T41 Zasady montażu maszyn i urządzeń

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dyplomant: Mariusz Zaniewski Promotor: Dr inż. Tadeusz Matuszek
Advertisements

PROP 2 ( 7 wykład) Tok projektowania proces technologicznego
PPTOK Tok projektowania procesu technologicznego
PPTOK Projektowanie Procesów Technologicznych Obróbki Skrawaniem
Bazy w technologii maszyn Dr inż. Jan BERKAN - pok. ST 319
Dr inż. Jan BERKAN pok. ST PPTOK Projektowanie Procesów Technologicznych Obróbki Skrawaniem Koszty własne wytwarzania Dr.
Zarządzanie operacjami
NAJLEPSZE ROZWIĄZANIE DLA POLSKIEGO
Wdrożenie nowego produktu
ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA Głównym celem szkoły zawodowej jest umożliwienie absolwentowi uzyskania kwalifikacji w wyuczonym zawodzie. Kształcenie trwa.
Nowa dyrektywa maszynowa 2006/42/WE zmiany
ZSChiPS w Lublinie Zebrał w całość: K. Olszewski
Mechanik Samochodowy.
zarządzanie produkcją
Funkcja produkcji.
  Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki Zarządzanie i Inżynieria Produkcji RODZAJE REMONTÓW. PROCES TECHNOLOGICZNY REMOTÓW. Wojciech Pajak.
Adam Możdżeń Gr.P1, rok Iv, Imir
PROJEKTOWANIE PROCESÓW TECHNOLOGICZNYCH
KOSZTY PRODUKCJI BUDOWLANEJ
Dr inż. Jan Berkan, pok. ST PPTOK Projektowanie Procesów Technologicznych Obróbki Skrawaniem Uchwyty obróbkowe Dr inż.
PPTOK ( 4 wykład) Bazowanie w technologii maszyn
Półfabrykaty, naddatki na obróbkę
Wybór baz obróbkowych Przykłady bazowania Typowe sposoby ustalenia
PROP 2 (6 wykład) Projektowanie Procesów i Oprzyrządowania Technologicznego Zasady wyboru baz obróbkowych Przykłady bazowania Typowe sposoby ustalenia.
Dane wyjściowe do projektowania
-Elementy do przenoszenia ruchu obrotowego -Sprzęgła
Połączenia kołkowe i sworzniowe
Obróbka Skrawaniem.
Podstawowe pojęcia i definicje.
T43 Montaż – sposoby, dokumentacja technologiczna i organizacja
Inżynieria Produkcji Wprowadzenie do CNC Opracował dr inż. Tomasz Dyl
USTALANIE NORM WYDAJNOSCI PRACOWNIKÓW
Prezentacja Firmy ZPHU Konektor s.c. Ząbkowice Śląskie.
BUDOWA ZADANIA EGZAMINACYJNEGO EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ZAWODZIE TECHNIK MECHANIK.
AECHITEKTURA OBIEKTÓW TECHNICZNYCH
MOŻLIWOŚCI UZYSKIWANIA DODATKOWYCH KWALIFIKACJI W ZAWODACH
Proces produkcyjny CKP Zamość.
PREZENTACJA ŚCIĄGNIĘTA ZE STRONY www. zygmunt. legutko. edu
TECHNOLOGIA I ORGANIZACJA ROBÓT BUDOWLANYCH
T52 Automatyzacja transportu wewnętrznego
Planowanie przepływów materiałów
Mechanik Pojazdów Samochodowych
Systemy rozproszone  Rozdzielenie obliczeń między wiele fizycznych procesorów.  Systemy luźno powiązane – każdy procesor ma lokalną pamięć; procesory.
RYSUNEK KONSTRUKCYJNY
w Zespole Szkół nr 5 w Rudzie Śląskiej
Zawory rozdzielające sterowane bezpośrednio i pośrednio.
Technik pojazdów samochodowych Bezpłatny kurs prawa jazdy kat. B !!!
Budowa i działanie mechanizmów osprzętu roboczego
Układ smarowania (olejenia)
Konsultacje p. 139, piątek od 14 do 16 godz.
Gładkościowa obróbka ścierna Opracował dr inż. Tomasz Dyl
OBRÓBKA SKRAWANIEM Opracował dr inż. Tomasz Dyl
Gładkościowa obróbka ścierna Opracował dr inż. Tomasz Dyl
ELEKTROMECHANIK Kwalifikacja: montaż i konserwacja maszyn i urządzeń elektrycznych (E.7)
Ćwiczenie 2 Planowanie zapotrzebowania materiałowego
Proces produkcyjny i technologiczny
Sporządzenie plików drukowych oraz naświetlanie prac.
Zarządzanie produkcją - ćwiczenia
Zawody nauczane we wrocławskich szkołach
NAPRAWY GŁÓWNE POJAZDÓW
Zawody nauczane we wrocławskich szkołach
Historia szkoły sięga już przeszło 50 lat.
ZASTOSOWANIA Systemów wizyjnych
KLASYFIKACJA NA HYDROCYKLONACH W ZAMKNIĘTYCH UKŁADACH MIELENIA
HYDROCYKLONY KLASYFIKUJĄCE
Prof. Krzysztof Jemielniak Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Produkcji, Instytut.
Zarządzanie produkcją i usługami
Geometryczna specyfikacja wyrobów (GPS) – wybrane zagadnienia
TECHNOLOGIA ROBÓT BUDOWLANYCH
ZESPÓŁ SZKÓŁ im. WALERGO GOETLA W SUCHEJ BESKIDZKIEJ
Zapis prezentacji:

