POEZJA A PARADYGMAT PISANIA EKSPRESYJNEGO Jolanta Enko

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM – raport Przygotowany dla Fundacji ABC XXI 30 października 2006.
Advertisements

Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
DYSKRYMINACJA W MIEJSCU PRACY W POLSCE
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Philip Zimbardo Psychologia i życie
Depresja Depresja inaczej zaburzenia depresyjne - Zaburzenia psychiczne z grupy zaburzeń afektywnych, charakteryzujące się obniżeniem nastroju, obniżeniem.
Funkcjonowanie kobiet po mastektomii - analiza.
Szczęście a zdrowie człowieka
Aleksandra Juszkiewicz, Jacek Jancelewicz, Anna Raczkiewicz, Małgorzata Tłustochowicz, Witold Tłustochowicz Przydatność badania funkcji tarczycy i obecności.
POZAZAWODOWA PROFILAKYTKA POEKSPOZYCYJNA
KORZYSTANIE Z INTERNETU – przemiany i konsekwencje dla użytkowników INTERNET A SZANSE ŻYCIOWE I NIERÓWNOŚCI SPOŁECZNE - problem 'cyfrowego wykluczenia'
Jak przekazywać wiedzę z zakresu psychoprofilaktyki uzależnień
Literatura.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
PSYCHOLOGIA Drzwi otwarte Rekrutacja 2010/2011.
Sport hall "ZNICZ" Adress: Pruszkow, Bohaterów Warszawy st. 4, seats.
Jak zwiększyć zatrudnienie w Polsce?
Metody badawcze w socjologii
Spis pozycji literaturowych
Internet jako źródło informacji dla pacjenta na temat schorzeń i leków
Metody badawcze w psychologii
Profilaktyka wobec osób starszych
Zdrowie Polaków – tendencje w czasie
1.
LIWC a psychologia emocji i poznania
Depresja poporodowa mgr Anna Bukowska
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
BLOK 5 Zwierzęta - a rozwój dzieci
Sylvia Plath Effect Poetki są bardziej narażone na zaburzenia psychiczne niż poeci. Ruminacja zwiększa depresję, a kobiety częściej stosują ją jako regulację.
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
ZŁOTY MEDAL 75kg. Mistrzostwa Świata Kobiet Bułgaria 2001r. BRĄZOWY MEDAL 75kg. Mistrzostwa Świata Kobiet Grecja 2002r. BRĄZOWY MEDAL 75kg. Mistrzostwa.
Paweł Wójcik, IQS and QUANT Group
Psychologia społeczna kurs 024 – rok akad. 2002/2003
FUNKCJA WYCHOWAWCZA RODZINY
Dobrostan w pracy.
PROBLEMATYKA UBÓSTWA WYKŁAD.
Klub powstał … Klub powstał 8 maja 1938 roku. Agresja hitlerowska i walki zbrojne drugiej wojny światowej brutalnie przerwały obiecująco zapowiadającą
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
KORZYSTANIE Z INTERNETU – przemiany i konsekwencje dla u ż ytkowników INTERNET A SZANSE Ż YCIOWE I NIERÓWNO Ś CI SPO Ł ECZNE - problem 'cyfrowego wykluczenia.
“Jakość życia seniorów w XXI wieku”
Wybór rodzaju pracy oraz tematu
PRZEMOC WOBEC DZIECKA WYBRANE ZAGADNIENIA Monika Zielona-Jenek Pracownia Seksuologii Społecznej i Klinicznej IP UAM POZNAŃ 2011.
Dr med. Zbigniew Liber ROLA BADAŃ LABOLATORYJNYCH Z PUNKTU WIDZENIA LEKARZA GINEKOLOGA I POŁOŻNIKA  
Wczesna interwencja psychologiczna zapobiega depresji, zespołom lękowym oraz zespołowi stresu pourazowego u pacjentów OIT Critical Care 2011 A. Peris,
WYKŁAD VII DOBROSTAN W PRACY.
Stan przejściowy czy to już choroba?
FUNKCJONOWANIE SEKSUALNE OSÓB WYCHOWYWANYCH
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
Ankieta INER „Rodzina i metody jej planowania”
- bariera informacyjna w bibliotekach akademickich
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
PSYCHOLOGIA STRESU I KREATYWNE PODEJŚCIE DO KONFLIKTÓW
Wanda Chotomska.
TIMSS i PIRLS 2011 Na podstawie raportu K. Konarzewskiego
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Dlaczego warto uczyć się języka niemieckiego?
Warszawa, 26 sierpnia 2015 r.. Cel badania jakościowego SALA – katalog rozwiązań przestrzennych sali lekcyjnej w nauczaniu wczesnoszkolnym jest efektem.
SAMOBÓJSTWA.
Komentarz Ankietę przeprowadzono wśród studentów ostatniego roku studiów stacjonarnych II stopnia kierunku Oceanografia wszystkich uruchomionych.
Wypalenie zawodowe: dotyka tych najbardziej zaangażowanych ?
C ZY SEKRETARKA MOŻE BYĆ ZAWODEM TRUDNYM ? F UNKCJONALNE ZNACZENIE OSOBOWOŚCI NA PRZYKŁADZIE URZĘDNIKÓW SĄDOWYCH : DONIESIENIA WSTĘPNE dr Katarzyna Orlak.
Instytut Ochrony Zdrowia przedstawia Index Nastrojów Branży Zdrowotnej czyli pierwszy z serii pomiar temperatury i ciśnienia wśród głównych uczestników.
Stres w pracy nauczyciela
Wiosenny festiwal sprzątania
Samobójstwa-medialna sensacja czy rzeczywisty problem?
to trudności w nauce czytania i pisania
Solidarni z chorującymi psychicznie
Emocje Marta Riess.
Zapis prezentacji:

