Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015
Informacje o badaniu Jak? FGI i IDI Kiedy? listopad – grudzień 2014 Gdzie? Tarnów i Słupsk
Informacje o badaniu II klasa gimnazjum III klasa gimnazjum FGI 14 I klasa LO I klasa technikum IDI 28 uczeń gimnazjum uczeń liceum uczeń technikum uczeń ZSZ rodzic IDI 4 Doradca zawodowy Nauczyciel WOS
Pytania i odpowiedzi? Na jakie pytania warto sobie odpowiedzieć przed podjęciem decyzji o wyborze szkoły ponadgimnazjalnej?
Pytania i odpowiedzi? PROCES, w którym doradca może pełnić różne role zależnie od gotowości, dojrzałości, świadomości ucznia
Moment wyboru szkoły a rozwój Zaburzenie stabilności i stałości Okres intensywnego rozwoju fizycznego, emocjonalnego i poznawczego Doświadcza wielu zmian w swoim funkcjonowaniu (w relacjach z otoczeniem) Napięcie, poczucie niepewności, zagubienie, konflikty
Gimnazjum I Adaptacja II Stracony czas III Kumulacja emocji I Adaptacja
Pytania i odpowiedzi? Dezorientacja Złość i wyczerpanie Lęk przed oceną Rywalizacja Smutek. Panika. Smutek.
Pytania i odpowiedzi? Dezorientacja Złość i wyczerpanie Lęk przed oceną Rywalizacja Smutek. Panika. Smutek. Dezorientacja Złość i wyczerpanie Lęk przed oceną Rywalizacja Smutek. Panika. Smutek. Ciekawość Nadzieja Duma i satysfakcja Spokój „Będzie co ma być”
Doradztwo Liceum TechnikumZSZ
Doradztwo Liceum TechnikumZSZ
I co dalej…? Powstają bariery przed skorzystaniem z doradztwa, a uczniowie mają nadal potrzeby, pytania, dylematy i coraz mniej czasu …
I co dalej…? formy (cała klasa), treści (jeden komunikat do wielu osób), relacji (kwestia zbudowania zaufania, wyodrębnienie roli doradcy i oddzielenie od innych funkcji np. pedagog realizuje zajęcia z doradztwa).
Potrzeby - TREŚĆ LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE TECHNIKUM ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA Budowanie samoświadomości (warsztaty samooceny, zasoby, predyspozycje, planowanie ścieżki kariery) Praktyczne informacje o rynku pracy (perspektywa pracodawców, metody szukania pracy, praktyki, staże, lokalny rynek pracy, CV itd.) Zasady rekrutacji: informacje formalne Praktyczne informacje o rynku pracy (spotkania z osobami wykonującymi konkretny zawód oczywiście z uwzględnieniem typów zawodów) Zasady rekrutacji: (egzaminy zawodowe, kursy doszkalające, kwalifikacje )
Trzy lata nauki w gimnazjum Trzy lata nauki – trzy lata może trwać proces od: budowania świadomości czym jest doradztwo i kim jest doradca i gotowości do skorzystania z konsultacji pokazywania perspektywy rozwoju (budowanie postaw sprawczości i skuteczności) budowania odpowiedzialności za poszukiwanie dróg rozwoju PRZEZ CAŁE ŻYCIE dawania prawa do zmiany decyzji zbudowanie relacji – wymagane jest wyodrębnienie roli doradcy
Pytania i odpowiedzi? Kto jest zaangażowany?
Pytania i odpowiedzi? Przykładowy udział poszczególnych decydentów jeszcze przed ostateczną decyzją w ocenie uczniów klas trzecich klas gimnazjum: 50% – ja, 25% – rodzice (rodzina), 20% – znajomi, 5% – nauczyciele (w tym doradcy zawodowi)
Kto doradza? RODZICE! Ważna grupa w procesie doradczym. Trudność, która polega na przełożeniu wiedzy, jaką mają o dziecku (wiedzy o zainteresowaniach, predyspozycjach) na konkretny zawód. Brak wiedzy o zawodach i o możliwościach wykorzystania zasobów dziecka w rozwoju edukacyjno – zawodowym. Rodzice mają potrzebę konsultacji u doradców zawodowych Bariery jakie zidentyfikowano: brak wiedzy czym jest doradztwo i gdzie można uzyskać poradę
Kto doradza? NAUCZYCIELE?! Ważna grupa w procesie doradczym. Ważne by miał wiedzę czym jest doradztwo, co robi doradca i z jakimi dylematami może zgłosić się uczeń do doradcy – zawodowego Jest osobą, która pośredniczy w kontakcie rodzica z doradcą (to ze względu na ograniczoną liczbę godzin doradców) – nauczyciel zna założenia doradztwa i kieruje osoby szukające konsultacji Współpracuje z doradcą i rodzicem przekazując swoje obserwacje na temat danego ucznia
Sześć najważniejszych obserwacji 1.Paradoks - jest potrzeba a nie korzystam z usługi doradczej 2.Samodzielność pomylona z samotnością 3.Skrajne i intensywne emocje młodzieży potęgowane koniecznością podjęcia decyzji o dalszym kształceniu 4.Rodzice, którzy uczestniczą w procesie i potrzebują konsultacji z doradcą 5.Konieczność zindywidualizowania doradztwa (w oparciu o podobne postawy, potrzeby i poziom dojrzałości uczniów) 6.Potrzeba budowania systemu doradczego na poziomie szkoły, w którym biorą udział wszystkie zaangażowane w proces osoby z wykorzystaniem trzech lat trwania nauki w gimnazjum
Dziękuję!