeba rozmawiać z nastolatkami o narkotykach? - Wielu dorosłych mówi o nich jak o czymś obrzydliwym, strasznym. Tracą oni w ten sposób wiarygodność, bo przecież młodzi ludzie wiedzą, że pierwsze kontakty z narkotykami mogą być zupełnie przyjemne. Lepiej mówić prawdę: "Tak, to fajnie działa, na początku czujesz się świetnie, ale zobacz, musisz to robić coraz częściej i potem wcale nie jest już fajnie". Paradoksem jest to, że wielu młodych ludzi popycha do narkotyków pragnienie wolności. Naszym zadaniem jest pokazać im, że właśnie wtedy tę wolność tracą.

Jak rozmawiać z nastolatkami o narkotykach? Rzeczowo, bez odwoływania się do emocji i uczuć takich jak strach, poczucie winy czy też rozbudzania ciekawości. Dostosować informacje do poziomu posiadanej przez uczniów wiedzy bez podawania szczegółów, które mogłyby stanowić instruktaż nieprawidłowych zachowań.

Działania interwencyjne nauczycieli: W przypadku podejrzenia, ze na terenie szkoły znajduje się uczeń będący pod wpływem środków odurzających. W momencie znalezienia na terenie szkoły substancji przypominającej wyglądem narkotyk. W przypadku podejrzenia, że uczeń posiada przy sobie substancję przypominającą narkotyk.

Działania interwencyjne wobec ucznia będącego pod wpływem środków zmieniających świadomość: Odizolowanie od innych uczniów. Wezwanie pielęgniarki, lekarza. Wezwanie rodziców do szkoły. Wezwanie Policji. Powiadomienie sądu do spraw nieletnich.

Eurosieroty Art. 110 KRiO i Art. 210 KK Rodzic ma obowiązek poprosić sąd o ustalenie prawnego opiekuna dziecka. Jeśli nie ma prawnego opiekuna szkoła nie udziela informacji o dziecku nikomu. W przypadku podejrzenia o brak opieki rodzicielskiej wobec małoletniego – szkoła ma prawo zwrócić się do sądu o zbadanie sytuacji opiekuńczej dziecka.

Uzasadnienie prawne działań interwencyjnych nauczycieli: Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich, Kodeks Postępowania Karnego, Zarządzenie nr 590/2003 Komendanta Głównego Policji, Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży demoralizacją i przestępczością.

Skuteczne działania interwencyjne w szkole: Porozumienie całego grona pedagogicznego co do celów i procedury postępowania. Dobre przygotowanie przedstawicieli szkoły do prowadzenia rozmów interwencyjnych oraz ustalania treści kontraktu. Konsekwentne przestrzeganie procedur. Poinformowanie o procedurach wszystkich uczniów i rodziców. Współpraca z instytucjami wspierającymi.