T41 Zasady montażu maszyn i urządzeń

Montaż – wiadomości wstępne. Montaż polega na łączeniu poszczególnych części w zespoły i końcowym złożeniu zespołów w gotowy wyrób. Zespoły składają się z pewnej liczby części połączonych tak, że pełnią określoną funkcję w pojazdach samochodowych, np. tłok silnika z korbowodem, sworzniem i pierścieniami. Organizacja montażu zależy od wielkości produkcji i wyposażenia technicznego zakładu. Rozróżnia się omówione dalej metody montażu.

Montaż z całkowitą zamiennością Całkowicie zamiennymi nazywamy takie elementy, które można złożyć z dowolnymi, lecz wykonanymi według założonych wymiarów elementa­mi danego podzespołu lub zespołu. Uzyskany w ten sposób zespół powinien wykazać żądane działanie bez jakichkolwiek poprawek, za pomocą np. zmiany położenia elementu zespołu w stosunku do pozostałych w celu wy­równania niedokładności wykonania, za pomocą dobierania części, dopaso­wania itp. W ten sposób, przez uniknięcie wzajemnego dobierania i dopaso­wywania elementów, uzyskuje się znaczne zmniejszenie pracochłonności montażu, zatem zwiększenie jego wydajności. Poza tym wprowadzenie cał­kowitej zamienności przyśpiesza wymianę elementów lub podzespołów uszkodzonych, co zwiększa zdolność użytkową silników. Taka metoda montażu wymaga jednak stosowania dokładnej obróbki, wyposażenia działu mechanicznego w dużą ilość specjalnych przyrządów, uchwytów i narzędzi oraz odpowiedniej organizacji kontroli technicznej.

Stosowanie montażu z całkowitą zamiennością może być ograniczone rów­nież innymi czynnikami, jak na przykład: 1)małym programem produkcyjnym, kiedy wykonywanie specjalnych narzędzi oraz przyrządów do obróbki i kontroli jest nieopłacalne; bardzo dużymi wymiarami elementów o dużych wymaganiach od­nośnie ich dokładności; 2)bardzo małymi wymiarami elementów, kiedy do osiągnięcia pełnej zamienności wymagane jest utrzymanie bardzo małych wartości bez­względnych tolerancji; 3)wymaganiami bardzo dużej dokładności, przekraczającymi możliwości wytwórni; 4)skomplikowanym kształtem elementów, utrudniającym ich obróbkę i pomiary. Z podanych względów metoda montażu z całkowitą zamiennością jest celowa i znajduje najszersze zastosowanie w produkcji wielkoseryjnej i masowej, tj. przede wszystkim przy wytwarzaniu silników samochodo­wych, ciągnikowych, lotniczych i motocyklowych.

