Infrastruktura i inwestycje rozwojowe w sektorze energetycznym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Poland-Singapore Joint Research Project
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Priorytet : Harmonijny transport powierzchniowy
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
GŁÓWNE INWESTYCJE STRATEGICZNE Wrzesień 2006 r.
ENERGETYKA ODNAWIALNA NA MORZU - OFFSHORE SZANSĄ DLA POMORZA Gdynia 2013.
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Strategiczne Projekty drogowe Miasta Gdańska
ORLEN GAZ - lider rynku gazu płynnego
Terminal przeładunkowy Rejowiec
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Wyniki finansowe Grupy AB I kwartał 2009 roku. AB S.A., ul. Kościerzyńska 32, Wrocław | | 2 PODSTAWOWE INFORMACJE AB S.A. jest.
Grupa LOTOS S.A. Bezpieczeństwo energetyczne, rynek, rozwój
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
ZARZĄDZANIE BEZPIECZEŃSTWEM ENERGETYCZNYM W SEKTORZE NAFTOWYM
Konferencja z cyklu Zmieniamy Polski Przemysł
Planowanie przepływów materiałów
PARTNERZY Konsorcja Fundusze inwestycyjne Partnerzy technologiczni Domy mediowe Agencje PR Społeczeństwo jako partner 1.
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
DZIAŁANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA RZECZ ROZWOJU ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W REGIONIE Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam.
INFRASTRUKTURA TRANSPORTU LOTNICZEGO
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Wood Group – przegląd możliwości Lider na rynkach światowych: - usług dla przemysłu przetwórstwa ropy i gazu i energetycznego - inżynierii dna morskiego.
Elastyczne rozwiązania transportowe
Akademia Morska w Szczecinie Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu Instytut Zarządzania Transportem Zakład Organizacji i Zarządzania Projekt rozwojowy.
Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów. O PZWLP PZWLP powstał w 2005 roku Celem Związku jest kształtowanie i wpływanie na rozwój branży wynajmu i.
Polityka bezpieczeństwa energetycznego na przykładzie Polski i Niemiec
Rynek naftowy a bezpieczeństwo energetyczne kraju. Fakty i mity Gwiazdowski  Consulting.
Rola i znaczenie polskiej spółki gazownictwa w kształtowaniu rynku gazu w polsce Andrzej Dębogórski Międzyzdroje, maj 2015 r.
Finansowanie projektów sektora publicznego Barbara Cendrowska, Dyrektor Biura Analiz i Finansowania Sektora Publicznego Kraków, 3 pażdziernika 2011.
Zintegrowany System Zarządzania Ruchem w Trójmieście TRISTAR
Dominik Landa, Dyrektor Handlowy
Kierunki rozwoju spółki
Rynek stali, koksu i węgla - wyzwania 1
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata 2014 – 2020 Agencja Rozwoju Pomorza S.A., Al. Grunwaldzka 472 D, Gdańsk Zarząd: Łukasz.
Polityka energetyczna Polski do 2030 roku
Zaktualizowana Strategia Grupy Kapitałowej Grupy LOTOS S.A. do roku 2012 oraz kierunki rozwoju na lata 2013 – 2020 Paweł Olechnowicz Prezes Zarządu, Dyrektor.
TRASA SŁOWACKIEGO Odcinek od ul. Potokowej do Al. Rzeczypospolitej GDAŃSK, 17 marzec 2010 r. Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 Sp. z o.o.
INFORMACJA nt. działań Oddziału w Warszawie GDDKiA na terenie regionu płockiego. Płock, 13 października 2009r.
Prezentacja spółki 2015 r.. 6 oddziałów (Gdańsk, Poznań, Tarnów, Warszawa, Wrocław, Zabrze) 19 zakładów ponad 200 jednostek terenowych 2 Działamy w całej.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Centrum Wspierania Biznesu w Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. w Koninie Otwarte Drzwi do Biznesu Iwona Kurzawińska Dyrektor Operacyjny ARR S.A. w Koninie.
Inwestycje GAZ-SYSTEM S.A. zwiększające konkurencyjność rynku gazu
Wprowadzenie akcji na NewConnect Zainwestuj w SEKA S.A. 7 października 2011 r.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
II stopień - Logistyka Specjalność: Zarządzanie Łańcuchem Dostaw.
WŁOCŁAWSKI INKUBATOR INNOWACJI I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego.
Gospodarcze efekty EURO 2012 dla Gdańska i regionu pomorskiego dr Bohdan Wyżnikiewicz Gdańsk, 9 stycznia 2008 r.
Departament Wdrażania RPO 01 Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Oś Priorytetowa.
System, który łączy Warszawa, 13 października 2016 Aleksander Zawisza Zastępca Dyrektora Pionu Rozwoju GAZ-SYSTEM S.A. Bezpieczeństwo dostaw gazu – spojrzenie.
Klaster Logistyczno-Transportowy „Północ-Południe”
„Transport morski w systemie transportu intermodalnego”
Paweł Jakubowski, Dyrektor, Pion Rozwoju, GAZ-SYSTEM S.A.
dr inż. Krystian Liszka Dyrektor Oddziału GAZ-SYSTEM w Tarnowie
NOWOCZESNA INFRASTRUKTURA - KLUCZ DLA ROZWOJU GOSPODARCZEGO ŚLĄSKA
Możliwości rozwoju działalności przeładunkowej portu morskiego w Darłowie Dr Piotr Nowaczyk Wydział Ekonomiczny Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny.
Kopalnia gazu ziemnego - Lubiatów
Warunki wstępne (ex ante) stan
Budowa Trasy Północnej w Szczecinie – etap II
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
Zarządzanie Łańcuchem Dostaw
Strategia rozwoju TerminalU LNG w Świnoujściu
Wkład gaz-system w dalszy rozwój rynku – promocja lng i cng
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Logistyka międzynarodowa
Porty w Szczecinie i Świnoujściu – w aspekcie przewozów towarowych
Zapis prezentacji:

