10. Bezpośrednia obecność na zagranicznych rynkach Część I

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Spostrzeżenia podwykonawcy
Advertisements

Blok 4. Rozwój przedsiębiorczości międzynarodowej w Polsce
Transformacja rynkowa firm w biznesie międzynarodowym
10. Bezpośrednia obecność na zagranicznych rynkach Część II Dr hab. Jerzy Cieślik.
Inwestycje zagraniczne szansą rozwoju firmy Andrzej Dominiewski, Dyrektor Wykonawczy CEE, grudzień 2005.
Stan sektora w regionach
Wsparcie dla sieci Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE)
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
1 Wyniki za IV kwartał 2003 Warszawa, luty 2004.
Strategia Warszawa, styczeń 2005.
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
Przedsiębiorcy i rozwój
CZY POLSKA GOSPODARKA MOŻE SOBIE POZWOLIĆ NA OSŁABIENIE DYNAMIKI EKSPORTU? dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
Charakter wymiany handlowej między polskimi regionami a krajami Europy Bałtyckiej Stanisław Umiński Ośrodek Badań Integracji Europejskiej,
Handel Międzynarodowy
OFFSET DEFINICJE I DOŚWIADCZENIA Witold Wiśniowski Warszawa.
Zachowania przedsiębiorstw w wymianie międzynarodowej prof. zw. dr hab
Marketing międzynarodowy Proces internacjonalizacji firmy
MISJA SPÓŁKI PROFIL DZIAŁALNOŚCI OPIS RYNKU DANE FINANSOWE STRATEGIA ROZWOJU PODSUMOWANIE.
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Rynek mięsny na przykładzie sektora wieprzowego
„KORZYŚCI Z INWESTOWANIA NA TERENACH KSSE”
Charakterystyka rynku dystrybucji stali
Nazwa, logo i (opcjonalnie) motto firmy. Fakty o firmie Branża - w jakiej branży działacie? Produkt – co chcecie sprzedawać? (pamiętajcie o konkretach!)
Zagadnienia materiałowo-surowcowe w produkcji mebli w Polsce Maciej Formanowicz, Marek Adamowicz, Tomasz Wiktorski Międzynarodowa konferencja Rynek drewna.
Wyniki finansowe Grupy AB – IV kwartał 2008 Dynamiczny rozwój mimo wymagającego otoczenia rynkowego.
Polska Izba Gospodarcza Importerów, Eksporterów i Kooperacji KOORDYNATOR: Maria Szwarc.
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
MODELE DYSTRYBUCJI STALI
MOSTOSTAL - ENERGOMONTAŻ
SPOTKANIE WARSZTATOWE
Wyniki finansowe Grupy AB I kwartał 2009 roku. AB S.A., ul. Kościerzyńska 32, Wrocław | | 2 PODSTAWOWE INFORMACJE AB S.A. jest.
Centrum Inwestora i Eksportera
PRODUCENT (PRZEDSIĘBIORSTWO) JAKO PODMIOT W GOSPODARCE.
OBSŁUGA RUCHU TURYSTYCZNEGO ćwiczenia
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
I - 1 „Zmieniamy Polski Przemysł” RYNEK DYSTRYBUCJI STALI Katowice, 21listopada 2005 r.
Programowanie perspektywy finansowej
Warszawa, 21 lutego 2007 r. GRUPA PEKAO S.A. Wyniki finansowe po czwartym kwartale 2006 r. Najlepszy kwartał, najlepszy rok, na drodze do integracji.
Międzynarodowa integracja gospodarcza
Jerzy Cieslik, Dynamic Entrepreneurship
SPIS TREŚCI SPIS TREŚCI Wprowadzenie Wprowadzenie Wprowadzenie Założenia: Założenia: Rynek Rynek Rynek Dystrybucja Dystrybucja Dystrybucja Produkcja Produkcja.
Jak konkurować na rynkach zagranicznych Konkurs Emerging Market Champions Cytowanie bez ograniczeń pod warunkiem podania źródła: „Jak konkurować na rynkach.
Wstęp + pośrednicy w handlu zagranicznym
Dr Sylwia Talar Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
1 USTALANIE CENY SPECJALNEJ DLA DODATKOWEGO ZAMÓWIENIA.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Logistyk.
Raport o sytuacji mikro i małych firm – poprawa nastrojów polskich przedsiębiorców Warszawa, 4 lutego 2015.
Strategie wejścia na rynki zagraniczne
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku UE A.M. Zarzycka.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań stare/nowe
Regionalna Strategii Innowacji nowe rozwiązania/metody/narzędzia dla branży żywności szansa na wspólny projekt?
Katarzyna Matuszak Dyrektor Działu Rozwoju Przedsiębiorczości
Firmy globalne.
Analiza cen transferowych Wybór metody
E-turystyka w sektorze publicznym
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
DOFINANSOWANIE DLA FIRM W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
10. Bezpośrednia obecność na zagranicznych rynkach Część I
dr hab. Aleksandra Grzesiuk
Instrumenty zwrotne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego Kielce, 11 września 2018 r.
Zapis prezentacji:

10. Bezpośrednia obecność na zagranicznych rynkach Część I Dr hab. Jerzy Cieślik

Dlaczego inwestycje bezpośrednie – własny biznes (filie, oddziały) za granicą? Bariery w dalszej ekspansji eksportowej Obiektywne różnice interesów między eksporterem a agentem/dystrybutorem Potrzeba zacieśnienia bezpośredniej współpracy z ostatecznymi odbiorcami i reagowania na zwrotne sygnały z rynku - pośrednicy mogą to utrudniać Przy pewnej skali konieczne zaangażowanie dostawcy (obsługa posprzedażna - reklamacje, naprawy) Struktura kosztów, bariery celne, zachęty inwestycyjne, itp. mogą wymusić przeniesienie produkcji do kraju importera Wykorzystanie operacji międzynarodowych dla radykalnej reorganizacji działalności biznesowej J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa

Relacje: eksporter - dystrybutor – faza początkowa Kraj Zagranica Dystrybutor Polski Producent eksporter Sieć handlowa, odbiorcy finalni

Relacje: eksporter - dystrybutor faza rozwoju Kraj Zagranica Dystrybutor Polski Producent eksporter Dystrybutor wie, że odbiera sporą część sprzedaży dostawcy Ma mocne atuty by wymierać presję na obniżkę ceny jednostkowej W efekcie zgarnia lwią część marży Sieć handlowa, odbiorcy finalni

Relacja: eksporter – agent faza początkowa Kraj Zagranica Polski Producent eksporter Agent zagraniczny Odbiorcy finalni

Relacja: eksporter – agent faza rozwoju Kraj Zagranica Polski Producent eksporter Agent zagraniczny Własna obsługa rynku Agent pobiera prowizję od rosnących obrotów bez dodatkowego wysiłku Nowi odbiorcy zdobywani bez pomocy agenta ale prowizja się należy Słaby agent może blokować rozwój sprzedaży – słaba wiarygodność dla poważnych odbiorców Odbiorcy finalni

Relacja eksporter – odbiorca finalny faza początkowa Kraj Zagranica Polski Producent eksporter Odbiorca finalny

Relacja eksporter – odbiorca finalny, faza rozwojowa Kraj Zagranica Odbiorca finalny 1 Polski Producent eksporter Odbiorca finalny 3 Odbiorca finalny 2

Relacja eksporter – odbiorca finalny, faza rozwojowa Kraj Zagranica Odbiorca finalny 1 ? Polski Producent eksporter Własna obsługa rynku Odbiorca finalny 3 Odbiorca finalny 2

Czynniki ekonomiczne skłaniające do przeniesienia produkcji za granicę Wysokie koszty transportu Cła importowe Negatywna reakcja lokalnych producentów, którzy czują się zagrożeni Zachęty rządowe – ulgi inwestycyjne, preferencje podatkowe Nacisk władz lokalnych Mała wiarygodność dostawców nie posiadających własnej sieci na rynku importera J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa

Przykład Eko-Celkon J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa

Cel: reorganizacja działalności biznesowej z wykorzystaniem operacji międzynarodowych Zamiast produkować i sprzedawać w kraju może produkować za granicą i importować gotowe wyroby? Jeśli już eksportujemy na Ukrainę a pojawiają się dodatkowe możliwości w tym regionie może stworzyć na Ukrainie regionalną bazę produkcyjną? Połączenie zasobów z różnych krajów J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa

Lumena-Ukraina Model docelowy Lumena-Ukraina będzie oferować na rynku ukraińskim produkty i usługi takie jak Lumena sp. z o.o. z wyłączeniem oferty na „hard ware” (wysokie marże na sprzedaży usług – malejące marże na sprzedaży „żelaza”) Wykorzystanie kompetencji. Istnienie dobrych referencji. Lepsze wykorzystanie zasobów w PL i UA. Pierwsze wdrożenia będą realizowane przy wykorzystaniu konsultantów z Polski. Równolegle z realizacją pierwszych kontraktów, będzie następował nabór i szkolenie konsultantów ukraińskich. J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa

Lumena-Ukraina Model docelowy Realizacja przestawionego modelu docelowego, powinna pozwolić na: Wzrost obrotów grupy Lumena o min. 30% w ciągu 3 lat. Zwiększenie zatrudnienia w grupie konsultantów wdrażających systemy o 50% Poprawę konkurencyjności na rynku usług informatycznych w Polsce i Ukrainie, poprzez utrzymywanie większego zespołu konsultantów, którzy mogą szybko przystąpić do dowolnego projektu na każdym z rynków. Poprawę wyników finansowych grupy Lumena, poprzez zwiększenie obrotów z poszczególnymi Vendorami a tym samym uzyskanie lepszych warunków handlowych. J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa

Formy bezpośredniej obecności na obcych rynkach Wspomagające eksport Własny przedstawiciel handlowy Przedstawicielstwo – bez samodzielnej osobowości prawnej Własna spółka zajmująca się marketingiem i promocją J.w. z rozszerzeniem na usługi posprzedażne J.w. z rozszerzeniem na konfekcjonowanie i przygotowanie produktu do wymogów lokalnego rynku Uruchamiające produkcję, świadczenie usług w kraju importera Spółka montująca produkty z importowanych części i podzespołów Spółka produkcyjno-handlowa z kapitałem mieszanym (joint venture) Spółka produkcyjno-handlowa kontrolowana w 100% J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa

Przykład: Przyczółek Berlin W ciągu roku liczba polskich firm zarejestrowanych w berlińskiej Izbie Handlowo-Przemysłowej IHK prawie potroiła się. Pod koniec 2004 r. było ich 1327. Wzrost jest tak duży, że wśród firm, których właścicielami są cudzoziemcy, polskie znajdują się na drugim miejscu po tureckich. Wśród nowych polskich firm pojawił się w ostatnich miesiącach w Berlinie Bytom. Firma Fleitscher Mat z Zielonej Góry otworzyła sklep mięsny. Od niedawna działa cukiernia Jagoda i restauracja Alt Krakau. Powstające w Berlinie polskie firmy są w większości małymi przedsiębiorstwami pełniącymi często rolę pośrednika pomiędzy polskimi producentami a niemieckimi odbiorcami. Zatrudniają jednak co najmniej po kilku niemieckich pracowników i coraz bardziej liczą się w niemieckiej gospodarce. J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa

Przykład: Polskie firmy idą w świat Zaczęło się. Podczas gdy w roku 2003 polskie inwestycje zagraniczne sięgnęły 720 mln zł, po trzech kwartałach ubiegłego przekroczyły już miliard złotych MASPEX szturmem zdobył Czechy, Węgry i Słowację ŚNIEŻKA ma na Ukrainie 40% rynku farb emulsyjnych ATLAS - klej tylko dla druzjej w Rosji PLAST-BOX odkrywa Ukrainę jako raj ze skazą biurokracji HOOP do Moskwy po klientów na colę i inne napoje GROCLIN kontynuuje budowę swej fabryki w Użgorodzie Sanplast wykupił upadłą fabrykę Hoesch’a w Niemczech J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa

Bezpośrednia obecność na rynkach zagranicznych – skala zjawiska W 2004 r. ponad 51 tys. polskich eksporterów Tylko 877 filie i oddziały polskich firm za granicą To może oznaczać, że: Tylko nieliczni eksporterzy maja obroty uzasadniające utworzenie filii bądź oddziału Jest spora grupa eksporterów o znaczących obrotach ale nie posiadają wiedzy i doświadczenia w zakresie budowania własnej sieci za granicą Mało jest polskich firm posiadającej strategiczną wizję prowadzenia biznesu w skali międzynarodowej J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa

Bilans inwestycyjny Polski 2004 r. Napływ do Polski* Spółki 15 785 Oddziały 31 RAZEM 15 816 Kapitał podstawowy (mld PLN) 120,9 *Dane GUS Odpływ z Polski* 810 67 877 4,3 *Tylko podmioty o kapitale powyżej 10 tys. euro. Dane NBP J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa

Inwestycje zagraniczne stymulują wymianę towarową Spośród 51 tys. eksporterów 7 tys. to spółki zagraniczne Spółki zagraniczne generują 57% polskiego eksportu i 61% importu (2003) Ich udział w eksporcie przemysłu przetwórczego wynosi 72% J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa

Inwestycje zagraniczne w Polsce - struktura Inwestują firmy duże ale także małe i średnie Zróżnicowana wielkość filii firm zagranicznych (60% z 15,8 tys. zatrudnia poniżej 10 osób) Zróżnicowana struktura gałęziowa (przemysł - 30%, handel 30%, pozostałe (usługi) - 40%) J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa

Wnioski Tworzenie własnej sieci produkcyjno-handlowej – „hot topic” dla polskich eksporterów Nie wyrównamy salda w inwestycjach zagranicznych ale powinniśmy w sposób istotny zmniejszyć różnicę między napływem a odpływem Doświadczenia zagranicznych firm w budowaniu własnej sieci filii i przedstawicielstw mogą być cenną wskazówką Mamy mało fachowców w tej dziedzinie – a więc szansa dla ludzi młodych i ambitnych J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa