Technologie informatyczne w edukacji czyli nie ma ratunku…

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Katarzyna Szypuła-Sajon
Advertisements

E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
VI Konferencja DZB, Głogów - Bądzów, X.2012 r.
Nowe technologie w nowoczesnej uczelni
Nauczanie na odległość a standaryzacja materiałów edukacyjnych
Szkoła z klasą 2.0 styczeń 2012r. Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Olkuszu.
E-nauczanie, czyli platforma edukacyjna.
(na podstawie badań ankietowych)
INTERAKTYWNE ROZWIĄZANIA DLA EDUKACJI
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Seminarium Dyplomowe Prezentacja pracy
Systemy zarządzania treścią CMS
Technologie informacyjne w kształceniu na Politechnice Gdańskiej Wykład 3 Platformy, narzędzia, zasoby Dr inż. Anna Grabowska
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
E-learning jako element warsztatu informacyjnego współczesnej biblioteki Joanna Rudna Biblioteka WydziałuTechniki Morskiej ZUT.
INTERNET JAKO OCEAN INFORMACJI
Zajęcia pozalekcyjne oraz dla inicjatyw społeczności lokalnej w szkolnej pracowni informatycznej Szkoła Podstawowa nr 21 im. Królowej Jadwigi w Lublinie.
MOODLE Platforma do zdalnej komunikacji dla Kierunku Ekonomia informacje dla Studentów Studentów I Roku Ciechanów, 2013 rok.
Cecylia Szymanska - Ban | Education Lead Microsoft.
Implementacja cech Web 2.0 w systemach e-learning
Projekt LOG-IN Wspólne działania szkoleniowe z zakresu zastosowania nowych mediów i technologii w nauczaniu języków obcych ukierunkowane na tworzenie innowacyjnych.
WSPÓŁCZESNE TECHNIKI INFORMACYJNE I ICH WPŁYW NA SPOSÓB KOMUNIKOWANIA
Edycje: 2010/ / /2013 Koordynator projektu: Jolanta Przybylska.
Nowoczesne technologie w edukacji Andrzej Matuła
Prezentacja wydziału dr inż. Piotr Bilski Prodziekan ds. Dydaktyki
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
Technologia informacyjna
Co to jest TIK?.
Nowoczesne formy kształcenia w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie.
Istota i zastosowanie platformy e-learningowej Moodle
RYNEK PRACY I HR WOBEC REWOLUCJI CYFROWEJ Social HR? – Wykorzystanie social media w działaniach HR dr Jan Zając 9 maja 2012.
Założenia PROJEKTU
Platforma MOODLE jako narzędzie zdalnej edukacji
Elementy gospodarki elektronicznej opartej na wiedzy
DC Edukacja Centrum Szkoleń i Certyfikacji Komputerowych Innowacyjne formy oceniania z wykorzystaniem ICT Kartuzy, 12 listopada 2010.
K REOWANIE E-LEARNING W E DUKACJI S ZKOŁY W YŻSZEJ W S YSTEMIE M OODLE dr inż. Zbigniew Lis dr Zbigniew E. Zieliński
Koła informatyczne w szkole Podstawowej nr 95 w Krakowie
Rok szkolny 2012/2013. Każda edycja programu trwa przez cały rok szkolny – od września do czerwca Pomoc w lepszym wykorzystaniu posiadanych zasobów (szkolnych.
DEBATA SZKOLNA KODEKS 2.0..
Przedmiot: Technologia informacyjna Autor: Olga Łodyga
Internetowe surfowanie
Rodzaje kursów e-learningowych 12 stycznia 2011 dr Magdalena Jasińska Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Wprowadzenie o obsługi platformy e-learningowej
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
Nauczanie na odległość na platformie „moodle”
PRZYSPOSOBIENIE BIBLIOTECZNE ON-LINE Z doświadczeń e-learningu na Uniwersytecie Warszawskim Maria Wilkin, Marcin Skład Centrum Otwartej i Multimedialnej.
Dr inż. Ilona Pawełoszek Katedra Informatyki Ekonomicznej Konsultacje: Wtorek – 12.00Budynek DS4 pok. 25 Piątek –
XML i nowoczesne technologie zarządzania treścią Wykład monograficzny Semestr zimowy 2008/09 Szymon ZiołoPatryk Czarnik
UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE ORAZ NAUCZANIE ŁĄCZĄCE TECHNIKI TRADYCYJNE I TECHNIKI ONLINE Z WYKORZYSTANIEM SYSTEMÓW TELECAD I MOODLE NA POLITECHNICE GDAŃSKIEJ.
Wydział Rolnictwa i Biologii Wydział Zastosowań Informatyki i Matematyki Centrum Informatyczne Centrum Edukacji Multimedialnej Szkoły Głównej Gospodarstwa.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacjaOdtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Andrzej Wodecki Polski Uniwersytet Wirtualny Ogólnopolska Konferencja
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
INTERNET jako „ocean informacji”
Zaawansowane metody wykorzystania platformy e-learningowej w prowadzeniu szkoleń on-line PODSUMOWANIE.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" PIOTR TKACZ Studium e-Learningu Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Andrzej Syguła, „Metoda warsztatu w nauczaniu informatyki z wykorzystaniem platformy.
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Janusz ŚWIERZOWICZ Irena NOWOTYŃSKA Zakład Informatyki w Zarządzaniu Politechnika Rzeszowska.
E-Learning. Co to jest e-learning? E-learning jest to metoda nauczania na odległość z wykorzystaniem technologii komputerowych i Internetu. Pozwala na.
  Przyjmując za Józefem Półturzyckim definicję UNESCO z 1979 roku,, za kształcenie korespondencyjne uważa się:  Edukację prowadzoną przez pośrednictwo.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Specjalność INFORMATYKA INTERNETOWA w ramach projektu.
Edytor wzorów matematycznych dla platformy e-learningowej Moodle
Dr inż. Ilona Pawełoszek Katedra Informatyki Ekonomicznej
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
Jak poprawić jakość kształcenia w obszarze Business Informatics
Zapis prezentacji:

