(…)najwyższym celem wychowania jest:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Comenius - komponent programu Socrates Wspiera inicjatywy mające na celu podniesienie jakości edukacji szkolnej i promowanie wymiaru europejskiego w procesach.
Advertisements

Patriotyzm przyszłości.
Prawa Dziecka Co to są prawa???
Teoria Wychowania Fizycznego
Wartości i wartościowanie w nowej podstawie programowej
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Promowanie i realizacja wychowania patriotycznego w szkole
DWIE RACJONALNOŚCI RACJONALNOŚĆ ADAPTACYJNA RACJONALNOŚĆ EMANCYPACYJNA
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
Realizacja projektów edukacyjnych w świetle edukacji regionalnej Joanna Dembowa wrzesień 2007.
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
PRAWA CZŁOWIEKA.
dr Elżbieta Męcina-Bednarek
HISTORIA MÓWIONA JAKO NARZĘDZIE ODCZYTYWANIA DZIEDZICTWA SPOŁECZNO- KULTUROWEGO ŚRODOWISKA LOKALNEGO.
Fundamenty kultury europejskiej
Plotyn ok
ANALIZA PODSTAWY PROGRAMOWEJ DLA IV ETAPU EDUKACYJNEGO
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
„Człowiek jest otwarty na Boga”
Katedra Katechetyki i Teologii Pastoralnej (sala 46) na którym powstają prace licencjackie i magisterskie... TEO-NORÓW prowadzone przez ks. Radosława Chałupniaka.
Wychowanie patriotyczne w Zespole Szkół Mechanicznych w Żaganiu
AUTORYTETU NAUCZYCIELA (INSPIRANDERA) W PROCESIE EDUKACYJNYM
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Rola malarstwa na przestrzeni dziejów
KIM JESTEŚ CZŁOWIEKU?.
POZNAJEMY TRADYCJE ANDRZEJKOWE - DZIS BĘDZIEMY WRÓZYĆ SOBIE
Jan Paweł II Orędownik rodzin.
Według tomizmu Artur Andrzejuk.
…– myślę o najbliższych
Program przeznaczony jest dla dziewcząt z klas I – VI. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu przez cały rok szkolny Wtorek godzina
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Błogosławiony Edmund Bojanowski (1814 – 1871)
Historia pojęcia umysłu
Edukacja domowa w aspekcie prawnym
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
FORUM ANIMACJI MUZYCZNEJ Warszawa Kompetencje nauczyciela w kontekście animowania uczniów i społeczności lokalnej.
Rodzina-źródłem życia, szacunku i miłości
Malarstwo obrazem epoki
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE nr 6 ZAPEWNIAMY  Opiekę.  Wychowanie.  Uczenie się.
9. Być ojcem, być matką – odpowiedzialne rodzicielstwo
„Kultura to całokształt dorobku ludzkości, wytworzonego w ogólnym
Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Potoczku 11 czerwiec 2012r. II Diecezjalny Konkurs Pieśni Patriotyczno - Religijnej.
Kształcenie Blokowe Prezentacja na radę szkoleniową obejmująca tematykę kształcenia blokowego, wykonana w programie MS Power Point. Wykonał : mgr Roman.
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
VIII Przeworskie Forum Wychowawcze 26 stycznia 2007 r.
dziecko nabywa różnorodne umiejętności, sprawności i doświadczenia zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami dziecko potrafi wykorzystać.
PROGRAM WYCHOWAWCZY KATOLICKIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. ŚW. STANISŁAWA KOSTKI W KIELCACH.
EDUKACJA SEKSUALNA DLACZEGO WYRAZIĆ ZGODĘ NA UDZIAŁ DZIECKA W ZAJĘCIACH Z WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE Izabela Topińska.
Etyka Patrycja Zalewska.
środowisko wychowawcze
Przygotowała mgr Katarzyna Kamińska-Jurkiewicz. (Kol. 3,20)
Regionalizm poprzez emocjonalny kontakt z „małą ojczyzną” pozwala zbliżać to co nasze i małe, ku temu, co wielkie...” (ks. Janusz St. Pasierb)
REALIZACJA PROGRAMU „BEZPIECZNE PRZEDSZKOLE” W PRZEDSZKOLU NR3 IM. MATKI POLKI W RACIBORZU W LATACH
PATRIOTYZM POLAKÓW U PROGU III TYSIĄCLECIA PATRIOTYZM POLAKÓW U PROGU III TYSIĄCLECIA.
Propozycje wyzwań i celów strategicznych opracowanych w ramach obszaru badawczego USŁUGI SPOŁECZNE.
,,JAK UCZYĆ PATRIOTYZMU W NOWEJ RZECZPOSPOLITEJ? ”
RADA SZKOLENIOWA DNIA
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
CZY ZNASZ HIERARCHIĘ WARTOŚCI ?
Kodeks etyczny nauczyciela
PAPIESKI WYDZIAŁ TEOLOGICZNY WE WROCŁAWIU
Kultura współczesnego świata
Zapis prezentacji:

(…)najwyższym celem wychowania jest: aby człowiek stał się obrazem i podobieństwem Boga na ziemi(…). Bł. Edmund Bojanowski

„A jako ważnym i najpierwotniejszym zadaniem wychowania być powinno takowe poznanie różnorodnych skłonności i usposobień dzieci, tak najpewniejszych w tym względzie znamion, nie gdzie indziej, tylko właśnie w swobodzie młodocianych zabaw, poszukiwać wypada(…)”. E. Bojanowski

s. dr Rozalia Hagiel POZNAŃ 2013 Współczesny kontekst edukacyjny i wychowawczy idei pedagogicznych bł. E. Bojanowskiego   s. dr Rozalia Hagiel POZNAŃ 2013

