Otwieramy dostęp do światowych rynków Poznań 23 października 2012 r.
Udział województw w eksporcie Polski w 2010 r. „Analiza potencjału eksportowego województwa wielkopolskiego”
3 Wartość eksportu towarów do głównych odbiorców w latach „Analiza potencjału eksportowego województwa wielkopolskiego”
4 Wartość eksportu towarów do głównych odbiorców w latach (bez Niemiec) „Analiza potencjału eksportowego województwa wielkopolskiego”
5 Wartość eksportu per capita w województwie wielkopolskim i w Polsce w latach (w PLN) „Analiza potencjału eksportowego województwa wielkopolskiego”
.6 Założenie Poddziałania „Wsparcie dla sieci COIE” Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarki (PO IG) Bliska współpraca administracji rządowej z samorządową w obszarze wsparcia przedsiębiorstw w ich działaniach na rynkach zagranicznych i w zakresie promocji polskiej gospodarki.
777 Konferencja prasowa COIE, 4 kwietnia 2012 r. Sieć COIE
Zidentyfikowane potrzeby polskich przedsiębiorstw 8 Dostęp do kompleksowych, aktualnych danych w zakresie eksportu i prowadzenia inwestycji za granicą Centralizacja działań informacyjnych Wykwalifikowana kadra osób w obszarze umiędzynarodowienia Bezpłatna usługa informacyjna
PRAKTYCZNE ASPEKTY FUNKCJONOWANIA SIECI COIE Otwieramy dostęp do światowych rynków 9
Grupy docelowe sieci COIE Z usługi pro-eksport mogą korzysta ć wszyscy polscy przedsiębiorcy, w szczególności mikro, mali i średni, mający siedzibę na terenie Polski.
Zakres usługi COIE Usługa obejmuje m.in: Identyfikację rynku dla danego produktu i inwestycji poza granicę Polski. Identyfikację rynku Wyszukiwanie w dostępnych bazach danych (w kraju i za granicą) informacji na temat potencjalnych partnerów gospodarczych w eksporcie/sprzedaży lub w podejmowaniu inwestycji na wybranym rynku zagranicznym. Wskazanie kontaktów.
Zidentyfikowane rodzaje najczęściej oczekiwanej przez eksporterów pomocy: Współpraca COIE - EKSPORTER Wykazy kontaktów do potencjalnych zagranicznych kontrahentów (dane z komercyjnych i niekomercyjnych baz danych będących w dyspozycji COIE, dane pozyskane z WPHI). Zapytania ofertowe zagranicznych importerów. Informacja o specyfice rynku zagranicznego (rynek pracy, ubezpieczenia społeczne, podatki, wymogi certyfikacyjne, bariery w dostępie do rynków zagranicznych itp., analizy rynkowe). Formy promocji oferty eksportera bezpłatne lub dofinansowywane ze środków UE (targi międzynarodowe rekomendowane i/lub z udziałem WPHI, misje handlowe, spotkania branżowe itp.).
Praktyczne aspekty funkcjonowania COIE Do dyspozycji przedsiębiorców są: 13 2 profesjonalne bazy zawierające dane do przedsiębiorców w kraju i zagranicą: Kompass Poland, HBI Polska 1 baza wiedzy o branżach i rynkach zagranicznych Euromonitor Ponadto każdy COIE musi zapewnić przedsiębiorcy stanowisko z dostępem do aktów prawnych
Praktyczne aspekty funkcjonowania COIE Co należy zrobić aby uzyskać odpowiedź: Wysłać zapytanie em/faxem/pocztą Umówić się na spotkanie z Ekspertem Termin oczekiwania na odpowiedź uzależniony od poziomu skomplikowania zapytania..14
WPHI w sieci COIE
Rola WPHI w programie COIE 16 Informacyjna Warunki wejścia na rynek, Zasady podejmowania działalności gospodarczej, Uzyskanie przez przedsiębiorców za pośrednictwem WPHI kontaktów do potencjalnych partnerów. Edukacyjna Opracowywanie / przygotowywanie szeregu informacji sektorowych, Spotkania z przedsiębiorcami w kraju n/t działalności na konkretnym rynku. Promocyjna Możliwość korzystania ze stoisk placówek na imprezach targowych, Wsparcie w prowadzeniu rozmów i prezentacji oferty, Wsparcie WPHI w organizacji przedstawicielstwa. aspekt regionalny - coraz więcej województw podejmuje współpracę z prowincjami - obsługa misji itp. wyszukiwanie potencjalnych inwestorów - z uwzględnieniem specyfiki regionalnej.
