Przygotowanie materiałów reklamowych
Składniki reklamy obiektu Logo Wizytówka Papier firmowy Reklamowe ogłoszenie prasowe Ulotka reklamowa Folder Prezentacja multimedialna Strona internetowa
Logo Jest znakiem graficznym przedstawiającym najważniejsze cechy firmy lub produktu, opracowanym w celu ich identyfikacji i wyróżnienia na rynku. Pełni ono rolę nie tylko identyfikacyjną i informacyjną, ale także promocyjną. Jego głównym zadaniem jest skuteczne przyciągnięcie uwagi oglądającego, ułatwienie rozpoznania firmy lub produktu, powiązanie firmy lub produktu z pożądanymi emocjami i zobowiązanie sprzedaży produktu wysokiej jakości.
Logo składa się z: Tylko z logotypu – stylizacji literowej Tylko z elementu graficznego będącego symbolem Połączenia obu tych elementów Ze względu na czytelność i łatwość rozpoznawania, logo powinno mieć niezbyt skomplikowane kształty oraz niewielką liczbę kolorów. Powinno mieć wersję pionową i poziomą, konturową – obrysową, monochromatyczną – do wydruku półtonami jednej farby oraz całotonalną – np. do wydruku farbą złotą, ponieważ umieszczane jest na różnych przedmiotach np. kubkach, ręcznikach, samochodach, ulotkach itd..
Wizytówka W sensie poligraficznym jest rodzajem druku akcydensowego (wyrób poligraficzny, jednoarkuszowy). Zazwyczaj jest to prostokątny kartonik zawierający krótką, ale ważną treść, zależną od rodzaju wizytówki. Będąc swoistym rodzajem konwenansu, pomaga w rozpoczęciu konwersacji i nawiązaniu znajomości. Jest oznaką uprzejmości, szacunku i profesjonalizmu. Tworzy pozytywny wizerunek w oczach rozmówcy. Może pełnić funkcje reklamowe.
Podział wizytówek ze względu na przeznaczenie: Firmowe – prezentują firmę lub instytucję, zawierają jej nazwę i logo, dane teleadresowe, rodzaj działalności, niekiedy dane potrzebne do faktur, numer konta bankowego czy mapkę dojazdową. Służbowe – zawierają imię i nazwisko właściciela wizytówki oraz jego stanowisko w firmie oraz podstawowe dane przedsiębiorstwa. Prywatne – w tym: Osobiste – zawierają imię i nazwisko właściciela wizytówki, czasem jego tytuł naukowy, pełnioną funkcję, a także informacje ułatwiające kontakt Rodzinne – zawierają zazwyczaj jedynie imiona i nazwisko bez adresu, dołącza się je przy wysyłaniu prezentu Kombinowane – zawierają elementy wizytówki osobistej i służbowej.
Dobrze zaprojektowana wizytówka powinna być: prosta – czysta, oszczędna forma podkreśla prestiż i profesjonalizm czytelna – pozwalająca na pierwszy rzut oka stwierdzić, kto się nią posługuje i jak się z tą osobą skontaktować oryginalna – charakterystyczna, nietypowa, wyróżniająca się wśród innych np.: kształtem, fakturą papieru, tłoczeniem liter, łączeniem materiałów
Papier firmowy Wymogi jakie powinien spełniać papier firmowy określa Ustawa o Krajowym Rejestrze Sądowym. Dane zamieszczone na nim powinny być zgodne z prawdą. Powinien zawierać nazwę firmy, adres, konta bankowe, numer REGON, NIP. Warto na nim umieścić numery telefonów, fax, e-mail, czy stronę www. Może zawierać krótką charakterystykę obiektu. Format papieru i rozmieszczenie elementów graficznych powinny umożliwiać łatwe archiwizowanie dokumentów na nich drukowanych.
Reklamowe ogłoszenia prasowe Reklama prasowa jest to bezpośredni sposób informowania konsumenta o produkcie. Zachęca i nakłania do zakupu oferowanych usług i produktów. Jej zalety to relatywnie niskie koszty, szybkość przekazu informacji, możliwość wielokrotnego wykorzystania jednego projektu ogłoszenia czy łatwość dotarcia do wyselekcjonowanej grupy klientów.
Rodzaje reklamowych ogłoszeń prasowych Ogłoszenia drobne – krótkie, kilkuwyrazowe teksty informacyjne, zgrupowane na specjalnie wydzielonych stronach ogłoszeniowych. Ogłoszenia modułowe (powierzchniowe) – zajmują większą powierzchnię niż ogłoszenia drobne, oprócz tekstu informacyjnego zawierają też elementy graficzne, najczęściej zajmują1/48 powierzchni strony. Inserty – wkładki reklamowe np.: broszury, foldery, kalendarze, dołączone do wydania gazety. Teksty sponsorowane – artykuły lub wywiady z właścicielem, kadrą menedżerską firmy, drukowane wśród tekstów redakcyjnych, mają sprawiać wrażenie niezależnych, obiektywnych treści dziennikarskich.
Reklama modułowa obejmuje elementy: Nagłówek – zadaniem jego jest wywołanie zainteresowania i nakłonienie do dalszej lektury. Zdjęcia, ilustracje, rysunki – to element skupiający uwagę. Nie powinny zajmować więcej niż 25-65% powierzchni, a zastosowanie elementu kolorowego przyciąga uwagę czytelnika. Tekst zasadniczy – to rozwinięcie myśli zawartej w nagłówku. Należy go pisać prostym i jasnym językiem, krótkimi zdaniami. Ważny jest jego wygląd (rozmiar, krój czcionki, wytłuszczenia podkreślenia, odstępy między literami, wierszami i akapitami). Dane kontaktowe – zawierają nazwę obiektu, jego rodzaj, logo, dane do korespondencji, numer telefonu i faksu, adres internetowy.
Ulotka reklamowa To najprostsza forma prezentacji. Zadaniem jej jest rozbudzić zainteresowanie klienta, zainteresować go ofertą i sprawić by chciał dowiedzieć się więcej. Przekaz zawarty w ulotce powinien być czytelny i przejrzysty dla odbiorcy.
Folder To jeden z najczęściej stosowanych prospektów reklamowych. Jego podstawowym zadaniem jest atrakcyjne zaprezentowanie oferty za pomocą tekstu reklamowego i odpowiednio dobranych fotografii. Może zawierać dodatkowe elementy takie jak mapy, schematy, szkice czy wykresy.