Współczesny kontekst edukacyjny i wychowawczy Aspekt PRAWNY I SPOŁECZNY Prawny: Ustawa o systemie oświaty Rozporządzenia Ministra Edukacji i Sportu – programy, standardy

Współczesny kontekst edukacyjny i wychowawczy Aspekt PRAWNY I SPOŁECZNY Aspekt Społeczny: Globalizacja Sprowadzanie wychowania do wykształcenia Ogromny postęp naukowo - techniczny Media – świat wirtualny

Myśl pedagogiczna bł. E. Bojanowskiego W odniesieniu do BOGA W odniesieniu do CZŁOWIEKA W odniesieniu do otaczającej nas PRZYRODY Bł. E. Bojanowski

Tematy: Natura Religia Historia fizyczna moralna Idee pedagogiczne Rzeczywistość: Przyroda Bóg Człowiek Sfery wychowawczego oddziaływania fizyczna moralna dziedzictwo kulturowe Idee pedagogiczne wych. fizycznego, przez pracę wych. moralnego, ku wartościom wych. intelektualnego, w kulturze regionu, estetycznego, patriotycznego, , religijnego.

prof. K. Chałas i ks. prof. A. Maj idea wychowania fizycznego i zdrowotnego, Idea wychowania przez pracę, idea wychowania intelektualnego, idea wychowania społecznego, idea wychowania patriotycznego, idea wychowania rodzinnego, idea wychowania w kulturze regionu, idea wychowania estetycznego, idea wychowania moralnego, idea wychowania ku wartościom, idea wychowania religijnego, chrześcijańskiego.

Integralny rozwój człowieka J. Kozielecki: „(…) nie jest [integralny rozwój człowieka] układem całkowicie autonomicznym, jego osobowość jest kształtowana przez wiele czynników. Jednym z nich jest środowisko społeczne i kultura. Pod wpływem oddziaływania rodziny i szkoły, sztuki i środków masowego przekazu, nauki i techniki kształtują się system wartości, postawy i przekonania człowieka”.

1. Idea wychowania fizycznego i zdrowotnego dietetyka, ćwiczenia ciała, roboty „…gimnastyczne ćwiczenia mają mieć na celu raczej nabranie męstwa, niżeli nadzwyczajnej siły” „Tak gimnastyka jak muzyka mają więcej dla duszy niż dla ciała człowieka działać”

2. Idea wychowania przez pracę zabawa nauka praca („roboty”) ogród – placem zabaw i środkiem wychowania przez pracę „Lud i dziecko działa bezpośrednio, doraźnie, po prostu, zatem nie wyręcza się kim innym, lecz własnym potrzebom sam zadość czyni”

3. Idea wychowania intelektualnego wyobrażenia pamięć Rozum Środki - ćwiczenia: zmysłów wzroku, słuchu, dotyku, wyobrażeń i pamięci.

4. Idea wychowania społecznego Podstawę stosunków społecznych stanowią: zabawy zbudowania roboty obrzędy – uroczystości monitorstwo „Ochmistrzyni, czy zamiast środków wzbudzających bojaźń w dzieciach, używa raczej wpływu dobrego na poprawianie wszelkich złych skłonności”

5.Idea wychowania patriotycznego „Według narodowości w połączeniu z naturą powinien rozwijać się system wychowania” PATRIOTYZM: czystość polskiego języka, pamięć o narodowych tradycjach, zwyczajach i wydarzeniach pieśni patriotyczne i religijne

6. Idea wychowania rodzinnego „Wychowanie dzieci u naszego ludu, nosząc na sobie przeważnie cechę religijną jest ciągłym naśladowaniem Świętej Rodziny”.

7. Idea wychowania w kulturze regionu „Domki Ochronek wiejskich powinny być przeto wzorem tej rodzinnej prostoty i obyczaju Krajowego, który tu w całym trybie życia najstaranniej odnawiany i okrzesywany, ma stawiać w całej swojej skromnej nadobności wzór czysto sielskiego życia, ku naśladowaniu, a przytłumieniu wciskających się zewsząd obcych żywiołów”

8. Idea wychowania estetycznego „Estetykę zaś zastosować muszą we Wychowaniu, czyli pierwszym jednoczeniu ducha ze zmysłowością i dlatego sprawy Wychowania, a najprzód pierwotnego – jest krokiem najpierwszym”

9. Idea wychowania moralnego „Dziecko i naród w początkach pokazuje nam czym będzie na przyszłość i w dalszym swoim rozwinięciu – Lud wiejski w swej dziecięcości trzymany pokazuje pierwiastki jakie na wyższe warstwy społeczne przeleje (…)”. „nie zważaj na pierwsze przewinienie dziecka; drugie przewinienie przebaczaj; przy trzecim przewinieniu przedstaw groźbę kary; przy czwartym przewinieniu ukarz”

10. Idea wychowania ku wartościom „Od dzieci z dawna złączanych z ludem, trzeba zacząć odrodzenie ludzkości. Od wstępu zaczniemy, a postęp się znajdzie” BÓG miłość, piękno, dobro, prawda.

11. Idea wychowania religijnego Jak najwyższym celem wychowania jest: aby człowiek stał się obrazem i podobień- stwem Boga na ziemi, tak lud głęboko tenże cel pojmując obrał dla dziecięcia za wzór jedyny Wcielonego Boga, Zbawiciela świata.

„Dzieci są niewinne, a przeto szczere, otwarte, czyli charakterem ich jest prostota, wyjawianie się zupełnie na zewnątrz tym, czym są wewnątrz, - u nich nie ma więcej formy niż treści, ale zupełna równowaga obojga, nie ma pozoru”. Bł. E. Bojanowski