Montaż według selekcji Metoda montażu selekcyjnego polega na tym, że po wykonaniu przedmiotów z tolerancjami rozszerzonymi przed właściwym montażem następuje przy ich pomiarze podział na grupy o węższych tolerancjach i dopiero elementy zaliczone do tych samych grup łączy się ze sobą. Jak wiadomo, tolerancja pasowania jest równa sumie tolerancji wałka i otworu. W przypadku tańszych części ogólne koszty zwiększają nakłady na pomiary i oznakowanie. Metodę tę stosuje się często w produkcji, także samochodów, np. przy montażu tłoków silników spalinowych. Montaż wg zasady dopasowywania. Montaż wg zasady dopasowywania polega na dopasowywaniu jednej części składowych za przy pomocy różnych obrabiarek np. piłowanie, skrawanie, wiercenie, rozwiercanie, gwintowanie. Metoda dopasowywania jest stosowana w produkcji jednostkowej i małoseryjnej.

Montaż według zasady regulowania Polega na dodaniu do łańcucha wymiarowego dodatkowego elementu (np. podkładki), umożliwiającego regulację wymiarów. Tą metoda uzyskuje się dużą dokładność wyrobu. Montaż taki stosuje się w produkcji seryjnej. Operacje montażu mogą być prowadzone na dwa sposoby: Stacjonarny, gdy wyrób jest montowany na jednym stanowisku roboczym; Ruchomy (potokowy, przepływowy), gdy montowany wyrób jest przesuwany w czasie montażu z jednego stanowiska na drugie.

Zasady montażu i demontażu maszyn – podsumowanie. Proces montażu wyrobu powinien być przeprowadzony zgodnie z uprzednio opracowaną dokumentacją technologiczną montażu. Pierwszą fazą montażu jest łączenie małej liczby części w zespoły niższego rzędu. Wydzielenie stanowisk montażowych zespołów niższego rzędu wpływa na uproszczenie procesu montażu i sprawniejsze jego wykonanie. Do łączenia małej liczby części w zespół niższego rzędu na danym stanowisku potrzeba mniej narzędzi, które można rozłożyć w zasięgu rąk pracownika, co wpływa na znaczne skrócenie czasu wykonania montażu. Łączenie zespołów niższego rzędu w zespół wyższego rzędu wykonywane jest na następnym stanowisku. Na stanowisku tym, dzięki zastosowaniu uprzednio zmontowanych zespołów niższego rzędu, monter operuje znacznie mniejszą ilością luźnych części oraz narzędzi, co w efekcie skraca czas montażu. Zespoły najwyższego rzędu są następnie łączone w gotowy wyrób na linii głównej montażu. Przy montażu gotowego wyrobu łączy się ze sobą nie tylko zespoły najwyższego rzędu, lecz również oddzielne części, jak np. dźwignie, gałki, pokrywy itp., oraz niektóre elementy układów, jak np. przewody układu smarowania, chłodzenia lub hydraulicznego. W końcowej fazie montażu gotowego wyrobu następuje również montaż instalacji elektrycznej. Bardzo ważnym zagadnieniem montażu gotowego wyrobu jest kontrola międzyoperacyjna. Kontroli tej podlegają poszczególne zespoły przed zamontowaniem, a także współdziałanie pewnych zespołów lub układów po zamontowaniu.

Zasady montażu i demontażu maszyn – podsumowanie. W trakcie montażu następuje również regulacja mechanizmów, ustawianie zderzaków itp. Po zmontowaniu całego wyrobu sprawdza się działanie maszyny lub urządzenia i usuwa drobne usterki montażu, przygotowując w ten sposób gotowy wyrób do prób. Dopiero po przeprowadzeniu prób i ich pomyślnych wynikach następuje odbiór techniczny wyrobu. Przy montażu części i zespołów, gdzie podstawą montażową jest płaszczyzna, należy bardzo dokładnie sprawdzić wzajemne położenie łączonych płaszczyzn, gdyż może to mieć zasadniczy wpływ na wzajemne współdziałanie części i zespołów. Przy montażu metodą dopasowywania zachodzi często konieczność wzajemnego dopasowywania stykających się powierzchni. Zależnie od wymaganej dokładności i szczelności połączenia stykające się powierzchnie wykańcza się przez oczyszczenie, piłowanie, szlifowanie, skrobanie lub docieranie. Przylegania powierzchni sprawdza się szczelinomierzem lub na tusz, a wzajemne położenie za pomocą kątowników, szablonów lub przyrządów pomiarowych z czujnikami.