Chińskie katechezy, D. Klejnowski-Różycki (red.), Warszawa-Zabrze 2012

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
czyli Wprowadzenie do filozofii
Advertisements

„ABY NASZE SUMIENIA BYŁY PRAWE”
Dzieje świętego Franciszka
SUKCES.
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
Leszek Mazurkiewicz Kamil Łukowski
Skąd pochodzą zasady moralne?
Hołodomor. Wielki Głód na Ukrainie w latach
FILOZOFIA DAMIAN HALABURDA KL.2D EPIKUREIZM.
Konfucjanizm Aleksandra Nowak
Prześladowania Kościoła w Chinach
Autorzy: Tomasz Krężelok i Wojciech Sawkiewicz
Chińskie katechezy, D. Klejnowski-Różycki (red.), Warszawa-Zabrze 2012
Męczennicy chińscy XX wieku
SZLACHETNA PACZKA to ogólnopolska akcja świątecznej pomocy – realizowana od 2001 roku przez Stowarzyszenie WIOSNA. Głównym jej założeniem jest idea.
Chińskie katechezy, D. Klejnowski-Różycki (red.), Warszawa-Zabrze 2012
Sole w kuchni.
DOWODY NA ISTNIENIE BOGA
Chińskie katechezy, D. Klejnowski-Różycki (red.), Warszawa-Zabrze 2012
Oto stoję u drzwi i kołaczę. Oto stoję u drzwi i kołaczę
Chińskie katechezy, D. Klejnowski-Różycki (red.), Warszawa-Zabrze 2012
,,ŻEBY CZŁOWIEK BYŁ CZŁOWIEKIEM’’
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Chińskie katechezy, D. Klejnowski-Różycki (red.), Warszawa-Zabrze 2012
COPERNICIUM Wioletta Domżała.
Music: Nightengale Serenade
Klasa II LŚ Dziś jest Do wakacji pozostało 242 dni.
Chrześcijaństwo a religie Chin
222 ROCZNICA UCHWALENIA KONSTYTUCJI 3 MAJA
Przyrzeczenie harcerskie
„Kino dawniej i dziś”.
Prawa autorskie.
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
Wolontariat w zasięgu ręki Filip Dolata i Michał Najdora.
Starożytne Chiny.
Królowie nie malowani czyli

Wartości w życiu człowieka
Filozofia sposobem poszukiwania mądrości.
Religie świata Konfucjanizm.
4. Powołanie człowieka do życia w rodzinie
FilozofiA.
E.E. SCHMITT „OSKAR I PANI RÓŻA”
CZESŁAW MIŁOSZ W KRASNOGRUDZIE, 1996 ROK HTML Warsztaty polonistyczne w Sejnach i Krasnogrudzie.
Aksjomaty Euklidesa.
Mgr. Magdalena Lacek. adres internetowy Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II Zakładka dla rodziców:
Filozoficzno-Teologiczne
Epoka renesansu: między 2 poł. XIV a końcem XVI w.
Wiek XVIII – wiek oświecenia, wiek rozumu. „Sapere aude
FilozofiA.
PRZYSŁOWIA z całego świata
Psychologiczna teoria prawa Leona Petrażyckiego
Etyka Patrycja Zalewska.
Małgorzata Oleksińska, Agnieszka Piwowarska Klasa 3 L
Buddyzm.
Buddyzm Dawid Krawczyk 1LOa. Kim był Budda? Tak naprawdę nazywał się Siddhartha Gautama.
Wolność – kocham i rozumiem
Etyka – AKSJOLOGIA Dlaczego wartości?!.
Prawa człowieka i system ich ochrony Koncepcje praw człowieka
Starożytne myśli (wciąż aktualne)
Wierzenia chińskie.
CZY ZNASZ HIERARCHIĘ WARTOŚCI ?
Kanonizacja bł. Jana Pawła II
PRZEKONANIA KOBIET DOSWIADCZAJĄCYCH PRZEMOCY
Kodeks etyczny nauczyciela
Etyka zawodów prawniczych
Kto zna innych, jest mądry, kto zna siebie, jest oświecony.
Jan Matejko urodził się w 1838 roku w Krakowie, w którym mieszkał całe życie i w którym zmarł w 1893 roku. Był synem Czecha, muzyka i nauczyciela muzyki,
Zapis prezentacji:

Chińskie katechezy, D. Klejnowski-Różycki (red.), Warszawa-Zabrze 2012 Konfucjanizm Podstawowe założenia Alicja Leśko Chińskie katechezy, D. Klejnowski-Różycki (red.), Warszawa-Zabrze 2012