Infrastruktura i inwestycje rozwojowe w sektorze energetycznym PERN „Przyjaźń” S.A. Sopot , 30 listopada 2012 r.

Infrastruktura Działalność Grupy Kapitałowej PERN „Przyjaźń” PERN „Przyjaźń” S.A. należy do grona strategicznych przedsiębiorstw Skarbu Państwa w obszarze logistyki ropy i paliw, zapewniających zaopatrzenie kraju w ropę naftową oraz paliwa płynne. Działalność Grupy Kapitałowej PERN Transport Magazynowanie Transport rurociągami ropy naftowej do polskich i niemieckich rafinerii oraz transport paliw Magazynowanie w naziemnych terminalach Przeładunki morskie ropy naftowej i paliw Ropa naftowa (infrastruktura PERN) Paliwa (infrastruktura OLPP) W 2011 roku PERN przetransportował ok. 48,9 mln ton ropy naftowej oraz 6,6 mln m3 paliw 2

Infrastruktura Transport rurociągowy ropy naftowej i paliw PERN posiada dwie niezależne trasy dostawy ropy dla polskich i niemieckich rafinerii. Zarządza także siecią rurociągów paliwowych. Głównym źródłem zaopatrzenia krajów Europy Centralnej w ropę naftową jest Rurociąg „Przyjaźń”. PERN zapewnia również możliwość dostaw ropy drogą morską. Rurociągi należące do PERN, poza głównym celem zaopatrywania polskich rafinerii w ropę, służą również do tranzytu surowca do rafinerii niemieckich lub eksportu ropy drogą morską przez Gdańsk. PERN posiada także rurociągi paliwowe umożliwiające bezpieczny transport paliw. 3

Infrastruktura Bazy magazynowe ropy naftowej i paliw Łączna pojemność istniejących baz magazynowych ropy naftowej to około 3 mln m3, natomiast pojemność baz paliwowych wynosi blisko 1,8 mln m3. Wraz z oddaniem Terminala Naftowego w Gdańsku, pojemność magazynowa zwiększy się odpowiednio o blisko 400 tys. m3 dla ropy naftowej oraz ponad 300 tys. m3 dla paliw. Zbiorniki na ropę naftową wykorzystywane są do dwóch zasadniczych celów: operacyjnego transportu ropy naftowej, magazynowania zapasów strategicznych, obowiązkowych oraz operacyjnych.

