Koalicja na rzecz samorządów uczniowskich

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Advertisements

Jak zorganizować pracę samorządu, żeby włączyć w jego działania jak największą liczbę uczniów, nasze pomysły i dobre praktyki.
Opracowa n i e : Marta Plewa Dawid Głowacki. Prowadzący spotkanie udzielają lub w razie potrzeby odbierają głos osobie przemawiającej. Dyskusja trwać
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Samorząd szkolny -droga ku demokracji.
SZKOLNA TELEGAZETA. Debata Recepta na demokrację w szkole W naszej szkole w dn odbyła się debata pt.: Recepta na demokrację w szkole. Na debatę
WYBORY 2010 DO ZARZĄDU SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO KLAS IV – VI Szkoła Podstawowa nr 3 im. Władysława Broniewskiego w Jędrzejowie.
DEMOKRATYCZNE WYBORY WŁADZ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE 30 września 2013 r.
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Rada Szkoły Rada Szkoły - Zespołu Szkół im. Generała Nikodema Sulika w Dąbrowie Białostockiej.
1. Aby otrzymać prawo głosu należy podnieść rękę 2. Uczestnicy debaty zwracają się do siebie per Pan, Pani 3. Zakazane jest obrażanie lub wyśmiewanie.
Debata na temat: Czy samorząd uczniowski jest w szkole potrzebny?
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
PARTYCYPACJA PUBLICZNA – czym jest?
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Nie pytaj co inni mogą zrobić dla Ciebie, pomyśl co Ty możesz zrobić dla innych – o samorządności w naszej szkole.
DEBATA: Jakie korzyści mają uczniowie z istnienia samorządu szkolnego?
Zadania samorządu uczniowskiego
„Szkoła demokracji” Edukacyjny projekt uczniów Zespołu Szkół im
WITAMY NA DEBACIE pt. Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
S AMODZIELNOŚĆ CZY W SPÓŁPRACA ? C ZYLI JAKĄ SIŁĘ MA SU ? Sejmik Dzieci i Młodzieży r. Iwona Lewińska, Damian Soboń
Szkolna debata Jakie działania szkolne i lokalne są warte zrealizowania przez samorząd uczniowski – nasze pomysły i dobre praktyki? 28 kwietnia 2010 LO.
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Młodzi dla Cekowa Projekt na Sejm Dzieci i Młodzieży
Czy szkoła to instytucja demokratyczna?. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (z późniejszymi zmianami) Art W szkole i placówce.
Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych. Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet. Politycy.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
Debata o samorządności uczniowskiej
Samorząd Uczniowski.
CZYLI JAK STWORZYĆ IDEALNY SAMORZĄD SZKOLNY?
Młodzieżowa Rada Gminy
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
SU jest to niezależna organizacja, w której skład wchodzą wybrani uczniowie szkoły. Są oni wybierani w demokratycznych wyborach poprzedzonych intensywną.
Jak według uczniów powinien funkcjonować Samorząd Szkolny?
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
MŁODZIEŻOWE RADY GMINY – tworzenie i funkcjonowanie Szkolenie w ramach projektów Obywatel PRO Dramowi Obywatele.
Wybory do Samorządu Uczniowskiego w Szkole Podstawowej im. gen
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
Debata Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Debata „ Samorządność” 03 kwietnia 2012 r.. Od lewej: Kinga Graczyk i Anita Psonak.
Plan debaty Czas trwania debaty: Stworzenie przez uczestników „mapy form aktywności społecznej” Przedstawienie wyników z ankiety dot. aktywności.
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
Samorząd Uczniowski.
„WOLONTARIAT NA RZECZ AKTYWNOŚCI OBYWATELSKIEJ” EST LIBERALE OFFCIUM SERERE BENEFICIUM UT METERE POSSIS FRUCTUM. - JEST TO SZLACHETNE ZAJĘCIE SIAĆ DOBRODZIEJSTWO,
Samorząd Uczniowski.
Aleksandra Kalicińska, Aleksandra Rudawska
XX SESJA SEJMU DZIECI I MŁODZIEŻY „Młodzi aktywni?... … czyli co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?”
22 marca )Proces legislacyjny w Rzeczpospolitej Polskiej i zasady funkcjonowania Sejmu przedstawi nam Pani Elżbieta Rafalska 2)Proces legislacyjny.
SAMORZĄD UCZNIOWSKI A PRAWO
Jak działa demokracja w szkole?
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Przeprowadzona w Gimnazjum nr 2 NOWY S Ą CZ.  Samodzielne decyzje ucznia dotyczące spraw uczniów i szkoły, uczniów  Współdecydowanie w sprawach.
Nasza „mała” demokracja
Wyniki badań "Idea samorządności a rzeczywistość".
SAMORZĄD UCZNIOWSKI.
Symulacja wyborów do parlamentu Rzeczypospolitej w gimnazjum w Lubaszu.
ARTUR: Obszar 1. Wybory reprezentacji w tej ankiecie sprawdzamy, czy w naszej szkole wybory do samorządu uczniowskiego są zgodne z demokratycznymi zasadami.
KRÓTKA HISTORIA SAMORZĄDNOŚCI Samorząd uczniowski – jeden z organów szkoły, niezależna organizacja uczniów danej szkoły, obejmująca całą społeczność.
W NIOSKI. Debatujący wraz z uczniami jednogłośnie stwierdzili, że debaty tego typu są bardzo potrzebne. Zamierzamy wprowadzić cyklicznie odbywające się.
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE Okres : IX 2015 – XI 2016.
System Wspierania Nauczycieli w Powiecie Bytowskim „Konsorcjum samorządowe” na rzecz edukacji Dariusz Glazik – Naczelnik Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu.
Podstawa prawna: Reforma systemu oświaty wprowadza istotne zmiany dotyczące organizowania wolontariatu w szkołach. Dotychczas przepisy Ustawy o systemie.
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
DEBATA: SAMORZĄD SZKOLNY BLISKO KAZDEGO UCZNIA
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Koalicja na rzecz samorządów uczniowskich Jędrzej Witkowski Centrum Edukacji Obywatelskiej Warszawa, dn. 11 października 2012 r.

