Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Rodzic jako doradca zawodowy
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej (Program LLP – Leonardo da Vinci). Projekt i jego treść odzwierciedlają jedynie stanowisko.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego na poziomie GIMNAZJUM
Poradnictwo Zawodowe II
DORADZTWO ZAWODOWE DLA UCZNIÓW.
Warsztaty zawodoznawcze
MOBILNE CENTRUM INFORMACJI ZAWODOWEJ w Koninie
17-23 października 2011 r.. To specjalista, który wspiera proces podejmowania decyzji zawodowych oraz pomaga w poszukiwaniu pracy. To specjalista, który.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
Prezentacja Łódzkiego Modelu Doradztwa Zawodowego
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
DORADCA ZAWODOWY? A kto to taki?
Ankieta diagnozująca zapotrzebowanie uczniów na informacje edukacyjno-zawodowe oraz na pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej (próbka badawcza.
Chojnice 2009 rok. Wiedza pozwala dobrze wybra ć !
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Rola szkoły ponadgimnazjalnej w procesie przygotowania ucznia do życia we współczesnym społeczeństwie Jerzy Fraś.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
SZOK -Szkolny Ośrodek Kariery
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum nr 12
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Jak wybrać zawód?.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
„Zasady współpracy w zakresie realizacji doradztwa zawodowego w mieście Białystok”
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Zmiany w kształceniu zawodowym Wykonała: Ewelina Maciejewska – doradca zawodowy Gimnazjum nr 4 w Pile.
Poradnictwo zawodowe dla osób bezrobotnych oraz uczniów szkół ponadgimnazjalnych Cieszyn, r.
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Czy doradztwo zawodowe w edukacji może zdobyć swoją przedmiotową i podmiotową niezależność? dr Marian Piekarski Politechnika Krakowska Centrum Pedagogiki.
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
Poznaj swojego doradcę kariery Jak to robimy w Zespole Szkół Nr 14 we Wrocławiu.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
Ogólnopolski Tydzień Kariery 2015  Nasi uczniowie mogli skorzystać z porad doradcy zawodowego na temat wybranych zawodów i dalszej drogi kształcenia.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Opracowała Izabela Suckiel W WCIES, marzec 2017
Doradztwo zawodowe w szkołach
Doradztwo zawodowe, co dalej w świetle reformy systemu oświaty?
Alchemia czy wróżbiarstwo
Badanie losów edukacyjnych absolwentów
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Dualne kształcenie zawodowe
Przykłady dobrych praktyk
PORADNICTWO EDUKACYJNO-ZAWODOWE WYBIERAM, WIĘC MYŚLĘ…
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Zmiany w kształceniu zawodowym i doradztwie zawodowym
„Poszerzamy Kadr” Projekt:
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015

Informacje o badaniu Jak? FGI i IDI Kiedy? listopad – grudzień 2014 Gdzie? Tarnów i Słupsk

Informacje o badaniu II klasa gimnazjum III klasa gimnazjum FGI 14 I klasa LO I klasa technikum IDI 28 uczeń gimnazjum uczeń liceum uczeń technikum uczeń ZSZ rodzic IDI 4 Doradca zawodowy Nauczyciel WOS

Pytania i odpowiedzi? Na jakie pytania warto sobie odpowiedzieć przed podjęciem decyzji o wyborze szkoły ponadgimnazjalnej?

Pytania i odpowiedzi? PROCES, w którym doradca może pełnić różne role zależnie od gotowości, dojrzałości, świadomości ucznia

Moment wyboru szkoły a rozwój Zaburzenie stabilności i stałości Okres intensywnego rozwoju fizycznego, emocjonalnego i poznawczego Doświadcza wielu zmian w swoim funkcjonowaniu (w relacjach z otoczeniem) Napięcie, poczucie niepewności, zagubienie, konflikty

Gimnazjum I Adaptacja II Stracony czas III Kumulacja emocji I Adaptacja

Pytania i odpowiedzi? Dezorientacja Złość i wyczerpanie Lęk przed oceną Rywalizacja Smutek. Panika. Smutek.

