DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Inspirować, umożliwiać, aktywizować, czyli jak być skutecznym nauczycielem? Jolanta Misztal Powiatowy Organizator Rozwoju.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
uczyć się języka angielskiego
Realizacja podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Sprawdzian także dla rodziców
Zakres Przedział wiekowy Cele Oprogramowanie Opis
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Szkolenie dla realizatorów programu edukacyjnego: RADOSNY UŚMIECH, RADOSNA PRZYSZŁOŚĆ.
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
Twardy orzech do zgryzienia, czyli uczeń w roli nauczyciela
Co to jest TIK?.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Ocenianie kształtujące
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Nadleśnictwo Świeradów.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Ocenianie Kształtujące
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
w praktyce pedagogicznej
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Idea oceniania kształtującego
Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Poznawana przez uczniów rzeczywistość jest wieloraka, wielostronna. Skoro tak, to aby ją poznać trzeba podążać różnymi drogami. Proces kształcenia winien.
Treści kształcenia.
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Metody sprawnego uczenia się.
Wartości i cele w edukacji- pojęcie, rodzaj i hierarchia wartości:
Szkoła z klasą 2.0. Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i„Gazetę Wyborczą”. Od.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
ISU Indywidualizacja w praktyce szkolnej Wyniki ankiet Małgorzata Taraszkiewicz.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
Motywowanie ucznia do aktywnego uczestniczenia w procesie dydaktycznym 1. Dlaczego należy podjąć trud szukania nowych sposobów na aktywizowanie uczniów?
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Ocenianie Kształtujące
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
Nie tylko wynik matematyka gimnazjum kl. 1
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny- cz.II Aleksandra Klimza
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Inspirować, umożliwiać, aktywizować, czyli jak być skutecznym nauczycielem? Jolanta Misztal Powiatowy Organizator Rozwoju Edukacji Rypin, 21 września 2015 roku

DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ 1. Wybór treści nauczania. 2. Budowanie świadomości celów nauczania – uczenia się. 3. Optymalny dobór metod nauczania – uczenia się. 4. Integracja różnych dziedzin wiedzy.

DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Czego uczyć, czyli wybór treści nauczania „Nieważna jest ilość wiadomości, lecz ich jakość. Można wiedzieć bardzo wiele, nie wiedząc tego, co najpotrzebniejsze.” Lew Tołstoj

DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Czego uczyć, czyli wybór treści nauczania 1. Materiał nauczania winien wspierać cele, a nie dominować nad nimi. 2. Warto poświęcić czas na przygotowanie planów pracy, w których precyzyjnie zostaną określone cele dla ucznia oraz kryteria wymagań do każdej lekcji / zajęć z uczniami. 3. Treści nauczania powinny cechować się wysokimi walorami poznawczymi, etycznymi, wychowawczymi, estetycznymi oraz być wartościowe z punktu widzenia ucznia, nauczyciela, szkoły, środowiska. 4. Zamiast mnożenia treści zadbajmy o motywację ucznia do ich samodzielnego całościowego poznania. 5. Pojęcia i terminy wprowadzajmy oszczędnie i ostrożnie, z nastawieniem na ich rozumienie, a nie na definiowanie.

DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Podstawą zapamiętywania jest koncentracja na wybranym zakresie informacji.

DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Skupienie uwagi wymaga:  przemyślenia i zakomunikowania uczniom, co jest najważniejsze, co uczniowie powinni zapamiętać, czego się nauczyć,  aktywnego, celowego, świadomego kierowania uwagą uczniów,  kierowania uwagi uczniów na te elementy, które są najważniejsze,  zmniejszenia, optymalizacji liczby bodźców na lekcji,  wysiłku uczniów.

DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Co najbardziej przykuwa uwagę? Obraz, który jest sugestywniejszy i łatwiejszy w odbiorze niż słowo.

DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Dlatego większość ludzi ogląda telewizję, a niestety nie czyta książek. Można oczywiście się zżymać, że uczniowie wolą oglądać niż czytać, ale można i należy wykorzystywać tę przewagę obrazu nad słowem.

DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ W tym przypadku bardzo pomocne okazuje się „porcjowanie”, czyli grupowanie i kategoryzowanie informacji.

DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Warunkiem niezbędnym skuteczności nauczania – uczenia się jest również powtarzanie rozumiane jako wydłużenie uwagi i aktywne jej skupienie na tym, co chcemy zapamiętać.

DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Jednak nie liczba i czas powtórzeń są tu najważniejsze. O wiele istotniejszy jest proces przetwarzania informacji. Im głębiej przetworzymy informacje, tym lepiej je zapamiętamy i to na dłużej.

DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Co obejmuje przetwarzanie informacji?  analizę sensów i znaczeń, czyli rozumienie,  odnoszenie nowych informacji do tych, które już znamy,  odnoszenie nowych informacji do własnych doświadczeń, nadawanie im osobistego znaczenia,  tworzenie skojarzeń,  tworzenie map myśli.

DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Po co uczę tego moich uczniów, po co się uczę, czyli budowanie świadomości celów nauczania - uczenia się „Daj mi rybę, a będę miał co jeść przez cały dzień. Naucz mnie łowić ryby, a będę miał co jeść przez całe życie” przysłowie indiańskie

DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Po co uczę tego moich uczniów, po co się uczę czyli budowanie świadomości celów nauczania - uczenia się 1. Świadomość celu musi towarzyszyć nauczycielowi na każdym etapie planowania: kierunkowego ( cykl kształcenia ), operacyjnego, wynikowego ( rok, semestr, dział programowy, dział tematyczny ) oraz metodycznego ( lekcja, cykl lekcji ). 2. Cele pojmowane jako oczekiwane czynności ucznia, rezultaty nauczania – uczenia się winny być także zrozumiałe dla uczniów i rodziców. 3. Źródłem planowania celów jest podstawa programowa oraz możliwości i potrzeby uczniów. 4. Nauczyciel powinien wykształcić w swoich uczniach przeświadczenie, że wiedza zdobyta w szkole przydaje się w życiu, że uczenie się tylko dla zaliczenia czy stopni, dla nauczyciela bądź rodziców nie wystarczy.

DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Jak uczyć, czyli dobór metod nauczania „Słyszę i zapominam. Widzę i pamiętam. Robię i rozumiem.” Konfucjusz

DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Jak uczyć, czyli dobór metod nauczania Efektywność uczenia się jest ściśle związana ze stosowanymi metodami nauczania. Szczególnie skuteczne okazują się metody łączące słuchanie, mówienie, widzenie i działanie ( stożek Dayle, a). Ludzie zapamiętują: 20% - tego, co przeczytali, 30% - tego, co usłyszeli, 40% - tego, co zobaczyli, 50% - tego, co powiedzieli, 60% - tego, co zrobili, 90% - tego, co jednocześnie słyszą, widzą, mówią i z zaangażowaniem robią.

DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Dlatego tak ważne jest uczenie się przez doświadczenie, czyli po prostu przeżyć znaczy wiedzieć, ponieważ:  lepiej zapamiętujemy informacje, które sami generujemy i odkrywamy,  lepiej zapamiętujemy te rozwiązania, które sami znaleźliśmy,  lepiej zapamiętujemy zadania wykonywane samodzielnie.

DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Jak uczyć, czyli dobór metod nauczania Metody aktywizujące, bo o nich mowa, angażują uczniów o różnych systemach sensorycznych ( wzrokowców, słuchowców i kinestetyków ) oraz o różnych typach inteligencji i stylach myślenia.

DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Jak uczyć, czyli dobór metod nauczania Każda metoda może być zastosowana jako aktywizująca bądź nie. Wszystko zależy od nauczyciela, który może wyzwolić lub zablokować określone reakcje ucznia.

DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Jak się uczyć, jak uczę się najskuteczniej, czyli dobór metod uczenia się „Kiedy wędkarz idzie na ryby, zabiera taką przynętę, która smakuje rybie, nie wędkarzowi.” Aleksander Kamiński

DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Jak się uczyć, jak uczę się najskuteczniej, czyli dobór metod uczenia się. 1. Dobór metod pracy na lekcji i do pracy domowej nie może być przypadkowy, a ich zestaw ubogi i monotonny. 2. Bogaty katalog metod i technik uczenia się oraz świadomość, jak i kiedy je zastosować, to niewątpliwie atuty nauczyciela. 3. Stosowane metody uczenia się winny wynikać ze zdiagnozowanych potrzeb i możliwości uczniów. 4. Uczeń powinien wiedzieć, jak uczy się najskuteczniej. 5. Uczeń powinien świadomie stosować najskuteczniejsze dla siebie strategie uczenia się, które pomagają mu w samokształceniu, ułatwiają planowanie i organizowanie własnej nauki oraz rozwiązywanie problemów pozaszkolnych, życiowych. 6. Aktywizacji uczniów sprzyja również celowo i właściwie zorganizowana praca w grupach. Obecnie nauczanie we współpracy uznawane jest nawet w niektórych typologiach metodycznych za metodę, a nie formę pracy.

DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Emocje – to akumulator pamięci, umiarkowane i pozytywne sprzyjają efektywnemu uczeniu się, ponieważ dostarczają energii do działania.

DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Integracja różnych dziedzin wiedzy „Wiedzę buduje się z faktów, jak dom z kamienia, ale zbiór faktów nie jest wiedzą, jak stos kamieni nie jest domem.” Henn Poincare

DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Integracja różnych dziedzin wiedzy 1. Zadaniem szkoły jest kształtowanie analityczno – syntetyzującego postrzegania świata, czemu służy między innymi koncepcja nauczania holistycznego, preferująca integrowanie wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin. 2. Nauczyciele, planując zajęcia z uczniami, winni integrować treści nauczania różnych dziedzin oraz łączyć je z opanowanymi już wiadomościami, umiejętnościami i doświadczeniami uczniów.

DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Efektywny i skuteczny nauczyciel to ktoś bardzo wyjątkowy, kto potrafi wykorzystać swoją pomysłowość i dociekliwy umysł do wypracowania rzadkiej umiejętności zachęcania innych do myślenia, marzenia, poznawania, próbowania i działania! Szukam nauczyciela i mistrza! Dziękuję za uwagę