Opera na przełomie wieków

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co powinieneś wiedzieć o teatrze
Advertisements

PREHISTORIA.
Myślę , więc jestem . [Kartezjusz]
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
Krzyżówka muzyczna. Krzyżówka muzyczna 1. Instrument perkusyjny o nieokreślonej wysokości dźwięku (używany np 1. Instrument perkusyjny o nieokreślonej.
Temat: Organizacja pracy na lekcjach muzyki.
Stanisław Moniuszko
Temat: Barok-perła o nieregularnym kształcie. Str J. F
Konkurs wiedzy o Gustawie Mahlerze i Franciszku Liszcie
Temat: Pieśń solowa [str ] oraz opera i operetka [str
Wolfgang Amadeusz Mozart
Muzyka i jej gatunki.
Słynne osoby niemieckojęzyczne.
Temat: (s. 111) Odrębność narodowa i kulturowa. Podręcznik: str
Europa i świat w XVIII wieku.
Prawo do udziału w życiu kulturowym
Georg fRiedrich Haendel
KULTURA BAROKU I SARMATYZM
LAUREACI TEATRALNYCH NAGRÓD MUZYCZNYCH IM. JANA KIEPURY SOSNOWIEC 2009
MIĘDZYWYDZIAŁOWA SPECJALNOŚĆ OPEROLOGICZNA
Prawa dziecka do życia kulturalnego
Teatr w Polsce w dobie oświecenia
Muzyka.
FRYDERYK CHOPIN ( ).
Muzyka romantyzmu Marek Follendorf.
NAJSŁYNNIEJSI ŚREDNIOWIECZNI RYCERZE
Jacopo Peri – włoski śpiewak i kompozytor, pierwszy kierownik muzyczny na dworze Medyceuszy we Florencji. Jego opera – Dafne z 1598 roku otwiera w muzyce.
Ryszard Wagner – twórca dramatu muzycznego
Dzieje amerykańskiego musicalu
Opracował Kevin Domin kl.II
Muzyka klasyczna.
by Zoltan for my friends Enrico Caruso ITALIA Zwiedzamy Włochy z Enrico Caruso.
Czasy Stanisławowskie
K jak kujawiak, k jak kompozytor
Muzyka klasyczna.
TEATR GRECKI.
Wolfgang Amadeusz Mozart
Elementy dzieła muzycznego
Teatr powstał niedaleko: Przejdź się i podziękuj Grekom…
Mazur z opery " Straszny Dwór„
Rodzaje tańca Taniec klasyczny Taniec współczesny Taniec dworski
Jan Sebastian Bach.
Oświecenie Piotr Gryzło 3e !  Kamilek Pisany :3.
TEATR GRECKI.
PRZEPYSZNA SZTUKA BAROKU
„Polsko – Czeskie Słuchanie, Śpiewanie i Granie” Projekt realizowany przez Przedszkole w Syryni w partnerstwie z Przedszkolem w Hlučínie.
Pierwsze Konstytucje.
Muzyczne spotkanie z kompozytorem i wirtuozem Sandra Różanowska.
Epoka: Starożytność Początek: wiek Koniec: ……. wiek
Epoka: Klasycyzm (oświecenie) s. 38
KLASYCYZM W MUZYCE. POJĘCIE KLASYCYZMU Klasycyzm – okres w rozwoju muzyki pomiędzy barokiem a romantyzmem. Trwał on umownie od roku 1750 do Stanowił.
Romantyzm i oświecenie
Temat: Symfonika – czyli utwory orkiestrowe W klasycyzmie powstał gatunek symfonii, którego najwybitniejszym twórcą był L. van Beethoven. W następnej epoce.
Krzysztof Penderecki. Krzysztof Eugeniusz Penderecki (ur. 23 listopada 1933 w Dębicy) Współczesny polski kompozytor, dyrygent i pedagog muzyczny, Przedstawiciel.
Wykonali: Daria KasprowiczVb Michał Zbielski Vb.  Barok, kierunek we wszystkich dziedzinach sztuki, występujący w Europie, a następnie w Ameryce Południowej.
AUSTRIA Najwięksi kompozytorzy i ich dzieła.. Wolfgang Amadeusz Mozart Urodził się 27 stycznia 1756 w Salzburgu, a zmarł 5 grudnia 1791 w Wiedniu. Austryjacki.
Miłość nie jedno ma imię: inspiracje twórczością Williama Szekspira wśród kompozytorów Anna Al-Araj (UJ)
Krzysztof Penderecki. Krzysztof Eugeniusz Penderecki -ur. 23 listopada 1933 w Dębicy Współczesny polski kompozytor, dyrygent i pedagog muzyczny, Przedstawiciel.
Muzyka w epoce baroku Scenariusze lekcji dla liceów
Jezioro łabędzie Na motywach baletu Piotra Czajkowskiego
Ludwig van Beethoven W tle Ludwig van Beethoven „Dla Elizy”
Muzyka w epoce baroku Scenariusze lekcji dla liceów
Podkarpackie Stowarzyszenie Głuchych
Stanisław Moniuszko.
Józef Haydn.
Balladyna PREZENTACJA.
Pieśń jest gatunkiem poważniejszym, bardziej kunsztownym, o głębszym, bardziej przemyślanym tekście, natomiast piosenka – utworem typowo rozrywkowym,
STANISŁAW MONIUSZKO.
Teatr w Afryce, Afryka w teatrze Percepcja sztuki teatralnej
Zapis prezentacji:

