Romuald Krajewski Czy można zapewnić odpowiednią jakość opieki specjalistycznej w całej Europie?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRAWO DO OCHRONY ZDROWIA
Advertisements

Technologia informacyjna według MENiS
ZESPÓŁ LECZENIA ŚRODOWISKOWEGO SZPITALA BIELAŃSKIEGO W WARSZAWIE
Aleksander Waszkielewicz
Uwarunkowania rozwoju sektora produktów i usług medycznych
Dowody Naukowe - Przeczytamy i ufamy... nie zawsze
Dyrektor ds. Zdrowia Publicznego
Międzynarodowa Konferencja Związku Miast: Bogatynia- Hradek-Zittau Mechatronika-Kształcenie Zittau 17 kwietnia 2008 r. Związek Miast Bogatynia- Hradek-Zittau.
Rozwój zawodowy pielęgniarek
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
Projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Bilansowanie kompetencji zawodowych.
Specjalność: Kompleksowe Sterowanie Jakością
UCHWAŁA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Kliknij, aby edytować styl Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu
Normy praktyki zawodowej
Elektroniczny Rekord Pacjenta = Elektroniczna Dokumentacja Medyczna
Znaczenie efektywności energetycznej budynków w nowych państwach członkowskich UE A. Kiełbasa.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Polish Association of Medical Tourism
Kadry Medyczne – Specjalizacje Lekarskie Lubelskie Centrum Zdrowia Publicznego w Lublinie kwiecień, 2008 r.
Koszyk gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej.
Przygotował: Mateusz Muszyński
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Proces Boloński Życie i twórczość.
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
Usługa medyczna i jej cechy
GMINNE CENTRUM INFORMACJI - Szansa ul. Chrobrego 40/41 62 – 200 Gniezno Tel. (0 61) (0 61) E.
Praktyka lekarska w dobie ubezpieczeń Romuald Krajewski.
Definicje w uznawalności wykształcenia
Instytut Statystyki i Demografii
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Departament Pielęgniarek i Położnych
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Marek Litwin, Warszawa r.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Operacja Sukces to unikatowy w skali kraju projekt finansowany z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej mający na celu reformę programu studiów na.
 Innowacyjny, nowoczesny, unikalny w skali kraju kierunek studiów społecznych  Interdyscyplinarny charakter studiów pozwalający łączyć wiedzę socjologiczną.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
AUTOMATYCZNE UZNAWANIE SPECJALIZACJI LEKARSKO- DENTYSTYCZNYCH Ocena możliwości włączenia dodatkowych specjalizacji Marek Szewczyński, radca prawny Naczelna.
Rama Kwalifikacji Celem projektu Europejskich Ram Kwalifikacji jest ułatwienie porównywania kwalifikacji zdobywanych w różnym czasie, miejscach i formach,
Maria Góreczna Innowacje w budownictwie Poznań, 22 stycznia 2008 r.
Projekt OHP Równi na rynku pracy w ramach programu „Gwarancje dla młodzieży” Współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
MATERIAŁY POUFNE BIOVENTUS Przesłanie Bioventus. MATERIAŁY POUFNE BIOVENTUS 2 Agenda Kluczowe przesłania Odpowiedzi na często zadawane pytania Jak stosować.
Instytut Kardiologii w Warszawie Czy potrzebna jest referencyjność szpitali akademickich i instytutów? Czy potrzebna jest referencyjność szpitali akademickich.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Podsumowanie Konferencji
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Zanim zaczniemy mierzyć wartość kapitału ludzkiego jakość kapitału ludzkiego – perspektywa europejska 1.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Studia miejskie i regionalne czyli do czego możecie wykorzystać wiedzę i umiejętności analityczne o miastach i regionach? Oferta dla Studentów I stopnia.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Konferencja Opieka zdrowotna 2004 przekształcenia i zmiany Zasady zatrudniania polskich anestezjologów w krajach Unii Europejskiej Zasady zatrudniania.
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
Sprawozdanie ze Zgromadzenia Ogólnego Sekcji i Rady UEMS PRM Istanbul 3-5 marca 2011.
1 Telemedycyna na przykładzie modelu zabrzańskiego Anna Goławska Departament Infrastruktury i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
PROBLEMATYKA INFRASTRUKTUR INFORMACJI PRZESTRZENNEJ W POLSCE JERZY GAŹDZICKI POLSKIE TOWARZYSTWO INFORMACJI PRZESTRZENNEJ.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Studia miejskie i regionalne
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Odpowiedź na potrzeby klienta
I ZARZĄDZANIE W BIZNESIE
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
Zarządzanie międzynarodowe
SPECJALNOŚĆ - ZARZĄDZANIE PUBLICZNE studia II stopnia
Kierunki rozwoju kadr systemu ochrony zdrowia w Polsce
Wielkopolskie Sympozjum Onkologiczne Marzec 2017
Zarządzanie w biznesie i sektorze publicznym
Zapis prezentacji:

Romuald Krajewski Czy można zapewnić odpowiednią jakość opieki specjalistycznej w całej Europie?

