Zachowania organizacyjne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Advertisements

ORGANIZACJA JAKO OBIEKT BADAŃ
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Psychologia Zarządzania
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
Społeczna funkcja zarządzania
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Definicja rachunkowości zarządczej
OKRESOWA OCENA PRACOWNICZA DIALOG DLA ROZWOJU
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne I stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Rzeszów, grudzień 2007 Teresa Gwizdak
FUNKCJA PERSONALNA.
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA
PODSTAWY SPRAWNEGO DZIAŁANIA
Zarządzanie 1. Zarządzanie
SYMBOLICZNY INTERAKCJONIZM
Organizacja i zarządzanie firmą
Lider- Przywódca.
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
GRC.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Procesy grupowe A.Kawalec.
Funkcje zarządzania, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów.
Zarządzanie w pielęgniarstwie
Dylematy budowy struktury organizacyjnej
Stosunki prawne.
Wykład 1 Dr Agnieszka Tubis.
Wprowadzenie teoretyczne
Co to jest polityka Rozróżniamy kilka definicji słowa ,,Polityka’’:
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Wychowanie ekologiczne
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Efektywność systemu Jacek Węglarczyk
SYSTEMY CELOWE Jacek WĘGLARCZYK.
Marek Fertsch Zarządzanie produktem - wykład 1. Wykład 1. Definicja zarządzania produktem. Kategorie produktów.
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne - stosunki ustrojowo-prawne między podmiotami administrującymi.
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
Zachowania organizacyjne- ćwiczenia
Wstęp do zarządzania i marketingu
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Teoria organizacji Wykład 1.
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
WEZ 1 Egzamin zawodowy dla absolwentów techników i szkół policealnych październik 2006 r.
Synergia Synergia nie jest zjawiskiem nowym. Jej rodowód sięga średniowiecza i odrodzenia. Jednak dopiero w połowie XX w. stała się przedmiotem zainteresowania:
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Czynniki strukturotwórcze
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Zarządzanie Zmianą. Kurs dotyczy przede wszystkim: zrozumienia procesów powodujących zmiany i sposobu, w jaki wpływają one na organizacje, jednostki i.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Funkcje zarządzania w sporcie Karolina Makarewicz IIa.
Tożsamość nauk o zarządzaniu
Dr hab. Ewa Hellich, prof. SGH Instytut Rachunkowości
Psychologia w Zarządzaniu
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

Zachowania organizacyjne Dr Andrzej Stańda Katedra Teorii Organizacji i Zarządzania andrzej.standa@ae.poznan.pl Dyżur: środa 16-17, czwartek 15.30-16.30 p. 109 „C” Zachowania organizacyjne

Zachowania organizacyjne Cel przedmiotu Zapoznanie ze współczesnymi koncepcjami dotyczącymi dynamiki zachowań ludzi w organizacji ze szczególnym uwzględnieniem przyczyn i przeobrażeń cywilizacyjnych w okresie przejścia od epoki przemysłowej do informacyjnej Wyrobienie umiejętności analizy i oceny zjawisk związanych z różnorodnością zachowań organizacyjnych Zachowania organizacyjne

Zachowania organizacyjne Literatura Cz. Sikorski , Zachowania ludzi w organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998 S. P. Robbins, Zachowania w organizacji, PWE, Warszawa 1998 Zachowania organizacyjne

Zachowania organizacyjne Zasady zaliczenia przedmiotu Do egzaminu/zaliczenia przystępujemy z indeksem i kartą egzaminacyjną Usprawiedliwienie z nieobecności należy przedłożyć w ciągu trzech dni od dnia egzaminu/zaliczenia Zaliczenia pisemne o charakterze testu Zakres zaliczenia: Tematyka wykładów Materiał z literatury przedmiotu Zachowania organizacyjne

Wykład I – istota zachowań organizcyjnych Zakres wykładu Pojęcie podstawowe Istota zachowania organizacyjnego Funkcjonalno-zarządcze uwarunkowania zachowań organizacyjnych Zachowania organizacyjne

Zachowanie się, działanie, cel – pojęcia podstawowe Koncepcja zachowań organizacyjnych w teorii – istota zachowania organizacyjnego Zachowanie się, działanie, cel – pojęcia podstawowe Zachowanie się to znajdowanie się w określonym stanie Rzecz „zachowująca się ” to rzecz znajdująca się w stanie dającym się określić przez jej stosunek do jakiejś innej rzeczy lub do jakiejś części jej samej Zachowanie bierne - organizm nie reaguje w sposób widoczny na zmiany swej obiektywnej sytuacji, np. w czasie snu, omdlenia Zachowania czynne – reakcje organizmu są widoczne Działanie – zachowanie się dowolne, zmierzające do celu (zachowanie dowolne oznacza, że podmiot działający ma mniej lub bardziej wyraźne poczucie swobody wyboru zachowania się) Zachowania organizacyjne

Zachowania organizacyjne Koncepcja zachowań organizacyjnych w teorii – istota zachowania organizacyjnego Cel – antycypowany, przyszły stan rzeczy, wyznaczający kierunek i strukturę działania podmiotu Różnorodność celów uczestników organizacji determinantą zachowań jej uczestników Zachowania organizacyjne

Zachowania organizacyjne Koncepcja zachowań organizacyjnych w teorii organizacji i zarządzania – istota działania Działanie to dowolne zachowanie się zmierzające do osiągnięcia celów; może polegać na wykonaniu czegoś lub powstrzymaniu się od czegoś i przysługuje tylko osobnikom obdarzonym świadomością Zachowanie się grupy nazywamy jej funkcjonowaniem, wiąże się ono z określonym działaniem jej członków Każde działanie jest procesem złożonym z poszczególnych fragmentów i najmniejszą niepodzielną cząstka działania jest czyn prosty , czyli ruch elementarny Każde działanie z wyjątkiem czynu prostego możemy rozpatrywać w różnych przedziałach obejmujących: liczbę uczestników przestrzeń czas rodzaje czynności Zachowania organizacyjne

Zachowania organizacyjne Koncepcja zachowań organizacyjnych w teorii organizacji i zarządzania – istota działania Działanie jednoosobowe - interesuje nas sam proces działania danej osoby, a wzajemne oddziaływanie jej czynów i jej otoczenia traktujemy podobnie, jak inne warunki, w których odbywa się działanie Działanie wieloosobowe (kolektywne) – koncentrujemy swoje zainteresowanie nie tyle na działaniach poszczególnych ludzi, lecz na wzajemnych ich oddziaływaniach, czyli na strukturze ich interakcji Zachowania organizacyjne

Zachowania organizacyjne Koncepcja zachowań organizacyjnych w teorii organizacji i zarządzania – istota działania Działanie wieloosobowe – stopnie kolektywności: Wspólne decyzje – resztę wykonuje każdy sam Decyzje w sprawie kierunku i podziału – resztę wykonuje każdy sam Decyzje w sprawie kierunku i podziału – wzajemna pomoc na żądanie członka kolektywu Decyzje w sprawie kierunku i podziału – periodyczna wspólna akceptacja pracy poszczególnych członków, wspólne poprawki, uzupełnienia Decyzje w sprawie kierunku i podziału – kolektyw stale, bieżąco uzgadnia Zachowania organizacyjne

Zachowania organizacyjne Koncepcja zachowań organizacyjnych w teorii organizacji i zarządzania – istota działania Rodzaje kolektywów: Kolektyw bez wewnętrznego jakościowego podziału pracy Kolektyw, w którym osoby o podobnych kwalifikacjach dzielą się pracą według jej rodzajów Kolektywy złożone z ludzi o różnych kwalifikacjach Rodzaje działań ze względu na rodzaje celów Praca - splot czynów mających charakter pokonywania trudności dla uczynienia zadość czyimś potrzebom istotnym Zabawa - działanie wykonywane dla satysfakcji uzyskiwanej z samego wykonania go Walka - działanie zmierzające do utrudnienia lub uniemożliwienia przeciwnikowi osiągnięcie jego celów Zdobywanie wiedzy – zwiększanie zasobu wiadomości Zachowania organizacyjne

