Pierwsze sobory Kościoła

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Boże Macierzyństwo tajemnica życia Maryi.
Advertisements

Jak mówić o Bogu?.
Bóg bliski - Bóg Objawienia - Bóg Miłości
„Dobre Imię” Rzecz o drugim przykazaniu.
Co znaczy wierzyć?.
Historyczność cudów Jezusa
Aniele Boży, Stróżu mój Ty zawsze przy mnie stój
Matka Kościoła.
Różaniec Najświętszej Maryi Panny Tajemnice chwalebne
Struktura Eucharystii.
ZE WZGLĘDU NA MIŁOŚĆ BOGA
Kiedy umierał Ojciec Święty
Różaniec Najświętszej Maryi Panny Tajemnice bolesne
czyli kilka słów o Kościele
Jezus zachęca nas abyśmy pozostawili swoją grzeszność
„Czym jest wiara? - wierzę, wierzymy, wyznania wiary”
Biblijne pytania 2. Biblijne pytania 2 Co jest sednem Prawa Mojżesza? Tora (co znaczy Nauka). Jaka nauka? I będzie to naszym czynem sprawiedliwości,
"DA MIHI ANIMAS COETERA TOLLE"
Chrzest Duchem Świętym
ŚWIATOWE DNI MŁODZIEŻY.
Być sobą wobec Boga - MODLITWA
Tylko Jezus jest jedynym rozwiązaniem problemu grzechu
ADWENT A.D Tajemnica Wcielenia wypełnia przestrzeń i sens Adwentu Przybądź Panie, bo czekamy! ADWENT A.D
Maryja - Dziewica niepokalanie poczęta
I niedziela adwentu pracy nad sobą.
Słowo Życia Październik 2014.
Jan Paweł II - Papież Wolności
O Kościele I Ustanowienie.
POSILENI W SAKRAMENCIE EUCHARYSTII
28. Modlitwa darem Boga.
Kim jest Jezus Chrystus? – Czy jest Bogiem? – Czy jest człowiekiem?
27. Cztery prawdy ostateczne – wiara w życie bez końca
SKŁAD APOSTOLSKI.
SESJA DRUGA Dlaczego Jezus umarł?.
Zwiastowanie Najświętszej
PORANEK ZMARTWYCHWSTANIA
Skutki grzechu pierwszych ludzi:
r. VII Dzień Papieski w Polsce
UKAZANIE Maryi jako jedynej nieskalanej i najczystszej drogi do boga
Pierwsze sobory Kościoła
Pierwsze sobory Kościoła
Adoracja II Niedziela Listopada 2015
Pierwsze sobory Kościoła O KSZTAŁTOWANIU SIĘ DOKTRYNY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ.
Adwent Nie klikaj.
„Czucie i wiara silniej mówi do mnie Niż mędrca szkiełko i oko.”
„… myślmy o Nim jak o gwałtowniku Królestwa Bożego…” Jan Paweł II Mówi się o nim jak o proroku. Inni zauważali w Nim charyzmatyka i mistyka, dla wielu.
SPOTKANIE IV. CO OZNACZA, GDY NA DRZWIACH BIURA JEST UMIESZCZONY PRZED NAZWISKIEM SKRÓT:
Lekcja 12 na 18 czerwca 2016 r.. „Bo ona, wylawszy ten olejek na moje ciało, uczyniła to na mój pogrzeb” (Mateusz 26:12) Na krótko przed swoją śmiercią.
Trójca II. Pochodzenia ↓ Relacje ↓ Osoby ↓ Posłania.
1Ko 8:6 BW (6) Wszakże dla nas istnieje tylko jeden Bóg Ojciec, z którego pochodzi wszystko i dla którego istniejemy, i jeden Pan, Jezus Chrystus, przez.
1Ko 8:6 BW (6) Wszakże dla nas istnieje tylko jeden Bóg Ojciec, z którego pochodzi wszystko i dla którego istniejemy, i jeden Pan, Jezus Chrystus, przez.
Pismo Święte i Objawienie. Pismo Święte Pismo Święte - zbiór ksiąg napisanych pod natchnieniem Ducha Świętego, który zawiera Słowo Boże skierowanych do.
Po co ewangelizować?.
Lekcja 10 na 2 września 2017 DWA PRZYMIERZA.
Adwent Nie klikaj.
Adwent Nie klikaj.
PISMO ŚWIĘTE O CHRZCIE STARY I NOWY TESTAMENT.
Spotkanie ze Słowem J 7, Z Ewangelii według świętego Jana:
Po co ewangelizować?.
WOLNOŚĆ W CHRYSTUSIE Lekcja 11 na 9 września 2017.
POKONANIE GRZECHU Lekcja 7 na 18 listopada 2017.
Kościół Jezusa Chrystusa
Bóg miłuje ciebie i ma dla twojego życia wspaniały plan. I.PRAWO PIERWSZE: Bóg miłuje ciebie i ma dla twojego życia wspaniały plan. - MIŁOŚĆ BOŻA "Tak.
„ABY WSZYSCY BYLI JEDNO”
Droga Krzyżowa Czas Wielkiego Postu to rozważanie Drogi Krzyżowej.
Rok Liturgiczny.
Podziały w Kościele Dążenie do jedności chrześcijan I / 20
Podziały w Kościele i dążenie do jedności
Droga Krzyżowa Czas Wielkiego Postu to rozważanie Drogi Krzyżowej.
Zapis prezentacji:

