Zintegrowane nauczanie języka i przedmiotu (CLIL) (Content and Language Integrated Learning) – zintegrowane nauczanie języka obcego i przedmiotów ogólnokształcących.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Nowa” Matura 2015 Języki obce
Advertisements

ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
uczyć się języka angielskiego
Dwujęzyczne, dwukulturowe, dwumodalne:
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
Język angielski na lekcjach historii
Jak pisać pracę dyplomową?
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Konstruktywizm w dydaktyce
Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie
GIMNAZJUM DWUJĘZYCZNE
Nowa podstawa programowa wprowadzona w styczniu 2009 r. niesie ze sobą zmiany formuły egzaminu maturalnego z języka obcego w szkołach ponadgimnazjalnych.
TRÓJJĘZYCZNE PIĘCIOLATKI
Egzamin maturalny ustny z języka obcego obowiązujący od roku szkolnego 2011/2012 Prezentacja przygotowana na podstawie informacji zawartych w informatorze.
Co to jest TIK?.
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Świat domysłów, plotek i projektów – jakich zmian możemy się spodziewać do/ i 2015 roku? Stan na marzec 2013 roku Mariusz Domański.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
GIMNAZJUM NR 4 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Zjednoczonej Europy w Lesznie Nous sommes autant d'hommes que de langues que nous connaissons Ile języków.
Ocenianie Kształtujące
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Obowiązuje od roku szkolnego 2012/2013 © FILOMATA.
compulsory full-time education
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Idea oceniania kształtującego
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
NAUCZANIE DWUJĘZYCZNE
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Zmiany w ustnym egzaminie maturalnym z języków obcych od 2012 roku
„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę”
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Wyniki ankiety przeprowadzonej na III roku FG/SN cykl kształcenia Olsztyn, Listopad 2014.
STUDENCKICH SŁÓW KILKA O NAUCZANIU W JĘZYKACH OBCYCH Walery Stasiak Zarząd Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego.
STUDENCKICH SŁÓW KILKA O NAUCZANIU W JĘZYKACH OBCYCH Walery Stasiak Zarząd Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego Kształcenie w językach obcych.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Klasa dwujęzyczna Gimnazjum im. Jana Pawła II z oddziałami dwujęzycznymi w Gliniance.
EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH JAK SIĘ UCZYĆ EFEKTYWNIE?
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
Struktura egzaminu ustnego z języków obcych (bez określania poziomu) ZadanieCzasPunktacja Rozmowa wstępnaok. 2 minut Zadanie.
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
SZKOŁA SUKCESU – SZKOŁĄ WSZYSTKICH UCZNIÓW Projekt „ SZKOŁA SUKCESU ” wsp ó łfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Mobilność kadry nauczycielskiej
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
CLIL LONDYN.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
CLIL… !? A co to? Content and Language Integrated Learning (CLIL) to zintegrowane nauczanie języka obcego i przedmiotów. Jest to nowoczesna metoda nauczania,
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Efekty uczenia się Od czego wyszliśmy?.
Program Erasmus + mobilność kadry edukacji szkolnej
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Science in English Innowacyjne nauczanie języka angielskiego
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Z UMIEJĘTNOŚCI JĘZYKOWYCH PO PRAKTYKACH ZAGRANICZNYCH W LIPSKU
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Zapis prezentacji:

Zintegrowane nauczanie języka i przedmiotu (CLIL) (Content and Language Integrated Learning) – zintegrowane nauczanie języka obcego i przedmiotów ogólnokształcących i / lub zawodowych – to nowoczesna metoda nauczania, integrująca treści zawarte w podstawie programowej języków obcych, przedmiotów ogólnokształcących oraz zawodowych. Głównym założeniem tej metody jest zdobywanie nowej wiedzy i jednoczesne obcowanie z językiem obcym, uczenie się i używanie go. Przy wyborze podejścia metodycznego należy kierować się specyfiką nauczanego przedmiotu i pod tym kątem przygotowywać odpowiednie ćwiczenia.

Wieloaspektowe podejście do nauczania w ramach CLIL przynosi wiele korzyści: 1) buduje wiedzę na temat innych kultur i ułatwia ich zrozumienie, 2) rozwija zdolności komunikacyjne w ramach wielu kultur, 3) podnosi kompetencję językową i rozwija zdolność komunikacji ustnej, 4) rozwija zainteresowanie wielojęzycznością, 5) sprzyja zdobywaniu wiedzy z różnych perspektyw, 6) umożliwia uczniom częstsze obcowanie z językiem docelowym, 7) nie wymaga poświęcania dodatkowego czasu na naukę języka, 8) raczej uzupełnia inne przedmioty niż współzawodniczy z nimi, 9) różnicuje metody i formy pracy podczas zajęć, 10) stymuluje motywację uczniów i zachęca do uczenia się zarówno języka, jak i wykładanego przedmiotu.

Czy nauczanie dwujęzyczne to coś nowego? Szkoły dwujęzyczne istnieją w Polsce od ponad 15 lat, a w całej Europie o wiele dłużej. Należy podkreślić, że takie nauczanie jest jednym z priorytetów  europejskiej polityki językowej. W chwili obecnej nauczanie dwujęzyczne określa się  mianem zintegrowanego nauczania przedmiotowo-językowego (Content and Language Learning, CLIL). W Polsce istnieje ponad 100 szkół dwujęzycznych. Warunki, specyfika przedmiotu

Nauczanie systemem CLIL opiera się na przekazywaniu treści z zakresu  np. biologii, historii, fizyki czy matematyki za pomocą języka obcego.  Celem takiego nauczania jest opanowanie przez uczniów zakresu materiału zarówno z danego przedmiotu jak i z języka obcego w stopniu zbliżonym do języka ojczystego. Duży nacisk w nauczaniu dwujęzycznym kładzie się na takie opanowanie języka obcego, aby w przyszłości uczeń mógł porozumiewać się w języku obcym nie tylko w życiu codziennym, ale przede wszystkim, żeby mógł się w nim uczyć, studiować, a później wykorzystywać go swobodnie w pracy zawodowej.

Czym różni się nauczanie dwujęzyczne od tradycyjnych lekcji języka obcego? Główna różnica polega na tym, że dzięki lekcjom dwujęzycznym uczniowie zdobywają nie tylko wiedzę z danej dziedziny, ale również posługując się językiem obcym na lekcji, kształcą tym samym swoje umiejętności językowe. Bardzo często uczniowie i rodzice narzekają, że nauka języka obcego ma niewiele wspólnego z rzeczywistością, np. kiedy wybierają się na wakacje, to mają wrażenie, że  nie rozumieją rodzimych użytkowników języka i mają obawy przed mówieniem, bo nie wiedzą np. jakiego czasu użyć, albo jak wymówić dane słowo. Jest to związane ze zbyt małą praktyką w stosowaniu języka obcego w codziennych sytuacjach. Nauczanie dwujęzyczne nie kończy się wraz z dzwonkiem ponieważ język obcy jest używany zarówno na tradycyjnej lekcji np. języka angielskiego, a później jest wykorzystywany w trakcie lekcji historii czy fizyki.  Uczniowie muszą więc posługiwać się językiem obcym przez większość czasu w szkole, co sprawia, że są niejako zmuszeni do ciągłego wypowiadania się w języku obcym, a to oznacza, że zyskują więcej pewności siebie i nabierają płynności w jego stosowaniu.  

Czy nauczanie przedmiotu w języku obcym nie jest zbyt dużym obciążeniem dla samych uczniów, ponieważ muszą oni opanować nie tylko teorię, ale i przekazywać ją w języku obcym? Na pierwszy rzut oka tak to wygląda, ale jeśli przyjrzymy się temu bliżej to zobaczymy, że tak naprawdę język obcy jest na takiej lekcji uproszczony. Od nikogo nie możemy wymagać, aby płynnie i bezbłędnie opowiadał o rozbiorach Polski czy dokładnie wyjaśniał budowę serca. Błędy są dopuszczalne, priorytetem jest treść, a nie sam język. Język w metodzie CLIL jest głównie narzędziem za pomocą którego komunikujemy treści przedmiotowe, a wszelkie błędy czy problemy językowe, które pojawiają na lekcji mogą być od razu rozwiązane na lekcji języka obcego. Dlatego bardzo ważne jest aby nauczyciel języka obcego i przedmiotu ściśle ze sobą współpracowali i wspierali się nawzajem. Jeśli chodzi o samych uczniów, to badania potwierdzają, że dzięki nauczaniu dwujęzycznemu poszerzają oni nie tylko swoje kompetencje  językowe, ale również społeczne, osobowościowe i poznawcze.

Czy ten większy wysiłek włożony w naukę w szkole podstawowej czy w gimnazjum opłaca się uczniom? Oczywiście, mają oni większe możliwości studiowania za granicą, jak również w Polsce gdzie prowadzone są studia w języku angielskim, które kończą się uzyskaniem np. podwójnego dyplomu uczelni wyższej. To automatycznie zwiększa ich atrakcyjność  na rynku pracy, ale przede wszystkim, nauczanie dwujęzyczne poszerza horyzonty i sprawia, że uczniowie stają się bardziej otwarci na świat i na innych ludzi.  

Kompetencję językowe: komunikowanie się w języku ojczystym i obcym Matematyczno-przyrodniczo-techniczne Informacyjno-komunikacyjne Umiejętność uczenia się Społeczno-obywatelskie Przedsiębiorczość Świadomość i ekspresja kulturowa

Dlaczego musimy ćwiczyć umiejętność mówienia w obcym języku? Każdy język ma swoje charakterystyczne cechy: fonemy, leksykę, gramatykę, akcent, struktury itd. Zdecydowanie łatwiej jest ćwiczyć mówienie jeśli równocześnie słuchamy, mówimy i zaczynamy myśleć w innym języku, ponieważ jest nam potrzebny w sytuacji rzeczywistej (np. dyskusja na lekcji)

Na lekcji prowadzonej metodą CLIL uczeń jest zmotywowany do mówienia, a płynność jest ważniejsza niż użycie odpowiednich struktur językowych (one zaczynają pojawiać się później)