Zagadnienia Specjaliści czy lekarze ogólni? Być specjalistą - marzenie czy utrapienie? Czy można zapewnić odpowiednią jakość opieki specjalistycznej w całej Europie? Europejska Unia Lekarzy Specjalistów Jakość specjalistycznej opieki medycznej

Marzenie czy utrapienie? Ponad 80% chorych potrzebuje opieki na poziomie podstawowym lub ogólnym. Tendencja: Specjalizacja Super- specjalizacja Problemy: -brak lekarzy zapewniających ogólną opiekę, -koszty opieki specjalistycznej. 3

Dlaczego? Naciski na superspecjalizowanie się. Wzrasta liczba specjalizacji lekarskich i dentystycznych ze strony lekarzy ze strony systemów ochrony zdrowia oczekiwania chorych 4

Dlaczego? Lekarze Wyższe wynagrodzenia superspecja- listów Niemożność opanowania nawet podstawowej wiedzy w podstawowych specjalnościach Niemożność opanowania wszystkich dostępnych technik i technologii Rosnąca rola działania zespołowego zamiast indywidualnego Brak aprobaty dla kształcenia i pracy kosztem życia osobistego (demografia) 5

Dlaczego? Systemy ochrony zdrowia Naciski prawne Naciski płatników Niedeklarowane ograniczenia dostępu 6

Dlaczego? Oczekiwania chorych Poszukiwanie najlepszego fachowca Omijanie ograniczeń dostępu Brak zainteresowania kosztami w systemach ubezpieczeniowych 7

Union Europeenne des Medecins Specialistes Najstarsza i największa organizacja lekarzy europejskich 35 krajów, ponad 1 mln specjalistów 41 Sekcji Specjalistycznych, 9 Komisji Interdyscyplinarnych Programy kształcenia specjalistów Akredytacja międzynarodowego doskonalenia zawodowego 8

Union Europeenne des Medecins Specialistes Agenda UEMS 55 lat Zapewnienie wysokiej jakości praktyki specjalistycznej w UE Harmonizacja kształcenia specjalistów w UE Ułatwianie mobilności zawodowej lekarzy specjalistów Promowanie wysokiej jakości doskonalenia zawodowego poprzez akredytację (UEMS- EACCME) 9

Dlaczego mówimy o zapewnieniu odpowiedniej jakości opieki specjalistycznej? Automatyczne uznawanie kwalifikacji w UE – Dyrektywa 2005/36 Drenaż kadr Ograniczona mobilność zawodowa lekarzy specjalistów (1-2%) Duże różnice w programach kształcenia i w umiejętnościach specjalistów w krajach UE Dyrektywa o opiece transgranicznej wymaga zapewnienia pacjentom odpowiedniej jakości świadczeń 10

Jakość opieki specjalistycznej Realia polityczne i ekonomiczne Zróżnicowane cele i poglądy środowisk medycznych Dominująca rola subsydiarności w organizacji systemów ochrony zdrowia Ogromne różnice w nakładach na leczenie i na kształcenie Brak wspólnej metody oceny rzeczywistych kwalifikacji 11

Jakość? Odpowiednia jakość Ocena jakości Minimalna Wysoka Standardy Kompetencje Harmonizacja 12

Jakość? Odpowiednia jakość Ocena jakości Minimalna Wysoka Standardy Kompetencje Harmonizacja 13

Jakość? Kompetencje lekarzy specjalistów Wiedza Umiejętności Podejście Umiejętności kliniczne Jakość leczenia i bezpieczeństwo chorych Aktywność naukowa Porozumiewanie się z pacjentami i ze współpracownikami Praca zespołowa Organizacja pracy Profesjonalizm 14

Jakość? Nie tylko wiedza i umiejętności Jakość = Koszty Standardy fachowe Organizacja Zasoby 15

Jakość w kształceniu? Lekarze specjaliści Zachowanie obecnie obowiązującego sposobu uznawania kwalifikacji Wspieranie mobilności rezydentów i specjalistów (Hippocrates) Utworzenie europejskiego trybu kształcenia dostępnego równolegle z trybami krajowymi (ECAMSQ) Wspieranie kwalifikacji europejskich 16

Czy można zapewnić wysoką jakość opieki specjalistycznej w całej Europie? Wysoka jakość jest potrzebna w ochronie zdrowia Zapewnienie najwyższego standardu jest obecnie nierealne. Zapewne można zapewnić wysoką jakość, ale jest to bardzo trudne i kosztowne. Jakość ochrony zdrowia w UE jest bardzo różna, ale niezła w porównaniu z innymi częściami świata. Wyrównywanie standardu w części krajów może ale nie musi oznaczać pogorszenia jakości. 17

Dziękuję za uwagę