POEZJA A PARADYGMAT PISANIA EKSPRESYJNEGO Jolanta Enko Koło Naukowe Psychologii Narracji Instytut Psychologii UAM Poznań 2011

Na czarno-biało – na podstawie literatury: Kaufman, J.C., Sexton, J.D. (2006). Why doesn't the writing cure help poets? Review of General Psychology, 10, 268-282. Runco, M.A. (1998). Suicide and creativity: the case of Sylvia Plath. Death Studies, 22, 637-654. Na czerwono moje luźne uwagi :)

Twórczość a zaburzenia psychiczne (Kaufman, Sexton, 2006) Dwa podejścia widoczne w badaniach: „mad writer” vs writing cure (ale writing cure i pisanie twórcze to dwie różne rzeczy, tylko czasami współwystępujące; nawet jeśli zakładamy, że każde pisanie twórcze jest ekspresyjne jeśli ma mieć dobrą jakość, to nie musi dotyczyć akurat spraw wymagających jakiegokolwiek cure) Autorzy proponują uwzględnienie dwóch podstawowych cech pisania (niekoniecznie twórczego): obecność narracji ekspresyjność Dopiero interakcja tych czynników pozwala na analizę i wyciąganie wniosków dotyczących związków pisania i zaburzeń psychicznych.

Badania eksperymentalne Andreasen (1987) – 30 pisarzy + 30 grupa kontrolna oraz ich krewni w pierwszej linii - więcej zaburzeń psychicznych, szczególnie choroba afektywna dwubiegunowa i inne zaburzenia afektywne w grupie pisarzy Lindauer (1994) i Rothenberg (1990) - krytyka metodologii Andreasa – nieobiektywny dobór pisarzy i tylko jedna i ta sama osoba przeprowadzająca wywiady – jednak wciąż badanie Andreasa jest uważane za jedno z lepszych w tym temacie Jamison (1989) - 47 artystów (w tym pisarzy) brytyjskich - więcej przypadków zaburzeń psychicznych niż w ogólnej populacji, szczególnie zaburzenia afektywne Ludwig (1994) – 59 pisarek + 59 grupa kontrolna – większe prawdopodobieństwo zaburzeń, w tym zaburzeń nastroju i zaburzeń lękowych Staltaro (2003) - 43 poetów – 1/3 miała historię zaburzeń psychicznych, ponad połowa korzystała kiedyś z terapii – natomiast sama depresja mieściła się w normach dla populacji Barron (1969) - MMPI - D, Sc, Pa, Ma → wysoki wynik u pisarzy