Koncepcja zachowań organizacyjnych w teorii – istota działania Sprawstwo i odpowiedzialność Sprawcą zdarzenia jest ten, czyj impuls dowolny jest przyczyną zdarzenia Współsprawstwo – dwie lub więcej niż dwie osoby działające w tym samym czasie są równorzędnymi „współsprawcami” tego samego zdarzenia Zachowania organizacyjne

Zachowania organizacyjne Funkcjonalno-zarządcze uwarunkowania zachowań organizacyjnych – zarządzanie jako specyficzne zachowanie organizacyjne Zarządzanie to kierowanie ludźmi w procesie gospodarowania zasobami organizacji dla realizacji jej celów w sposób zgodny z zasadą racjonalnego gospodarowania Funkcje zarządzania – względnie stale powtarzające się zachowania kierującego wobec podwładnego; ich stałym wyrazem są decyzje Układ funkcjonalny zachowań kierowniczych planowanie (cele, kierunki i struktura działania, zasoby, mierniki realizacji) organizowanie (struktura organizacyjna w układzie statycznym i dynamicznym, strukturyzacja elementów i działań) motywowanie (pobudzanie do działań, stan gotowości do działań na rzecz organizacji) kontrolowanie (sprawdzanie stanu zrealizowanego z zamierzonym, sprzężenie zwrotne) Rozkład szczeblowy funkcji kierowniczych determinujący treść zachowań organizacyjnych Zachowania organizacyjne

Podmiotowe ujęcie zachowań kierowniczych Podmiotowe uwarunkowania zachowań organizacyjnych – struktura zachowań kierowniczych Podmiotowe ujęcie zachowań kierowniczych podmiot kierujący wyposażony we władzę oraz niezbędne umiejętności, spełniające określone role organizacyjne, stosujący odpowiedni styl kierowania, dysponujący wiedzą z zakresu technik kierowania, posiadający określone potrzeby i dążący do zamierzonych celów; całość oddziaływań zarządczych determinowana jest logiką rozwoju organizacji i zamierzeniami strategicznymi podmiot kierowany okazujący przyzwolenie do sprawowania władzy, dysponujący odpowiednimi umiejętnościami, spełniający określone role organizacyjne, odczuwający określone potrzeby, dążący do określonych celów Zachowania organizacyjne

Zachowania organizacyjne Nie ma przedsiębiorstw efektywnych czy nieefektywnych, są tylko firmy lepiej lub gorzej zarządzane (P.Drucker) Informacyjno-decyzyjne sprzężenie zwrotne w relacji podmiot kierujący-podmiot kierowany, polegające na wzajemnie zdeterminowanej, dwustronnej wymianie informacji i jednostronnym podejmowaniu decyzji; oddziaływanie zarządcze wymaga umiejętności prowadzenie negocjacji Ponadto Silny jest kontekst kultury organizacyjnej i działania grup nieformalnych Całość procesu nastawiona jest na realizację celów w jak najsprawniejszy sposób (skuteczność i ekonomiczność działań) Zachowania organizacyjne

Podmiotowy układ kierowania determinantą zachowań organizacjnych Podmiot kierujący Władza Umiejętności kierownicze Role organizacyjne Metody i techniki zarządzania Style kierowania Potrzeby Cele indywidualne Misja, wizja, strategia, cele strategiczne Podmiot kierowany Przyzwolenie do sprawowania władzy Umiejętności Role organizacyjne Potrzeby Cele indywidualne Grupy nieformalne, kultura organizacyjna Zachowania organizacyjne