Potrzeba koordynacji działań Potrzeba działań oddolnych i odgórnych Potrzeba działania Potrzeba wzmocnienia pozycji samorządu uczniowskiego w szkole i całym systemie edukacji Zmiany w prawie oświatowym Działania informacyjne Potrzeba koordynacji działań Potrzeba działań oddolnych i odgórnych Zmiana nastawienia dorosłych, od których zależy pozycja samorządu uczniowskiego w szkole Szkolenia i wsparcie liderów samorządów uczniowskich Wsparcie opiekunów samorządów uczniowskich

Koalicja na rzecz samorządów uczniowskich Otwarta i niesformalizowana grupa 11 organizacji, które wspierają partycypację obywatelską i samorządność uczniowską. 30 stycznia 2012 r. Koalicja przyjęła swoją Deklarację programową. Jej przyjęcie jest warunkiem udziału w Koalicji. Podstawowe założenie Samorząd uczniowski jest ważnym narzędziem edukacji obywatelskiej. Dla młodego człowieka działanie w samorządzie jest ważnym doświadczeniem rozwijającym postawę społeczną oraz aktywność obywatelską.

11 Skład Koalicji Fundacja Edukacja dla Demokracji Stowarzyszenie Łódzka Inicjatywa Młodzieży Centrum Edukacji Obywatelskiej 11 Fundacja Civis Polonus Fundacja Platan Polska Fundacja im. Roberta Schumana Stowarzyszenie Rodzice w Edukacji Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia” Instytut Spraw Publicznych Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży Polska Rada Organizacji Młodzieżowych

Cele Koalicji Wzmocnienie pozycji samorządów uczniowskich w polskich szkołach poprzez: zapewnienie każdemu uczniowi i każdej uczennicy możliwości wyboru swoich przedstawicieli w samorządzie uczniowskim w demokratycznych wyborach; zapewnienie samorządom uczniowskim prawa do rzeczywistego wpływu na życie szkoły; uporządkowanie prawa oświatowego w zakresie samorządności uczniowskiej; podnoszenie świadomości na temat znaczenia samorządu uczniowskiego w środowisku oświatowym. Ten slajd ewentualnie można ukryć…

Priorytety działań Koalicji na rzecz samorządów uczniowskich

Priorytety działań Koalicji uporządkowanie prawa oświatowego w zakresie samorządności uczniowskiej wypracowanie standardu funkcjonowania samorządu uczniowskiego w szkole podnoszenie świadomości na temat znaczenia samorządu uczniowskiego w środowisku oświatowym podnoszenie świadomości na temat znaczenia samorządu uczniowskiego w środowisku oświatowym.

Uporządkowanie prawa oświatowego Propozycja zmian w art. 55 Ustawy o systemie oświaty Zagwarantowanie uczniom prawa wyboru swoich przedstawicieli w demokratycznych wyborach Zagwarantowanie uczniom biernego prawa wyborczego Doprecyzowanie zapisów określających prawa samorządu podnoszenie świadomości na temat znaczenia samorządu uczniowskiego w środowisku oświatowym. Propozycja zmian w stosownych rozporządzeniach.