Pierwsze sobory Kościoła O kształtowaniu się doktryny chrześcijańskiej

Konstantynopol I, 381 r. Credo „Wierzymy w jednego Boga Ojca Wszechmogącego, Stworzyciela nieba i ziemi, wszystkich rzeczy widzialnych i niewidzialnych; i w jednego Pana Jezusa Chrystusa, syna Bożego jednorodzonego, zrodzonego z Ojca przed wszystkimi wiekami, światłość ze światłości, Boga prawdziwego z Boga prawdziwego, zrodzonego a nie uczynionego, współistotnego Ojcu, przez którego wszystko się stało;

Konstantynopol I, 381 r. który dla nas ludzi i dla naszego zbawienia zstąpił z nieba i przyjął ciało za sprawą Ducha Świętego z Maryi Dziewicy i stał się człowiekiem. Został ukrzyżowany za nas pod Poncjuszem Piłatem, poniósł mękę i został pogrzebany i zmartwychwstał trzeciego dnia według Pisma, i wstąpił do nieba i siedzi po prawicy Ojca, i znowu przyjdzie w chwale sądzić żywych i umarłych, którego panowaniu nie będzie końca.

Konstantynopol I, 381 r. I w Ducha Świętego, Pana i Ożywiciela, który od Ojca pochodzi, którego należy czcić i wielbić wraz z Ojcem i Synem, który przemawiał przez proroków. W jeden, święty, powszechny i apostolski Kościół. Wyznajemy jeden chrzest dla odpuszczenia grzechów. Oczekujemy zmartwychwstania umarłych i życia w przyszłym wieku. Amen.

Konstantynopol I, 381 r. Kanony Soboru w Konstantynoipolu Kanon I: „Wyznania wiary świętych Ojców zebranych w Nicei w Bitynii nie wolno zmieniać, lecz należy je zachować z całą jego mocą; należy też wyłączyć każdą herezję, a szczególnie herezję eunomian czyli anomejczyków, arian lub eudoksjan i półarian czyli pneumatomachów, a także herezję sabelian, marcelian, fotynian i apolinarystów”.

