Poradnia Profilaktyczno Terapeutyczna

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Elżbieta Powichrowska MOTiR Etap
Advertisements

BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Wychowawca klasy- role i zadania
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Centrum Profilaktyki i Edukacji Społecznej PARASOL
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych Fundusz Przeciwalkoholowy
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prowadzenia działań profilaktycznych- najważniejsze obszary i strategie Opr. w MOTiR ETAP w Białymstoku w ramach projektu „Szkoła dobrego wyboru”
Priorytet 3. Rozwijanie umiejętności wspierających proces adaptacji do zmian społecznych i cywilizacyjnych. mgr Anna Głowacka.
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Diagnoza środowisk zagrożonych przemocą i uzależnieniami
II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM.ZIEMI KOCIEWSKIEJ
Uzależnienia a rozwój dziecka
Opracował J. Stryjkowski
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
dr hab., prof. UW Barbara Tryjarska
ROGRAMY PROFILAKTYCZNE realizowane przez TKOPD w Lesznie
MŁODZIEŻ WBREW STEREOTYPOM. Ważne pytania 1.Jakie kompetencje osobiste i społeczne gimnazjalistów zwiększają odporność na działanie zagrożeń w postaci.
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Problemy wychowawcze szkoły
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
PRZEMOCY MÓWIMY NIE! KOALICJA NA RZECZ OSÓB ZNAJDUJĄCYCH SIĘ
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
PROFILAKTYKA.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Reintegracja społeczna i zawodowa poprzez program zatrudnienia socjalnego.
w praktyce pedagogicznej
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Szkoła Promująca Zdrowie
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
mgr Małgorzata Piasecka
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
Mariola D. Wo ł oszyn. takie jak:  przemoc fizyczna  przemoc psychiczna/emocjonalna  zaniedbywanie  wykorzystywanie (wł. „nadużycie”, ang. abuse)
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
PRACA KOREKCYJNO – EDUKACYJNA Z OSOBAMI STOSUJĄCYMI PRZEMOC REFLEKSJE, UWAGI Z PRAKTYKI JERZY SZCZEPANIEC TARNOWSKI OŚRODEK INTERWENCJI KRYZYSOWEJ I WSPARCIA.
Rodzice, dzieci, nauczyciele – adekwatne formy profilaktyki od substancji psychoaktywnych 15 kwietnia 2016 r.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Co to jest SzPZ? Koncepcja SzPZ narodziła się w Europie w latach 80-tych, jako drugi po „zdrowych miastach” szeroki ruch promocji zdrowia.
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Dobry Rodzic – Dobry Start. Dlaczego warto podejmować działania profilaktyczne skierowane do rodziców małych dzieci?
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
Opracowała: Katarzyna Płatek
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Poradnia Profilaktyczno Terapeutyczna PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ W SZKOLE. STRATEGIE I ICH PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIE Poradnia Profilaktyczno Terapeutyczna Zielona Góra, Węgierska 32/5 tel 0 601 934558 Mail: profilak@zg.home.pl http://poradniapt.w.interia.pl

PROFILAKTYKA... ...to działania rozwijające i wspierające zdolności do wszechstronnego, konstruktywnego rozwoju we wszystkich sferach życia, zapobiegające niepożądanym zjawiskom w rozwoju i zachowaniu się ludzi.

SOCJALIZACJA PROFILAKTYKA TERAPIA Ogół działań, których celem jest wywołanie zamierzonych zmian w osobowości człowieka oraz stworzenie warunków sprzyjających rozwojowi.... Wychowanie Kształcenie Nauczanie Ogół działań, których celem jest wywołanie zamierzonych zmian w osobowości człowieka oraz stworzenie warunków sprzyjających rozwojowi.... Wychowanie Kształcenie Nauczanie SOCJALIZACJA ...to działania rozwijające i wspierające zdolności do wszechstronnego, konstruktywnego rozwoju we wszystkich sferach życia, zapobiegające niepożądanym zjawiskom w rozwoju i zachowaniu się ludzi. PROFILAKTYKA ...oddziaływanie medyczne lub psychologiczne mające na celu leczenie – usuwanie zaburzeń, przeżywanych przez jednostkę lub określanych przez jej otoczenie jako choroba... ...oddziaływanie medyczne lub psychologiczne mające na celu leczenie – usuwanie zaburzeń, przeżywanych przez jednostkę lub określanych przez jej otoczenie jako choroba... TERAPIA