Pytania i odpowiedzi? Dezorientacja Złość i wyczerpanie Lęk przed oceną Rywalizacja Smutek. Panika. Smutek. Dezorientacja Złość i wyczerpanie Lęk przed oceną Rywalizacja Smutek. Panika. Smutek. Ciekawość Nadzieja Duma i satysfakcja Spokój „Będzie co ma być”

Doradztwo Liceum TechnikumZSZ

Doradztwo Liceum TechnikumZSZ

I co dalej…? Powstają bariery przed skorzystaniem z doradztwa, a uczniowie mają nadal potrzeby, pytania, dylematy i coraz mniej czasu …

I co dalej…? formy (cała klasa), treści (jeden komunikat do wielu osób), relacji (kwestia zbudowania zaufania, wyodrębnienie roli doradcy i oddzielenie od innych funkcji np. pedagog realizuje zajęcia z doradztwa).

Potrzeby - TREŚĆ LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE TECHNIKUM ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA Budowanie samoświadomości (warsztaty samooceny, zasoby, predyspozycje, planowanie ścieżki kariery) Praktyczne informacje o rynku pracy (perspektywa pracodawców, metody szukania pracy, praktyki, staże, lokalny rynek pracy, CV itd.) Zasady rekrutacji: informacje formalne Praktyczne informacje o rynku pracy (spotkania z osobami wykonującymi konkretny zawód oczywiście z uwzględnieniem typów zawodów) Zasady rekrutacji: (egzaminy zawodowe, kursy doszkalające, kwalifikacje )

Trzy lata nauki w gimnazjum Trzy lata nauki – trzy lata może trwać proces od: budowania świadomości czym jest doradztwo i kim jest doradca i gotowości do skorzystania z konsultacji pokazywania perspektywy rozwoju (budowanie postaw sprawczości i skuteczności) budowania odpowiedzialności za poszukiwanie dróg rozwoju PRZEZ CAŁE ŻYCIE dawania prawa do zmiany decyzji zbudowanie relacji – wymagane jest wyodrębnienie roli doradcy

Pytania i odpowiedzi? Kto jest zaangażowany?

Pytania i odpowiedzi? Przykładowy udział poszczególnych decydentów jeszcze przed ostateczną decyzją w ocenie uczniów klas trzecich klas gimnazjum: 50% – ja, 25% – rodzice (rodzina), 20% – znajomi, 5% – nauczyciele (w tym doradcy zawodowi)

Kto doradza? RODZICE! Ważna grupa w procesie doradczym. Trudność, która polega na przełożeniu wiedzy, jaką mają o dziecku (wiedzy o zainteresowaniach, predyspozycjach) na konkretny zawód. Brak wiedzy o zawodach i o możliwościach wykorzystania zasobów dziecka w rozwoju edukacyjno – zawodowym. Rodzice mają potrzebę konsultacji u doradców zawodowych Bariery jakie zidentyfikowano: brak wiedzy czym jest doradztwo i gdzie można uzyskać poradę

Kto doradza? NAUCZYCIELE?! Ważna grupa w procesie doradczym. Ważne by miał wiedzę czym jest doradztwo, co robi doradca i z jakimi dylematami może zgłosić się uczeń do doradcy – zawodowego Jest osobą, która pośredniczy w kontakcie rodzica z doradcą (to ze względu na ograniczoną liczbę godzin doradców) – nauczyciel zna założenia doradztwa i kieruje osoby szukające konsultacji Współpracuje z doradcą i rodzicem przekazując swoje obserwacje na temat danego ucznia

Sześć najważniejszych obserwacji 1.Paradoks - jest potrzeba a nie korzystam z usługi doradczej 2.Samodzielność pomylona z samotnością 3.Skrajne i intensywne emocje młodzieży potęgowane koniecznością podjęcia decyzji o dalszym kształceniu 4.Rodzice, którzy uczestniczą w procesie i potrzebują konsultacji z doradcą 5.Konieczność zindywidualizowania doradztwa (w oparciu o podobne postawy, potrzeby i poziom dojrzałości uczniów) 6.Potrzeba budowania systemu doradczego na poziomie szkoły, w którym biorą udział wszystkie zaangażowane w proces osoby z wykorzystaniem trzech lat trwania nauki w gimnazjum

Dziękuję!