Konstantynopol I, 381 r. Kanon II: „Biskupi należący do jednej diecezji nie powinni angażować się i wtrącać w sprawy Kościołów, które są poza granicami ich okręgów kościelnych; zgodnie z kanonami biskup Aleksandrii zajmuje się tylko sprawami Egiptu, biskupi Orientu zajmują się tylko Orientem, zachowane zostają przywileje przyznane kościołowi w Antiochii w kanonach nicejskich. […]. Według tej zasady jest rzeczą jasną, że zgodnie z zaleceniami synodu w Nicei, władza synodu prowincji reguluje wszystkie sprawy tej samej prowincji”. Kanon III: „Biskup Konstantynopola powinien mieć honorowe pierwszeństwo po biskupie Rzymu, ponieważ to miasto jest Nowym Rzymem”.

Apolinary z Laodycei Studiował w Aleksandrii i Antiochii. Biskup Laodycei od 360 r. (+390 r.). Przyjaciel św. Atanazego Wielkiego. Obrońca Credo Nicejskiego. W odróżnieniu od Ariusza uważał on, że Logos – Syn Boży jest wieczny i jest tej samej istoty (ousia), co Bóg Ojciec. Logos (Druga Osoba Boska) jest więc Bogiem prawdziwym. Ten odwieczny Logos w pewnym momencie historii przyjął ciało. J 1,14: „A Słowo stało się ciałem i zamieszkało wśród nas”.

Apolinary z Laodycei Epifaniusz, Ancoratus 77, o poglądach Apolinarego: „Człowiek jest hipostazą dzięki swojemu umysłowi (nous), który jest zasadą życia. Jego dusza ożywiona (psyche) i jego ciało (soma) mają swoją hipostazę „w” i „poprzez” umysł. Jeżeli więc Słowo, jako Boski Umysł i Boski Duch, przyjęło umysł człowieczy, są w Chrystusie dwie hipostazy, co jest niemożliwe. Jeśli zaś, przeciwnie, przyjęło tylko ciało i duszę ożywioną, mają one swoją hipostazę w Nim i Chrystus jest tylko jedną hipostazą”.

Apolinary z Laodycei Według antropologii Platona człowiek to: Ciało (soma), Dusza (psyche), Rozum (nous). Według Apolinarego, w Chrystus wcielony to: Rozum (nous) = Logos. Boski Rozum (Logos), zajął miejsce ludzkiego rozumu.

Apolinary z Laodycei Apolinary, Syllogion, fr. 113: „Byty pośrednie powstają, kiedy różne właściwości wchodzą w złożenie konstytuując jedną rzecz, jak na przykład cechy osła i konia łączą się w mule i cechy białego i czarnego w szarym, a na niebie właściwości zimy i lata tworzą wiosnę. Nigdy jednak byt pośredni nie zawiera wszystkich ekstremów, ale są one w nim częściowo. Tak więc w Chrystusie jest byt pośredni z Boga i człowieka. Nie jest On cały człowiekiem, ani Bogiem, ale zmieszaniem (mixis) Boga i człowieka”.

Apolinary z Laodycei Istnieje więc jedna natura wcielonego Słowa Bożego: mi,a fu,sij tou/ qeou/ lo,gou/ sesarkwme,nh. W Chrystusie ciało nie jest naturą (fu,sij) – bo nie istnieje bez Logosu. Ale i Logos nie jest pełną naturą – bo Logos nie przyszedł bez ciała. Motywacje Apolinarego: Obrona Nicei (przeciw Ariuszowi) – chce, aby Druga Osoba Boska pozostała niezmienna jak Bóg. Ludzki umysł jest zmienny więc musi być zastąpiony przez niezmienny Boski Logos. Soteriologia: Dzieła zbawienia jest w stanie dokonać tylko Bóg (Logos). To Logos więc przebóstwia (zbawia) ciało człowieka.

Soteriologia Ojców Kapadockich Słynna formuła soteriologiczna Ojców Kapadockich: „To, co nie zostało przyjęte, nie zostało uleczone!”. Grzegorz z Nazianzu, Epistula 101, 32. „Gdyby Chrystus nie był obdarzony rozumnym umysłem, w jaki sposób mógłby być człowiekiem?”. Grzegorz z Nazianzu, Epistula 101, 34.

Soteriologia Grzegorza z Nyssy Grzegorz z Nyssy, De tridui inter mortem et resurrectionem Domini nostri Iesu Christi spatio. To pierwsza homilia paschalna, która wyjaśnia teologię Triduum, które dopiero teraz zaczyna się formować. Gdzie więc był Jezus w ciągu 3 dni? Odpowiedź jest w PŚ: Mt 12,40: „Albowiem jak Jonasz był trzy dni i trzy noce we wnętrznościach wielkiej ryby, tak Syn Człowieczy będzie trzy dni i trzy noce w łonie ziemi”. Łk 23,43: „Jezus mu odpowiedział: «Zaprawdę, powiadam ci: Dziś ze Mną będziesz w raju»”.

Soteriologia Grzegorza z Nyssy Łk 23,46: „Wtedy Jezus zawołał donośnym głosem: Ojcze, w Twoje ręce powierzam ducha mojego”. Miejsca pobytu Jezusa podczas Triduum: Łono ziemi, Raj, Ręce Boga. Ale jak Jezus może przebywać równocześnie w 3 miejscach? Po śmierci nie istnieją już „miejsca” w sensie fizycznym, to raczej sposoby bytowania.

Soteriologia Grzegorza z Nyssy Ale jak można bytować równocześnie na 3 sposoby? Teza przeciw apolinarystom: Wszystko to, co zostało przyjęte będzie zbawione i to, co nie zostało przyjęte nie będzie zbawione. Unia Bóstwa i człowieczeństwa w Chrystusie nie zostaje rozerwana przez śmierć! Unia ta rozpoczęła się w momencie wcielenia. W łonie Maryi Boski Logos złączył się z ludzkim ciałem i ludzką duszą. Ta ontologiczna unia pozostaje nienaruszona na zawsze. Śmierć Jezusa, to jak w przypadku każdego człowieka, odłączenie duszy od ciała.

Soteriologia Grzegorza z Nyssy Logos Dusza Ciało śmierć

Soteriologia Grzegorza z Nyssy Struktura bytu Jezusa = Boga-człowieka, to: Dusza ludzka + Boski Logos Ciało ludzkie + Boski Logos Po rozłączeniu duszy od ciała (śmierć) w grobie pozostaje Bóstwo! Do piekieł Jezus zstępuje w ciele, połączonym z Bóstwem, Do raju idzie dusza Jezusa, połączona z Bóstwem. Ręce Boga, gdzie idzie dusza Chrystusa = Raj, gdzie idzie łotr. Łono ziemi – gdzie schodzi Chrystus w ciele, to Hades = otchłań, w której oczekuje go Adam i patriarchowie ST.

Soteriologia Grzegorza z Nyssy Ciało Adama było nosicielem grzechu i śmierci; ciało Nowego Adama, połączone z Bóstwem jest nosicielem życia i zbawienia. Szatan myślał, że dorwał swoją własność: tymczasem w ciele Chrystusa nie było nic, co należało do szatana. Lekko się zdziwił … Ciało Chrystusa nie mogło się rozłożyć z 2 powodów: Brak grzechu (a rozpad, to konsekwencja grzechu), Połączenie z Logosem (Boską mocą stwórczą i podtrzymującą).

Soteriologia Grzegorza z Nyssy Od momentu wcielenia Syna Bożego rozpoczął się proces przebóstwiania ludzkości. Od momentu śmierci Chrystusa i zwycięstwa nad szatanem, rozpoczął się proces przebóstwiania piekieł. Dlaczego istnieje zło w świecie skoro Chrystus zwyciężył szatana? Choć wężowi utnie się głowę, to jeszcze przez pewien czas rusza ogonem. Żyjemy więc w czasie ostatnich podrygów szatana. Przebóstwienie ludzkości to proces, który trwa – tak jak odrobina drożdży włożona do ciasta, trzeba czasu, żeby wszystko się zakwasiło.

Przyczyny zwołania Sobory w Efezie Spór między dwoma Patriarchami: Cyrylem i Nestoriuszem Nestoriusz oskarża Cyryla o apolinaryzm, to znaczy, że twierdzi, że w istnieje „jedna natura wcielonego Słowa”. Ale zacznijmy od początku. Kim byli? Cyryl Aleksandryjski (+444 r.) Od 412 r. Patriarcha Aleksandrii – stolicy intelektualnej ówczesnego świata. Reprezentuje chrystologię odgórną. Chrystus to przede wszystkim Logos, który przyjął ciało.

Przyczyny zwołania Sobory w Efezie Jest obrońcą ortodoksji i teologii szkoły aleksandryjskiej „Faraon chrześcijaństwa” Nestoriusz, ur. w Persji (+451 r.), studiował w Antiochii, mnich. W 428 r. zostaje patriarchą Konstantynopola – stolicy Imperium. To nie podoba się oczywiście biskupowi Aleksandrii. Reprezentuje chrystologię oddolną. Chrystus to przede wszystkim człowiek. Aby zbawić człowieka Chrystus musiał przyjąć wszystko, co ludzkie: ciało i duszę.

Przyczyny zwołania Sobory w Efezie Pretekst sporu: „kazania”, biskupa Konstantynopola na temat Maryi. Nestoriusz głosił, że Maryi nie powinno się nazywać Theotokos (qeoto,koj) = Bożą Rodzicielką. Maryja nie dała bowiem początku „Bóstwu” Chrystusa. Maryja była przyczyną człowieczeństwa Chrystusa, nie Bóstwa. Lepiej więc o niej mówić: Anthropotokos = Rodzicielka człowieka, a jeszcze lepiej: Christotokos = Rodzicielka Chrystusa, mając na uwadze, że Chrystus (ziemski) to prawdziwy człowiek i prawdziwy Bóg.

Przyczyny zwołania Sobory w Efezie Nestoriusz prawdopodobnie nie upierałby się przy tym określeniu, gdyby nie zaatakował go Cyryl Aleksandryjski. Nestoriusz, List do Jana Antiocheńskiego 185: „Jak tylko przybyliśmy tutaj, znaleźliśmy pewnych ludzi Kościoła uwikłanych w zażarte kłótnie; niektórzy nazywali świętą Dziewicę po prostu Theotokos, inni zaś Matką człowieka. Stąd też, by obie partie umiejętnie połączyć nazwaliśmy ją Matką Chrystusa, aby w tym słowie oddać obie rzeczywistości, to jest Boga i człowieka, według słów Ewangelii”.

Przyczyny zwołania Sobory w Efezie Cyryl, postanowił się zająć rażącymi uszy kazaniami Nestoriusza – pisze do niego list z upomnieniem: Maryję można wg niego nazywać Bożą Rodzicielką: Nie w sensie, że dała ona początek Bóstwu Chrystusa, gdyż Logos (Druga Osoba Boska) jest wieczny. Lecz w sensie, że Ten który wyszedł z jej łona był Bogiem i człowiekiem. W liście, obok braterskiego upomnienia, Cyryl nie omieszkał pouczyć Nestoriusza, o podstawach chrystologii – tej aleksandryjskiej oczywiście.

Communicatio idiomatum Drugi List Cyryla do Nestoriusza, 4: „Dlatego mówi się, że chociaż istniał przed wiekami i był zrodzony z Ojca, według ciała narodził się z niewiasty. Nie znaczy to, że Jego natura Boża wzięła początek ze świętej Dziewicy, ani, że były konieczne drugie narodziny za Jej pośrednictwem, po tych, które stały się z Ojca. 5. […] Przeto mówimy, że cierpiał On i zmartwychwstał nie dlatego, że Słowo Boże we własnej naturze cierpiało chłostę, przebicie gwoździami i inne rany (Bóstwo bowiem, jako niecielesne, jest poza cierpieniem), lecz ponieważ cierpiało te rzeczy ciało, które uczyniło swoim własnym. Dlatego mówi się, że On cierpiał za nas, ponieważ w cierpiącym ciele był Ten, który jest poza cierpieniem”.