Konfucjanizm System filozoficzno-religijny zapoczątkowany w Chinach przez Konfucjusza w V wieku przed Chr., a następnie został rozwinięty w III wieku p.n.e. przez: Mencjusza - konfucjanizm idealistyczny Xunzi - konfucjanizm realistyczny Konfucjanizm głosi, że zbudowanie idealnego społeczeństwa i osiągnięcie pokoju na świecie jest możliwe pod warunkiem przestrzegania obowiązków wynikających z hierarchii społecznej oraz zachowywania tradycji, czystości, ładu i porządku. http://www.teamprophetvaletudo.com/byb-confucian-symbol-dreamstime_432-2.jpg

Symbol Konfucjanizmu http://img.photobucket.com/albums/v511/matecki/kultury/Shuangxi_Button.png http://img.photobucket.com/albums/v511/matecki/kultury/th_Black_Confucian_symbol.png

Konfucjusz Na imię miał Qiu, czyli pagórek. Żył w latach 551-479 przed Chr. Chiński filozof, myśliciel oraz reformator społeczny. Twórca systemu filozoficznego oraz moralno-religijnego zwanego konfucjanizmem. Uważał, iż obowiązek i szczęście człowieka zależy od tzw. woli Niebios – najwyższej zasady duchowej, która odpowiada za bieg wypadków oraz stosunki międzyludzkie. http://www.filozofowie.znani.szczecin.pl/images/2.jpg

Konfucjusz nauczał, że ludzie żyjący z wolą Niebios byli szczęśliwi i dobrze im się powodziło. Gdy się jej sprzeciwiali rodziły się wojny, konflikty, klęski żywiołowe, ból, głód oraz panowało wszelkie zło. http://uwolniclacha.blox.pl/resource/konfucjusz.jpg

Pomnik Konfucjusza w Chongming Pomnik Konfucjusza w Pekinie http://www.feng-shui.edu.pl/img/i-cing/Konfucjusz_pomnik.jpg http://i.wp.pl/a/f/jpeg/26077/konfucjusz_tiananmen550.jpeg

Hasła głoszone przez Konfucjusza Powrót do przeszłości; Poszanowanie tradycji; Zjednoczenie Chin. http://www.nationalgeographic.pl/uploads/RTEmagicC_5fb78ce1b0.JPG.JPG

Według Konfucjusza do najważniejszych wartości życiowych zalicza się: Miłość Szacunek Przyjaźń Życzliwość Lojalność http://chiny24.com/wp-content/uploads/2011/09/konfucjusz-chiny-leszek-slazyk-2.jpg

Świątynia Konfucjańska Na Tajwanie http://eng.taiwan.net.tw/m1.aspx?sNo=0002121&id=459

http://baibaibai.republika.pl/nj4.jpg

Najważniejsze cnoty uczciwy, szczery, bezstronny; Prawość (yi) http://wdict.net/img/confucius.jpg Prawość (yi) Humanitarność (ren) – „kochanie innych”. Człowiek, który kocha innych, jest w stanie dla ich dobra spełnić swoje obowiązki w społeczeństwie. Według konfucjanizmu człowiek szlachetny to człowiek: uczciwy, szczery, bezstronny; wszystko widzi i wszystko rozumie ostrożny w uczynkach, a rozważny w mowie; pogodny, wolny.

http://4.bp.blogspot.com/_arKFbJjHAnY/TSSKY-H4hAI/AAAAAAAAAt4/qrgLCkwUabc/s1600/asia+1602.jpg

Kodeks konfucjański Rozumowe uzasadnienie dla organizacji społeczeństwa konfucjanizm wywodzi z porządku kosmicznego i jego relacji między nadrzędnością a podporządkowaniem: Rodzice sprawują zwierzchnictwo nad dziećmi, mężczyzna nad kobietą, władca nad poddanymi. Dlatego każdy ma swoją rolę do odegrania. Jeśli każdy będzie postępował zgodnie ze swoją rolą, wtedy porządek społeczny będzie utrzymany. http://ridgeaphistory.wikispaces.com/file/view/Confucius.jpg/299559254/Confucius.jpg

Człowiek jest z natury dobry oraz ma wrodzone poczucie moralności. Główną przesłankę konfucjańską stanowiło przekonanie, że człowiek może się doskonalić. Człowiek jest z natury dobry oraz ma wrodzone poczucie moralności. Kodeks konfucjański podkreślał także ideę należytego zachowania zgodnie z pozycją społeczną (li). http://banjohollow.files.wordpress.com/2011/02/confucius_5.jpg Kodeks konfucjański nie dotyczył tzw. ludzi prostych, których postępowanie miało być regulowane raczej nagrodami i karami, niż zasadami moralnymi, lecz był on skierowany w stronę tzw. elit.