PROFILAKTYKA PROFILAKTYKA SOCJALIZACJA PROFILAKTYKA PROFILAKTYKA TERAPIA

SZKOŁA Rodzaje profilaktyki PIERWSZORZĘDOWA Ogół populacji Kampanie medialne Festyny Konkursy szkolne Pogadanki i Programy dla klas PIERWSZORZĘDOWA Ogół populacji ZAPOBIEC WEJŚCIU SZKOŁA POMAGAĆ W WYJŚCIU POZA SZKOŁĄ Programy specjalistyczne Świetlice socjoterapeutyczne Obozy dla dzieci z rodzin z zach. problemowym Punkty konsultacyjne Grupy wsparcia ALANON ALATEEN TRZECIORZĘDOWA Terapia i leczenie DRUGORZĘDOWA Grupy ryzyka

NOWOCZESNE DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE DĄŻA DO: Charakterystyczne cechy różnicujące nowoczesnych programów profilaktycznych CECHY DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH DAWNIEJ: NOWOCZESNE DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE DĄŻA DO: bez diagnozy OPARCIA NA DIAGNOZIE przypadkowi realizatorzy (np..lekarze) KORZYSTANIA Z PROFILAKTYKÓW dominujące strategie edukacyjne ŁĄCZENIA RÓŻNYCH STRATEGII formy wykładowe AKTYWIZACJI FORM izolowane UDZIAŁU LOKALNEJ SPOŁECZNOŚCI krótkotrwałe WYDŁUŻANIA CZASU ODDZIAŁYWANIA monotematyczne INTERDYSCYPLINARNOŚCI incydentalne POWTARZALNOŚCI bez ewaluacji EWALUACJI bez promocji KORZYSTANIA Z PROMOCJI I REKLAMY

STRATEGIE PROFILAKTYCZNE NORMATYWNE OSOBISTEJ DECYZJI STRATEGIE ZWIĄZANE Z SYSTEMEM WARTOŚCI EDUKACYJNE UCZENIE POSTAW ASERTYWNYCH ALTERNATYWNE SPOSOBY ŻYCIA WYZNACZANIE CELÓW UCZENIE PODEJMOWANIA DECYZJI POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI RADZENIE SOBIE ZE STRESEM DOSTĘPNOŚĆ DO POMOCY TERAPEUTYCZNEJ UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNE

KONSTRUOWANIE PROGRAMU Wzmacnianie czynników chroniących CEL PIERWSZY: Budowanie pozytywnych więzi Np.:Czynne uczestnictwo w życiu szkoły i społeczności lokalnej Redukowanie czynników ryzyka programy profilaktyczne edukacyjne dla rodziców Właściwa opieka i partnerskie relacje z rodzicami CEL DRUGI: CEL DRUGI: Redukowanie czynników ryzyka Czytelne, zinternalizowane i akceptowane normy Wzmacnianie norm i wartosci CEL DRUGI: Redukowanie czynników ryzyka Umiejętności w sferze emocjonalnej i społecznej Wzmacnianie norm i wartosci CEL DRUGI: Redukowanie czynników ryzyka inne CEL DRUGI: Redukowanie czynników ryzyka Np.:Niepowodzenia szkolne Redukowanie deficytów i wsparcie Przynależność do problemowych grup rówieśniczych Alternatywy dla grup ryzyka Przejawianie zachowań problemowych Działania interwencyjne Dostępność do substancji psychoaktywnych Zachowania dorosłych w środowisku lokalnym Ograniczanie i interwencja Edukacja i współpraca