Communicatio idiomatum Communicatio idiomatum = współorzekanie przymiotów Koncept teoretyczny, który głosi, iż o Drugiej Osobie Boskiej można używać określeń dotyczących zarówno natury Boskiej jak i ludzkiej. Można mówić poprawnie: „Na krzyżu umarł Bóg”, „Z Maryi narodził się Stworzyciel świata”. Nie można mówić: „Na krzyżu umarł Bóg Ojciec”, „Maryja dała początek Bóstwu Chrystusa”.

Chrystologia Cyryla Drugi List Cyryla do Nestroriusza, 4: „Ponieważ dla nas i dla naszego zbawienia Logos zjednoczył się hipostatycznie z ludzką naturą i wyszedł z niewiasty, mówimy, że narodził się cieleśnie. Albowiem nie urodził się najpierw ze świętej Dziewicy zwykły człowiek, w którego by potem wstąpiło Słowo, lecz twierdzimy, że już w łonie matki Słowo zjednoczyło się z ciałem i poddało się narodzinom cielesnym, przyjmując jako własne narodziny swego ciała”. Unia hipostatyczna Pojęcie to oznacza, że w Chrystusie w jednej osobie (hipostazie), w momencie wcielenia doszło do ontologicznego zjednoczenia 2 natur (physis): Boskiej i ludzkiej.

Unia hipostatyczna Unia: e[nwsij = jedność (od słowa e[n = jeden). Hipostaza: u`po,stasij = podmiot. Unia hipostatyczna: e[nwsij kaq vu`po,stasin = jedność co do hipostazy. Dla Nestoriusza to zbyt mocne wyrażenie, słyszy tu teologię Apolinarego – „powstała jakaś zmixowana nowa hipostaza”. Nestoriusz woli mówić o: Połączeniu 2 natur w osobie. Połączenie: suna,feia; od suna,ptw = zejść się, dołączyć, być blisko z… Osoba: pro,swpon = postać, ale i maska, wygląd zewnętrzny. Natura: fu,sij. Obie natury Boska i ludzka są integralne.

Teologia Nestoriusza Nestoriusz nie rozumie communicatio idiomatum Drugi List Nestoriusza do Cyryla, 5: „Najpierw stwierdziłeś, że Słowo nie podlega cierpieniu i nie potrzebowało drugich narodzin. Dalej zaś – nie wiem w jaki sposób do tego doszedłeś – zaczynasz mówić, że Bóg-Słowo podlega cierpieniu i narodziło się w niedawnych czasach. To tak, jakby właściwości z natury cechujące Boga-Słowo zostały zniszczone w wyniku połączenia ze świątynią ciała”. Nestroriusz: są terminy wspólne dla Bóstwa i dla człowieczeństwa: Logos, Syn Boży… | Człowiek, Jezus, dziecię… | Chrystus.

Teologia Nestoriusza Nestoriusz podkreśla integralność 2 natur (fu,sij) w Chrystusie. Prawdziwy człowiek to: dusza + ciało. Logos się „wczłowieczył”, a nie „wcielił”. Nestoriusz oskarża Cyryla o Apolinaryzm. Cyryl rzeczywiście używał wyrażenia Apolinarego: Jedna natura wcielonego Słowa Bożego: mi,a fu,sij tou/ qeou/ lo,gou/ sesarkwme,nh, Sądzi (albo prowokuje), że tak mówił Atanazy. Potępieni apolinaryści bowiem podszywali się pod pisma Atanazego. Pod pojęciem: fu,sij = natura, rozumie jednak jeden podmiot.

