Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Prezentacja wyników ewaluacji Szkoły Promującej Zdrowie
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Im wcześniej dziecko rozpocznie naukę, tym ma większą szansę na rozwój swoich uzdolnień i umiejętności lub diagnozę i pomoc w problemach rozwojowych. Szkoła.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
OPRACOWALI: JAKUB ORLEAŃCZYK BARTOSZ MUSIAŁ
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Zespół Publicznego Gimnazjum i Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Leźnie.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PRZEDSZKOLI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
Samorząd Uczniowski.
Aleksandra Kalicińska, Aleksandra Rudawska
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: - podejmują starania, aby poprawić swoje.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Wyniki samooceny standardów SAS przeprowadzonej przez społeczność ZSUIP 8-9 czerwca 2015 Szkoły Aktywne w Społeczności.
Zasada 1 Ucz i ucz się z TIK. Jak sensownie wykorzystać TIK w szkole i w domu dla uczenia się?
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
W YCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE NSP Nasza Szkoła im. J. Korczaka.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
DEBATA SZKOLNA 20 grudnia 2010 Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Piszu.
Jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich ?
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Wychowanie do życia w rodzinie
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej Agata Kula Katarzyna Mitschke

Szkoła demokratyczna to… …społeczność równych sobie osób, budujących relacje w oparciu o wzajemny szacunek, kierujących swoją własną edukacją w sposób wypływający z ich potrzeb, ciekawości, predyspozycji i zainteresowań.

Filary edukacji demokratycznej Edukacja demokratyczna oparta jest na: współdecydowaniu wszystkich członków społeczności w sprawie szkoły oraz kierowaniu przez nich swoją własną edukacją. Tworzy to warunki sprzyjające rozwijaniu wewnątrzsterowności, poczucia sprawczości i odpowiedzialności.

Uczenie i oduczanie się Nauka w szkole demokratycznej jest rozumiana jako nabywanie i rozwijanie umiejętności potrzebnych do życia i odbywa się w toku codziennego działania. Obejmuje tzw. umiejętności akademickie i wiedzę z zakresu podstawy programowej, ale nie ogranicza się do nich. Czasem oznacza także oduczanie się – nawyków, które już nam nie służą, postaw, które nie sprzyjają realizacji naszych potrzeb i celów i nawiązywaniu satysfakcjonujących relacji.

Co robimy, aby zapewnić warunki dla takiego uczenia się? Umownie można wyróżnić trzy rodzaje działań, które sprzyjają tworzeniu społeczności osób uczących się: Demokracja szkolna Zajęcia edukacyjne Aranżowanie przestrzeni edukacyjnej

Demokracja szkolna Jest oparta jest na przekonaniu o równości wszystkich członków społeczności i, najkrócej rzecz ujmując, polega na ich współdecydowaniu za szkołę. Pozwala uczniom doświadczyć podmiotowości (“mój głos jest słyszany, moje potrzeby, granice i decyzje – respektowane; jestem ważnym członkiem grupy”) oraz odpowiedzialności za podjęte przez siebie decyzje.

Zebranie społeczności Jest to forma spotkania społeczności szkolnej odbywająca się regularnie w szkole. Dotyczy spraw bieżących i ważnych dla szkoły decyzji. Stanowi przestrzeń rozwiązywania konfliktów oraz ustalania norm współżycia w grupie. Każdy może zabrać głos na zebraniu. Decyzja podejmowana jest wspólnie po wysłuchaniu wszystkich i uwzględnieniu każdego głosu.

Rola dorosłego w szkole demokratycznej Mentor to osoba dorosła zatrudniona na stałe w szkole. Będąc bezpośrednim opiekunem uczniów: wspiera ich w procesie odkrywania swoich pasji, stawiania sobie celów i ich realizacji, facylituje proces komunikowania się, budowania społeczności i podejmowania decyzji w szkole, pomaga uczniom pokierować własną nauką, a w razie potrzeby dzieli się swoją wiedzą lub zdobywa ją wspólnie z uczniem.

Zajęcia edukacyjne W szkole demokratycznej zajęcia edukacyjne wynikają z potrzeb codziennego życia w szkole i ciekawości dzieci oraz dorosłych. Uczą się wszyscy – uczniowie i nauczyciele. Nauka trwa całe życie, jest sposobem bycia w świecie, a jej podstawą jest doświadczanie codzienności – w kontakcie z sobą, w relacjach z innymi, w podejmowanych aktywnościach. Wybór formy nauki zależy od indywidualnych potrzeb, predyspozycji i możliwości osoby uczącej się.

Aranżowanie przestrzeni edukacyjnej Przestrzeń szkoły jest miejscem spotkania, miejscem dzielenia się wytworami swojej pracy, swoimi przemyśleniami, dziełami sztuki, eksperymentami. Dążymy do tego, by przestrzeń budynku szkolnego sprzyjała pracy własnej i indywidualnej, wspólnemu spędzaniu czasu lub odosobnieniu, jak również inspirowała do stawiania pytań, poszukiwania i działania.

Nauka w szkole demokratycznej nigdy się nie zaczyna i nigdy się nie kończy – ma miejsce cały czas.

Samouczenie się (self-directed learning) W najszerszym znaczeniu „samouczenie się” to proces, w którym uczeń (samodzielnie lub przy wsparciu innych) przejmuje inicjatywę w diagnozowaniu swoich potrzeb edukacyjnych, formułowaniu celów uczenia się, rozpoznawaniu dostępnych zasobów i źródeł, wybieraniu i wdrażaniu odpowiednich strategii uczenia się oraz ewaluowania swojego procesu uczenia się.

Samouczenie się w ED Samouczenie się w szkole demokratycznej polega przede wszystkim na umożliwieniu uczniom powrotu do źródła uczenia się, jakim jest motywacja wewnętrzna. Rezygnuje się zatem z systemu kar i nagród oraz organizowania procesu uczenia się w oparciu o zewnętrzne kryteria i cele na rzecz pozostawienia przestrzeni dla odkrywania potrzeb i szukaniu strategii ich realizacji.

Samouczenie się w ED Uczeń w szkole demokratycznej przejmuje odpowiedzialność za swoją naukę, mając stały dostęp do zasobu, jakim jest wsparcie dorosłych. Z ich pomocą uczy się rozpoznawać i nazywać własne potrzeby (w tym edukacyjne), podejmować decyzje dotyczące strategii ich zaspokojenia oraz prowadzić wstępną, bieżącą i końcową refleksję nad adekwatnością wybranej strategii do założonego celu.

Dziękujemy za uwagę!