Dogmatyka prawa Zajmuje się badaniem prawa aktualnie obowiązującego (de lege lata) Jej zadaniem jest: Opis i systematyzacja norm prawnych Wykładnia prawa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Interpretacje przepisów prawa podatkowego
Advertisements

Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
DECYZJE ADMINISTRACYJNE
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Źródła prawa.
Charakterystyka władzy wykonawczej
Źródła i obszary prawa Konstytucja RP Art.87
Generacje praw człowieka
Rozwój nowych technologii a prawo do sądu w świetle art
„Zaniechanie prawodawcze” w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego dr Piotr Radziewicz Zakład Prawa Konstytucyjnego i Badań Europejskich INP PAN.
Źródła prawa podatkowego
WOLNOŚCI, PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁOWIEKA I OBYWATELA.
Wiedza o państwie i prawie
Trybunał Konstytucyjny - uzgodnienie wyroku Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Joanna.
Piotr Magda PRZEPISY KARNE W ŚWIETLE WYMOGÓW KONSTYTUCYJNYCH I DYREKTYW TECHNIKI PRAWODAWCZEJ Jachranka, 6 marca 2015 r. Projekt jest współfinansowany.
Wykonanie wyroków Trybunału Konstytucyjnego - z dnia 21 października 2014 r., sygn. akt K 38/13 - z dnia 18 listopada 2014 r., sygn. akt SK 7/11.
Zasada demokratycznego państwa prawnego
Przedmiot prawa cywilnego Kryteria wyodrębniania stosunków cywilnoprawnych Pojęcie prawa cywilnego sensu largo Kodyfikacja prawa cywilnego.
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Typy powództw prowadzących do zaskarżenia uchwał zarządu/ rady nadzorczej Dariusz Kulgawczuk.
ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Dr hab. Mariusz Jagielski EKONOMICZNE ASPEKTY KONSTYTUCJI -własność Wydział Prawa i Administracji.
Trybunał Konstytucyjny
Trybunał Konstytucyjny
Prawo administracyjne – źródła prawa
ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Odpowiedzialność administracji publicznej
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODĘ WYRZĄDZONĄ PRZY WYKONYWANIU WŁADZY PUBLICZNEJ.
PRAWA CZŁOWIEKA I SYSTEMY ICH OCHRONY mgr Paweł Niemczyk 2.
Ogólnopolska Konferencja Naukowa „PODATKI I OPŁATY LOKALNE JAKO ŹRÓDŁA DOCHODÓW JST” Prawne granice stanowienia aktów prawa miejscowego (uchwał podatkowych)
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Zakres obowiązywania kpa
Postępowanie sądowoadministracyjne – materiały dydaktyczne Kierunki zmian w systemie sądowej kontroli działalności administracji publicznej wprowadzone.
Konstytucjonalizm II Rzeczypospolitej
PRAWO INTERTEMPORALNE
Konstytucyjny system źródeł prawa
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Wyrównanie poziome dochodów jednostek samorządu terytorialnego („janosikowe”) - stan obecny i perspektywa prof. dr hab. Wiesława Miemiec Katedra Prawa.
Ordynacja podatkowa Przepisy ogólne. Praktyczne i teoretyczne przesłanki wyodrębnienia gałęzi prawa podatkowego. O wyodrębnieniu danej gałęzi decydują.
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
UST test 1.14 oraz test Test Nadzór nad działalnością komunalną: a) jest sprawowany nie tylko przez organy nadzoru nad działalnością komunalną;
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
„Zawód radcy prawnego” Marta Maciejuk radca prawny
Zasady stosowania prawa unijnego Jan Ludwik
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Konstytucyjny system źródeł prawa
Akt administracyjny a akt normatywny na przykładzie administrowania lokalnych jednostek samorządu terytorialnego.
Skarga Konstytucyjna Mgr Przemysław Mazurek Rok Akademicki 2016/2017
Podstawy prawe egzekucji administracyjnej
Konstytucyjny system źródeł prawa
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
Krzysztof J. Jankowski LL.M.
Trybunał Konstytucyjny
Zasada lojalności.
„Współczesne wyzwania prawa konsumenckiego” Kraków, r.
Zasada lojalności.
Zmiana treści hipoteki.
PRZEGLĄD ORZECZNICTWA PODATKOWEGO
Pytania prawne do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu dr Jerzy Baehr, radca.
Nauka administracji mgr Karina Pilarz.
Prawna ochrona środowiska w procesie inwestycyjnym
Sądy Administracyjne w Polsce
Wpływ czynności niepodlegających opodatkowaniu na zakres prawa do odliczenia - Mariusz Marecki Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
NORMY I PRZEPISY PRAWA CYWILNEGO OBOWIĄZYWANIE NORM W CZASIE I PRZESTRZENI mgr Maciej Bieszczad Zakład Prawa Cywilnego i Prawa Międzynarodowego Prywatnego.
Czy organ podatkowy jest związany przepisami prawa wskazanym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej? Toruń, 31 marca 2017 r.
Porozumienia procesowe
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Odpowiedzialność organów administracji publicznej
Zapis prezentacji:

Dogmatyka prawa Zajmuje się badaniem prawa aktualnie obowiązującego (de lege lata) Jej zadaniem jest: Opis i systematyzacja norm prawnych Wykładnia prawa Analiza praktyki stosowania prawa

Egzamin Trzy pytania otwarte z materii wykładowej czas: 45 min. Przedtermin w styczniu 2014 r.

Bezpośrednie stosowanie Konstytucji jako warunek konieczny stosowania praw konstytucyjnych

Normatywny charakter Konstytucji Konstytucja jako akt prawny zawierający normy generalne i abstrakcyjne, które mogą być podstawą aktów stosowania prawa (orzeczeń, decyzji) „różny jest wprawdzie stopień precyzji i konkretności poszczególnych postanowień konstytucji, ale (…) domniemywać należy możliwość wydobycia określonych treści prawnych z każdego z nich” (postanowienie TK z 22 marca 2000 r., sygn. P 12/98)

Rodzaje przepisów konstytucyjnych 1. Przepisy precyzyjne, nie wymagające konkretyzacji ustawowej 2. Przepisy zawierające odesłania do regulacji ustawowej 3. Normy programowe 4. Zasady konstytucyjne Normatywny charakter mają wszystkie przepisy konstytucyjne.

Uchwała SN z 12 II 1955, I CO 4/55 „Normy konstytucyjne konstytuują podstawowe zasady prawne, stanowią zrąb nadbudowy prawnej nie nadający się z reguły bezpośrednio do praktycznego stosowania w codziennym życiu społeczeństwa bez rozwinięcia w ustawach zwykłych i innych aktach normatywnych.”

Art. 8 Konstytucji 1. Konstytucja jest najwyższym prawem Rzeczypospolitej Polskiej 2. Przepisy Konstytucji stosuje się bezpośrednio, chyba że Konstytucja stanowi inaczej Szczególna moc prawna Konstytucji: aspekt negatywny – zakaz stanowienia norm sprzecznych z Konstytucją aspekt pozytywny – nakaz realizacji Konstytucji (w tym jej bezpośredniego stosowania)

Art. 8 ust. 2 Konstytucji Nie przesądza, że Konstytucja musi być stosowana (vide art. 87, art. 8 ust. 1, art. 7, art. 83), lecz że musi być stosowana w szczególny sposób (tj. bezpośrednio). Pojęcie bezpośredniego stosowania: Konstytucji (art. 8 ust. 2) Ratyfikowanej umowy międzynarodowej (art. 91 ust. 1) Prawa stanowionego przez organizację międzynarodową (art. 91 ust. 3) Inne przypadki: art. 236 ust. 1 (ustawy niezbędne do stosowania), Preambuła -wszyscy, którzy będą stosowali

Różne znaczenia pojęcia „stosowanie prawa” Z. Ziembiński – czynienie użytku z przyznanego przez normę prawną upoważnienia do dokonania czynności konwencjonalnej doniosłej prawnie J. Wróblewski – ustalanie przez sąd konsekwencji prawnych określonych faktów w sposób wiążący na podstawie prawa obowiązującego, którego rezultatem jest sformułowanie norm konkretno – indywidualnych Konieczność rozróżnienia: stanowienie prawa, przestrzeganie prawa

Znaczenia pojęcia „stosowanie Konstytucji” Szerokie – czynienie użytku z kompetencji Preambuła: „Wszystkich, którzy dla dobra III RP tę Konstytucję będą stosowali”. Wąskie – proces zmierzający do podjęcia przez sąd lub organ rozstrzygnięcia w kwestii kwalifikacji stanu faktycznego z punktu widzenia kryteriów sformułowanych w prawie i ustalenie prawnych konsekwencji tej kwalifikacji.