Teologia Nestoriusza Gdy słyszy to Nestoriusz łapie się za głowę i podkreśla z jeszcze większą mocą, że w osobie Chrystusa są 2 natury = fu,sij. Opis integralnych 2 natur oraz brak ontologicznego ich połączenia, w tekstach Nestoriusza, sprawia, że Cyryl oskarża go o wprowadzanie 2 Synów, czyli 2 osób w Chrystusie. List Nestoriusza staje się dla Cyryla „dowodem w sprawie”. To dobry pretekst, aby oskarżyć biskupa Konstantynopola o herezję. Pisze więc listy do papieża Celestyna, który przyjmuje tę informację z radością.

Przyczyny bliższe soboru w Efezie Celestyn daje Cyrylowi wszelkie pełnomocnictwa, aby ten przekonał Nestroriusza do zejścia ze złej drogi. Nestoriusz nic o tym nie wie. W 430 r. Celestyn zwołuje Synod w Rzymie, potępia Nestoriusza. Było to nielegalne: bez informacji dla zainteresowanego, poza tym potępia patriarchę Stolicy Imperium! Cyryl Czeka, aż sprawa się nagłośni i pisze długi Trzeci List do Nestoriusza. Streszcza go w 12 anatematyzmach.

12 anatematyzmów I: „Jeśli ktoś nie wyznaje, że Emmanuel jest prawdziwym Bogiem i dlatego święta Dziewica jest Bogarodzicą (zrodziła bowiem cieleśnie Słowo będące z Boga, które stało się ciałem) – niech będzie wyklęty”. II: „Jeśli ktoś nie wyznaje, że Słowo z Boga Ojca zjednoczyło się hipostatycznie z ciałem i jest jeden Chrystus z własnym ciałem, oczywiście ten sam będąc Bogiem i zarazem człowiekiem – niech będzie wyklęty”. III: „Jeśli ktoś rozróżnia w jednym Chrystusie po zjednoczeniu hipostazy, wiążąc je jedynie połączeniem godności, autorytetu czy mocy, a nie raczej więzią zjednoczenia pod względem natur(y) – niech będzie wyklęty”.

Przyczyny bliższe soboru w Efezie 12 anatematyzmów – to herezje rzekomo popełnione przez Nestoriusza. Nestoriusz miał się pod tym podpisać. Ale nie mógł – było tam zbyt dużo teologii aleksandryjskiej i żadnej mowy o duszy Chrystusa. Anatematyzmy zaczęły żyć własnym życiem i dotarły do wielu biskupów. Napięcie rosło. Cesarz Teodozjusz II zwołał sobór na Uroczystość Zesłania Ducha Świętego 431 r. do Efezu. Spóźnili się Antiocheńczycy i Rzymianie.

Efez, 431 r. Cyryl rozpoczął obrady, jako legat papieski. Odczytano Credo z Nicei, Ogłoszono Maryję Theotokos, Odczytano List Cyryla do Nestoriusza i 12 anatematyzmów. Potępiono Nestoriusza.

Efez, 431 r. Gdy przyjeżdżają spóźnieni biskupi z Antiochii, zwołują kolejną sesję soboru i potępiają Cyryla. Cesarz zaaprobował oba potępienia. Co jest więc dokumentami Soboru w Efezie? To się okaże dopiero w Chalcedonie! Tam zostanie zaakceptowany jedynie Drugi List Cyryla do Nestoriusza (gdyż był najbardziej ortodoksyjny), ale nie 12 anatematyzmów. Teraz jednak sobór jest niedokończony. Podziały trwają A czy był to w ogóle sobór….?

Teologia po Efezie Po Soborze w Efezie, w 431 r., powstaje pewnego typu „schizma”. Choć Nestoriusz usuwa się z Konstantynopola i zostaje mnichem w Antiochii, Jan z Antiochii (biskup broniący Nestoriusza) nadal polemizuje z teologią Cyryla Aleksandryjskiego. Cyryl pozostaje patriarchą Aleksandrii, choć uwięzionym, gdyż spóźnieni legaci z Rzymu, anulowali drugą sesję Soboru w Efezie i potępienie Cyryla. Cesarz ukarał jednych i drugich. Cyryl wyjaśnia, co znaczy według niego, że po wcieleniu istnieje „jedna natura wcielonego Słowa”.

Teologia po Efezie Cyryl Aleksandryjski, List do Sukcencjusza (List 45): „Biorąc więc pod uwagę – jak powiedziałem – sposób wcielenia, widzimy, że dwie natury zjednoczyły się nawzajem w unię nierozdzielną bez pomieszania i zmiany. W rzeczywistości ciało jest ciałem a nie Bóstwem, chociaż stało się ciałem Boga, i podobnie również Logos jest Bogiem, a nie ciałem, chociaż uczynił własnym ciało w celu ekonomii. Gdy weźmiemy to pod uwagę, nie czynimy zła mówiąc że jedność powstała z dwóch natur; lecz po zjednoczeniu nie dzielimy natury jedną od drugiej, ani też nie dzielimy na dwóch synów jednego i niepodzielnego, ale wyznajemy jednego Syna i – jak powiedzieli Ojcowie – jedną naturę wcielonego Słowa”.

Teologia po Efezie Cesarz pragnie pokoju w cesarstwie i nalega na pogodzenie się biskupów Aleksandrii i Antiochii. Ale bp. Jan z Antiochii nie może się zgodzić na stwierdzenie, że istnieje „jedna natura wcielonego Słowa”. Są 2 natury w Chrystusie. Po dwuletniej wymianie zdań między biskupami dochodzi do porozumienia. Cyryl rezygnuje ze swoich 12 anatematyzmów, Jan z Antiochii przychyla się do potępienia nestorianizmu. W 433 r. Jan z Antiochii i Cyryl Aleksandryjski podpisują następującą formułę, zwaną formułą zjednoczenia:

Formuła zjednoczenia „Pragniemy wyłożyć w skrócie, jak myślimy i jak nauczamy o Bogarodzicy Dziewicy i o sposobie, w jaki Jednorodzony Syn Boży stał się człowiekiem. Uważamy to za konieczne: nie dla dodania czegoś nowego, ale dla potwierdzenia nauki, którą od początku przyjęliśmy z Bożych Pism oraz z tradycji świętych Ojców. Nie dodajemy niczego do wiary świętych Ojców z Nicei. […]. Wierzymy więc, że Pan nasz Jezus Chrystus, Jednorodzony Syn Boży, jest doskonałym Bogiem i doskonałym człowiekiem, złożonym z rozumnej duszy oraz ciała, zrodzony z Ojca przed wiekami co do Bóstwa, a „w ostatnich czasach” dla nas i dla naszego zbawienia z Maryi Dziewicy co do człowieczeństwa”

Formuła zjednoczenia „współistotny (homoousios) Ojcu co do Bóstwa i współistotny (homoousios) nam co do człowieczeństwa. Nastąpiło bowiem zjednoczenie dwóch natur. Dlatego wyznajemy jednego Chrystusa, jednego Syna, jednego Pana. Z racji zjednoczenia bez pomieszania wierzymy, że święta Dziewica jest Bogarodzicą, ponieważ Słowo Boże się wcieliło, stało się człowiekiem i od chwili swego poczęcia zjednoczyło się ze świątynią, którą z Niej wzięło”.

Formuła zjednoczenia Dzięki temu porozumieniu, po raz kolejny zostaje potwierdzone, że Nicea, jest czymś więcej niż lokalnym synodem, Synod w Efezie z 431 r. zostaje uznany za legalny i również staje się czymś więcej niż synod – sobór? Nestoriusz zostaje zesłany na wygnanie i wraz ze swoimi zwolennikami zakłada nowe kościoły.