Standard funkcjonowania SU Standard jako propozycja warunków funkcjonowania demokratycznego samorządu uczniowskiego, który zachęca do zaangażowania uczniów. Kierowany do dyrekcji, nauczycieli, uczniów oraz środowiska oświatowego. „Dobry samorząd (to) …” Podstawowe obszary wybory współdecydowanie uczniów o sprawach szkoły możliwości działania finansowanie działań ochrona praw ucznia/rzecznik praw ucznia rola opiekuna

Standardy funkcjonowania SU - WYBORY Wybory przedstawicieli SU odbywają się przynajmniej raz w roku szkolnym. Częstotliwość wyborów do SU określa Regulamin Samorządu. Wybory przedstawicieli/władz ogólnoszkolnego SU są powszechne, tajne, równe, bezpośrednie. Bierne prawo wyborcze posiadają wszyscy członkowie samorządu uczniowskiego. (…) Przygotowaniem wyborów, (…) zajmuje się uczniowska komisja wyborcza (…). Kadencja organów przedstawicielskich SU trwa do czasu rozpoczęcia pracy przez nowo wybrane organy. Wybory odbywają się w specjalnie wydzielonym miejscu, (…) lokal zapewnia anonimowość aktu wyborczego. Tutaj okładka publikacji

Adresaci standardu / publikacji Standard funkcjonowania SU Standardy funkcjonowania SU zostaną skonsultowane z zainteresowanymi a następnie przedstawione w czterech broszurach informacyjnych kierowanych do grup kluczowych dla sprawnego funkcjonowania samorządów uczniowskich. Adresaci standardu / publikacji przedstawiciele kuratoriów oświaty, doradcy metodyczni, dyrektorzy szkół, opiekunowie samorządów bezpośrednio pracujący z uczniami.

Promocja samorządności uczniowskiej Akcja edukacyjna „Samorządy mają głos” Ogólnopolski dzień wyborów przedstawicieli samorządów uczniowskich Rozpoczęcie debaty na temat wzmacniania samorządności uczniowskiej w szkołach. Włączenie w nią wszystkich kluczowych aktorów.

Zdjęcie do zmiany Samorządy mają głos!

Samorządy mają głos! Zachęcenie szkół do organizowania powszechnych wyborów przedstawicieli samorządów uczniowskich Promocja demokratycznego standardu wyborów Upowszechnianie nawyku udziału w głosowaniu Uczniowskie komisje wyborcze Kampanie wyborcze i debaty kandydatów i kandydatek Powszechne głosowanie wg demokratycznych standardów

Samorządy mają głos! 1 dzień wyborów 453 szkoły wzięły udział w akcji 164 szkoły opublikowały wyniki wyborów na platformie 78% wyniosła frekwencja w szkołach 39 523 uczniów i uczennic oddało głosy

Samorządy mają głos! Tutaj będą 4 przykłady działań z akcji SMG

Dziękuję za uwagę. Zapraszam do dyskusji.

Plany działania Koalicji na rzecz samorządów uczniowskich

Wielkość środków przekazywanych na współpracę WNIOSKI Wielkość środków przekazywanych na współpracę z organizacjami pozarządowymi jest ściśle związana z wielkością samorządu Waha się ona w granicach 0,2% do 1,8% co stanowi znikomy procent budżetu Praktyka planowania i wydawania środków w tym trybie to raczej wspieranie różnych wydarzeń niż realizacja zadań W niektórych gminach program współpracy jest wyłącznie wypełnieniem ustawowego obowiązku Ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie w nikłym stopniu „pomaga” szkole w ciekawszej edukacji

Spotkanie grupy fokusowej - 27.10. 2011 Warszawa Samorząd z pasją w praktyce Spotkanie grupy fokusowej - 27.10. 2011 Warszawa Uczestnicy- przedstawiciele: Starostwa Powiatowego w Ostródzie Urzędu Gminy Lesznowola Urzędu Gminy Strachówka Urzędu Miasta Legionowo Urzędu Miasta Bytom Urzędu Miasta Kalisz Wnioski ze spotkania

Lokalna polityka oświatowa Jak efektywnie zorganizować oświatę w gminie/mieście/powiecie? Jak lepiej uczyć? Jak kształcić młodych obywateli otwartych, ciekawych świata i aktywnych w jego zmienianiu?

Dziękujemy za uwagę!