Subkultura Hipisów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
Advertisements

Antoine de Saint-Exupéry
Polityka Hitlera wobec Ludności Żydowskiej
Nasze zwariowane życie
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
Szalone lata ’60 ’70 Modowe inspiracje.
PRAWA CZŁOWIEKA.
Historia praw człowieka
Co wiemy na temat subkultury PUNK
Subkultura gotycka.
ONZ i NATO.
Ideologia, krytyka ideologii
Fundamenty kultury europejskiej
Subkultury młodzieżowe
Palisz – rzuć !!! Naprawdę warto !!!
EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE
Uzależnienia.
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
SZLACHETNA PACZKA to ogólnopolska akcja świątecznej pomocy – realizowana od 2001 roku przez Stowarzyszenie WIOSNA. Głównym jej założeniem jest idea.
MIŁOŚĆ W EPOCE ROMANTYZMU…
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Prawa człowieka.
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
Czy wiesz, co znaczy „zapomnieć” ?
„Wszystkie dzieci nasze są „
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
Przyrzeczenie harcerskie
Jan Paweł II Orędownik rodzin.
SUBKULTURY DAWNIEJ I DZIŚ.
Demokracja Demokracja – system rządów (reżim polityczny, ustrój polityczny) i forma sprawowania władzy, w których źródło władzy stanowi wola większości.
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
Medialna rzeczywistoŚĆ
Autorzy: Kinga Kolaszyńska Anna Jankowska weronika wlaszczyk
Rock to ogólna nazwa całego szeregu stylów muzycznych
Socjolingwistyka Podstawowe terminy i pojęcia dr Monika Rymaszewska
WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE W RODZINIE Ks. dr Jarosław Lisica.
Wartości w życiu człowieka
Przygotowała: Marlena Drożdż. Profesor socjologii na Uniwersytecie w Milton Keynes w Anglii.
XVIII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży „Szkoła demokracji” Moderatorzy: Adrianna Moraczewska; Viktoria Brzeska.
4 czerwca pierwsze wolne wybory do parlamentu w Polsce.
Wpływ komunikacji poprzez media na współczesny obraz świata
Barok.
Malarstwo obrazem epoki
Większość z nas chciałoby,
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
Z. Korzeniewski, DODN Lider różni się od dyrygenta…? Zapraszam do dyskusji.
Michał Nowiński 1D METody komunikacji.
RASTAFARIANIE.
Metody komunikacji.
METALOWCY.
Zrealizuj swoje marzenia słuchając intuicji!
Filozofia wieku Jeśli nie przeczytać ją do końca, dowiedzieć się, że stracił dzień naszego życia. Ale jeśli czytasz to kończy, mam - Ta prezentacja wyśle.
Metody komunikacji.
Szalone lata 60- te.
Zatrzymaj się na chwilę, by przeczytać tę wiadomość - jest ważna.
„Migracje w naszym obszarze- przeszłość i teraźniejszość” Migracje mniejszości Żydowskiej na teren Łodzi Agata Szafrańska.
SYMBOLIZM.
Magia Świąt Bożego Narodzenia
Współczesność, czyli... Edward Dwurnik Przystanek autobusowy, 1974.
SALSA. "Za siedmioma górami, za siedmioma lasami, było sobie malutkie, nikomu nie wchodzące w drogę królestwo - Polska - do którego pewnego dnia po dłuuuugiej.
W tej prezentacji chciałbym przedstawić informacje o greckim filozofie Diogenesie z Synopy.
Wolność – kocham i rozumiem
Etyka – AKSJOLOGIA Dlaczego wartości?!.
Spotkanie ze Słowem Mk 8, Z Ewangelii według świętego Marka:
Opracowała: Katarzyna Płatek
CZY ZNASZ HIERARCHIĘ WARTOŚCI ?
Naród, etniczność, rasa.
Zapis prezentacji:

