Szkoła, a demokracja..

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak zorganizować pracę samorządu, żeby włączyć w jego działania jak największą liczbę uczniów, nasze pomysły i dobre praktyki.
Advertisements

Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Demokracja w szkole.
PRAWA UCZNIA W SZKOLE WYNIKAJĄCE Z PRAW CZŁOWIEKA
PRAWA CZŁOWIEKA.
DEMOKRATYCZNE WYBORY WŁADZ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE 30 września 2013 r.
Samorząd Uczniowski. działa na podstawie art. 55 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz
Realizacja praw dziecka w szkole
Rola uczniów we współdecydowaniu o sprawach szkolnych
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSUMOWANIE ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ DEBATA UCZEŃ ATEN – DEMORKACJA BLIŻEJ SZKOŁY.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Rada Szkoły Rada Szkoły - Zespołu Szkół im. Generała Nikodema Sulika w Dąbrowie Białostockiej.
Prawa ucznia w praktyce szkolnej
DEMOKRACJA W SZKOLE.
Debata na temat: Czy samorząd uczniowski jest w szkole potrzebny?
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich
Prawa i obowiązki ucznia.
Od bierności ku aktywności,
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
„Szkoła demokracji” Edukacyjny projekt uczniów Zespołu Szkół im
WITAMY NA DEBACIE pt. Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
S AMODZIELNOŚĆ CZY W SPÓŁPRACA ? C ZYLI JAKĄ SIŁĘ MA SU ? Sejmik Dzieci i Młodzieży r. Iwona Lewińska, Damian Soboń
Przedstawianie innym organom (radzie szkoły, radzie pedagogicznej, dyrektorowi) wniosków i opinii w sprawach dot. szkoły Możliwość redagowania i wydawania.
„Sami o sobie, czyli demokracja w naszej szkole”
Szkolna debata Jakie działania szkolne i lokalne są warte zrealizowania przez samorząd uczniowski – nasze pomysły i dobre praktyki? 28 kwietnia 2010 LO.
Debata na temat samorządu i demokracji w szkole…
Samorząd Uczniowski to jeden z organów szkoły, czyli organizacja uczniów danej placówki obejmująca całą społeczność uczniowską; samorząd jest niezależny.
Spis treści: Co to jest samorząd uczniowski??
Czy szkoła to instytucja demokratyczna?. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (z późniejszymi zmianami) Art W szkole i placówce.
Prawa dziecka DALEJ.
Szkoła Współpracy.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
OPRACOWALI: JAKUB ORLEAŃCZYK BARTOSZ MUSIAŁ
- potrzeba czy balast w naszej szkole?
Samorząd Uczniowski.
CZYLI JAK STWORZYĆ IDEALNY SAMORZĄD SZKOLNY?
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Jak według uczniów powinien funkcjonować Samorząd Szkolny?
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Regulamin Świetlicy Szkolnej
„Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek”
RODZICE W SZKOLE.
Samorząd Uczniowski.
Samorząd Uczniowski.
Aleksandra Kalicińska, Aleksandra Rudawska
22 marca )Proces legislacyjny w Rzeczpospolitej Polskiej i zasady funkcjonowania Sejmu przedstawi nam Pani Elżbieta Rafalska 2)Proces legislacyjny.
SAMORZĄD UCZNIOWSKI A PRAWO
Nasza „mała” demokracja
SZKOLNA DEBATA DOTYCZĄCA SAMORZĄDNOŚCI UCZNIOWSKIEJ Jak przygotowa ć i zorganizowa ć wybory do w ł adz samorz ą du uczniowskiego, ż eby by ł y ś wi ę tem.
Grupa reprezentująca społeczność uczniowską danej szkoły (klasy), Wybrana w celu rozwiązywania ważnych problemów swego środowiska; Działa pod opieką i.
Instytucje demokratyczne w szkole
SAMORZĄD UCZNIOWSKI.
STATUTSZKOŁYPODSTAWOWEJ NR 2 W ROGOŹNIE.. CO TO JEST STATUT SZKOŁY? Statut szkoły, dokument dotyczący organizacji i funkcjonowania szkoły. Statut szkoły.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
 20 listopada 1989r. Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych uchwaliło jednomyślnie Konwencję o Prawach Dziecka. Weszła ona w życie 2 września 1990r.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
KONTRAKT WYCHOWAWCZY Kontrakt zawarty jest na czas nauki w gimnazjum
Uczeń- jego prawa i obowiązki
Jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich ?
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
Doradztwo zawodowe w szkołach
Organy szkoły Rada Rodziców Dyrektor.
Prawa, które każdy uczeń powinien znać…
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Zapis prezentacji:

Szkoła, a demokracja.