Rola nauczyciela Zastosowanie pomocy w postaci listy nowych słów np. na tablicy Zastosowanie metod, które dadzą szansę uczniom na wypowiadanie się: dyskusja, drama Informacja zwrotna: co zostało zrobione dobrze, nad czym trzeba jeszcze popracować

Pomoce dla ucznia uczeń potrzebuje minimalnej pomocy zanim rozpocznie zadanie: podaj uczniom gotowe przykłady zdań, których może użyć w czasie wykonywania zadania daj uczniom kopie listy nowych słówek i niezbędnych zwrotów: moim zdaniem…, myślę, że…, nie zgadzam się, ponieważ 2. Upewnij się czy uczniowie rozumieją znaczenie nowych słów i zwrotów 3. Poćwiczcie wymowę, akcent, intonację, poświęć więcej czasu na dźwięki, które sprawiają uczniom najwięcej problemu

W podejściu CLIL ważny jest bogaty i starannie dobrany materiał językowy (ang. rich input), który będzie stymulował intuicyjne tworzenie reguł przez uczących się. Aby tak się stało, należy zostawić dzieciom czas na oswojenie się z nowym słownictwem, a także akceptować niepełne czy nawet błędne wypowiedzi przy jednoczesnym dostarczaniu wielu poprawnych wzorców językowych. Istotne znaczenie ma ilość i jakość wprowadzanego materiału językowego. Warto pamiętać, że chóralne powtarzanie i budowanie wypowiedzi według wzorca tylko pozornie przyspieszają proces uczenia się języka obcego. Powtarzanie jest nieodzowne, ale warto organizować takie sytuacje, w których uczący się mogą stosować nowe słowa i zwroty w wielu różnych kontekstach językowych.

Praca z tekstem Uczeń na lekcji CLIL musi zmierzyć się w nową wiedzą, terminami i dodatkowo z obcym językiem. Treść jaką chcemy przekazać, podstawa, na której się opieramy, nie ulega modyfikacjom, ale starajmy się: Maksymalnie skrócić tekst i używać słów/języka znanego uczniom tak, aby znaczenie nowych pojęć mógł rozpoznać z kontekstu Zaangażować ucznia w proces lekcyjny poprzez wykorzystanie odpowiednich metod aktywizujących ułatwiających zrozumienie i zapamiętanie. Uczeń nie może otrzymywać informacji, on musi je zdobywać Wykorzystywać wielokrotnie struktury gramatyczne i słownictwo na różne sposoby i w odmiennym kontekście

Upraszczanie tekstu Zwykle oznacza to przepisanie wyjściowego tekstu. Jak zatem upraszczać? skracaj unikaj skomplikowanych, długich zdań, niepotrzebnych słów używaj możliwie jak najprostszego słownictwa żadnych idiomów i phrasal verbs (chyba, że jest to absolutnie niezbędne) -żadnych skomplikowanych struktur gramatycznych

postaraj się aby był tak prosty jak to możliwe Mów wyraźnie Powtarzaj tyle razy ile to konieczne Tłumacz, jeśli będzie to niezbędne, ale pamiętaj, że to ostateczność

If we travel to other planets we might find another life form Używaj pomocy dydaktycznych, wizualizacji Wypisuj na początku lekcji na tablicy słowa kluczowe i nowe słownictwo Postaraj się, aby uczniowie mieli możliwość być jak najbardziej aktywni Ucz słów razem: over population, ice age, global warming daj uczniom przykładowe zdania, podobne do tych, które mają użyć w czasie dyskusji/zadania: If we travel to other planets we might find another life form The habitat around the water is slowly changing.

Lub ułatwiaj im pracę dostarczając ,,ram językowych” Something is causing an increase in something. a decrease So much polution is causing an increase in upredictable weather. The financial crisis is causing a decrease in jobs for young people.

Dodatkowe wskazówki Zapisuj na tablicy temat lekcji oraz to czego uczniowie nauczą na danej lekcji Demonstruj zadania i dziel je na małe partie Staraj się, aby uczniowie nie pisali za dużo Uważaj na skróty, nie masz pewności, że są znane uczniom

Open-ended questions to trigger higher-order thinking What is the difference between … and ….? Explain why… What would happen, if… What’s another example of…? How could ….be used to….? What is the counter argument for? What are the causes of…? How do you know?

A muddled sentence DART An atom cannot be broken down chemically. An element is made up of one pure substance. A B C D E F G An Both atom/s element/s compound/s molecule/s mixture/s cannot is is the and can made up of not be smallest broken one a particle two or more are pure type/s of of a/an atoms down chemically. element. molecule. particle/s. atom/s. compound. physically. substances.

Bibliografia

Użyteczne strony internetowe http://www.planet-science.com/ http://letsclil.blogspot.com/search?updated-max=2013-06-09T22:22:00%2B02:00&max-results=7 http://www.ted.com/

http://www.macmillan.pl/voices/bank-materialow-dodatkowych https://www.macmillan.pl/files_catalog/02_szkola_podstawowa_klasy_1-3/tiger/1/Tiger1_AB_u5_wm.pdf