Subkultura Hipisów

Hipisi Hipisi, hippies, młodzieżowy ruch społeczno-kulturowy o charakterze masowym, jeden z najbardziej spektakularnych przejawów kontrkultury. Wyrastał z tradycji ruchu beatników. Ukształtował się około połowy lat 60. XX w. w USA. Jego centrum stanowiło początkowo Zachodnie Wybrzeże (głównie San Francisco), szybko rozprzestrzenił się na cały kraj, około 1966 dotarł do Europy, nieco później do Australii. Pod koniec lat 60. trafił też do Polski. Hipisi odrzucali konsumpcyjny model życia, zasadzający się na dominacji dóbr materialnych, kwestionowali tradycyjne instytucje społeczne, takie jak małżeństwo i rodzina, Kościół, szkoła, podważali też legitymizm władzy politycznej. Byli pacyfistami, co powodowało liczne wystąpienia szczególnie przeciw wojnie w Wietnamie. W warstwie ideologicznej ruch miał charakter eklektyczny - sięgał m.in. do Ewangelii (zwłaszcza do Kazania na Górze), do buddyzmu i hinduizmu , do europejskich tradycji mistyczno-wizjonerskich (np. E. Swedenborg, W. Blake). Najwyższą wartość stanowiły dla hipisów wolność o cechach anarchistycznych (brak ograniczeń narzucanych przez społeczeństwo) i rozumiana tyleż duchowo, co fizycznie miłość (sztandarowe hasła ruchu: Free love - Wolna miłość, Make love, not war - Uprawiaj miłość zamiast wojny).

Wyróżniały ich luźne, kolorowe stroje i długie włosy Wyróżniały ich luźne, kolorowe stroje i długie włosy. Jedną z charakterystycznych ozdób stanowiły kwiaty, wręczane też różnym ludziom jako symbol życzliwości - stąd alternatywne anglojęzyczne określenia ruchu: flower power ("władza kwiatów") i flower children ("dzieci kwiaty"). Istotną składową stylu życia hipisów było używanie narkotyków. Część mieszkała w komunach, niektórzy podróżowali bez bliżej określonego celu, spotykając się na wielkich imprezach muzycznych, takich jak festiwal w Woodstock czy na wyspie Wight. Inni wyjeżdżali na Daleki Wschód, do Indii czy Nepalu. Fazę schyłkową ruch hipisów przeżył w połowie lat 70., ustępując miejsca innym subkulturom młodzieżowym, m.in. spod znaku punk. Jego tradycje kontynuowali do pewnego stopnia tzw. travellers (z angielskiego - "wędrowcy"), niektóre idee hipisów znalazły odbicie w ideologii New Age Z ruchem hipisów związanych było wielu intelektualistów i artystów, zwłaszcza z kręgu rocka. Miał on również wpływ na polityczno-społeczne oblicze świata, przyczyniając się np. do wzmocnienia ruchu pokojowego i do rewizji wielu pojęć uważanych wcześniej w cywilizacji Zachodu za nietykalne (wolność, demokracja itp.).

Hipisi to chyba najbardziej znana subkultura - niestety ma obecnie niewielu przedstawicieli. A szkoda. Obecnie mówi się, że "dzieci kwiaty" już dawno zwiędły. Zostały odepchnięte, a ich dążenia i cele zostały zniszczone przez opętaną politykę "dobrych ludzi". W ich życiu była jednak prawda dzięki, której nie zwiędły jeszcze do końca. Wielu ludzi w głębi serca czuje się hipisami. Nie chodzi tu tylko o młodzież. Zapytajcie swoich rodziców, czy nie chcieli kiedyś nosić długich włosów, ubierać się w kolorowe ciuchy, głosić pacyfistyczne hasła. Na pewno niejednemu staruszkowi zakręci się łezka w oku.

Hipisi to ludzie wolni. Są oni ponad podziałami politycznymi i społecznymi. Dążą do uwolnienia jednostki od nakazów społeczeństwa. Swoją nonszalancją i odrzucaniem powszechnych wartości podważali i odrzucali ich znaczenie. Wiązała się z tym ucieczka od poboru wojskowego i publiczne palenie kart mobilizacyjnych. Już sam wygląd hipisa kłóci się z wyobrażeniami i z estetyka konsumpcyjnego społeczeństwa: długie włosy, brody, luźne, często kolorowe koszule, opaski na włosach, koraliki i paciorki na szyi i przegubach dłoni, spodnie dzwony. Strój hipisa ma przypominać trochę ubiór Indianina, przez co ma być swoista manifestacja wolności. Przecież Indianin to człowiek wolny, który nie potrafi zasiedzieć sie w jednym miejscu, którego życie przypomina niekończącą sie nigdy wędrówkę. To również człowiek, który potrafi docenić naturę, głęboko przeciwstawiona w kulturze hipisów cywilizacji. Dzieci kwiaty nie uznają żadnej hierarchii, stąd w ruchu trudno dopatrzeć się struktur organizacyjnych. Nie było przywódców ani podwładnych. Stosunki były oparte na przyjaźni i koleżeństwie. Hipisi traktują siebie jak braci i siostry, gdyż łączyła ich wspólna świadomość, wiara, przekonanie o nadejściu epoki drugiego renesansu - ery miłości, ery Wodnika.