Wsparcie działań internacjonalizacji wielkopolskich przedsiębiorstw 17 Samorząd Województwa udziela wsparcia przedsiębiorcom finansując projekty ze środków unijnych w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata Jednym z takich projektów jest projekt kluczowy „Kompleksowa promocja gospodarki i inwestycji w Wielkopolsce” realizowany w ramach Priorytetu I Konkurencyjność przedsiębiorstw, Działanie 1.5 Promocja regionalnej gospodarki WRPO.
18 W ramach dofinansowania udziału uczestników w danej misji, Organizator pokrywa koszty organizacji spotkań oraz zapewnia opiekę nad uczestnikami misji. W zależności od misji, Organizator pokrywa np. koszt noclegów oraz transportu wewnętrznego na terenie danego kraju, dla wszystkich uczestników misji (zgodnie z zasadami pomocy de minimis). Dofinansowanie może otrzymać tylko jedna osoba reprezentująca dane przedsiębiorstwo uczestniczące w misji. Szczegółowe informacje: oraz MISJE GOSPODARCZE Wsparcie działań internacjonalizacji wielkopolskich przedsiębiorstw
19 MISJE W 2010 ROKU - misja gospodarcza do Indii, Maharasztra, - targi inwestycyjne MIPIM, Francja, Cannes, - misja gospodarcza do Brazylii, São Paulo i Goias, - misja gospodarcza do Indii, Maharasztra, - misja gospodarcza do Brazylii, São Paulo i Parana, - misja gospodarcza do Kazachstanu, miasta Astana i Szymkent, - misja gospodarcza do Brazylii, Sao Paulo, Goias i Parana, - targi Equipotel 2010, Brazylia, Sao Paulo, - targi inwestycyjne Expo Real 2010, Niemcy, Monachium, - misja naukowa do Kazachstanu, miasta Astana, Ałmaty, Wsparcie działań internacjonalizacji wielkopolskich przedsiębiorstw
20 MISJE W 2011 ROKU – targi CeBIT, Niemcy, Hanower, – misja gospodarcza do Japonii, Tokio (udział w Targach FOODEX i BATTERY SHOW), – targi nieruchomości inwestycyjnych MIPIM, Francja, Cannes, – misja gospodarcza do Brazylii, Sao Paulo i Kurytyba, – misja gospodarcza do Włoch, Mediolan (udział w targach SALONE INTERNAZIONALE DEL MOBILE), – targi Paris Air Show, Francja, Paryż, – misja gospodarcza Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej, (udział w TechCrunch Disrupt SF 2011), – misja gospodarcza do Kazachstanu, Ałmaty, Astana, – misja gospodarcza do Brazylii, Sao Paulo, Kurytyba, – targi EXPO REAL, Niemcy, Monachium, – misja gospodarcza do Rosji, St. Petersburg (udział w targach Peterfood 2011) Wsparcie działań internacjonalizacji wielkopolskich przedsiębiorstw
Praktyczne aspekty funkcjonowania COIE 21 – misja gospodarcza do Prowincji Chungcheongnam-do (Korea Południowa) oraz Miasta Shenzhen (Chiny), – targi CeBIT, Hanower, Niemcy, – targi MIPIM, Francja, Cannes. – targi Fuori Salone, Mediolan (Włochy) – misja gospodarcza do Gruzji, Iraku, Danii – targi lotnicze ILA Berlin Air Show, Berlin (Niemcy) - targi WorldFood Moscow (Rosja) - targi Exporeal Monachium (Niemcy) do 3.12 – misja gospodarcza do Kurdystanu ZAKOŃCZONE MISJE W 2012 ROKU
Promocja projektu 22
COIE Wielkopolskie ul. Przemysłowa 46, Poznań Tel. 061 / Fax 061/