Turystyka religijna - cechy wyróżniające w branży usług turystycznych 21.04.2006 PWSZ Nowy Sącz
Cel usług turystycznych z punktu widzenia organizatora turystyki - świadczenie usług w oparciu o wartości religijne dla: Zysku finansowego (działalność komercyjna) Duszpasterstwa (działalność non profit)
Cel usług turystycznych z punktu widzenia odbiorcy usług turystycznych - ubogacenie duchowe wartościami religijnymi przez: Zwiedzanie miejsc sakralnych - Tradycyjne dotknięcie sacrum - Odpoczynek - Odprężenie Przeżycie sacrum - Poznawanie m. sakr. - Odpoczynek - Odprężenie
Schemat, który funkcjonował: Instytucje świeckie Instytucje religijne Organizator turystyki - świadczenie usług w oparciu o wartości religijne dla: Duszpasterstwo (działalność non profit) Zysk finansowy (działalność komercyjna) Odbiorca usług turystycznych - ubogacenie duchowe wartościami religijnymi przez: Przeżycie sacrum Zwiedzanie
Składniki podstawowe turystyki Transport osób, bagażu Wyżywienie Zakwaterowanie Bezpieczeństwo Są te same dla wszystkich gałęzi branży turystycznej. Standard usług zależy od zamożności odbiorców. Wymagania odbiorców w turystyce religijnej często bywają niższe od przeciętnych w danej grupie – ale nie zawsze.
b) środowiska w którym usługa jest świadczona W marketingu skierowanym do odbiorców usług turystyki religijnej trzeba uwzględnić: 1. Wszystkie składniki produktu turystycznego muszą uwzględniać kulturę i etykę religii: a) odbiorców usług b) środowiska w którym usługa jest świadczona Np.: zasady zwiedzania obiektów sakralnych, obowiązujące posty,…
b) środowiska w którym usługa jest świadczona W marketingu skierowanym do odbiorców usług turystyki religijnej trzeba uwzględnić: 2. Kalendarz liturgiczny oraz zwyczaje związane z różnymi okresami w ciągu roku a) odbiorców usług b) środowiska w którym usługa jest świadczona Np.: Boże Narodzenie w Kościele Katolickim i Prawosławnym, Dzień święty - Muzułmanie – piątek Żydzi – sobota Chrześcijanie - niedziela
W marketingu skierowanym do odbiorców usług turystyki religijnej trzeba uwzględnić: 3. Znajomość personalnych i terenowych struktur organizacyjnych religii.
Dla Kościoła Katolickiego Ordynariusz – osoba odpowiedzialna za duszpasterstwo na danym terenie Wikariusz – pomocnik ordynariusza Rektor, delegat, dyrektor – osoba odpowiedzialna w imieniu ordynariusza Struktury diecezjalne: Struktura terenowa: - Kraj - Archidiecezja - Diecezja - Dekanat - Parafia - Rektorat Struktura personalna: - Episkopat - Arcybiskup - Biskup, bp. pomocniczy - Dziekan - Proboszcz, Wikariusz - Rektor Diecezja, parafia, rektorat – między nimi są relacje na zasadzie przełożeństwa. Pozostałe struktury mają na celu wspomaganie organizacji duszpasterstwa ale nie współzależności. Tytuły: prałat, kanonik nie są stopniami w hierarchii lecz odznaczeniami
W marketingu skierowanym do odbiorców usług turystyki religijnej trzeba uwzględnić: 4. W turystyce pobytowej – przeżyciowej musi być łatwy dostęp z bazy noclegowej do kaplicy, lub kościoła. 5. Do organizacji turystyki pobytowej – przeżyciowej koniecznie potrzebne są osoby duchowne. ( w innych dobrze jeśli są).
5. Obowiązujące zakazy organizacji akcji religijnych W marketingu skierowanym do odbiorców usług turystyki religijnej trzeba uwzględnić: 5. Obowiązujące zakazy organizacji akcji religijnych np.. Pielgrzymek do miejsc urojonych objawień 6. Właściwe nazewnictwo Wycieczka – pielgrzymka; Ksiądz – Pastor obóz - rekolekcje
W marketingu skierowanym do odbiorców usług turystyki religijnej warto uwzględnić: 7. Program duszpasterski opracowywany przez osoby duchowne na bieżący okres roku
Zagadnienia dotyczące turystyki religijnej znajdują się w linku „Opracowania” na: www.centrum.stary.sacz.pl