Strój hipisów Hipisów wyróżniał również strój. Odgrywał on przede wszystkim rolę funkcjonalną. Prosty i niedrogi, a zarazem zmysłowy, wskazywał na pokrewieństwo z naturą. Ten ubiór wyrażał wolność, a także jednolitą osobowość ( w odróżnieniu od stroju starszego pokolenia, jedno ubranie nosiło się wszędzie, co symbolizowało bycie sobą w każdej sytuacji, jednolicowość ); nie ukazywał różnic bogactwa czy statusu. Wreszcie wyrażał wspólnotę pewnych podstaw i wartości. Do tego długie włosy, na znak buntu, bycia poza społeczeństwem. Dopełniały one strój, który składał się zazwyczaj z kolorowych kwiecistych bluzek, często z rozszerzanymi rękawami, zniszczonych i podartych jeansów z szerokimi nogawkami-dzwonów, u kobiet z długimi, barwnymi spódnicami. Nieodłącznym atrybutem były tanie ozdoby - drewniane i plastikowe koraliki, pacyfki, apaszki i opaski na głowach. Grupa tak ubranych ludzi sprawiała wrażenie niezwykle barwnej i beztroskiej. Rezygnując z wykreowanych przez modę i nakazanych przez konwencję społeczną uniformów, zdawali się być niezależni, wolni.

Muzyka Głównym środkiem wyrazu hipisów była muzyka. Powstała ona z materiału, który już istniał: bluesa. rock and rolla, muzyki ludowej. Wyszła ona na ulicę, co było nowością, a dodatkowo jako pierwsza zastosowała instrumenty elektryczne i wzmacniacze elektroniczne, przez co stała się głośna i przenikliwa, docierając do szerszej rzeszy odbiorców. Kontakt między słuchaczami, a muzykami zacieśnił się, zespoły przybierały własny styl w myśl hasła : "Jesteśmy muzyką, którą gramy, muzyka jest naszą filozofią, religią, mową, bronią i polityką". Muzyczne zloty stanowiły afirmację spontanicznego stylu życia. Najsłynniejszym z nich stał się festiwal Woodstock w 1969 roku. Do małej farmy niedaleko Nowego Jorku przybyło ponad pół miliona miłośników nowej muzyki. Woodstock był rodzajem duchowej krucjaty, stał się dla hipisów symbolem wspólnoty i jedności. Warto zaznaczyć, że podczas całego festiwalu nie zanotowano ani jednego przypadku kradzieży, rozboju czy gwałtu. Woodstock stał się legendą.

Narkotyki w życiu hipisów Nie sposób mówić o ruchu pomijając narkomanię, która odegrała dużą rolę w jego istnieniu, przyczyniając się pośrednio do jego upadku. W rozpowszechnieniu LSD wśród hipisów odegrał Thimoty Leary (psycholog i wykładowca na uniwersytecie w Harvardzie; eksperymentował z LSD, jednak w swych badaniach posunął się zbyt daleko, przez co został zwolniony z uczelni) , który w San Francisco na "Be-in" głosił, iż LSD to nowy sakrament służący do ekspansji umysłu. Początkowo LSD zażywane było w celu rozwoju wewnętrznego, a jego przyjmowanie ściśle kontrolowane. Wkrótce narkotyk ów stał się bardzo popularny wśród hipisów, do tego doszły jeszcze inne środki pobudzające. Gdy przekonano się, że LSD niszczy chromosomy i tkankę mózgową, Leary'ego okrzyknięto fałszywym prorokiem, zanim to jednak nastąpiło, wielu hipisów skończyło w zakładach psychiatrycznych. I w ten sposób chciałbym zakończyć rozważania o hipisach, mając oczywiście na uwadze fakt, iż podjęta tutaj próba scharakteryzowania zjawiska hipizmu jest dość powierzchowna. Badania tego ruchu winny być kontynuowane na gruncie antropologii czy socjologii. Jak każda bowiem subkultura, ruch hipisowski to nie tylko zjawisko samo w sobie, to także obraz społeczeństwa na gruncie którego powstał, przeciw któremu się buntuje i które odrzuca.

Przykładowy strój Hipisa

Przykładowy strój Hipisa

Przykład muzyka rock

Przykładowa muzyka blues