Technologie informatyczne w edukacji czyli nie ma ratunku… Romuald Kotowski Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży EDU IT Trends, 27 czerwca 2013

R. Kotowski, Nie ma ratunku.... O czym to będzie… Cele edukacji Rola IT w edukacji Krótka historia kształcenia na odległość Komputer w edukacji Standardy e-edukacji System EDU Projekt Gakko Literatura R. Kotowski, Nie ma ratunku....

R. Kotowski, Nie ma ratunku.... Cele edukacji Umiejętne wykorzystywanie nabytej wiedzy w nowych sytuacjach Rozwijanie ciekawości intelektualnej Umiejętne rozwiązywanie pojawiających się problemów Podejmowanie rozsądnych decyzji Twórcze i krytyczne myślenie Komunikacja, praca w grupie, negocjacje Wyszukiwanie, selekcja, porządkowanie i ocenianie informacji Wykorzystywanie nowych technologii w procesie samokształcenia i samorozwoju R. Kotowski, Nie ma ratunku....

Rola IT w procesie edukacji Wspomaganie tradycyjnej edukacji poprzez Uatrakcyjnienie Szybszy dostęp do informacji Nowe kanały informacji Nauczanie na odległość W wybranym miejscu W wybranym czasie W wybranym tempie R. Kotowski, Nie ma ratunku....

Krótka historia kształcenia na odległość 1776 kształcenie rzemieślników metodą korespondencyjną (Uniwersytet Jagielloński ) 1920 radio edukacyjne (Australia) 1933 pierwsze telewizyjne kursy edukacyjne (Uniwersytet Iowa) 1960 pierwszy system kształcenia z użyciem komputera (Programmed Logic for Automated Teaching Operations) (University Illinois) 1969 Arpanet 1974 specyfikacja sieci Internet (Stanford University) 1979 pierwsza komercyjna sieć telefonii komórkowej 1G w Tokio (NTT Japonia) 1989-90 pierwsza przeglądarka sieciowa World Wide Web (Tim Berners-Lee) 1995 pojawienie się określenia e-learning (CBT Systems) 1996 pierwszy internetowy akredytowany uniwersytet (Jones International University) 1996 start projektu badawczego Google (Stanford University) 2001 start Wikipedii 2001 Moodle - open source Learning Management System 2001 coroczna konferencja `Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka` (konsorcjum PW, UW, PJWSTK, SGGW) 2013 10th World Conference on Computers in Education + IwE , 2-7 lipca, Toruń, TIKE 2013, 26 września, Łomża R. Kotowski, Nie ma ratunku....

R. Kotowski, Nie ma ratunku.... Komputer w edukacji CBT (Computer Based Training /Instruction) lekcje programowane, tutoriale, symulacje WBT (Web Based Training/Instruction) Internet + asynchroniczny nauczyciel BL (Blended Learning) np. wg modelu V60T30 [3] V (Virtual Learning) komputer + internet T (Traditional Learning) z nauczycielem brakujące10% - inne zajęcia R. Kotowski, Nie ma ratunku....