Inwestycje rozwojowe Projekty inwestycyjne 3 1 2 4 Intensyfikacja Odcinka Pomorskiego 1 Terminal Naftowy w Gdańsku 3 REALIZACJA DO 2015 r. PERSPEKTYWA ŚREDNIOTERMINOWA Rozbudowa Baz Magazynowych 2 4 Rozbudowa Naftoportu PERSPEKTYWA ŚREDNIOTERMINOWA PERSPEKTYWA ŚREDNIOTERMINOWA Bezpośredni wzrost bezpieczeństwa energetycznego Polski i UE

Inwestycje rozwojowe Terminal Naftowy w Gdańsku (1/3) Terminal Naftowy w Gdańsku stanie się ważnym elementem morskiej logistyki ropy naftowej i paliw płynnych w basenie Morza Bałtyckiego, zwiększającym bezpieczeństwo dostaw surowca i produktów gotowych na polskim rynku. Planowana pojemność magazynowa w pierwszym etapie wynosić będzie 697 tys. m3 (pełna opcja). Ostateczna pojemność zostanie ustalona na podstawie zapotrzebowania Klientów. Terminal będzie wykorzystywać istniejącą infrastrukturę, w tym morski terminal przeładunkowy NAFTOPORTU, działające rurociągi naftowe, połączenia kolejowe. Terminal zostanie połączony z istniejącą siecią rurociągów naftowych zaopatrującą rafinerie polskie PKN Orlen i Grupę Lotos oraz rafinerie niemieckie TRM Leuna i PCK Schwedt. Planowany termin zakończenia inwestycji – 2015 r. 322 tys. m3 375 tys. m3

Inwestycje rozwojowe Terminal Naftowy w Gdańsku (2/3) Terminal Naftowy wzmocni bezpieczeństwa energetycznego Polski oraz w perspektywie długoterminowej będzie źródłem dywersyfikacji przychodów i budowy wartości Grupy PERN. Budowa TNG umożliwi: uzyskanie znaczącej pozycji w zakresie przeładunku ropy i paliw w basenie Morza Bałtyckiego; stworzenie elastycznych warunków zaopatrzenia w paliwa silnikowe w Polsce, w przypadku pojawienia się ich znaczącego deficytu; osiągnięcie Grupie PERN dodatkowych zysków z tytułu usług przeładunkowych i magazynowych ropy; uzupełnienie oferty PERN „Przyjaźń” S.A. o dodatkowe usługi, w tym m. in.: kumulacja ropy naftowej, komponowanie paliw, import i eksport paliw z wykorzystaniem dużych tankowców; stworzenie warunków do lepszego wykorzystania Naftoportu, w szczególności po ewentualnym ograniczeniu tranzytu rosyjskiej ropy. znaczącej pozycji w

Inwestycje rozwojowe Terminal Naftowy w Gdańsku (3/3) Zgodnie z założeniami, Terminal będzie świadczyć dwie główne grupy usług: przeładunek oraz magazynowanie. Terminal będzie przystosowany do obsługi następujących rodzajów produktów: ropy, ON/Benzyn, JET, HFO i Chemii (opcja). Zakres usługowy działalności Terminala Zakres produktowy działalności Terminala Usługi podstawowe 1 Ropa Naftowa Olej Napędowy/Benzyny Paliwo Lotnicze JET HFO Chemia (opcjonalnie) 2 Przeładunek ropy naftowej i paliw Magazynowanie ropy naftowej i paliw 3 Usługi dodatkowe 4 5 Blendowanie ropy naftowej Istnieje szansa, iż Terminal będzie świadczyć również szereg usług dodatkowych poza blendowaniem, takich jak: uszlachetnianie i podgrzewanie.

