Zastosowanie e-learningu w szkoleniu pracowników korzystających z EZD PUW Ewa Marcinkiewicz
Agenda Czym jest e-learning? Zalety i wady e-learningu Dlaczego e-learning w szkoleniu pracowników korzystających z EZD PUW? Pytania na jakie należy sobie odpowiedzieć, aby e-learning był efektywny Struktura szkolenia i rodzaje ekranów Jakie szkolenia e-learning w ramach projektu?
Czym jest e-learning
E-learning - definicja E-learning to inaczej uczenie z wykorzystaniem technologii internetowych, głównie przez przeglądarkę. E- learning to szeroki zakres aplikacji i procesów przekazywania wiedzy i umiejętności z wykorzystaniem technologii komputerowych. (definicja z „Kompendium wiedzy o sieciach, nr 5. Net World Akademia, 2003, s. 6) E-learning to dostarczenie e-szkoleń i kontrola procesu nauczania przy pomocy specjalistycznych systemów informatycznych (platformy e- learningowej).
E-learning - rodzaje Szkolenia asynchroniczne – nauka we własnym tempie. Kontakt z instruktorem poprzez e-mail, grupy dyskusyjne, fora. Materiały dostępne w postaci elektronicznej. Szkolenia synchroniczne – szkolenia prowadzone w czasie rzeczywistym przez instruktora. Komunikacja z instruktorem i innymi uczestnikami szkolenia o określonej porze (wirtualna klasa). Najczęściej w formie wideokonferencji. Blended learning – połączenie nauki tradycyjnej z e-learningiem. M-learning (mobile learning) – uczenie się na odległość z wykorzystaniem technologii bezprzewodowej (telefony komórkowe).
Zalety e-learningu Oszczędność czasu Na udział w szkoleniu internetowym poświęca się znacznie mniej czasu, niż na tradycyjne. Popularny przelicznik czasu trwania szkolenia internetowego do odpowiadającego mu szkolenia tradycyjnego wynosi 1:4. Szkolenia w dowolnie wybranym czasie Dużą zaletą szkoleń internetowych jest to, że możemy je odbywać w tzw. międzyczasie. Odpowiedzialność uczestnika za uzyskane rezultaty W tradycyjnych szkoleniach uczenie skoncentrowane jest na osobie trenera, który stara się przekazać swoją wiedzę uczestnikom. W szkoleniach internetowych nauka oparta jest na uczestniku, który staje się bardziej odpowiedzialny za rezultaty nauki i niezależny w doborze treści i sposobu uczenia się. Minimalizacja kosztów Niskie koszty jednostkowe szkoleń przy dużej grupie osób do przeszkolenia. Redukcja kosztów związana z wynajęciem sali, zakwaterowaniem uczestników, materiałami szkoleniowymi, wyżywieniem, itp.
Zalety e-learningu Uzupełnienie szkoleń stacjonarnych E-learning, jako narzędzie służące uzupełnianiu i rozszerzaniu szkoleń stacjonarnych, pozwala na zwiększenie ich efektywności, przy równoczesnym zmniejszeniu kosztów wynikających z organizowania tradycyjnych kursów. Aktualizacja wiedzy Łatwa aktualizacja wiedzy w e-szkoleniach. Szybka weryfikacja wiedzy osób szkolonych Testy wiedzy i egzaminy sprawdzające zdobytą wiedzę, których wyniki mogą być zapisywane w postaci raportów na platformie e-learningowej. Atrakcyjny i efektywny przekaz Atrakcyjne wizualnie formy przekazu wiedzy. Zastosowanie nowych technologii uatrakcyjnia proces nauczania (animacje flash, filmy). Możliwość wykorzystania w szkoleniu interakcji, które angażują uczestnika szkolenia w proces nauczania.
Wady e-learningu Brak bezpośredniego kontaktu trener - słuchacz Słabe zaangażowanie uczestnika szkolenia Przy realizacji szkoleń w trybie e-learning istnieje konieczność posiadania silnej motywacji oraz chęci do uczenia się. Często pojawiający się efekt „przeklikania” szkolenia. Brak umiejętności pracy z komputerem Czy w dzisiejszych czasach nadal jest to problem? Słaba jakość szkoleń e-learning Dobra jakość szkoleń = efektywna nauka opatrzona dużą dawką motywacji Konieczność posiadania Internetu Czy w dzisiejszych czasach nadal jest to problem? Duży koszt wdrożenia profesjonalnych platform e-learningowych
Dlaczego e-learning w szkoleniu pracowników korzystających z EZD PUW? Obszerny materiał do przyswojenia Dostępność wiedzy w każdym momencie Duża grupa użytkowników systemu EZD PUW Nauczanie dorosłych - dorośli uczą się efektywniej poprzez samodzielne rozwiązywanie problemów – sami analizują sytuację, uogólniają i wyciągają wnioski.
Piramida nauki Gdy czytamy, słuchamy, widzimy, mówimy i robimy coś z daną informacją, pamiętamy z tego 90%
Kluczowe pytania zanim zaczniemy przygodę z e-learningiem Dla kogo jest szkolenie? Określenie grupy docelowej. W jakim celu robimy szkolenie? Jasno i precyzyjnie określony cel szkolenia. Jakie rezultaty chcemy osiągnąć? Określenie efektów dydaktycznych i pożądanych wskaźników.
Budowa szkolenia Schematy dydaktyczne Struktura szkolenia - podział materiałów na: Rozdziały Lekcje Pojedyncze ekrany Rodzaje ekranów informacyjne zadaniowe
Fabuła i wprowadzenie postaci Wprowadzenie postaci przewodniej – zalety rozwiązanie Fabularyzacja szkolenia Analizy konkretnych przypadków/sytuacji – teoria poparta przykładami
Szkolenia e-learning w ramach projektu Realizacja szkoleń dotyczących: stworzenia i istoty nowej koszulki, wypożyczenia dokumentów ze składu przez pracownika, przerejestrowywania spraw/ usuwania znaku sprawy, wyszukiwania, dodania etykiety (folder osobisty), drukowania kopert/etykiet na innym stanowisku niż rejestracja wysyłki, tworzenia i obsługi korespondencji (zwykła, zbiorcza, osobista, międzyresortowa), tworzenie list seryjnych (w tym import), udostępniania akt sprawy, przykładowa rejestracja w rejestrze (informacji publicznej, CRSiW), przekazywania sprawy, dodawania wkładu własnego, tworzenie korespondencji wychodzącej, w tym e-korespondencji, akceptacji i podpisywania dokumentów, ustawiania zastępstw, powiązanie koszulki z przesyłką wpływającą do istniejącej sprawy (kompletowanie akt sprawy). szablonu obiegu, rejestrów wychodzących,
Szkolenia e-learning w ramach projektu Realizacja szkoleń dotyczących: rejestrowania korespondencji wychodzącej, kodów kreskowych, usuwania zarejestrowanej korespondencji seryjnej, zarejestrowania korespondencji z listy seryjnej, rejestracji wpływów, wypożyczenia dokumentu ze składu chronologicznego przez kancelarię, usuwania RPW, ponownego wydruku RPW, zwrotu dokumentu do składu chronologicznego, przyjęcia zwrotki, przekazywania korespondencji z kancelarii do pracownika, składu chronologicznego – rejestrowania/usuwania, kreatora koszulki, dodania nowego adresata.
Dziękuję za uwagę e.marcinkiewicz@eduline.com.pl