Komunikacja społeczna i asertywność

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
Advertisements

Asertywność.
ASERTYWNOŚĆ Zespół zachowań stosowanych w relacjach z innymi ludźmi, umożliwiający wyrażanie uczuć, postaw, opinii i pragnień w sposób otwarty, stanowczy.
UTRACONA SZTUKA SŁUCHANIA Autor: Richard Forster
czyli sztuka mówienia NIE!
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Skuteczne zachowania na rynku pracy
NEGOCJACJE jako proces komunikowania się
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Komunikacja społeczna i asertywność
TEORIA MOLTYLI CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ.
Anna Paszkowska-Rogacz
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
SIĘGAJ PO TO, CZEGO CHCESZ NIE RANIĄC INNYCH!
Cel programu Celem Programu jest przeciwdziałanie przemocy w polskich szkołach przez zwiększenie świadomości problemu, zmianę postaw wobec przemocy, a.
czyli znaczenie słowa NIE!
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
Rzecz o efektywności w biznesie
Tydzień kultury słowa
Czy jesteś osobą otwartą?
Jeśli usuniesz to po przeczytaniu... sprowadzisz na siebie rok nieszczęścia! Ale... jeżeli wyślesz to do (co najmniej) 2 przyjaciół... będziesz mieć 3.
Zamiast ucieczki. ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych - polska fundacja mająca status organizacja pożytku publicznego, zajmująca się problemem.
Co możemy zrobić, żeby polepszyć relacje między rówieśnikami?
Spotkanie dotowane w ramach: Programu Rozwoju Sprzedaży
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane w ramach: Programu Rozwoju Samorządów Salamon Consulting.
warsztaty dla rodziców
Czyli sztuka odmawiania…
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
Pt: „Czy jesteś asertywny” Opracowała mgr Agata Kwaśniewska
Przyczyny, rodzaje, symptomy, czynniki sprzyjające, zapobieganie
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane Salamon Consulting.
czyli szkolenie dla tych, co nie mają czasu
Zadawanie pytań.
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
Lider kompetencje i asertywność Rozważania
Strategie rozwiązywania konfliktów
JAK NAUCZYĆ SIĘ MÓWIĆ "NIE"?
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
Komunikacja interpersonalna to sztuka porozumiewania się
mgr Justyna Dziubak - Sobiechowska
ASERTYWNOŚĆ.
„GRANT ZACHODNIOPOMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY"
Bariery komunikacyjne w rozmowie z dziećmi Jest ich aż 12 – cały tuzin!!! Irena Dzierzgowska Mirela Nawrot Warszawa 2007.
Postawa asertywna.
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Szkoła bez przemocy.
PRZEMOC I AGRESJA.
Prawa Dziecka 10 grudnia Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka.
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
ASERTYWNOŚĆ AGRESJA ULEGŁOŚĆ
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
i sposoby radzenia sobie z nimi
Przyjaciel najcenniejszy dar
Konflikty rówieśnicze
O potrzebie dziecka bycia zauważanym
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
WIELCY OBYWATELE MAŁYCH SZKÓŁ
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Przyjaciele Zippiego Program realizowany przez wychowawcę Agnieszkę Kuciej.
Co oznacza zachowanie asertywne ?
Poczucie własnej wartości dziecka
Zapis prezentacji:

Komunikacja społeczna i asertywność mgr Andrzej Najmiec e-mail: annaj@ciop.pl

Dystans między ludźmi

Dystans między ludźmi to nie tylko centymetry Bliskość przestrzenna jest wskaźnikiem lubienia, sympatii. Im mniejszy dystans, tym bliższa relacja.

Komunikacja jest niezbędna w zawieraniu, znajomości, w pracy, w pogłębianiu przyjaźni, w zmniejszaniu dystansu...

Sposoby komunikowania Komunikacja Sposoby komunikowania

Proporcje kanałów przekazywania komunikatu Komunikacja Proporcje kanałów przekazywania komunikatu

Komunikacja Błędy komunikacji Na Placu Czerwonym w Moskwie rozdają samochody? Nie na Placu Czerwonym ale pod Pałacem Zimowym, nie w Moskwie ale w Leningradzie, nie samochody tylko rowery, nie rozdają tylko kradną.