R. Kotowski, Nie ma ratunku.... Komputer w edukacji Zalety WBT Nie ma problemu gdy uczeń lub nauczyciel nie mogą przyjść na zajęcia Materiały dydaktyczne mogą mieć dowolną postać multimedialną i są dostępne w każdej chwili Aktualizacja materiałów dydaktycznych może być robiona w każdej chwili Uczeń może korzystać z materiałów dostępnych w repozytoriach całego świata Zmienia się relacja uczeń – nauczyciel Kurs kończy się certyfikatem osiągnięć, a nie uczestnictwa R. Kotowski, Nie ma ratunku....

R. Kotowski, Nie ma ratunku.... Komputer w edukacji Web 2.0 zasoby tworzone przez użytkowników dla użytkowników wzajemnie komentowane i oceniane Inna nazwa: Read and Write Web Narzędzia Web 2.0: blog, podcast, videocast, portale (społecznościowe), wiki , RSS, światy wirtualne (Second Life), Google Maps, Google Earth [4] R. Kotowski, Nie ma ratunku....

R. Kotowski, Nie ma ratunku.... Komputer w edukacji Etymologia słowa podcast: Odtwarzacz mp3: iPod (Apple) + broadcasting (transmisja, nadawanie) Nazwę wymyślił Ben Hammerslay (12.II.2004) Inna interpretacja: Personal-On-Demand broadCASTing Podcasting: technologia umożliwiająca publikację plików dźwiękowych - cykliczne audycje dźwiękowe R. Kotowski, Nie ma ratunku....

R. Kotowski, Nie ma ratunku.... Komputer w edukacji Zastosowania podcastów: Wykłady Wiadomości i bieżące komentarze Audiobooki Tutoriale, podręczniki, instrukcje Przewodniki Konferencje, dyskusje, wywiady Reklama Wizualizacje Itp., itd.,itd…… R. Kotowski, Nie ma ratunku....

R. Kotowski, Nie ma ratunku.... Komputer w edukacji RSS – umowna rodzina języków znacznikowych do przesyłania nagłówków wiadomości i nowości na wybranych przez użytkownika RSS stronach. Wystarczy dodać daną stronę (musi ona obsługiwać system RSS) do czytnika RSS. Wszystkie w większym lub mniejszym zakresie bazują na XML-u. Aby skorzystać z kanału RSS, potrzebny jest odpowiedni  czytnik kanałów. Często czytniki RSS-ów są zamieszczane w programach pocztowych.  R. Kotowski, Nie ma ratunku....

R. Kotowski, Nie ma ratunku.... Komputer w edukacji Wiki umożliwia tworzenie i rozwijanie artykułów przez różnych użytkowników Blog internetowy pamiętnik, np. jak przebiega proces edukacyjny studenta E-portfolio zbiór prac określonego autora, np. zdjęcia obrazów, rzeźb, fotografii, prace semestralne,… R. Kotowski, Nie ma ratunku....

R. Kotowski, Nie ma ratunku.... Standardy e-edukacji Potrzeba standaryzacji: Układ metryczny Prawostronny ruch uliczny Wtyczki i gniazda prądowe Rozmiary i kształt bananów Polskie fonty (ISO 8859-2) vs. Unicode (UTF-8) …………. R. Kotowski, Nie ma ratunku....

R. Kotowski, Nie ma ratunku.... Standardy e-edukacji Organizacje standaryzujące nauczanie na odległość: Organizacje standaryzujące technologie nauczania Organizacje standaryzujące jakość materiałów Uznane organizacje akredytujące standardy, np. IEEE i ISO Organizacje standaryzujące technologie cząstkowe np. W3C (World Wide Web Consortium, zajmuje się ustanawianiem standardów pisania i przesyłu stron WWW) R. Kotowski, Nie ma ratunku....

R. Kotowski, Nie ma ratunku.... Standardy e-edukacji Organizacje standaryzujące technologie nauczania: Najstarsza AICC (Aviation Industry CBT Committee) IEEE LTSC (IEEE Learning Technology Standards Committee) (IEEE Institute of Electrical and Electronics Engineers, Inc.) SCORM (Sharable Content Object Reference Model) ADL (Advanced Distributed Learning ) organizacja nadzorująca SCORM R. Kotowski, Nie ma ratunku....

R. Kotowski, Nie ma ratunku.... Standardy e-edukacji SCORM – najbardziej popularny w środowisku akademickim Materiał edukacyjny przygotowany w tym standardzie to: Obiekty statyczne (assets): grafika, video, HTML, tekst Obiekty dynamiczne SCO (Sharable Content Object) mające możliwość komunikowanie się z systemem LMS (Learning Management System) za pomocą języka JavaScript, np. przekazywanie wyników testów, czasu trwania sesji, danych studenta R. Kotowski, Nie ma ratunku....

R. Kotowski, Nie ma ratunku.... Standardy e-edukacji Dokumenty opisujące SCORM Content Aggregation Model (CAM) – sposób budowy treści z różnych źródeł (przenaszalność) Run-Time Environment (RTE) – opisuje środowisko uruchomieniowe – komunikacja LMS a paczka materiałów dydaktycznych Sequencing and Navigation (SN) – reguły sekwencji i nawigacji wewnątrz struktury materiałów R. Kotowski, Nie ma ratunku....

R. Kotowski, Nie ma ratunku.... System EDU R. Kotowski, Nie ma ratunku....

R. Kotowski, Nie ma ratunku.... System EDU R. Kotowski, Nie ma ratunku....

R. Kotowski, Nie ma ratunku.... System EDU Użytkownikami platformy są nie tylko studenci studiów internetowych - system jest używany do wspomagania tradycyjnych zajęć. Coraz większa liczba studentów korzysta z indywidualnego toku nauczania wybierając część przedmiotów w trybie internetowym. Uczelnia umożliwia również powtarzanie wybranych niezaliczonych przedmiotów przez Internet - obecnie niemal każdy student posiada konto na platformie. Prowadzone są również studia otwarte, w ramach których dowolna osoba, nawet bez prawa studenta, może realizować wybrane kursy. Charakterystyczna jest bardzo duża różnorodność praw dostępu studentów do poszczególnych kursów oraz bardzo częste zmiany w uprawnieniach. Liczba uczestników i kursów na platformie rosła w bardzo szybkim tempie: R. Kotowski, Nie ma ratunku....

R. Kotowski, Nie ma ratunku.... System EDU Liczba wszystkich kursów (2013 pierwsze półrocze) R. Kotowski, Nie ma ratunku....

System Edu Liczba kursów na studiach internetowych(2013 pierwsze półrocze) R. Kotowski, Nie ma ratunku....

System EDU Liczba wejść do kursów (2013 pierwsze półrocze) R. Kotowski, Nie ma ratunku....

System EDU Użycie modułów (pojedyncze wejścia do modułów) w roku 2013 R. Kotowski, Nie ma ratunku....

R. Kotowski, Nie ma ratunku.... Projekt Gakko Projekt Gakko rozwijany jest w ramach projektów studenckich. Słowo Gakko po japońsku znaczy "Szkoła, uczelnia". Aplikacja dla dziekanatu Aplikacja dla kwestury Wirtualny dziekanat System podań Rekrutacja Aktualnie rozwijane projekty Rekrutacja II Stopnia Strona dla dydaktyka Plan zajęć Interfejsy Zaawansowana obsługa stypendiów Projekty związane pobocznie i ich autorzy Voice Portal ankieta.pjwstk.edu.pl R. Kotowski, Nie ma ratunku....

R. Kotowski, Nie ma ratunku.... Literatura Lech Banachowski, Rola uczelni oraz metod i technik e-edukacji w uczeniu się przez całe życie, Wydawnictwo PJWSTK, 2011 Postępy e-edukacji, red. L. Banachowski, Wydawnictwo PJWSTK, 2010 R. Tadeusiewicz, Metody komputerowego wspomagania nauczanie. Próba systematyzacji i klasyfikacji, w [2], ss .8-15. T. O’Reilly, http://www.oreillynet.com/ Robert Kotrys, Standardy w nauczaniu na odległość, Poznańskie Warsztaty Telekomunikacyjne, Poznań, 9-10.12.2004 Paweł Lenkiewicz, Budowa nowoczesnej platformy e-learningowej, Wydawnictwo PJWSTK, 2012 Advanced Distributed Learning (ADL), SCORM 2004 4th Edition Content Aggregation Model (CAM), ver. 1.1, 2009 Advanced Distributed Learning (ADL), SCORM 2004 4th Edition Run-Time Environment (RTE), ver. 1.1, 2009 Advanced Distributed Learning (ADL), SCORM 2004 4th Edition Sequencing and Navigation (SN), ver. 1.1, 2009 R. Kotowski, Nie ma ratunku....