Demokracja Ogół pełnoprawnych obywateli, ustrój polityczny, w którym źródło władzy stanowi wola większości obywateli (sprawują oni rządy bezpośrednio lub za pośrednictwem przedstawicieli).

Demokracja w szkole: Demokracja to współuczestnictwo w rządzeniu wszystkich obywateli, wspólne podejmowanie decyzji, ale też przejmowanie odpowiedzialności za siebie i swoje otoczenie. Jednym z organów szkoły, który obejmuje całą jej społeczność, a jednocześnie jest niezależny od administracji oświatowej jest samorząd szkolny.Wbrew powszechnym opiniom samorząd to nie tylko kilka osób z jego władz, ale cała społeczność szkolna, która ma prawo do wyboru swoich przedstawicieli. Czy korzystamy z tego prawa?

Prawa ucznia a statut Prawa ucznia - zespół obowiązujących norm i przepisów prawnych mających na celu ochronę interesów ucznia oraz regulujących jego funkcjonowanie w szkole. Prawa te wynikają z obowiązujących dokumentów międzynarodowych dotyczących praw i wolności człowieka, tj. Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych, Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, Konwencje o Prawach Dziecka. Prawa ucznia określają dokumenty: Ustawa o systemie oświaty w sprawie ramowego statutu szkół publicznych dla dzieci i młodzieży oraz zarządzenie w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania. W szkole szczegółowy katalog praw i obowiązków ucznia określa statut szkoły .

Prawa ucznia: Uczeń ma prawo do: właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zapoznania się z programami nauczania z poszczególnych przedmiotów opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności korzystania z pomocy stypendialnej bądź doraźnej życzliwego, podmiotowego, partnerskiego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych – jeśli nie narusza to dobra innych osób

rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów; pomocy w przypadku trudności w nauce; korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego; korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru, także podczas zajęć pozalekcyjnych; wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole; uczestnictwa w olimpiadach, konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych; korzystania z opieki zdrowotnej; sprawiedliwej i obiektywnej oraz jawnej oceny, ustalonej na podstawie znanych kryteriów zgodnych z Wewnątrzszkolnym Ocenianiem, jak również ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce oraz odwołania się od oceny w sytuacjach i na zasadach określonych w Wewnątrzszkolnym Ocenianiu.

Demokratyczne instytucje w szkole:

Samorząd uczniowski Prawa : Prawo wyboru nauczycieli pełniących funkcję opiekunów Samorządu. Prawo do uczestniczenia w radach klasyfikacyjnych. Prawo do przedstawiania radzie pedagogicznej i dyrektorowi szkoły wniosków i opinii we wszystkich sprawach szkoły. Prawo do zgłaszania propozycji do planu wychowawczego szkoły i statutu szkoły. Prawo do opiniowania szkolnego systemu oceniania i przedmiotowego systemu oceniania. Przedstawianie propozycji do planu dydaktyczno-wychowawczego szkoły. Prawo do wyrażania opinii na temat pracy nauczyciela przedstawionej dyrektorowi szkoły przygotowującemu ocenę pracy tego nauczyciela. Organizacja imprez szkolnych. Współdziałanie w przyznawaniu uczniom różnych form pomocy.

Samorząd uczniowski Cele: 1. Reprezentowanie ogółu uczniów. 2. Działanie na rzecz społeczności uczniowskiej i obrona jej praw. 3. Uczestnictwo uczniów w samodzielnym rozwiązywaniu własnych problemów oraz partnerstwo w stosunkach uczniów z nauczycielami w realizacji celów wychowawczych szkoły. 4. Rozwijanie demokratycznych form współżycia, współdziałania  uczniów oraz przyjmowania współodpowiedzialności za jednostkę i grupę. 5. Kształtowanie umiejętności zespołowego działania, wyrabianie samokontroli, samooceny i zdyscyplinowania uczniów.

Rzecznik praw ucznia Prawa: Wgląd do treści wszystkich skarg wpływających do kuratorium, Samodzielne badania skarg, Przyjęcie (za zgodą kuratora) sprawy badanej dotychczas przez innego wizytatora, jeśli sprawa ta ma znamiona naruszenia praw ucznia, Wydawanie zaleceń w porozumieniu z właściwym dyrektorem wydziału kuratorium.

Rzecznik praw ucznia Cele: dokonywanie analizy i oceny przestrzegania i poszanowania praw ucznia w szkołach, rozpoznawanie potrzeb dzieci i młodzieży w zakresie działalności samorządowej w szkołach, tworzenie pomocniczej struktury “Szkolnych Rzeczników Praw Ucznia” i określenie zakresu ich działania, organizowanie szkoleń i spotkań związanych z problematyką praw ucznia, współpraca z władzami samorządowymi stowarzyszeniami, organizacjami oraz instytucjami zajmującymi się działalnością na rzecz praw dziecka.

Młodzieżowa Rada Miasta Młodzi radni mogą m.in. organizować spotkania z władzami miasta oraz organizacjami społecznymi, delegować swoich przedstawicieli na sesje Rady Miasta i posiedzenia komisji, opiniować projekty uchwał Rady Miasta dotyczące młodzieży, występować z wnioskami o podjęcie inicjatywy uchwałodawczej, organizować imprezy o charakterze kulturalnym, sportowym, proekologicznym i charytatywnym, a także szkolenia, seminaria i konferencje.

Ankieta diagnozująca demokrację w LO nr IV

Czy znasz prawa ucznia?

Czy wiesz gdzie zostały zapisane prawa ucznia?

O czym twoim zdaniem uczniowie powinni decydować wspólnie? Wycieczki klasowe Sprawy klasowe Terminy testów Sprawdziany Plan lekcji Długość przerw i dni wolnych Prawa i obowiązki Wybór przewodniczącego Składki pieniężne Imprezy szkolne

Czy uczestniczysz w szkolnych wyborach?

Czy traktujesz uczestniczenie w wyborach szkolnych jako obowiązek czy przywilej?

Czy w klasie i szkole potrzebny jest samorząd?

Czy tworzenie samorządu szkolnego to przywilej czy obowiązek?

Czy byłeś kiedyś członkiem samorządu? Dlaczego tak/nie? „[...]ponieważ zostałem wybrany przez klasę ale też lubię angażować się w życie klasy i szkoły” „[...]uważam, że to dobre doświadczenie, ponieważ jako uczeń wiem jakie są problemy uczniów, także można pomóc innym”

Czy uczniom potrzebna jest gazeta szkolna Czy uczniom potrzebna jest gazeta szkolna? Jakie powinna spełniać funkcje? Funkcja informacyjna Podawanie niezbędnych informacji Rola komunikacyjna Losy szkoły

Czy czytałeś kiedyś gazetę wydawaną w naszej szkole? Jak ją oceniasz? „Nie jest ciekawa”, „interesująca”, „za nudna, nieciekawa, powinna być dłuższa”, „średnia”, „świetna”, „dobra”

Czy wiesz coś na temat Młodzieżowej Rady Miasta Czy wiesz coś na temat Młodzieżowej Rady Miasta? Czy znasz radnych z naszej szkoły? „Podejmuje ważne decyzje w życiu szkoły i miasta w imieniu uczniów naszej szkoły” „Decyduje o imprezach w mieście, daje pomysły dla młodzieży”

Czy korzystasz ze swoich szkolnych praw? Uzasadnij odpowiedź. „[...] poprzez zgłaszanie nieprzygotowań” „staram się ale są one lekceważone, podważane” „[...] przez uczęszczanie do szkoły” „chcę, ale nie mam szans z nauczycielami”