Komunikacja Bariery komunikacji brak zainteresowania (np. niedostatecznie uważne słuchanie, niedopuszczanie innych do głosu, przerywanie), brak "wspólnego języka" (np. rozmówca używa naukowego żargonu) niewłaściwe miejsce lub/i czas rozmowy, przekazywanie sprzecznych komunikatów negatywny stosunek do rozmówcy,

Komunikacja Bariery komunikacji osądzanie (narzucanie innym własnych norm - brak słuchania):    - krytykowanie - "czy ty naprawdę nie umiesz tego zrobić porządnie?"      - decydowanie za innych - "bo ty jesteś..."      - orzekanie - "to nie twoja sprawa"      - chwalenie (aby zganić) - "dobrze, ale gdybyś się lepiej postarał..." decydowanie za innych:      - rozkazywanie - "codziennie będziesz (robił to czy tamto)..."      - grożenie - "jeżeli nie, to..."      - moralizowanie - "ja w twoim wieku..."      - niewłaściwe zadawanie pytań - "gdzie byłeś? z kim byłeś?" uciekanie od problemów      - doradzanie - "ja na twoim miejscu...", "na drugi raz zastanów się..."      - zmiana tematu      - logiczne argumentowanie - "nikomu nie należy ufać..."

Rady – jak likwidować bariery komunikacji? Komunikacja Rady – jak likwidować bariery komunikacji? nie oceniaj, nie uogólniaj, nie interpretuj, nie dawaj "dobrych rad”; dbaj o prostotę i przejrzystość języka; uważnie słuchaj drugiej strony i potwierdzaj, że to robisz; unikaj "gadulstwa", stosuj zasadę: minimum słów - maksimum treści; unikaj wszystkiego, co mogłoby rozmówcę zniechęcić lub wywołać w nim poczucie zagrożenia (np. słuchanie w milczeniu z "kamienną twarzą", unikanie kontaktu wzrokowego, sprawdzaj, czy jesteś dobrze rozumiany).

Lubimy tych, którzy nas lubią! Lubią nas ci, których my lubimy! Komunikacja Ważna zasada psychologii społecznej Lubimy tych, którzy nas lubią!  Lubią nas ci, których my lubimy!

ASERTYWNOŚĆ Posiadanie i wyrażanie własnego zdania oraz bezpośrednie wyrażanie emocji i postaw w granicach nie naruszających praw i psychicznego terytorium innych osób oraz własnych, bez zachowań agresywnych, a także obrona własnych praw w sytuacjach społecznych. Jest to umiejętność nabyta. Asertywność to obok empatii podstawowa umiejętność wchodząca w skład inteligencji emocjonalnej. http://pl.wikipedia.org/

ASERTYWNOŚĆ ...to umiejętność spokojnego – bez skrępowanie, tremy, wstydu, zażenowania, unikania, zwodzenia, fantazjowania, odraczania w czasie, lęku, przerażenia itd. mówienia o sobie dobrze, mówienia o swoich wadach, przyznawanie się do błędów i przepraszania, wyrażania uczuć jakie żywimy do innych, proszenia o coś co chcemy lub nam się należy, odmawiania czegoś komuś, przyjmowania komplementów, przyjmowania krytyki i negatywnych ocen, kończenia trudnych spraw, rozmów, reagowania na trudne sprawy innych

ASERTYWNOŚĆ TAK NIE „NIE CZYŃ DRUGIEMU, CO TOBIE NIEMIŁE.” autentyczna pewność siebie poczucie własnej wartości uznanie praw własnych i innych realizacja własnych potrzeb bez naruszenia godności innych szczerość i swoboda NIE bezczelność wywyższanie się i dominacja brak szacunku robię co mi się podoba manipulacja „NIE CZYŃ DRUGIEMU, CO TOBIE NIEMIŁE.” „KOCHAJ BLIŹNIEGO SWEGO, JAK SIEBIE SAMEGO.”

Obrona swoich praw w sytuacjach społecznych ASERTYWNOŚĆ Obrona swoich praw w sytuacjach społecznych Jeżeli przeszkadza Ci gdy ktoś pali papierosa w Twojej obecności- czy potrafisz to powiedzieć ? Jeśli ktoś rozmawia głośno, kiedy pracujesz w skupieniu - czy prosisz o ściszenie rozmowy lub zmianę miejsca rozmowy ?