Opera na przełomie wieków Opera, gatunek muzyki wokalno-instrumentalnej, oparty na akcji dramatycznej, przeznaczony do wystawienia na scenie, w którym cały tekst, czyli libretto  jest śpiewane

Świat - początki Barok – przełom XVI i XVII w. Florencja (Włochy) (powstanie akademii zwanej Cameratą w środowisku muzyków i poetów). Prekursorem łączenia śpiewu z akompaniamentem muzyki był Vincenzo Galilei. Pierwsza dramma per musica (pierwsza nazwa włoskiej opery) powstała w 1597r. pod tytułem DAFNE (niestety partytura tego przedstawienia zaginęła).

Monteverdi – twórca opery Claudio Monteverdi – twórca gatunku operowego – Orfeusz, największe dzieło wystawione w 1607 r. w Mantui. Nowatorstwo Monteverdiego polegało na: Wzbogaceniu melodyki dzieła Powiększeniu orkiestry Nowa rola muzyki instrumentalnej – jako element samodzielny Wprowadzenie duetów i tercetów

Opera w XVII wieku Połowa XVII w – duże znaczenie opery weneckiej ze swoim BELCANTO (śpiew solowy zdobiony koloraturą); Na dworze francuskim powstaje tragedia liryczna z partiami chóralnymi oraz baletem – opera francuska;

Opera w XVII wieku Pod koniec XVII w. w Neapolu rodzi się nowa forma: 3-częściowa uwertura allegro-adagio-allegro (autorzy: Provenzale i Scarlatti); Opera neapolitańska BUFFA – wprowadzająca do opery elementy ludowe i piosenkę, rozwinęła partii chóralnych i orkiestralnych, uwydatniając wartość dramatyczną, ekspresyjną.

Opera klasyczna wg. W.A. Mozarta Wielostronnej syntezy opery klasycznej dokonał Wolfgang Amadeusz Mozart, twórca oper poważnych i komicznych, który połączył wątki komiczne i tragiczne (Don Giovanni, Wesele Figara) Pierwsza zachowana polska opera to Heca albo polowanie na zająca – ok.1680 r.

Sytuacja opery w Romantyzmie Świat fantazji zamiast antyku – to tematyka opery w epoce romantyzmu. Najważniejsi przedstawiciele epoki: Gioachino Rossini (Wilhelm Tell, Cyrulik sewilski, Kopciuszek) - Włochy Giuseppe Verdi (Nabucco, Traviata, Requiem) – Włochy Ryszard Wagner (Tristan i Izolda, Parsifal) – Niemcy Giaccomo Puccini (Cyganeria, Tosca, Madame Buterfly, Turandot) – Włochy Ryszard Strauss (Salome, Elektra) – Niemcy Stanisław Moniuszko (Halka, Straszny Dwór, Hrabina) – Polska Modest P. Musorgski (Borys Godunow) - Rosja

XX-wieczne opery Jeszcze większy rozwój opery ekspresjonistycznej w XX w. Król Edyp – Igora Strawińskiego Katarzyna Izmaiłowa – Dymitra Szostakowicza Czarna Maska i Król Ubu – Krzysztofa Pendereckiego Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale - Wojciecha Bogusławskiego

Skład opery Opera składa się z aktów, które podzielone są na sceny Opera złożona jest z: PARTII WOKALNYCH (solowe, zespołowe, chóralne) PARTII ORKIESTROWYCH (uwertura, intermezzo) WSTAWEK BALETOWYCH

Dziękuję za uwagę Julia Grzymkowska