Badania historiometryczne Można zbadać większą próbę, ale trudno oceniać wstecz zaburzenia psychiczne (zwłaszcza jeśli źródła mało obiektywne – ludzie lubią anegdoty o artystach). Trzeba też pamiętać o specyfice wybitnej twórczości. Juda (1949) – 113 twórców, 181 naukowców, 115 kontrola – więcej przypadków zaburzeń psychicznych i samobójstw wśród artystów, najwięcej zaś u poetów Raskin (1936) – wybitni pisarze częściej cierpieli na zaburzenia psychiczne niż wybitni naukowcy Ludwig (1995) – ponad 1000 wybitnych jednostek, których biografie napisano między 1960 a 1990 rokiem - więcej zaburzeń psychicznych u artystów zawodowych (pisarzy, aktorów itd.) niż w innych zawodach (biznesie, polityce, nauce itd.) Post (1994) - biografie 291 wybitnych jednostek - wg DSM IV - visual artists oraz pisarze częściej cierpieli na zaburzenia osobowości (personality disorders) niż inne grupy – także: pisarze częściej cierpieli na depresję - w replikacji badania (100 pisarzy): u pisarzy częściej występowały zaburzenia afektywne i alkoholizm

Twórczość a samobójstwa Lester (1994) – wśród pisarzy częściej samobójstwa niż w ogólnej populacji Stack (1997) – 3 razy większe prawdopodobieństwo samobójstwa u artystów niż w ogólnej populacji Preti and Miotto (1999) – próba od 1800 roku – samobójstwo najczęściej u pisarzy i poetów, najrzadziej u architektów i malarzy - późniejsze badanie: muzycy rzadziej niż literary and visual artists Schneider (2002) – szwedzcy pisarze, artyści i filozofowie: częściej niż w ogólnej populacji - kompozytorzy i matematycy: rzadziej Stack (2001) – artyści częściej, ale o wiele, wiele częściej niż artyści, samobójstwo popełniają dentyści

Poeci Jamison (1993) – 36 wybitnych brytyjskich poetów z okresu 1705-1805 – 30 razy częściej zaburzenia afektywne dwubiegunowe i ponad 5 razy częściej samobójstwa niż w ogólnej populacji Martindale (1972) - psychozy i inne patologie częściej u wybitnych poetów niż w ogólnej populacji Ludwig (1995) – poeci najczęściej depresja, psychoza i samobójstwa pośród wszystkich grup (nie tylko artystów) Jamison (1989) – poeci najczęściej zaburzenia afektywne dwubiegunowe spośród różnych pisarzy Post (1996) – poeci częściej zaburzenia dwubiegunowe, ale rzadziej zaburzenia afektywne i zaburzenia osobowości niż piszący prozę i sztuki teatralne Kaufman (2001) – poetki najbardziej narażone na zaburzenia, zarówno w porównaniu z innymi pisarzami jak i z kobietami w innych zawodach Kaufman (2005) – większe prawdopodobieństwo zaburzeń u poetów w porównaniu z innymi grupami pisarzy

Dlaczego? Kaufman (2003) - poeci żyją średnio krócej, ale szybciej niż inni pisarze ujawniają talent, wiec trafiają do grup badanych. Zaburzenia afektywne pojawiają się również w tym czasie i łatwiej mogą być wiązane z twórczością. Natomiast inni pisarze, jeśli zginą w tym samym wieku, mają mniejsze szanse na bycie już uznanym twórcą. Analogicznie: pisarze szybciej niż naukowcy. (Być może im szybciej robią karierę, tym mniej są przygotowani by radzić sobie ze związanymi z tym trudnościami?) Być może pisarze wydają się grupą o większym ryzyku, bo w badaniach najczęściej nie wyróżnia się poetów jako osobnej grupy. Możliwe wyjaśnienia wskazują na charakter zawodu: te wymagające obiektywności i logiki wiążą się ze stabilnością emocjonalną, natomiast ludzie w zawodach związanych z subiektywnymi ocenami i zaangażowaniem emocjonalnym mają skłonność do bycia mniej stabilnymi emocjonalnie, co z kolei może sprzyjać zaburzeniom afektywnym. (Ludwig, 1998: zależność sprawdza się również między bardziej i mniej emocjonalnymi stylami tworzenia). Stirman & Pennebaker (2001) - poeci o skłonnościach samobójczych używają więcej słów związanych z JA (self) – są być może słabiej zsocjalizowani – użycie słów związanych z pozytywnymi i negatywnymi emocjami nie różniło się między poetami z i bez skłonności samobójczych Możliwa trzecia zmienna np. biologiczna, społeczna, środowiskowa.