Obrona swoich praw w kontaktach osobistych ASERTYWNOŚĆ Obrona swoich praw w kontaktach osobistych Przykłady: Czy odnosisz wrażenie, że inni ludzie mają tendencję do wykorzystywania Ciebie i rządzenia Tobą ? Jeżeli ktoś zachowuje się wobec Ciebie w sposób niesprawiedliwy lub krzywdzący- czy zwracasz mu na to uwagę ?

Inicjatywa i kontakty towarzyskie ASERTYWNOŚĆ Inicjatywa i kontakty towarzyskie Przykłady: Czy potrafisz (jesteś w stanie) rozpocząć rozmowę z obcą osobą ? Czy sprawia Ci trudność utrzymywanie kontaktu wzrokowego z osobą, z którą rozmawiasz ?

Oceny- wyrażanie i przyjmowanie krytyki i pochwał ASERTYWNOŚĆ Oceny- wyrażanie i przyjmowanie krytyki i pochwał Przykłady: Czy wiesz jak się zachować kiedy ktoś Cię chwali w pracy? Czy zdarza Ci się chwalić swoich znajomych, kolegów ? Czy masz trudności w krytykowaniu swoich znajomych, przyjaciół, rodziny ?

Wyrażanie próśb i potrzeb ASERTYWNOŚĆ Wyrażanie próśb i potrzeb Przykłady: Czy potrafisz poprosić nieznajomą osobę o udzielenie pomocy ? Czy potrafisz poprosić znajomych, przyjaciół, członków rodziny o przysługę czy pomoc ?

ASERTYWNOŚĆ Wyrażanie uczuć Przykłady: Czy potrafisz być otwarty i szczery w wyrażaniu ciepła, sympatii wobec mężczyzn / kobiet ? Czy potrafisz być otwarty i szczery w wyrażaniu niezadowolenia i złości wobec mężczyzn / kobiet ? Czy często zdarza Ci się unikać pewnych ludzi lub sytuacji z obawy przed własnym zakłopotaniem ?

ASERTYWNOŚĆ Wyrażanie opinii Przykłady: Jeżeli w rozmowie okazuje się, że masz odmienne zdanie- czy zwykle decydujesz się wyrazić swój pogląd ? Czy często przeżywasz taka sytuację, ze inni atakują Twoje zdanie a Ty masz kłopot z jego obroną ?

ASERTYWNOŚĆ Występy publiczne Przykłady: Czy odczuwasz trudność w zabieraniu głosu w dyskusji w większej grupie osób ? Czy odczuwasz trudność w podejmowaniu występów publicznych wobec szerszego forum ?

Wkraczanie na cudze terytorium ASERTYWNOŚĆ Wkraczanie na cudze terytorium Przykłady: Czy zdarza Ci się kończyć zdanie za inną osobę ? Czy masz zwyczaj używać krzyku jako techniki zmuszania innych do zrobienia tego, czego Ty chcesz ? Czy kontynuujesz prowadzenie sprzeczki mimo że druga osoba od dłuższego czasu ma jej dosyć ? Czy złoszcząc się masz zwyczaj używania obelg i niecenzuralnych wyrazów ?

Agresywne ? Uległe ? Asertywne? ASERTYWNOŚĆ Jakie to zachowanie ? SYTUACJA Koleżanka niesłusznie zarzuca Ci nielojalność. REAKCJA Nie oceniaj mnie po pozorach .Wysłuchaj mnie - być może zmienisz zdanie. Agresywne ? Uległe ? Asertywne?

Agresywne ? Uległe ? Asertywne? ASERTYWNOŚĆ Jakie to zachowanie ? SYTUACJA Koleżanka zaprasza Cię na przyjęcie, z którego bardzo chciałabyś się "wykręcić". REAKCJA Dziękuję. Oczywiście, że będę ...... Agresywne ? Uległe ? Asertywne?

Agresywne ? Uległe ? Asertywne? ASERTYWNOŚĆ Jakie to zachowanie ? SYTUACJA Kolega ma pewien problem i prosi Cię o radę. REAKCJA Skąd mam wiedzieć, co robić? To jest Twoja sprawa. Agresywne ? Uległe ? Asertywne?

ASERTYWNOŚĆ "Panie... Daj mi siłę, abym zmienił to co zmienić mogę... Daj mi cierpliwość, abym zniósł to, czego zmienić nie mogę... I daj mi mądrość, abym odróżnił jedno od drugiego..." Friedrich Christoph Oetinger