Rodzaje bezpośredniego stosowania Konstytucji przez sądy Stosowanie samoistne (warunek: precyzyjny przepis konstytucyjny +brak ustawy) Współstosowanie Konstytucji i ustawy Ornamentacyjne Interpretacyjne (wykładnia ustawy w zgodzie z Konst.) Modyfikacyjne („ratowanie” konstytucyjności ustawy) Stosowanie kolizyjne

Stosowanie samoistne Konstytucji w orzecznictwie SN Uchwała SN z 6 I 2005 r., III CZP 75/2004 Roszczenie członka stowarzyszenia o ochronę jego członkostwa przed niezgodnym z prawem lub statutem wykluczeniem ze stowarzyszenia podlega rozpoznaniu na drodze sądowej. „Prawo do sądu jest podmiotowym prawem dającym podstawę roszczenia jednostki, a ze względu na art. 8 ust. 2 Konstytucji może być samodzielną podstawą prawną odpowiedniego roszczenia”.

Stosowanie samoistne Konstytucji w orzecznictwie TK Wyrok TK z 18 V 2004 r., SK 38/03 –art. 101 par. 1 kpw w zakresie, w jakim pozbawia pokrzywdzonego prawa do udziału w postępowaniu w przedmiocie uchylenia mandatu karnego jest niezgodny z art. 45 ust. 1 Konstytucji. „Do momentu zmiany przepisu w drodze interwencji ustawodawczej sądy prowadzące postępowania w sprawie o uchylenie mandatu powinny – zgodnie z ogólną zasadą wykładni i stosowania prawa w sposób zapewniający urzeczywistnienie gwarancji konstytucyjnych – zapewnić w ramach tego postępowania udział pokrzywdzonemu, możliwość wypowiedzenia się i przedstawienia stanowiska w kwestii stanowiącej podstawę uchylenia mandatu.”

Wyrok TK z 18 V 2004 r., SK 38/03 – cd. „Przyjęte w niniejszej sprawie rozstrzygnięcie TK wyraźnie wskazuje na to, że pominięcie udziału pokrzywdzonego w postępowaniu o uchylenie mandatu musi być uznane za naruszenie jego konstytucyjnie gwarantowanych praw. (…) Stwierdzenie to odnosi się wprost do rozważanej sytuacji, kiedy wprawdzie zapewnienie udziału w postępowaniu nie jest obligatoryjne, ale może być jednak skutecznie zapewnione na gruncie istniejących środków procesowych. W poszukiwaniu najwłaściwszej drogi wykładni art. 101 § 2 k.p.w. odpowiadającej wskazanym wyżej kryteriom należy także dostrzegać istotny przejaw urzeczywistnienia zasady bezpośredniego stosowania Konstytucji (art. 8 ust. 2 Konstytucji).”

Współstosowanie modyfikacyjne Art. 77 ust. 1 - Każdy ma prawo do wynagrodzenia szkody, jaka została mu wyrządzona przez niezgodne z prawem działanie organu władzy publicznej. Art. 417 par. 1 k.c. Skarb Państwa ponosi odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przez funkcjonariusza państwowego przy wykonywaniu powierzonej mu czynności Uchwały SN z 15 II 1971, III CZP 33/70 konieczną przesłanką odpowiedzialności Skarbu Państwa z art. 417 kc jest wina funkcjonariusza

Wyrok TK z 4 XII 2001, SK 18/00 Art. 417 k.c. rozumiany w ten sposób, że Skarb Państwa ponosi odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przez niezgodne z prawem działanie funkcjonariusza państwowego przy wykonywaniu powierzonej mu czynności, jest zgodny z art. 77 ust. 1 Konstytucji

Stosowanie kolizyjne Reakcja sądu na stwierdzoną niekonstytucyjność: Odmowa zastosowania przepisu podustawowego (tzw. kontrola incydentalna) – art. 178 ust. 1 Pytanie prawne do TK – art. 193 Każdy sąd może przedstawić TK pytanie prawne co do konstytucyjności aktu normatywnego, jeżeli od odpowiedzi na pytanie prawne zależy rozstrzygnięcie sprawy toczącej się przed sądem.

Wyjątek od zasady bezpośredniego stosowania Konstytucji Art. 8 ust. 2 Konstytucji – przepisy konstytucji stosuje się bezpośrednio, chyba że konstytucja stanowi inaczej. Wyjątek od określonego sposobu stosowania Konstytucji, a nie od stosowania w ogóle Prace w ramach KK ZN – wyjątek ma miejsce wówczas, gdy regulacja konstytucyjna wymaga rozwinięcia lub konkretyzacji w ustawie (stosowanie „za pośrednictwem ustawy”) E. Łętowska, Rzeczp. z 1996 r. „Co to znaczy bezpośrednie stosowanie konstytucji” Art. 236 ust. 1, art. 81, odesłania do ustaw?