Pięcioksiąg Konfucjański Jest to zestaw pięciu klasycznych ksiąg w Chinach Księga Przemian (Yijing) Księga Pieśni (Shijing) Księga Rytuałów (Liji) Księga Dokumentów (Shujing) Kronika Wiosen i Jesieni (Chunqiu) Istniała jeszcze szósta księga – Księga Muzyki (Yuejing), która zaginęła. http://www.botev.pl/wyprawy/chiny2009/njfzmt1.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0a/Liji_2.jpg

Czteroksiąg Konfucjański Czteroksiąg, czyli Sìshū. Są to dzieła przekazujące najwyższe nauki moralne Konfucjanizmu, zebrane przez historyka Zhuxi: Dàxué - Wielka nauka Zhōngyōng - Doktryna Środka Lúnyǔ - Dialogi konfucjańskie Mèngzǐ - Księga Mencjusza http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4a/Konfuzius.jpg/200px-Konfuzius.jpg

Księga nauczająca jak stać się człowiekiem prawym i cnotliwym. Jest to krótka, pełna prezentacja doktryny społecznej Konfucjanizmu, wraz z komentarzami. Jest to metafizyczna wykładnia i uzasadnienie filozofii konfucjańskiej. Księga nauczająca jak stać się człowiekiem prawym i cnotliwym. Są to krótkie przypowieści, maksymy i aforyzmy. http://www.chiny.pl/sishu.php

Konfucjusz zmarł w 479 roku przed Chr. Pochowany został w Qufu, gdzie do dziś znajduje się jego grób. http://4.bp.blogspot.com/_xU1EvKfUDJ4/TTjJJA6vkVI/AAAAAAAAA_g/oOeKq7oB2KA/s320/konfucjusz+2.jpeg

Grób Konfucjusza http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9b/Konglin.jpg

szacunek dla starszych mądry humanizm, który Traktując konfucjanizm, jako filozofię życia, kojarzymy z nim takie cnoty jak: cierpliwości kompromisu złoty środek kult przodków szacunek dla starszych mądry humanizm, który czyni środkiem wszechświata człowieka, a nie Boga http://blogs.oswaltacademy.org/groups/navarro/wiki/5eaaf/images/a551a.jpg

Myśli Konfucjusza „Prawdziwym błędem jest błąd popełnić i nie naprawić go”. http://www.madisonmorrison.com/topics/confucianism/i/15-confucius6.jpg „Największym powodem do chwały nie jest to, że nigdy nie upadamy, ale to, że potrafimy się po upadku podnieść”. „Brakiem odwagi jest wiedzieć co prawe, lecz tego nie czynić”. „Kiedy widzisz dobrego człowieka, staraj się go naśladować. Kiedy widzisz złego człowieka, zastanów się nad samym sobą”.

Najważniejsze Dzieło Konfucjusza Dialogi Konfucjańskie http://www.chiny.pl/kongzi/kongzi1-lunyu.gif Są to zebrane i zapisane przez uczniów Konfucjusza maksymy, przypowieści i pouczenia, które ich mistrz wygłosił

http://www.chiny.pl/kongzi/kongzi1-2-4.jpg Gdy miałem lat piętnaście, skupiłem swe wysiłki na nauce. Gdy osiągnąłem lat trzydzieści, ustaliły się me zasady, zaś w wieku lat czterdziestu nie znałem już wahań. W wieku lat pięćdziesięciu pojąłem wolę Niebios. Gdy osiągnąłem wiek lat sześćdziesięciu, rozumiałem wszystko, co się kryło za tym, co mówiono mi. Dopiero gdy dożyłem lat siedemdziesięciu, mogłem iść za pragnieniami mego serca nie przekraczając przy tym żadnej z reguł.

http://www.chiny.pl/kongzi/kongzi_2-17.jpg Kiedy coś wiesz – stój przy tym, a kiedy czegoś nie wiesz – przyznaj, że nie wiesz. Oto jest wiedza.

Bibliografia J. K. Fairbank, Historia Chin. Nowe spojrzenie, (tł.) T. Lechowska, Z. Słupski, Gdańsk, 1996, s. 49-51.

Alicja Leśko Konfucjanizm KONIEC Niniejsza prezentacja jest częścią książki: D. Klejnowski-Różycki (red.), Chińskie katechezy, Warszawa-Zabrze 2012 © by Sinicum © by Śląska Szkoła Ikonograficzna © by Katedra Teologii Dogmatycznej Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego