Jak sprawić, aby uczniowie czytali?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak szukać potrzebną pozycję w „Programie Mol”
Advertisements

Adam Miratyński Towaroznawsto 1021b.
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
BIBLIOTEKA III L.O. W SOPOCIE Zapraszamy codziennie od godz W środy biblioteka nieczynna ! BIBLIOTEKARZ - mgr. Zdzisława Małyszko.
Biblioteka "Kiedy przeczytam nową książkę, to tak jakbym znalazł nowego przyjaciela, a gdy przeczytam książkę, którą już czytałem - to tak jakbym spotkał.
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
Richard Lucas Komitet Honorowy - Światowy Tydzień Przedsiębiorczości.
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Armii Krajowej w Bielsku-Białej
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
WYKONAŁ:-MATEUSZ KOSZAŁKA
od biblioteki szkolnej do centrum informacji multimedialnej
Młodzieżowa przedsiębiorczość
Zespołu Szkół nr 1 w Zakrzówku
Literatura dla dzieci i młodzieży ćwiczenia
BIBLIOTEKA Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tyczynie.
Biblioteka Miejskiego Zespołu Szkół nr 4 im
Rok szkolny 2003/2004: - liczba szkół liczba szkół liczba uczniów liczba uczniów liczba wolontariuszy liczba wolontariuszy.
Opracowała Romana Stąsiek Wnętrze naszej biblioteki:
Biblioteka szkolna Zespołu Szkół Nr1 im. Tadeusza Kościuszki w Lubiczu
EDUKACJA CZYTELNICZA W GIMNAZJUM NR 1 W PRZEMYŚLU
CAŁY WROCŁAW CZYTA… IX edycja
Znajduje się na parterze budynku szkolnego; czynna jest codziennie, a godziny jej otwarcia dostosowa- ne są do rozkładu zajęć uczniów.
Biblioteka jako Szkolne Centrum Informacji
Katalogi biblioteczne informacją o zbiorach
„Szkoła wspomaga wychowanie” debata uczniów szkół ponadgimnazjalnych
Dni otwarte Uniwersytetu Pedagogicznego Kraków 2013.
Witamy w nowej sali multimedialnej Centrum Multimedialnego X LO Witamy w nowej sali multimedialnej Centrum Multimedialnego X LO Zdjęcia sali multimedialnej.
Witamy w bibliotece Zespołu Szkół Nr 35 w Warszawie Zapraszamy do obejrzenia prezentacji naszej oferty.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Gmina Grodzisk Maz. w liczbach
Szkoła Współpracy.
Opracowała: Edyta Guznowska – nauczyciel-bibliotekarz
Biblioteka szkolna.
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Debata pracowników szkoły
Problemy współczesnej młodzieży
ILE MAMY WZROSTU??? JAKIEGO KOLORU MAMY OCZY.
Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 2 w Iławie CZYTANIE KSIĄŻEK W BIBLIOTECE SZKOLNEJ.
Zagrożenia niesione przez współczesne środki przekazu (massmedia)
Szkolna biblioteka Co każdy powinien o nas wiedzieć!
Dlaczego warto korzystać z
METODY I FORMY PRACY Z CZYTELNIKIEM W BIBLIOTECE SZKOLNEJ
JEDLIŃSKI GRANT EDUKACYJNY – EDYCJA II PROJEKT „BOHATEROWIE MOICH KSIĄŻEK NA EKRANIE” Miejska Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Jedlinie – Zdroju.
Festiwal Szkoły z klasą 2.0 Oprac. Aleksandra Mośko.
Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Swobodna 73a, Wrocław, tel: ; fax:
Badanie oczekiwań i potrzeb kulturalnych młodzieży powiatu żarskiego.
Dr Michał Zając, Instytut Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych, Uniwersytet Warszawski Aplikacje książkowe dla dzieci: między literaturą a grą.
Wrocław Światową Stolicą Książki 2016 Projekt działań bibliotek szkolnych Wrocławia wspierający rozwój czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży grudzień.
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Obszary – tematy i techniki badawcze Opracowała: Krystyna Dzikowska
Działania promujące czytelnictwo
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Wygraj dobry zespół! Grywalizacja jako skuteczna i innowacyjna forma szkolenia pracowników.
PEDAGOGICZNA BIBLIOTEKA WOJEWÓDZKA w Katowicach, Filia w BYTOMIU.
Projekt edukacyjny „Czytanie jest trendy”
ZADANIE VIII CZYTANIE ŁĄCZY POKOLENIA – RODZICE, DZIADKOWIE, NAUCZYCIELE.
Szkolny projekt edukacyjny „Książki naszych marzeń’’
AKCJA LATO 2016 Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Gdańsku.
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
Swobodna wypowiedź o mediach. We współczesnym świecie media, czyli środki masowego przekazu takie jak rado, telewizja, Internet mają bardzo duży wpływ.
ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów Społecznego Gimnazjum w Czersku
Wybór tytułów książek do biblioteki szkolnej przez głosowanie.
Pomysł na promocję książki.
SZKOŁA PODSTAWOWA – 37 uczniów GIMNAZJUM – 28 uczniów
Lubię czytać!.
Miejska Biblioteka Publiczna w Szczecinie w liczbach
IM. STANISŁAWA KONARSKIEGO
KLUCZEM DO WIEDZY WCIĄŻ JEST CZYTANIE !.
Zapis prezentacji:

Jak sprawić, aby uczniowie czytali? Dr Michał Zając, Instytut Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych, Uniwersytet Warszawski Jak sprawić, aby uczniowie czytali? Czytelnik oporny w bibliotece szkolnej Zjawisko – metody pracy – dobór literatury ODN Łomża 29.09.2015

...poszukajmy więc innego miejsca pracy ! Anty - Motto: „Do czytania nikogo się nie przekona: albo chce czytać (i będzie!) albo nie chce i wołami się wtedy nie przyciągnie...” ...poszukajmy więc innego miejsca pracy !

Czytelnik oporny: zjawisko – definicja: Czytelnicy oporni (kalka z angielskiego: „reluctant reader”) to młodzi ludzie w wieku 9-14, którzy mimo wszelkich pozytywnych predyspozycji psycho-fizjologicznych nie są zainteresowani czytaniem.

Czytelnik oporny: szacowany rozmiar zjawiska Wykres zaczerpnięty z Raportu: Zofia Zasacka, Czytelnictwo dzieci i młodzieży, IBE 2015

Czytelnik oporny: zjawisko - przyczyny Wiele przyczyn „oporności”, najczęściej występują łącznie: Brak tradycji czytania w domu; Brak informacji o odpowiedniej lekturze; Negatywne skojarzenia – szkoła......; Konkurencyjne media.

„Brak tradycji czytania w domu”….: Wykres zaczerpnięty z Raportu: Zofia Zasacka, Czytelnictwo dzieci i młodzieży, IBE 2015

Niebezpieczeństwo …:

Czytelnicy oporni i biblioteka - stereotypy: Stereotypy młodzieży wśród bibliotekarzy: Głośni i nieznośni; Pełni energii i entuzjazmu; Niezorganizowani i działający chaotycznie; Kierujący się emocjami; Pozbawieni szacunku; Nieprzewidywalni; Tylko telewizja i komputery ich interesują; Dziwnie wyglądają; Biblioteki ich nie interesują!

Czytelnicy oporni i biblioteka – stereotypy: Stereotypy bibliotekarza wśród młodzieży: Ćśśśśś - Obsesjonaci ciszy; Nudziarze; nie znają się na komputerach sztywniacy ; mole książkowe; nie są w stanie obsłużyć więcej jak jedną osobę w jednej chwili; ciągle martwią się o te swoje książeczki; kobiety w okularach z grubymi szkłami; poważni; młodzież ich nie interesuje !

Stereotypy 

Stereotypy ???? 

Stereotypy ….

Stereotypy ????

Czytelnicy oporni i biblioteka – praca indywidualna – zasady? Dążenie do nawiązania kontaktu; Kreatywność; Zdecydowanie i konsekwencja; Zapomnienie o ... stereotypach; Cierpliwość; Zachowanie spokoju.

Czytelnicy oporni i biblioteka... szkolna – szanse  Czytelnicy oporni są na miejscu! Pojawiają się w bibliotece; Bibliotekarz ma z nimi dodatkowy kontakt na zajęciach.

Czytelnicy oporni i biblioteka... szkolna – zagrożenia  Są na miejscu , ale tego miejsca często nie lubią... Pojawiają się w bibliotece, ale pod przymusem – lektury! Misja biblioteki szkolnej nie sprzyja krzewieniu czytania dla przyjemności ("biblioteka szkolna to przede wszystkim warsztat umysłowego trudu" Radlińska).

Czytelnicy oporni i biblioteka – praca indywidualna: Pytanie zasadnicze: Co Cię interesuje? Grasz w piłkę? W kosza? Chodzisz do kina? Masz psa? A może kota? Lubisz samochody? Pierwszy makijaż? Statki kosmiczne? Pierwsza miłość? MAM WSZYSTKO ! NA KAŻDY TEMAT !!!

Na każdy temat!

Czytelnicy oporni i biblioteka – metody zbiorowe: Spotkania z interesującymi ludźmi; Konkursy biblioteczne; Dyskusje biblioteczne; Booktalking (Gawędy o książkach);

Czytelnicy oporni i biblioteka – metody zbiorowe: „booktalking” „Gawędy o książkach” Nowoczesna forma prezentacji książek, Wykorzystywane doświadczenia marketingowe, Metoda idealna do wykorzystania w praktyce bibliotekarza szkolnego, Prezentacja literatury pięknej i literatury niebeletrystycznej.

Czytelnicy oporni i biblioteka – metody zbiorowe: „booktalking” Lekcja biblioteczna (zastępstwo?); Zestaw 10 tytułów; Krótka PREZENTACJA (3-4 minuty) jeden tytuł; Zróżnicowane konceptu i formy, ale 1 naczelny cel: odpowiedzieć na pytanie „Dlaczego mam to przeczytać?”

Metody zbiorowe - grywalizacja wykorzystanie mechaniki znanej np. z gier fabularnych i komputerowych, do modyfikowania zachowań ludzi w sytuacjach niebędących grami, w celu zwiększenia zaangażowania. Technika bazuje na przyjemności, jaka płynie z pokonywania kolejnych osiągalnych wyzwań, rywalizacji, współpracy.

Gry miejskie!

Czytelnicy oporni: dobór propozycji lekturowych: Atrakcyjne, kolorowe edycje, Wyrazisty bohater w odpowiednim wieku; Szybka akcja; Niezbyt grube; Ale też nie zeszytowe... Dużo dialogów; Większy druk.

Czytelnicy oporni: dobór propozycji lekturowych: Coraz częściej – mimo pozornie „podrosłego” wieku ilustracje! Zawsze dobierane indywidualnie do osoby i jej zainteresowań!

Czytelnicy oporni: dobór propozycji lekturowych: Coraz większa popularność zyskują książki non-fiction, niebeletrystyczne.

Czytelnicy oporni: dobór propozycji lekturowych: Ważnym orężem w pracy z czytelnikiem opornym są komiksy, czy je lubimy czy nie Ostatnio rynek komiksu wzbogacił się o wiele interesujących pozycji:

Czytelnicy oporni: dobór propozycji – listy tytułowe! Każdy bibliotekarz pracujący z „opornymi” powinien mieć na podorędziu – w głowie lub na kartce – zróżnicowaną listę/listy sprawdzonych tytułów do natychmiastowego zaproponowania.

Czytelnicy oporni: wzorce osobowe

Czytelnicy oporni: wzorce osobowe

Czytelnicy oporni: wzorce osobowe

Czytelnicy oporni: wzorce osobowe

Oraz wzory negatywne.....

Czytelnicy oporni - formaty nieksiążkowe Jednym z podstawowych sposobów zainteresowania czytelników opornych biblioteka i jej ofertą są formaty nieksiążkowe: Komiksy; Czasopisma (!!!); CD (muzyka); DVD; Gry komputerowe; Internet.

Czytelnicy oporni - formaty nieksiążkowe- zalety  Przyciągają do biblioteki; Poszerzają jej ofertę; Zmieniają stereotyp „miejsca zakurzonego i mało atrakcyjnego”.

Czytelnicy oporni - formaty nieksiążkowe- wady  Przyciągają do biblioteki – ale czy do czytelnictwa ? Czy przeciwdziałają czytelnictwu opornemu? W pewnej mierze dezorganizują prace biblioteki (gry!!!!! ale multimedia także); Najbardziej lubiane pisma są najmniej lubiane przez bibliotekarzy... Otwierają drzwi biblioteki na przemoc i pornografię;

Gry …

Czytelnicy oporni - formaty nieksiążkowe- a więc? „chcemy promować dobrą książkę przyczyniając się tym samym do odwrócenia uwagi młodych ludzi od komercyjnej kultury masowej oraz nowych, elektronicznych mediów częstokroć blokujących dostęp do cennych i wartościowych przekazów. Aby to osiągnąć literatura powinna być dostarczona w formie atrakcyjnej i nowoczesnej, konkurencyjnej wobec konsumpcyjnego stylu życia”.

Czytelnicy oporni - formaty nieksiążkowe- a więc? Pokolenie współczesnych młodszych nastolatków jest pokoleniem multimedialnym. Młodzi są skłonni korzystać w swoich kontaktach z mediami ze wszystkich formatów. Sama książka już się nie obroni..... „Jeżeli nie możesz ich pokonać – dołącz do nich”.

Kultura konwergencji mediów

Net generacja

Zamiast zakończenia: „Boże, daj mi pogodę ducha, abym mógł przyjąć to, czego zmienić nie można; odwagę abym mógł zmienić to, co zmienić można, i mądrość, abym mógł odróżnić jedno od drugiego”.

Nie popadać w zgorzknienie i … umieć czasami z pogodą ducha odpuścić 

Dziękuję za uwagę! Michał Zając michal.zajac@uw.edu.pl „Czytelnicy oporni w bibliotece: Zjawisko – metody pracy – dobór literatury” Dziękuję za uwagę! Michał Zając michal.zajac@uw.edu.pl