Inwestycje rozwojowe Rozbudowa baz magazynowych Niezależnie od budowy Terminala Naftowego, PERN realizuje inwestycje w nowe pojemności magazynowe. Planowany jest znaczący wzrost pojemności zbiorników ropy naftowej w perspektywie najbliższych lat. Rozbudowa pojemności w pobliżu Płocka oraz Gdańska pozwoli na zwiększenie możliwości magazynowych Spółki o ok. 400 tys. m3 Budowa nowych zbiorników jest odpowiedzią na zwiększone zapotrzebowanie na zdolności magazynowe na cele operacyjne i organizacji tłoczeń. Ponadto rozbudowa baz magazynowych w Płocku i Gdańsku zwiększy bezpieczeństwo energetyczne poprzez powiększenie zdolności magazynowych kraju w zakresie ropy naftowej.

Inwestycje rozwojowe Intensyfikacja Odcinka Pomorskiego Kluczowym wyzwaniem stojącym przed PERN jest zapewnienie infrastruktury będącej w stanie w sposób niezawodny i elastyczny obsługiwać dostawy ropy z portu gdańskiego. Odcinek Pomorski, łączący Naftoport z Rurociągiem „Przyjaźń” umożliwia PERN zaopatrywanie w ropę naftową krajowych i niemieckich rafinerii. Przeprowadzone w ostatnich latach prace modernizacyjne, reorganizacja systemów tłoczeń oraz zastosowanie środków zmniejszających opory tłoczenia pozwoliły już obecnie na zwiększenie przepustowości Odcinka Pomorskiego.

Inwestycje rozwojowe Rozbudowa Naftoportu Naftoport realizuje obecnie inwestycje umożliwiające zwiększenie przeładunków paliw w związku z zapotrzebowaniem Grupy Lotos oraz planowaną budową Terminala Naftowego w Gdańsku. Obecne zdolności przeładunkowe Naftoportu wynoszą ok. 34 mln ton na rok. Spółka realizuje przeładunki morskie na 4 stanowiskach. W wyniku przeprowadzonych inwestycji w Grupie Lotos oraz w związku z planowaną budową Terminala Naftowego w Gdańsku, Naftoport realizuje obecnie inwestycje mające na celu zwiększenie posiadanego potencjału. W październiku 2012 Naftoport podpisał z Hydrobudową Gdańsk umowę na budowę stanowiska paliwowego "T1". Stanowisko "T1" umożliwi przeładunek 200 statków o pojemności do 50 tys. ton w ciągu jednego roku.

Wnioski PERN posiada obecnie odpowiednie zdolności do zapewnienia krajowym i niemieckim rafineriom wymaganych dostaw surowca dwiema niezależnymi drogami – lądową z wykorzystaniem Rurociągu „Przyjaźń” oraz morską przez Naftoport i Odcinek Pomorski. Strategia Rozwoju GK PERN zakłada znaczące inwestycje w obszarze infrastruktury logistycznej ropy naftowej i paliw płynnych celem zapewnienia dywersyfikacji tras zaopatrzenia Polski w ropę i paliwa. Projekty rozwojowe obejmują kluczowe obszary podstawowej działalności PERN: a) zwiększenie możliwości zaopatrzenia rafinerii z kierunku północnego oraz b) rozbudowę istniejących pojemności dla celów magazynowania operacyjnego w Gdańsku i Płocku, c) rozbudowę Naftoportu. 12

Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych "Przyjaźń" S.A. Dziękuję za uwagę Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych "Przyjaźń" S.A. Wyszogrodzka 133, 09 – 410 Płock tel: + 48 24 266 23 00; fax: + 48 24 266 22 03