MATRYCA PROFILAKTYCZNA KLASA III Programy dla rodziców Os. decyzje w spr alk. I używek Normy Religia postawy KLASA I KLASA II Programy dla rodziców Os. decyzje w spr alk. I używek Normy Religia postawy TAK Czy NIE TAK Czy NIE Przeko-nania i wartości Os. decyzje w spr alk. I używek Normy Religia postawy TAK Czy NIE TAK Czy NIE RODZINA Program RAZEM kontrakt TAK Czy NIE TRENINGI ASERTYWN. Program SPÓJRZ INACZEJ TAK Czy NIE Program RAZEM kontrakt TAK Czy NIE TRENINGI ASERTYWN. Program SPÓJRZ INACZEJ Program RAZEM Program RAZEM kontrakt Program DEBATA II ELEMEN-TARZ TRENINGI ASERTYWN. Program SPÓJRZ INACZEJ KLASA SZKOLNA Osobiste przekonania i wartości pedag. I specjalistów Mity i stereotypy zw. z alk.i uż. Osobiste przekonania i wartości pedag. I specjalistów Mity i stereotypy zw. z alk.i uż. Os. przekonania i wartości pedag. i specjalistów Mity i stereotypy zw. z alk.i uż. WYCHOWAW-CY SPECJALIŚCI Interw. wobec sprzed. Alk. ŚWIETLI-CE Interw. wobec sprzed. Alk. ŚWIETLI-CE PRAWO KAMPANIE MEDIALNE. Interw. wobec sprzed. Alk. ŚWIETLI-CE i oferta środowiska OSIEDLE OTOCZENIE SKLEPY ZEWN. SYST. WART ALTERNATYWNE INNE UM SPOŁECZNE POCZ. WŁ. WARTOŚCI NORMATYWNE OS. DECYZJI EDUKACYJNE ASERTYWNOŚĆ

Zagadnienia podstawowe w szkoleniu nauczycieli profilaktyków Umiejętności podstawowe realizatorów umiejętności komunikacyjne wiedza o uzależnieniach i procesach w rodzinach osób uzależnionych umiejętności i wiedza nt radzenia sobie ze złością Stosowanie języka „ja” Odróżnianie obserwacji od ocen Odpowiedzialność za uczucia i dostrzeganie ukrytych za nimi potrzeb Formułowanie próśb Umiejętność zadawania pytań Stosowanie informacji zwrotnych Umiejętności empatyczne: dawanie empatii innym dawanie empatii sobie Utrzymywanie partnerskich relacji na poziomie adekwatnym Parafrazowanie Umiejętność prowadzenia dialogu wiedza nt agresji i przemocy rówieśniczej i umiejętności zapobiegania Znajomość łańcucha kontroli złości Znajomość kroków kontroli złości Umiejętność stosowania technik kontroli złości Znajomość metod uczenia kontroli złości Proces uzależnienia Role członków rodzin z problemem alkoholowym System iluzji i zaprzeczeń Podstawy motywowania do leczenia Podstawowe umiejętności w pierwszym kontakcie Znajomość procedur w interwencji wobec uzależnienia i przemocy (w tym kompetencje w przypadkach podejrzenia o przemoc seksualną) umiejętności i wiedza nt motywowania do zmiany zachowania Wiedza na temat źródeł przemocy rówieśniczej Znajomość metod redukowania przemocy Mapa przemocy w szkole Szkolny program przeciwdziałania przemocy Metody mediacji („metoda wspólnej sprawy i inne”) umiejętności i wiedza nt utrzymania dyscypliny Znajomość strategii motywacyjnych Ćwiczenie umiejętności motywacyjnych Motywowanie do uczenia a motywowanie do zmiany zachowania Rozmowa motywująca Motywowanie poza motywacją Poznanie i stosowanie co najmniej kilku programów profilaktycznych Umiejętności dyscyplinujące nauczyciela Szkolny system dyscyplinujący Dyscyplina a motywacja Obszary pracy z dyscypliną w klasie i w grupie Osobiste postawy i przekonania: Stosunek do substancji psychoaktywnych Odpowiedzialność w zakresie stosowania strategii profilaktycznych Gotowość do budowania partnerskich relacji z wychowankami Systematyczne superwizowanie umiejętności Korzystanie z grup wsparcia ... ... ... ... ... ...

KONIEC